Päästäisitkö 7- ja 5-vuotiaat lapset isänsä kanssa lomalle Afrikkaan isän kotimaahan?
Olemme eronneet ja mies haluaisi viedä lapset lomalle jouluna. Lapset olisivat silloin 7- ja 5-vuotiaita. Mitään merkkejä mistään kaappausaikeista ei ole. Uskaltaisitko päästää lapset?
Tähän asti mies on tavannut lapsia aina silloin tälloin, kesällä enemmän, muuten vähemmän.
Kommentit (63)
Älä edes unta nää vie ne. Anteeksi, äidithän ne kaappaakin!
Uskallatko ottaa riskin, että et näe lapsiasi enää ikinä?
Vierailija:
Alkuun ajattelin, etten tomppeleille jaksa mitään sanoa. Nyt on vaan pakko sanoa, että onneksi en tunne ketään teistä oikeasti. Olette ahdasmielisyydessänne niin ahdistavia, että oksettaa.
voi kuule... av-mammat on just niitä. monta muutakin ketjua jotka kuolevat omaan mahdottomuuteensa juuri riitaa haastavien takia.
Aivan varmasti kauhea vatsatauti tulee, koska bakteerikanta erilainen ja hygienia nyt vaan ei ole Suomen tasoa. Entäpä jos lapset joutuvat sairaalahoitoon vaikkapa tuon ripulin takia tai tarvitsevat vaikka verensiirtoa onnettomuuden seurauksena? Perusterveydenhoidon taso on aivan eri luokkaa kuin Suomessa, etkä voi olla varma edes siitä, onko neulat steriiilejä. Lisäksi vaaleat pikkutytöt voivat houkuttaa vaikka millaisia perverssejä tuolla eksoottisuudellaan...Siellä ei ole mitään toimivaa perusyhteiskuntaa, joka auttaa, jos joutuu vaikeuksiin ( rikos, sairastuminen, onnettomuus), vaan kaikki ovat omillaan....
Summa summarum: Olet aivan totaalisen hullu, jos päästät lapset tuonne!
Suomalaisella matkaajalla on yleensä matkavakuutus, jonka kanssa hän voi mennä parhaaseen mahdolliseen yksityissairaalaan saamaan tasokasta hoitoa.
En tiedä, minne ap:n ex-siippa on lasten kanssa menossa, mutta tuskin minnekään pakolaisleirille Darfurissa tai ambomaalaiseen lehmänlannasta tehtyyn majaan kuitenkaan... Afrikka on laaja alue, ja siellä on myös kaupunkeja.
Itse olen matkustellut paljon, asunutkin ns. kolmannessa maassa. Turistiripulit on edelleen kokematta. Kukaan ei ahdistellut minua kun olin vaalea lapsi, eikä silloinkaan kun olin vaalea teini, eikä nyt kun olen vaalea kolmekymppinen. Vaaleita lapsianikaan ei ole reissuilla koskaan ahdisteltu.
Matkusta sinäkin, tulet yllättymään että muuallakin maailmassa on paikkoja, joissa voi elää täysipainoista elämää.
Vierailija:
Aivan varmasti kauhea vatsatauti tulee, koska bakteerikanta erilainen ja hygienia nyt vaan ei ole Suomen tasoa. Entäpä jos lapset joutuvat sairaalahoitoon vaikkapa tuon ripulin takia tai tarvitsevat vaikka verensiirtoa onnettomuuden seurauksena? Perusterveydenhoidon taso on aivan eri luokkaa kuin Suomessa, etkä voi olla varma edes siitä, onko neulat steriiilejä. Lisäksi vaaleat pikkutytöt voivat houkuttaa vaikka millaisia perverssejä tuolla eksoottisuudellaan...Siellä ei ole mitään toimivaa perusyhteiskuntaa, joka auttaa, jos joutuu vaikeuksiin ( rikos, sairastuminen, onnettomuus), vaan kaikki ovat omillaan....Summa summarum: Olet aivan totaalisen hullu, jos päästät lapset tuonne!
Toisekseen: jos eksoottisuus houkuttaa, niin siitä pitäisi vetää johtopäätös että suomalaiset miehet vokottelee hulluna tummahipiäisiä pikkutyttöjä eivätkä saa pidettyä näppejään heistä erossa. Onko näin? Ei tietääkseni.
Vierailija:
Lisäksi vaaleat pikkutytöt voivat houkuttaa vaikka millaisia perverssejä tuolla eksoottisuudellaan...
Mutta pelkäisi juurikin, että saavat jonkun ilkeän tartuntataudin tai joutuvat auto-onnettomuuteen tms. Eniten minus arvelluttaisi se etten itse olisi käynyt ko maassa enkä tuntisi sukulaisia ja heidän tapojaan. En ehkä siis päästäisi vaikka toisaalta kyllähän isälläkkin on oikeutensa ja lapsilla myöskin oikeus tutustua myös siihen kulttuuriin. Hankala tilanne. Voisko matkaa lykätä vaikka vuoden ja lähtisit itsekin mukaan??
Itse asun Afrikassa ja olen naimisissa paikallisen kanssa. Meillä on lapsia. Minä olen saanut matkustaa suomeen joka kesä lasten kanssa ilman, että mieheni on pelännyt minun nappaavan lapset tai syöttävän heille vaikka SIKAmakkaraa. Luottamus pelaa molemminpäin. Mutta tilanteemme on erilainen.
etenkään kun sitä ei ilmeisesti ap:n lasten isän kotimaassa harjoiteta?
Mutta se, että ap ei ole itse koskaan käynyt ko. maassa, eikä tiedä millaisiin olosuhteisiin lapset menisi (siis ihan vaan sitä, millainen majoitus, millaiset vessat ja suihkut, millaisten ihmisten luo, millaista ruokaa lapset siellä saisi, jne), arveluttaisi. En päästäisi lapsia siis reissuun.
Olen itse ulkomaalaisen vaimo. Asumme Suomessa nyt, ennen asuimme mieheni kotimaassa. Minä sain käydä lasten kanssa Suomessa ilman miestä, ja mies on saanut käydä lasten kanssa kotonaan ilman minua. Mutta meidän tilanne ja ap:n tilanne eroaa oleellisesti siten, että me emme ensinnäkään ole eronneet. Minä myös tunnen mieheni kotimaan ja sen kulttuurin, tunnen hänen sukulaisensa ja ystävänsä siellä, tiedän millainen koti anopilla on (majoittuvat aina sinne reissuillaan) ja tiedän että uskallan luottaa lapseni heidän hoitoonsa.
mistä te tiedätte minkä värinen ap:n mies on? Länsi-Afrikassa asuu paljon mm. libanonilaisia joista osa on sinisilmäisiä ja vaaleatukkaisia, heitä on asunut siellä jo kymmeniä vuosia.
oma yksittäinen kokemus yleistetään todisteeksi siitä, että matka on turvallinen ja mitään ei satu. Itse olin viimeksi lomalla Turkissa ja ajoin taksilla noin 10 kertaa ilman mitään sattumuksia. Silti yleisenä havaintona kuka tahansa huomaa, että monet kuskit kaahaavat aivan järjettömästi ja liikennesääntöjä ei noudateta juuri lainkaan. En todellakaan haluaisi laittaa lapsiani tuolla taksin kyytiin kovin mielelläni....
70: Mitenkä lähdet sinne huippuluokan yksityissairalaan vaikkapa auto-onnettomuudesta, kun ei ole ambulansseja, ei opasteita ja ihmiset eivät ymmärrä puhettasi? Edellyttäen että olet tajuissasi ja se matkavakuutuskortti on koko ajan mukana!!
Mutta miten se taksikyyti eroaa onko lapset kyydissä ilman äitiä isän kanssa tai lapset äidin kanssa? Ja voihan ap vaikka pyyttää miestään vuokraamaan matkan ajaksi esim. minibussin kuljettajan kera jos pelottaa.
Sitten ambulansseista, kyllä niitä Afrikassa on, samoin tienkylttejä ja opasteita.
Vierailija:
oma yksittäinen kokemus yleistetään todisteeksi siitä, että matka on turvallinen ja mitään ei satu. Itse olin viimeksi lomalla Turkissa ja ajoin taksilla noin 10 kertaa ilman mitään sattumuksia. Silti yleisenä havaintona kuka tahansa huomaa, että monet kuskit kaahaavat aivan järjettömästi ja liikennesääntöjä ei noudateta juuri lainkaan. En todellakaan haluaisi laittaa lapsiani tuolla taksin kyytiin kovin mielelläni....70: Mitenkä lähdet sinne huippuluokan yksityissairalaan vaikkapa auto-onnettomuudesta, kun ei ole ambulansseja, ei opasteita ja ihmiset eivät ymmärrä puhettasi? Edellyttäen että olet tajuissasi ja se matkavakuutuskortti on koko ajan mukana!!
Kun kirjoitin taksikyydeistä, niin se nyt oli vain esimerkki, eikä käytännön ratkaistava ongelma. ( lapset eivät muuten olleet siellä taksissa mukana).
Entäs tämä tilanne. lasten isä saa sydänkohtauksen matkan aikana. Ryhtyykö suku kovinkin aktiivisesti palauttamaan lapsia ja miltä heistä tuntuu vieraiden ihmisten parissa kun ei edes kieltä ymmärretä?
Tiedätkö ap edes mistä lähtisit lapsia hakemaan, jos heitä ei kuuluisi takaisin?
Olen itse matkustanut Afrikassa(kin)omatoimisesti ja aika lailla olet omillasi, kun menet turistikeskusten ulkopuolelle...normaalit (99%) ihmiset tietysti sielläkin auttavat kovastikin ja ovat ystävällisiä, mutta kyllä tuossa kovat riskit mielestäni on...Itse en päästäisi lapsia yksin...
Voisitko ap odottaa vielä muutaman vuoden, että tytöt ovat hiukan vanhempia esim. 10- ja 8- vuotiaita. Tässäkin ketjussa on tullut monia aivan järkeviä syitä, miksi odottaminen kannattaisi. Esim. olosuhteet joihin lapset joutuisivat, ruoka, hygienia, täysin tuntematon maa, kulttuuri ja sukulaiset joihin lapset joutuisivat. Myöhemmin tytöt osaisivat varmasti nauttia matkasta enemmän. Ehkä he voisivat tutustua isäänsäkin täällä Suomessa paremmin ennen matkaa.
Vierailija:
.Itse en päästäisi lapsia yksin...
Kuinka esim. yh-äiti uskaltaisi lähteä mihinkään lasten kanssa jos pelkäisi että jos jotain sattuisi? Hänhän voi saada vaikka sairauskohtauksen rannalla kun on uimassa lasten kanssa ja lapset hukkua!
Jos ap:n mies ja lapset matkalle lähtisivät niin varmasti ap:lle ilmoitettaisiin osoite minne ollaan menossa jne. Mistä tiedät ettei ap:n lapset osaa sukulaistensa kieltä? Miksi edes epäilet lasten palauttamista jos isälle tapahtuisi jotain? Kuvitteletko sinä että afrikkalaiset ovat automaattisesti varkaita ja ilkeitä ihmisiä jotka haluavat ryöstää toisten lapset?
Millä lailla on " omillaan" turistikeskusten ulkopuolella? Ap on kertonut että Länsi-Afrikan maa on kyseessä mutta ei sen tarkemmin mutta kyseessähän voi olla ihan suurkaupunki jossa on kaikki palvelut ym. jos ongelmia tulee.
Vierailija:
Kun kirjoitin taksikyydeistä, niin se nyt oli vain esimerkki, eikä käytännön ratkaistava ongelma. ( lapset eivät muuten olleet siellä taksissa mukana).
Entäs tämä tilanne. lasten isä saa sydänkohtauksen matkan aikana. Ryhtyykö suku kovinkin aktiivisesti palauttamaan lapsia ja miltä heistä tuntuu vieraiden ihmisten parissa kun ei edes kieltä ymmärretä?
Tiedätkö ap edes mistä lähtisit lapsia hakemaan, jos heitä ei kuuluisi takaisin?Olen itse matkustanut Afrikassa(kin)omatoimisesti ja aika lailla olet omillasi, kun menet turistikeskusten ulkopuolelle...normaalit (99%) ihmiset tietysti sielläkin auttavat kovastikin ja ovat ystävällisiä, mutta kyllä tuossa kovat riskit mielestäni on...Itse en päästäisi lapsia yksin...
Vierailija:
Entä jos perhe matkustaa Kreetalle, vuokraavat auton, vanhemmat kuolee kolarissa, lapset ei osaa kreikkaa, eikä kukaan tiedä minne ne pitäisi palauttaa? :p
Vierailija:
Tiedätkö ap edes mistä lähtisit lapsia hakemaan, jos heitä ei kuuluisi takaisin?Olen itse matkustanut Afrikassa(kin)omatoimisesti ja aika lailla olet omillasi, kun menet turistikeskusten ulkopuolelle...normaalit (99%) ihmiset tietysti sielläkin auttavat kovastikin ja ovat ystävällisiä, mutta kyllä tuossa kovat riskit mielestäni on...Itse en päästäisi lapsia yksin...
Afrikassa tietyissä osissa riehuu Marburg-kuume, joka on samantyyppinen verenvuotokuume kuin Ebolakin. Lisäksi jo bakteerikanta on aivan erilainen, malaria on todellinen riski, ja loistauteja on tarjolla ateriassa jos toisessakin.
Tytöillä on riski joutua vaaleamman ihonsa takia liiankin huomion kohteeksi, pienen neitsyen raiskaaminen on yleistä " tautien torjuntaa" . Entä sukulaiset? Et tunne niitä, joten et voi tietää tarkalleen mikä valta heillä on tyttöjen isään. Entä jos joku " ylempi" sukulainen sanoo, että tytöt jäävät tänne?
En millään päästäisi, edes isonveljen kanssa. Teini-ikäinen on itsekin lapsi.
Vierailija:
Afrikassa tietyissä osissa riehuu Marburg-kuume, joka on samantyyppinen verenvuotokuume kuin Ebolakin. Lisäksi jo bakteerikanta on aivan erilainen, malaria on todellinen riski, ja loistauteja on tarjolla ateriassa jos toisessakin.Tytöillä on riski joutua vaaleamman ihonsa takia liiankin huomion kohteeksi, pienen neitsyen raiskaaminen on yleistä " tautien torjuntaa" . Entä sukulaiset? Et tunne niitä, joten et voi tietää tarkalleen mikä valta heillä on tyttöjen isään. Entä jos joku " ylempi" sukulainen sanoo, että tytöt jäävät tänne?
En millään päästäisi, edes isonveljen kanssa. Teini-ikäinen on itsekin lapsi.
Yritän nyt vastata niihin mitä muistan.
Eli olimme yhdessä nelisen vuotta, erostamme on jo vajaat neljä vuotta aikaa. Minulla tosiaan on neljä lasta kolmen eri miehen kanssa, kaksi muuta ovat kahden valkoisen kanssa, tytöt tämän afrikkalaisen miehen kanssa.
En ole tyttöjen isän kotimaassa käynyt, koska silloin kun olimme yhdessä meillä ei ollut varaa ja lapset olivat pieniä. Nyt tytöt ovat käyneet pari kertaa etelänlomilla, joten sinänsä matkustelu on tuttua. Isoveli on siis valkoinen ja ajattelin, että hän voisi lähteä mukaan, itse asiassa veli itse ehdotti tätä kun aloin ääneen pohtimaan miten tytöt pärjää jne. Tyttöjen isä kun on välillä ollut pitkiäkin aikoja pois, veli asunut aina siskojensa kanssa samassa taloudessa niin on tutumpi.
Niin ja miehen perheessä/suvussa ei ole tyttöjen ympärileikkausta en todellakaan sitä pelkää. Muuten vaan hieman pelottaa tai arveluttaa lasten matka Afrikkaan. Itse en millään pääse mukaan, sillä pientä vauvaa en voi jättää Suomeen eikä mies edes minua halua mukaan sillä emmehän ole enää edes yhdessä.
t. ap