Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö 7- ja 5-vuotiaat lapset isänsä kanssa lomalle Afrikkaan isän kotimaahan?

Vierailija
22.08.2007 |

Olemme eronneet ja mies haluaisi viedä lapset lomalle jouluna. Lapset olisivat silloin 7- ja 5-vuotiaita. Mitään merkkejä mistään kaappausaikeista ei ole. Uskaltaisitko päästää lapset?

Tähän asti mies on tavannut lapsia aina silloin tälloin, kesällä enemmän, muuten vähemmän.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa varmasti paljon vastauksia.

Ehdottomasti en päästäisi.

Vierailija
22/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseasiassa minun mieheni on nyt Marokossa tyttäremme kanssa, takuulla tulee takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Et enää tunne miestäsi samallailla kun ennen. Et voi tietää miten hän on muuttunut. Et tunne hänen sukulaisiaan tai perhettään tai kotimaataan. Et siis voi luottaa häneen enää, vaikka hän aikanaan oli kuinka hyvä isä tahansa.

-Lapset voidaan sukulaisten painostuksesta, tai edes ilman isänsä lupaa ympärileikata. Siellä esimerkiksi lasten isän äiti tai sisko tai muu sukulainen voi tehdä sen salaa, koska " tietää" sen olevan oikein.

-Noissa maissa on uskomus, että jos harrastaa seksiä pienen neitsyttytön kanssa paranee sairauksistaan. Jotkut ovat voineet tarjota omaisuuksia tuosta tilaisuudesta, jotkut voivat matkan aikana toteuttaa suunnitelmansa ilman lasten isän suostumusta.

-Et mitenkään pysty varmistamaan lasten turvallisuutta. Et edes vaikka luottaisit isään ja tietäisit hänen pitävän lapsistaan huolta. Tuollaisessa matkassa on PALJON kultturellisia riskejä, joista voi jäädä arvet ikiajoiksi.

Vierailija
24/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti mahdat olla?

Vierailija
25/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei joka Afrikan maassa ole näitä uskomuksia ja ympärileikkauksia.

Vierailija
26/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomalla ilman minua kolme kertaa. Ekan kerran, kun oli 3-vuotias. Minua ei epäilyttänyt tippaakaan. Olemme olleet mieheni kanssa 15 vuotta yhdessä, mieheni on asunut Suomessa 20 vuotta, hän on kristitty eikä hyväksy ympärileikkauksia tytöille, tunnen hänen perheensä hyvin. Tuttavapiirissämme monet isät vievät lapsiaan lomalle kotimaahansa eikä kellekään ole mitään pahaa tapahtunut.

Jos asuisimme ulkomailla, niin kyllä minäkin saisin lähteä tytön kanssa Suomeen.

AP kuitenkin antoi sen kuvan, ettei täysin luota ex-mieheensä, jos täältä palstalta täytyy mielipidettä tulla kyselemään.

Vierailija
27/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun ajattelin, etten tomppeleille jaksa mitään sanoa. Nyt on vaan pakko sanoa, että onneksi en tunne ketään teistä oikeasti. Olette ahdasmielisyydessänne niin ahdistavia, että oksettaa.

Vierailija
28/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun ajattelin, etten tomppeleille jaksa mitään sanoa. Nyt on vaan pakko sanoa, että onneksi en tunne ketään teistä oikeasti. Olette ahdasmielisyydessänne niin ahdistavia, että oksettaa.

Vierailija
29/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastot kertovat, että 40 prosenttia afrikkalaisista naisista 36 maassa joutuu kokemaan enemmän tai vähemmän tuskallinen operaation.

Ibrahim puhuu vyöhykkeestä, joka alkaa Mauritaniasta ja etenee kohti Afrikan sarvea, Somaliaa. Matkalla ovat mm. sellaiset maat kuin Gambia, Burkina Faso, Nigeria, Tshad, Sudan ja Etiopia.

Ongelma ei ole myöskään tuntematon esimerkiksi Keski-Afrikan tasavallassa, Egyptissä, Keniassa ja Tansaniassa.

Pitää muistaa että ympärileikkaus perinnettä pitää yllä yleensä kouluttamattomat naiset.

Vierailija
30/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisitte eronnut tuon lapsen isän kanssa kolme vuotta sitten. Hän asuisi siellä Afrikassa, etkä tuntisi ketään hänen suvustaan tai tarkemmin hänen vakaumuksistaan tai elämästään. Et olisi koskaan käynyt hänen kotimaassaan, etkä tietäisi siitä juuri mitään. Hän näkisi lastaan muutamia kertoja vuodessa pikaisesti Suomessa ja sitten erään kerran sanoisi sinulle että tahtoo viedä tytön kolmeksi viikoksi kotimaahansa?

Vierailija:

lomalla ilman minua kolme kertaa. Ekan kerran, kun oli 3-vuotias. Minua ei epäilyttänyt tippaakaan. Olemme olleet mieheni kanssa 15 vuotta yhdessä, mieheni on asunut Suomessa 20 vuotta, hän on kristitty eikä hyväksy ympärileikkauksia tytöille, tunnen hänen perheensä hyvin. Tuttavapiirissämme monet isät vievät lapsiaan lomalle kotimaahansa eikä kellekään ole mitään pahaa tapahtunut.

Vierailija
31/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olisitte eronnut tuon lapsen isän kanssa kolme vuotta sitten. Hän asuisi siellä Afrikassa, etkä tuntisi ketään hänen suvustaan tai tarkemmin hänen vakaumuksistaan tai elämästään. Et olisi koskaan käynyt hänen kotimaassaan, etkä tietäisi siitä juuri mitään. Hän näkisi lastaan muutamia kertoja vuodessa pikaisesti Suomessa ja sitten erään kerran sanoisi sinulle että tahtoo viedä tytön kolmeksi viikoksi kotimaahansa?

Vierailija:

Vierailija
32/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat eronneet ehkä nelisen vuotta sitten. Isä oli poikien kanssa kuukauden kotimaassan ja tuli takaisin ilman ongelmia.

Vierailija
33/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En tietenkään antaisi lasta sellaisen isän mukaan, joka ei pitäisi säännöllisesti yhteyttä lapseensa, jonka vakaumuksista ja elämästä en tietäisi mitään.

Ja niin kuin sanoin, ap antoi sellaisen kuvan, ettei luota ex-mieheensä täysin, silloin en antaisi.

Kerroin kuitenkin viestissäni vain omasta perheestäni, ja miten meillä toimitaan. Olosuhteet aika eri.

Vierailija
34/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niille tule äitiään ikävä? Nämä on syyt miksi en päästäis, ehdottomasti liian nuoria. En pelkäisi mitään ympärileikkauksia tms.

Minusta tässä ketjussa on huolestuttavan paljon epävakaita äitejä, ei ainoastaan tämä ap.

Vierailija
35/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paattaa voitko tyttoja hanen mukanaan paastaa.

Meidan 5-vuotias kavi viime vuonna isansa kanssa kaksin pohjois-afrikassa sukulaisissa ja hyvin meni. Saavat menna uudestaankin ja pikkusiskokin saisi minun puolestani menna mukaan.

Ei tuota ymparileikkausta tytoille muuten tee ainoastaan vain jotkut muslimit vaan se kuuluu muuten aika moneen afrikkalaiseen kulttuuriperinteeseen. Niin kauhealta kuin kuulostaankin!

Vierailija
36/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta köyhyyteen ja kouluttamattomuuteen, huono-osaisuuteen ne kyllä ovat sidoksissa. Ihan samoin kuin täällä sosiaaliset ongelmat.

Vierailija
37/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei todellakaan tehdä kuin murto-osalle afrikkalaisista, lisäksi monessa maassa on täysin tuntematon juttu. Kannattaa muistaa että ympärileikkaustilastoissa on mukana myös " leikkaukset" joissa ei leikataan mitään pois vaan tehdään vain pieni pisto neulalla. Tällainen on yleistynyt viime vuosina erittäin paljon oikean ympärileikkauksen korvaajana.

Vierailija
38/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin lapsena onnettomuuteen jossa toinen häpyhuuli repesi osittain irti ja jouduin sairaalaan. Kielekettä ei leikattu pois. Ette voi edes kuvitella miten kipeä olin. Olin useita päiviä sairaalassa. Pissaaminen tuotti tuskaa olihan siellä avohaava.

Aikuiseksi kasvettuani kieleke nipsastiin pois puudutettuna koska se kiusasi minua. Huulet on eriparia muttei ole tahtia haitannut.

Vierailija
39/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä ketjussa on ihan naurettavia harhaluuloja että kaikki tytöt Afrikassa joutuu ympärileikattavaksi yms. Se ei todellakaan pidä paikkaansa!

Vierailija
40/63 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eromme oli riitaisa, eivätkä välimme vieläkään hyvät ole, mutta ihan asialliset kuitenkin. Ex-miehelläni on täällä Suomessa yritys, omistusasunto ja muutakin omaisuutta = syytä palata takaisin Suomeen. Olen asunut Turkissa aikoinaan 8 vuotta, osan ajasta samassa kaupungissa kuin miehen perhe asuu. Olen tekemisissä viikoittain ex-anopin, ex-appiukon sekä mieheni kahden siskon kanssa (puhelimitse, Skype/Messenger). Mies on aina ollut osallistuva isä. Tytölle on tärkeää luoda kunnolliset siteet myös isänsä kotimaahan ja sukuun. Minulla on mustaa valkoisella paitsi Suomen myös Turkin päässä siitä, että olen tytön yksinhuoltaja ja hän asuu kanssani. Turkki on sitoutunut noudattamaan Haagin sopimusta (kansainvälinen sopimus, lapsikaappauksiin ja monikulttuurisiin avioeroihin liittyen).

Näillä perusteilla olen uskaltanut päästää tytön isänsä kanssa Turkkiin jo kolme kertaa. Joka kerta kotiin on tullut ruskettunut, iloinen tyttö, jolla on tuhat ja yksi juttua kerrottavanaan kivasta reissusta baban kanssa.

Tilanteita on monenlaisia, ja lapsikaappauksen uhka on todellinen monessa tapauksessa. Kannattaa miettiä tarkkaan, ja jos on epäilyksiä, niin vastauksen kuuluu olla EI. Näin suurilla asioilla ei parane leikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme