Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan "pitkät" päivät...

Vierailija
19.10.2008 |

Opettajaystäväni päivät loppuvat pääsääntöisesti 13-14- aikaan ja nyt valitti kovasti, kun tuli syysloman alla joku kehittämispäivä tms. jolloin joutui olemaan peräti klo 15 asti koulussa..... Tällainen "normaalia" työpäivää tekevä ei voi kuin päätään pyöritellä. Juu, töitä on kouluajan ulkopuolellakin, mutta ei siihen valmisteluun niin kohtuuttomasti tunnu aikaa menevän. Sama ystävä valitti, kun se "kesäloma on loppujen lopuksi niin lyhyt".. Vähän suhteellisuudentajua peliin!

Kommentit (125)

Vierailija
1/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali työpäivä minulla kevyesti 8-18 ja sitten kokoajan luen vielä sähköpostia. olisin varmana lyönyt.

Vierailija
2/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun heitti sen kesälomakommentin... t ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäljellä, kun oppitunnit päättyvät klo 15. En viitsi alkaa luetella, mitä ne tehtävät ovat, koska tällä palstalla on jo aikaisemmin päätetty, että opettajilla ei ole muuta työtä kuin oppitunnit. -lehtori

Vierailija
4/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman omistautumisenkin mukaan. Mutta kuinka joku kehtaa valittaa, että ei pääse syyslomalle ennen kello kolmea, en ymmärrä. t ap

Vierailija
5/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä voi suureksi osaksi sijoitella pitkin vuorokautta. Lomat ovat työmme etu - se, että niitä on usein. Kesäloma ei ole ihan niin pitkä kuin opetustauko, koska edellinen vuosi on "mapitettava" ja seuraava suunniteltava, mutta onhan se joka tapauksessa täysmittainen ja yhtäjaksoinen.

Vierailija
6/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen kokonaistyöajassa, joten olen tottunut olemaan koko päivän töissä. Ei ole hirveää, jos kokous venyy pitempään tai joskus pitää tulla kahdeksalta, vaikka tunnit alkaa kymmeneltä.

t. yläkoulun ope

Vierailija
7/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tekis taas mieli lyödä tämmösiä kateellisia!

Itse aloitin juuri opettajana (en peruskoulu) ja opetustunteja on klo 8-16. Yhden tunnin valmisteluun mulla menee enemmän kuin sen pitämiseen, joten siitä voi jokainen varmaan laskea kuinka paljon vapaa-aikaa jää. Toki tämä tulee helpottumaan kun vähän kokemusta karttuu, mutta nyt ainakin olen niin poikki tästä kamalasta työmäärästä että oksat pois!

Vierailija
8/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha provosoitua. t ap.

Vierailija
9/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kevyt osapäivätyö kun meinaa käydä sydämen päälle.

Vierailija
10/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on ainakin niin hyvät työajat ettei tosikaan. Ja kun opetuskokemusta on 10 vuotta ja samat kurssit toistuu vuodesta vuoteen, niin valmisteluun ei kyllä mene älyttömästi aikaa.

Mieheni tekee niin, että kun kurssit loppuu joskus toukokuun alkupuolella, niin hän suunnittelee seuraavan vuoden valmiiksi. Kesäkuun alkuun mennessä on aika valmista kamaa, toki suunnitelma elää tilanteen mukaan ja täysin suunnitteluhommia ei voi tehdä valmiiksi.

Joka tapauksessa päivät on lyhyet opetusjaksojen aikana, lomat pitkät ja niitä on usein. Ja tämä siitä huolimatta, että mies osallistuu kaikenlaiseen extraan oppikirjaprojekteihin ym.

Vierailija
11/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäljellä, kun oppitunnit päättyvät klo 15. En viitsi alkaa luetella, mitä ne tehtävät ovat, koska tällä palstalla on jo aikaisemmin päätetty, että opettajilla ei ole muuta työtä kuin oppitunnit. -lehtori

Itse katkaisin hoitovapaan kesän ajaksi, ja tein opsia silloin. Av:n päätöksen mukaisesti se ei ollut mitään työtä :D Ihmettelen vain, mitä opiskelijat olisivat vuoden alusta opiskelleet, jos en olisi työstänyt opsia kesällä. Eivät kai mitään..?

Ja ps. jos tekee vapaaehtoisesti jatkuvasti 10-tuntista työpäivää, niin silloin on ongelmia oman työn organisoinnissa. En tajua, mitä kehuskelemista on siinä, että tekee tuollaisia päiviä. Minusta se kertoo pikemminkin työskentelyn tehottomuudesta. Itselläni työpäivät ovat yleensä 7,5-8-tuntisia, ja hyvin saa hommat hoidettua.

lehtori täälläkin

Vierailija
12/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoja opetussisältöjä? Maailma muuttuu... -se lehtori

Vierailija
13/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaiken työn koululla, ja samalla on huomaa helposti, minkä verran aikaa oikeesti kuluu.

Koulu alkaa aina kahdeksalta, ja himpun aiemmin on tietysti oltava paikalla, mutta ei oikeesti kuin muutama minuutti. (Ja siitäkös joku äiti joskus kimpaantui, kun en viittä vailla ollut tavoitettavissa - mutta miksi olisin, kun siihen ei ole mitään velvollisuutta.)

Pois lähden klo 17 - 17.30 aikoihin. Perjantaisin yritän päästä jo 15 - 16 lähtemään. Ruuhkaisina aikoina koeviikkoina menee sitten illalla helposti klo 20 - 21 asti, sitten on lähdettävä, ettei tule murtohälytystä. Tai jos ei jaksa käkkiä koululla, niin on otettava kokeita kotiin mukaan, mutta sehän ei työpäivää lyhennä, vaan kotona se korjaaminen liukuu helposti yöhön.

Ja sitten vielä koulutukset ovat työviikon päälle lauantaisin. Niitä on muutama vuodessa.

Mulla on paljon opetusta, reilu 30 tuntia viikossa, joten työpäivätkin ovat sitten kunnon mittaisia. Tietysti vähemmällä opetuksella pääsee työmäärässä myös vähemmällä.

Mun systeemi vain todistaa sen, että opekin tekee ihan kunnollista työpäivää. Ja noilla mun tuntimäärillä ei ole edes paljon jouston varaa, että voisi lähteä tarvittaessa aiemmin, sillä ensinnäkin opetusta on yleensä klo 16 asti ja toiseksi, jos tänään lähden aiemmin, niin huomenna oon sitten sinne 20 asti.

Mutta mistä tääkään ei mitään kerro, on se, että opettaminen on todella intensiivistä toimintaa. Jokainen opettaja tietää mitä käy, jos opettaja uppoutuu vahingossa ajatuksiinsa kesken tunnin edes kymmeneksi sekunniksi. Siitä seuraa helposti sekamelska, jota rauhoitellaan sitten kymmenen minuuttia. Pitkien ja tiehiden lomien on tarkoitus antaa opettajille hengähdystauko, jotta jaksaa sitten olla taas skarppina seuraavaan lomaan asti.

Toki on minustakin tahditonta valittaa lomasta, joka kuitenkin herättää kateutta muissa palkansaajissa.

Vierailija
14/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten meidän työaika eroaa luokanopettajista, mutta meillä on 1600 tunnin vuosityöaika. Se tarkoittaa 40 tunnin työviikkoa. Ja koska työ on periodimaista, niin iltatyöt ei ole tavattomia. Minäkin olen tänään vastaillut sähköposteihin, jotta ehdin viikolla tehdä muutakin työtä, eikä mitään sunnuntailisiä makseta.

Vierailija
15/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työn hyvä puoli on tietynlainen vapaus ja loma-ajat. Helppoa ja kevyttä open työ ei kyllä ainakaan nykyaikana ole. Työtä riittää ajallisesti kyllä vähintäänkin kahdeksasta viiteen keskimäärin, sillä tuntien lisäksi on niin sanotut toimistotyöt: suunnittelut, materiaalin valmistus, yhteydenpito koteihin, kokeiden laatiminen ja korjaus, kirjoitelmien tai esseiden korjaus, kokoukset jne. Joidenkin työhän on pelkästään tuota toimistotyötä eikä lainkaan paimenvastuuta tms. , jonka henkistä kuormittavuutta on vaikea tunneissa mitata!

Vierailija
16/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lehtori

Vierailija
17/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisit peruskoulun ja lukion opettajasta, joka vetää kymmenen vuotta samoja opetussisältöjä? Maailma muuttuu... -se lehtori

Riippuu tietty oppiaineesta, jotkut sisällöt uudistuvat nopeammin. Mutta joku matikka ei kamalasti muutu... Epäilen kovasti, että lukion matikan opettajani esimerkiksi vetää täysin samoilla esimerkeilläkin tunnit edelleen läpi. Ainakin veljelleni ja minulle veti, ja meillä on ikäeroa 12 vuotta. Ja oli muuten loistava ope, saatiin molemmat laudatur matikasta :-)

Mieheni opettaa puolestaan vierasta kieltä, eikä siinäkään se sisältö aivan kamalasti muutu. Oppikirjat vaihtuu silloin tällöin, mutta esim. kun on löytänyt toimivan tavan opettaa tiettyjä kielioppiasioita, niin ei ihan hevillä siitä luovu.

Vierailija
18/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä opetan johtamista ja sen tietoperusta puoliintuu viidessä vuodessa, joten luettavaa riittää.

Lisäksi aina voi opettaa paremmin, aina voi tehdä työnsä vielä paremmin. Mikäli itseään ja työtään haluaa kehittää, niin työ on jatkuvaa uuden suunnittelua. Tietysti on aina niitäkin ihmisiä (opettajia ja ei-opettajia), jotka haluavat jämähtää paikoilleen muutosvastarintaisina.

Vierailija
19/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa luokistani on poikaluokkia, kaikille aloille ei ole olemassa mitään oppikirjaa, vaan materiaali on työstettävä itse.

Toki tunneilla on ihan kivaa, ei sitä työtä muuten jaksaisikaan. Mutta se kivuus myös vaatii sen, että tunnit on huolella valmisteltu ja että opettaja on koko ajan aistit herkkinä myös vaihtamaan tuntisuunnitelmaa, jos oppilaat ovatkin toivottoman väsyneitä oltuaan 4 tuntia krapulaisen työpajaopettajan opetuksessa.

Ei ne tunnit ainakaan meillä oo kivoja itsestään. Kivat tunnit vaativat nimenomaan opettajan tekemää työtä ja opettajan täysipainoista läsnäoloa, eli kivan tunnin (=työssä viihtyvyyden) hinta on tehdyt työtunnit.

Vierailija
20/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ihan klo 15 joutuu töissä olemaan.. se on ihan meidän normaalien duunareitten työaika ja välillä joutuu olemaan vielä illankin töissä!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi