TAMMITENAVIEN vk34 alku
Täältä löytyy aiemmat keskustelut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11044277&p=1&tm…
Kommentit (55)
Magda_lena: Mulla sama juttu, en pysty lukemaan mitään ikäviä raskauteen liittyviä juttuja. Tai kiellän itseäni lukemasta. Välillä nytkin huolettaa onko kaikki kunnossa. Jos vielä lukisin kaikkia ikäviä tarinoita, niin murehtisin varmaan koko ajan ja pelkäisin kaikkea. Eikä sekään varmaan olisi masuasukille hyvä. Mullakin maha vielä tosi pieni aamuisin ja illalla sitten paljon isompi, mutta pieni kuitenkin. Liikkeitä en kai ole vielä tuntenut. Jotain välillä tuntuu, mutta en tiedä onko se sitten liikkeitä vai vatsan muuta möyrintää.
Mullakin elämään tulee muutoksia. Olen ollut kohta 4 vuotta määräaikaisissa työsuhteissa ja nyt se sitten katkeaa eikä mulla ole sitten äippäloman jälkeen paikkaa johon palata. Tämä huolettaa, mutta yritän olla ajattelematta sitä. Kai asiat sitten aikanaan järjestyy. Onko kenelläkään kokemusta miten tuo äitiysloman alku vaikuttaa, kun on määräaikainen työsuhde? Loppuuko työsuhde-edut saman tien? Meillä vakkareille maksetaan 3 kk palkkaa, mulle varmaan sanotaan vaan kiitti ja moi.
Lily 17+5
Joo, tuosta työsuhdejutusta...
Mä aloitin vartijantyöt elokuun alussa ja työsopimus on kyllä toistaiseksi voimassa oleva. Mutta... mulla on vaan väliaikainen kortti ja tässä tilassa en pysty kokonaan suorittamaan vakinaisen vartijan korttia, niin eipä tuota työtä varmaan tarjotakaan paljoa. Muutenkaan en pysty nyt tekemään kuin joitain respan hommia ja porttivahtivuoroja.
Mietinkin, että oliskohan fiksuinta irtisanoa itsensä juuri ennen koeajan loppua (4kk) ja hakeutua johonkin isompaan vartiointialanfirmaan duuniin sitten joskus? Tämä nykyinen ei siis ole hirveän iso ja duunit painottuvat iltaan ja yöhön, enkä niitä voisi tehdä tulevaisuudessa muutenkaan kahden lapsen kanssa.
(.) omaa napaa ja kertoilen vähän itsestäni samalla...
Rakenneultra oli eilen ja vauvalla kaikki hyvin, poikaa Kättärillä aika vahvasti epäillään, muttei tietenkään voi 100% varmasti sanoa mitään.
Pituutta on n. 20cm ja LA on siis edelleen 14.1.
Mulla ei ole onneksi mitään selkäkipuja ilmentynyt, välillä pitkään istumisen jälkeen oikea nivunen kiukuttelee.
Siis minusta...
Olen helsinkiläinen marraskuussa 2 vuotta täyttävän tytön äiti ja tosiaan tammikuun 14. on uuden LA.
Perheessä on myös mies sekä koira ja pari käärmettä sekä toistaiseksi yksi lisko.
Kirjoittelemisiin...
Eve + kirppu 19+2
Hurja ukonilma täällä!!!Ihan mukavaa!!! Thaimaassa koettujen ukkosten jälkeen en ole enää kotimaisia pelännyt!
Siru sofia, mulla on sama laskettu aika eli 8.1.=)
Magdalena, eihän se vauva ole vielä ees voipaketin kokoinen, joetn kyllä se sinne mahtuu pienempäänkin mahaan.Iltaisin masu on isompi moenstakin syystä ja niin kuuluu ollakin.
Minulla myös tuntuu liikkeet selvästi nyt, mutta muistakaa että vielä 19+viikolla ei tuntunut ja mulla sentään on neljäs raskaus.Että kärsivällisyyttä=)
Hiki täällä lentää, aina kun juon päivittäisannokseni kahvia, saan kärsiä kuumista aalloista.Toisaalta ilman kahviani en pysy hereillä että kahdesta pahasta pienempi. Viime raskudessa en juonutkaan käytännössä yhtään kahvia enkä varsinkaan kakkosta odottaessa.
Nyt ei ole närästänyt kummemmin muutamaan päivään, kun välttelen paprikaa ja rasvassa käristettyjä ruokia.
Luin muuten että parhaiten magnesiumia saa banaanista, joten nyt olen syönyt joka pv banaanin eikä ole suontakaan vetänyt=)
Rv 20+3
Tervetuloa joukkoon, eventus!
Pähkäilit aika pulmallisia juttuja, työhösi liittyen. Mä kyllä ehkä itse tekisin tuossa tilassa sen, että olisin yrityksen kirjoilla niin kauan kunnes löytäisin uuden työpaikan. Ainakin etuudet säilyisivät. Mutta siis, vaikea tilanne.
Minä yritän myös vältellä kaikkia surullisia asioita käsitteleviä juttuja (tekstejä, telkkajuttuja, ym.).
Lily76: Olen kuullut, että tyttärien synnytysajankohdat ovat hyvin pitkälle samoja kuin äidilläkin on ollut. Itse olen syntynyt laskettuna päivänä ja esikoiseni päivän sen jälkeen. Eli hyvinkin mahdollista, että sinunkin vauvasi tulee hyvinkin jämptisti laskettuna päivänä :). Eihän noista tietty voi tietää etukäteen, mutta itse olen pitänyt tuota ajatusta ainakin eräänlaisena ohjenuorana.
Lasketun ajan määrittämisestä. Teistä on (muistaakseni) aika moni kertonut sitä, että laskettua aikaa on muutettu päivällä, kun on katsonut ajan jostain laskurista ja neuvolassa määritetty oma aika. Mulle siis kävi näin nyt ja viime kerrallakin. Mistäköhän ihmeestä tällainen päivän heitto voi johtua???
Ihanaa, mä ¿joudun¿ vaihtaan Sloggyt tosi sexyihin äitiysalkkareihin. Viime yönä ihan heräsin siihen, kun alkkarit painoivat. Taitaa se masu siis kasvaa (paino on muuten tippunut nyt ainakin 3kg).
Mulla taitaa olla myös (taas) hiiva. Kolme kuuria olen nyt ottanut Canestenia 2kk sisällä. Aiemmin ei ole oireena ollut muuta kuin valkovuodon lisääntyminen, mutta nyt on kutina tullut kehiin. Varasin lääkäriajan ens viikolle muista syistä, mutta pyydän kyllä päästä uuteen tutkimukseen ja ajattelin just tivata kuinka usein noita kuureja voi ottaa omin päin. Neuvolasta suosittelivat viimeksi kahta kuuria peräkkäin ja just noita kotihoitojuttuja.
Magda_lena, ihmettelit tuota mahan turpoamista ja liikkeitä iltaisin. Taitaa monella olla ainakin tuo turpoaminen iltaa kohden yleistä. Liikkeitä taas en ole vielä seurannut niin, että tietäisin koska niitä tulee yleisimmin. Öisinkin välillä herään siihen. Oli muuten hauska huomata äsken, kun ukkosti todella kovasti, niin mahassa myllersi ihan koko ajan, nyt ihan pakottaa alamahaa. Koska liikkeitä tuntee, on ihan vauvan rytmistä kiinni.
Sitten olisi gallupia niille, joilla on jo lapsia:
Millaisia tapoja, oireita, tms. on jäänyt raskaudesta?
Mulla meni 2v, ennen kuin tajusin että voi nukkua muutenkin kuin kyljellään! Mahallaan en ole ekan raskauden jälkeen enää pystynyt (epämukavaa) ja nyt raskausaikana olen taas joutunut luopumaan selällään makaamisesta, sekin epämukavaa.
Lisäksi nukun ihan aina tyyny jalkojen välissä. En saa edes nukuttua, jos ei ole ylimääräistä tyynyä! Nyt sen tarve on taas lisääntynyt. Puoli vuotta sitten yritin luopua tavasta, mutta en onnistunut :).
Mä ehkä stressaan ja itken vähemmän, kuin ennen esikoista, mutta pinna ei ole kasvanut laisinkaan.
Vielä keväällä luulin, että jalka olisi kasvanut ekassa raskaudessa, mutta syyksi selvisikin turvotus (helpotus, toisaalta).
Ekassa raskaudessa sain kamalat suklaan himot, enkä pystynyt luopumaan siitä ennen tätä raskautta. Eli söin suklaata lähes joka päivä yli 2,5v vuoden ajan!!!
Muitakin tulee varmaan mieleen, jos tarpeeksi kauan miettisi¿
Justus rv19+1
Onpas meitä tammimammoja jo paljon-sata nimeä jo listassa!!! Wau! Kaikki vaan tänne rohkeasti kirjoittelemaan eiks je!
Magda-lenako se kirjoitteli ettei voi lukea sikiökuolemista nyt raskausaikana. Sitä kyllä tuntuu olevan liikkeellä, itselläni on meinaan ihan sama juttu! Tässä raskauden aikana erehdyin katsomaan uusintaa inhimillisestä tekijästä jossa oli aiheena sikiöiden kehityshäiriöt (tai vastaavat) ja se oli kyllä vikatikki.. En kyllä enää viitsi lisätä stressiä lukemalla/katselemalla tv:stä noin surullisista asioista, kyllä tätä huolta pikkuisesta on muutenkin! Eikä se huoli siihen vauvan syntymään lopu.. Sit on ihan uudet huolet(mutta myös ilot)!
Maksamakkarasta oli juttua. Minä olen syönyt koko raskausajan maksamakkaraa aina silloin tällöin, maksalaatikkoakin aina silloin tällöin. En itse usko että niin pienistä määristä on mitään haittaa mut tämä on vain minun mielipide..
Ai niin, löysin kaapin pohjilta vanhan kirpparilöydön eli patrcian tukivyön, täytyy varmaan kokeilla minkälainen on! Jos vaikka muutaman euron kirpparilöydöstä ois apua ajoittaisiin selkäkipuihin.
Eventus: sulla on hyvä la-se on myös mun syntymäpäivä! :)
Mitäs vielä, taidan mennä hetkeksi oikaseen tohon sängyllä. Yläkerrasta kyllä kuuluu poran ääniä et saa nähdä kauan tytteli nukkuu kun on aikas herkkäuninen tapaus...
Mukavaa keskiviikkopäivää muille!
Satsumanäiti 21+2
Täällä pohjanmaalla on ihanan lämmintä ja aurinkoista. Ajattelin mennä ruohoamaan kukkapenkkiä mutta totesin että on aivan liian kuuma tuossa talon edessä!
Oli puhetta äitien ja tyttärien synnytysajankohdista. Oma äitini on saanut vauvansa aina paria viikkoa ennen laskettua aikaa ja niin olen minäkin.
Että voi siinä olla perää. Äiti on jopa minua varoitellut siitä että synnytän niinkuin hänkin että pitää olla 37 viikolla kaikki valmiina. Justiin eilen mietin että on siinä minulla odottamista jos joskus meniskin vaikka sinne 42 viikolle.
Minun mahakipuni onneksi jo eilen hellitti. Toivottavasti ei tehnyt vielä hallaa kohdunsuulla. Liikkeitä ei vielä kuulu, enkä odotakaan. Tai odotan kyllä mutta en usko niitä vielä tuntevani. Maha on mahtava!
Minä kans lopetin kaiken ylimääräisen surullisten tapausten lukemisen kun tuntuu että omat murheet vain kasvaa. Nyt on nautinnon aika, ei se maha niin kovin kauan tuossa puskurina ole.
Minulla oli monellekin sanottavaa mutta kummasti ne unohtuu kun koko pinon kahlaa läpi. Ajattelin tilata nyt sen elloksen vauvahaalarin kun saan sen 40% alella. Vaikka en näin aikaisin haluaisi vielä mitään laittaa vauvalle mut pitää antaa se sitten jollekin jos ei tätä vauvaa tulekaan.
Nyt tuli ekaluokkalainen kotiin, pitää mennä kuunteleen sen tarkkaa kerrontaa.
Iuiu ja masukki 16+
heippa vaan kaikille!!!
olen jo useamman kuukauden seuraillut palstan kirjoituksia ja nyt sitten itsekkin tänne sain aikaiseksi kirjoitella!!!
elikkäs siis meillä LA on 9.1 ja tänään oltiin rakenneultrassa ja kaikki näytti viikoihin nähden hyvältä.
supisteluja on ollut kohtalaisesti, mutta onneksi kivuttomia. jonkun verran issiasta painaa ja vihloo aika useinki. muuten on kyllä ollut kaikki ok! on vaan jotenki niin tietämätön olo kaikesta tommosesta kun esikoinen on tulossa. Mutta kiva kun on tämmönen palsta olemassa niin voi lueskella muidenkin kuulumisia!
eipä tähän hätään muuta erikoisempaa.
hemi81 ja rv 20+1
Laitan teille kaikille nähtäväksi meidän kuopuksen kuvan, kun hän oli vasta muutaman tunnin ikäinen=)
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=866582.jpg][IMG]http://www.aijaa.com/img/0…]
Ettei pääse toi vauvakuume ainakaan laskemaan...=)
Töissä täällä istun, ihan hirveä aamu, teen ns. ongelmaihmisten kanssa töitä ja neljä on vain ottanut kohtauksen tänä aamuna. Esimieheni ei edelleenkään tiedä kummassakaan työpaikassa raskaudestani ja sanotaanko suoraan etten kadu vielä ainakaan etten ole kertonut, kohdellaan ainakin ihan yhtä hyvin kuin ennen ja eihän tässä oo enää kun kolme kuukautta ennen kun jään lomalle joten kuukausi aikaa kertoa :) ei kyllä pysty enää venyttää alkaa niin hyvin kohta näkyä.
Sihteeri tietää ja se olikin jo huolissaan että jos joku käy päälle kun teen tänään toisessa toimipisteessä työtä jossa olen käytännössä yksin. välillähän tuo mietityttää että jos näiden ihmisten kanssa jotain sattuu...
Rakenneultrassa käytiin tiistaina, istukka on nyt paremmassa paikassa joten ei tiedä vaikka saisin sitten kuitenkin luvan synnyttää normaalisti, selviää sitten vk 37 tai jotain kun on se rakennevikakin selässä...kaikkea harmia... mutta olen hirveän tyytyväinen selkäkipuja jopa vähemmän kuin normaalisti vaikka toinen työni melko fyysistä. Tänään kova päivä, molemmat duunit sattuivat samalle päivälle toisen työpaikan kesä ja sairaslomien vuoksi. Rankkaa mutta onneksi huomenna on vain kahdeksasta neljään työ. Itseasiassa olen tosi yllättynyt siitä miten hyvin olen voinut. Pahoinvointi oli kyllä juhannukseen asti ehkä sitten sen verran hirveetä et nyt tuntuu vaan hyvältä. Karkkiakaan ei tee edes mieli kun joutui silloin alussa sen yökötyksen karkoittamiseksi istumaan koko ajan karkki suussa töissä ettei laatannut :)
Meillä on äiti saanut toisen, siis siskoni, 2 viikkoa etuajassa ja mä olen itse syntynyt 2 viikkoa myöhässä. Että siitäpä on hieman hankala päätellä. Itse toivoisin että menisi ensi vuoden puolelle ihan vaikka sitä lapsuusaikaa jatkaakseni. Jos 7 vuotiaana mennään kouluun jne,.. mutta tärkeintä että kun on oikea aika niin tulee sitten ja terveyttä toivon tietysti eniten. Vaikka ei asiaa ajateltu niin mies saa oikein hyvin olla kotona jos tulee ajallaan LA 5.1. niin siinä on pyhiä molemmin puolin ja sitten on isyys- ja talvilomat. Meillä on iso koira jonka ulkoiluttaminen voi olla jokseenkin hankalaa loppuajasta joten onneksi on juuri eläkkeelle jäänyt mummi (aivan ihana apu) ja mies joka aikoo siis edelleen jäädä kotiin myös vanhempainrahakaudella, tarkkaan ei olla vielä mietitty, riippuu vähän jos saan jo ensi vuoden kesällä mahdollisuuden tehdä hyväpalkkaista päivätyötä kokoaikaisena niin isi saa jäädä sitten kokonaan kotiin eikä osittaiselle koska lapsen isä näin toivoo. Mutta kaikki on selvempää sitten synnytyksen jälkeen onneksi ei tarvitse näitä asioita vielä päättää.
Meillä on oikein liikkuva masuasukas, sukupuolta ei haluttu tietää, ja rakenneultran tekijä sanoi ettei mielellään lähde sitä arvaamaankaan kun meidänkin pienokainen liikkui koko ajan ja oli jalat ristissä.Ja hyvä näin, ei tule sukupuolileimaisia hankintoja tehtyä, tammikuussahan on alennusmyynti aika ja niitä ostoksia voi tehdä sitten hyvään hintaan :)
Joko olette hankkineet vaunut? Millaiset? Ne joilla on jo lapsia niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Meillä on koiran koon vuoksi hieman ongelmia sopia farmariin, mutta kyllä kai sitä jotenkin saadaan kaikki mahtumaan lähinnä mökkireissuille.
Nyt täytynee jatkaa töitä, tulipa yhtäkkiä hiljaista.
Makeutusaineista vielä, mun mielestä jos ei sokeritautia sairasta niin niiitä kannattaa välttää joka tapauksessa esim. aspartaami aiheuttaa migreeniä, myös mulla migreenikohtaukset vähenivät huomattavasti samoin astma helpotti kun lopetin light juomat ja light colan. Niistä on myös paljon tutkimuksia tehty jotka vahvistaa neuvolan suosituksia mutta myös a-alkuisia välttäisin, jokaisen oma valinta luonnollisesti, mutta jostain näistä 90-luvun elämäntapamuutoksista johtunee osa lasten ja aikuisten lisääntyvistä allergioista ym. esim. eläinten kanssa ihminen on ollut aina joten eläinallergiat johtunevat myös jostain ulkopuolisesta tekijästä.
Tulipas pitkää tekstiä, mutta hyviä vointeja myös muille :)
Blossom ja baby 20+5
Vaunuista: ollaan hankittu jo innoissamme vaunut pikkuiselle. ostettiin pitkän harkinnan ja kiertelyn jälkeen Teutonia-merkkiset vaunut. Onko kellään kokemuksia tästä merkistä?
Turvakaukalo hankittiin myös samalla kertaa ja se on semmoinen pikalúkituksella oleva malli. Elikkäs se ns. runko jää olevaksi autoon ja sen itse kaukalon saa siitä vain napsauttamalla irti. Ei tartte joka kerta napoa turvavöitä erikseen kiinni. Vaikutti oikein kätevältä!
Muita hankintoja ei olla vielä tehty. Tosin sänky ja hoitopöytä saadaan ystäviltä.
Meillekkin sanoi rakenneultrassa kätilö että on niin vilkas lapsi mahassa ettei ole mitn mahdollisuutta arvailla kumpi olisi! Mutta sehän on pääasia että kaikki mitat olivat kohdallaan ja sydän, munuaiset ym. tärkeät elimet!!!
Kyllä se jo semmoista rumbaa mahassa pitääkin että huh huh...;)
Mutta heti kun pyytää miehen kokeilemaan niin jähmettyy niille sijoilleen. melkoinen veitikka.
Taitaa täällä jonkun sorti raskausajan dementia vaivata kun heti unohtuu mitä muut on kirjoittanut tai kysynyt kun rupeaa niihin vastailemaan... no, en ole varmaan ainut.
no mutta, nyt pyykit ulos ja jotain pientä navan alle....
hemi81 ja rv20+
Olipas taas mukavaa lueskella teidän kuulumisia, mukavaa kun on aktiivista porukkaa! Olisi kyllä hirmu kiva kun ihmiset löytäisivät tiensä tuonne yahoon tai messengerin palstoille, siellä kun voi puhua vähän avoimemmin ja omilla nimillä :).
Babyblossom: Meillä on myös isokokoinen koira, joka matkaa tällähetkellä takapenkillä jos takana on rattaat tai paljon tavaraa. Meillä onkin nyt ongelma edessä kun vauva syntyy että miten mahdumme kaikki autoon jos on pidemmälle mentävä. Minun täytyy varmaan survoutua koiran kanssa takapenkille ja vauvan turvakaukalo sitten eteen. Noh, aika näyttää.
Hemi: Meillä on teutonia rockyt vm. 05, ovat kyllä tosi hyvät. Ainoita miinuksia mitä keksin on tavarakorin pienuus, jos käy kaupassa saa tarkkaan asetella ostokset sinne. Eikä ollut kiva kädessä kantaa kun koirakin on yleensä mukana kauppareissulla. Mutta jos käy autolla kaupassa, niin sittenhän ongelmaa ei ole.
Talvella kanssa tuntui että tilaa ei ole hirmuisesti talvivarusteiden kera.
Emmaljungat on paljon tilavamman tuntuiset, ja tavaratilaa on hirmusti. Nyt hankkisin emmlajungat jos olisin ostamassa vaunuja.
Mutta nyt kun nuo teutoniat ovat olemassa, niin nillä menemme tämän uudenkin tulokkaan kanssa. Ihan hyvät ovat kuitenkin noita pieniä miinuksia lukuunottamatta!
Etkä muuten tosiaan ole yksin dementiasi kanssa, sama vaiva täälläkin ! Edellisestä oli niin paha, että epäilin jo saaneeni pysyvän aivovaurion :).
Olen muuten miettinyt minäkin noita syömisjuttuja, onhan se niin että ihmisten ruokavalio on muutunut aivan järkyttävän paljon lyhyessä ajassa! Suurin osa sairauksista johtuu elämäntavoista, ja ihmisetkään eivät enää maadu haudoissaan kun ovat niin täynnä säilöntä ja lisäaineita! Kammottavaa suorastaan, täytyy pistää meidänkin perheen syömiset remontin alle!
Lily: Niinhän se yleensä elämässä on että samaan syssyyn pakkautuu hirveästi kaikenlaista. Varsinkin kyllä tuo vauvan syntyminen mullistaa elämää aikamoisesti, ja ihanaa niin!
Kaikille uusille tervetuloa ja mukavaa päivää tammimasuille!
Toivoo Mantelihammas ja Napu 20+4 (apua kun mennään jo pitkällä!)
Meillä on n. 10v vanhat Emmaljungat, kovalla kantokopalla ja olen tykännyt. Ainoa mistä olin aikanaan kateellinen kaverille, jolla oli uudet " samanlaiset" , oli vettähylkivä kangas. Eli uusissa vaunuissa ei joka sateeseen tarvinnut laittaa sadesuojaa, kuten meillä.
Hemi81, onkohan teidän turvakaukalo Grago-merkkiset?
Meillä on ainakin Grago autobaby, enkä vaihtaisi pois! Sen saa siis tosiaan telakkaan kiinni autossa ja rattaissa. Hankimme myös siis Gragon matkarattaat, joihin kaukalon saa myös lukittua kiinni. Aivan loistava juttu, jos rattailla ei kuljeta pitkään (esim. kaupassa käynti autolla sujui helposti). Ainoa miinuspuoli tuossa kaukalossa on, että se painaa enemmän kuin vöihin kiinnitettävä kaukalo. Se ei häirinnyt meitä, kun vauvaa ja kaukaloa ei tarvinnut kanniskella juurikaan.
Näin syksyisin muuten vaihtuu vaunuissa, ym. mallisto. Eli nyt taitaa (vielä) saada halvemmalla edellisen vuoden malleja!
Täällä vaivaa myös raskausdementia :).
Justus rv 19+2
turvakaukalo on just toi graco-merkkinen. saatiin sekin pikkusen edullisemmin kun otettiin edellisvuoden väri... on se kyllä hassua miten joku väri vaikuttaa hintaan.
Joo, onhan se aika painava mutta harvemminpa sitä varmaan tuleepi kanniskeltua ihan huvikseen. Ja tuo oli vielä hyvä kun vauva menee vähän piteempääkin siinä niin ei tartte heti olla ostamassa isompaa.
Vaunuista vielä sen verran että olisiko sittenkin pitänyt ostaa kovalla kopalla... Mutta turha sitä on enää murehtia kun ne on jo ostettu. Olen kyllä just tällänen jossittelija sitten jälkeenpäin.
Luulen kyllä että nuo ovat ihan hyvät kun ekä talvi ollaan ihan pikkuisia ja seuraavana pärjää jo vaikka ilman koppaa.
Onhan noissa Teutonioissa se puoliksi kova koppa, mutta aika ahtaalta se voi kyllä talvivaatteissa tuntua.. No mennessä näkee ja turha sitä on nyt miettiä kun ei todellakaan ole vielä ajankohtaista.
Aika on kyllä kulunut alkuraskaudsta tosi nopeasti... sitä ollaan jo puolessa välissä kohta. aika huimaa!! mutta silti niin ihanaa ettei malttaisi millään enää odottaa!
Onko turusta monta tammimammaa?
hemi
Me ostettiin rattaat netistä Vauvattarelta, I´Coo Peakin kolmirattaiset. Ei oo vielä päästy kunnolla testaan, vaikuttaa hyviltä ja tukevilta. On ehkä vähän isot kasaan laitettuna, mutta ei niitä ole paljon tarkoitus autossa kuljettaakaan. Koppa on erikseen.
Kirppariltä löysin auton turvakaukalon, edellinen on ehditty myydä pois.
Rakenneultrassa lääkäri oli enemmän tytön kuin pojan kannalla :) Sitte ois tilanne tasan, kaksi poikaa ja kaksi tyttöä :)
Joo,
siru-sofia, se on meikäläinen jolla korkeahko verenpaine. JOnka uskon vielä johtuvan siitä, että stressaan asioita kovastikin. Olen siis jo päiviä edellä kauhuskenaarioissani ja mahdollisten uhkakuvien selvittämisessä. Harvoin löytyy ongelma jota en olisi osannut surra... ;)
Raskausaikana olen yrittänyt kovasti ottaa iisimmin. On pakko tietyllä tavalla kovettaa itseään, ettei reagoi kaikkeen. Suurinpiirtein kun kaikki asiat muutenkin liikuttaa nyt kyyneliin asti. Sitä tirauttelee itkuja.
Minä en saa lukea sikiökuolemista ja muista surullisista tapauksista. Olen nytkin miettinyt päivittäin ja välillä öittäin onko tämä vauva kehittynyt riittävästi. Tai kasvanut. Maha tuntuu etenkin tyhjänä niin pieneltä, että tuntuu ettei sinne voi mahtua nyt 17+3 rv nähden riittävän isoa. Iltaa kohti (kun syö hyvin päivän aikana) vatsa tosin turpoaa isommaksi, siis tuntuu että se kohdun seutukin. MIstähän tämä voi lopulta johtuu? Ja tuntuu että liikkeitä tuntisi helpommin sitten illalla kun vatsalaukku on saanut ravintonsa. Onkohan nämä ihan meikäläisen omia kuvitelmia vai todellisia juttuja?? Miten teillä muilla kokemukset?
Musta tuntuu, että monella ajoittuu myös paljon elämän muutoksia liittyen vauvan odotusaikaan. Mulla on myös vaihtunut koti, muutettiin ja työpaikka. Jännästi muutokset ajoittuu samaan syssyyn.
Seisomatyötä tekevät: onko jotain kenkäsuositusta raskausajalle. Tuntuu, että nyt kengät on erityisasemassa. Tarvitsisin nätit työkengät.
Vaikuttaa että tulossa harmaa päivä, ainakin tänne pk-seudulle. Sitä voi sitten laittaa jo kynttilät palamaan iltapäivällä.
Halein,
Magda