TAMMITENAVIEN vk34 alku
Täältä löytyy aiemmat keskustelut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11044277&p=1&tm…
Kommentit (55)
Olen seuraillut keskusteluja sivusta, mutta en oikein ehdi koskaan pysähtyä kirjoittamaan.
Tänään olin neuvolassa ja kuulin ekan kerran vauvan sydänäänet! Ihanaa! Vaikka jo kolmas lapsi tulossa niin ekat sydänäänet tuntuu aina niin liikuttavalta. Ultrassa olen jo kahdesti pikkusydämen jumpsutuksen nähnyt, mutta mielestäni on ihanampaa kuulla äänet.
Sain myös siunauksen salmiakkihimolleni. Verenpaineeni on tosi alhainen 107/70 joten ei ole estettä salmiakin syönnille...
Aikaisemmissa raskauksissa sain tukivyön ilmaiseksi kunnalta (terveyskeskuksesta) lainaksi. Vantaalla. Ja oli tosi jämäkkä ja hyvä tukivyö. Kysykää neuvolasta mahdollisuutta lainaan ennen kuin investoitte omaan, mielestäni ovat aika kalliita.
Pahoinvoinnit on poissa, olo on virkeä (vaikka hb onkin vain 112) ja nyt kun sydänäänetkin kuulin, on tosi hyvä mieli, viikko alkoi hyvin!
Mukavaa odotusta kaikille, liikkeitä odotellessa...
Ansku 16+6
p.s Joku kyseli Järvenpääläisiä - sieltä olen
Kertokaas mihin tuo tukivyö oikein auttaa? Olen aloittanut pitkän loman jälkeen nyt työt, työni on seisomatyötä ja välillä erittäin liikkuvaa ja pitää nostella kaikkea. Alavatsaan juilii, ihan niinkuin olisin jo loppuraskaudessa, sellainen paineen tunne. Ei kiva... Yhdistettynä vielä supistuksiin, ei kipeisiin mutta ei niin mukavan tuntuisiin, tuntuu että ei jaksais... Auttaako se tuohon alavatsan juilimiseen?
Neuvolasta sanoivat että ei ihan vielä pitäisi olla tuollaisia vaivoja... Keskiviikkona menenkin rakenneultraan, jossa sitten saavat sanoa mitä tehdään. Saavat kyllä myös katsoa onko kohdunkaula yms. ok.
Kaiken ihanan kivun ja sairauden (haiman ärtyminen leikkauksen jälkeen) lisäksi täällä kärsitään kurkkukivusta. Miksen voisi olla välillä jo terve... Ekan raskauden aikana voin tosi hyvin, olinkin töissä vielä viikolla 38. Mutta nyt tuntuu että mikään ei mene niinkuin pitäisi. Tästä jos tulee terve lapsi niin se on jo ihme.
Kauhean negatiiviset tunteet täällä. Voi, kun saisi jo välillä nauttia tästä raskaudesta eikä huolehtia omasta terveydestä koko ajan..
Minusta ei muuten vielä huomaa, jos ei tarkkaan katso että olen raskaana. Painokaan ei kyllä ole noussut juuri yhtään.
On kyllä mukavaa kun asukki potkiskelee usein ja eilen ihan niin kovasti että melkein koski jo. On siinä pienessä jo ytyä :) Uskomatonta että olen jo puolessa välissä, mihin se aika katosi???
Teillä on ollut hyviä rakenneultrakuulumisia. Mietimmekin kovasti kysytäänkö sukupuoli vai ei... Hmm, vaikeaa...
Pahoittelut myös minun puolelta läheisensä menettäneille. Ei ole helppoa aina ymmärtää tätä elämää.
Piitu rv 20
Olipa kiva kun oli jo tällekin viikolle pino valmiina. Jotenkin ei taas saa päivästä kiinni vaikka touhua riittäis koko viikon kun meillä on perjantaina suvulle juhlat. Pihajuhlat toki ettei sisälle tarvitse laittaa mutta pitää tuota pihaa vähän siistiä.
Pii-tulle heti alkuun että tukivyö auttaa justiin tuohon sinun ongelmaan. Sain esitelappusen äitiysvaatekaupasta kun kävin housuostoksilla ja piti siitä tarkistaa vielä. Auttaa siis selkäkipuihin ja myyjä sanoi että myös ennenaikaisiin supisteluihin. Samoin helpottaa alavatsan paineen tunnetta.
Minulla oli tuo esite meidän sängyllä ja mies sattui lukemaan sitä ja kerrankin sain kommentin tähän tyyliin, No tuohan sun pitää käydä ostamassa kun noin hyvä on! Ja varmasti käyn kun ei ensimmäisenä kuulunut et nuo on varmaan sikakalliitakin! Sanoin eilen sitten et tiedätkö mitä nuo maksaa. Kuultuaan hinnan hän sanoi että kannattaako sitä hintaa aina katsoa jos tuo kerran auttaa noin paljon kuin tuossa luvataan. Täydestä sydämestä sanon että ihana mies minulla!!
Osanotto kaikille läheisen menettäneille!
Eilen olin vähän huolissani masun kunnosta. Juhlittiin pienimmäisen synttäreitä ja iltapäivällä alkoin menkkamainen kipu mahassa. Menin sitten pötkölleni ja jonkin ajan kuluttua kipu muuttui alaselkään tosi voimakkaana. Kipua oli iltaan asti, yöllä en sitä tuntenut mutta nyt vähän tuntuu alavatsassa. Toivottavasti tämä kuuluu vaan asiaan ja kohtu siellä kasvaa. Tekisi mieli hankkia se kotidoppler.
Kiitos hänelle joka viime viikon pinossa lohdutti että kannattaa nauttia nyt tästä tilanteesta ja surra sitten jos on murheen aika. Minä olen alkanut murehtia ihan turhaan joka ei kyllä ole minun luonteelle ollenkaan ominaista. Vaikka niin kyllä hermoilin viime raskauden alkuajankin. MIten ne ensimmäiset tuntui sitten menevän niin huolettomasti. Pitää yrittää nyt nauttia tuosta kasvavasta masusta ja odotella tyynesti seuraavaa neuvolaa, sinne on vielä kaksi täyttä viikkoa!
Nyt täytyy tarttua johonkin työhön.
Hyvää alkuviikkoa massun kasvatukseen!
Iuiu ja masukki 16
Pii-tu, sun kuvaukset oireista kuulostaa ihan samalta kuin mulla oli ekassa raskaudessa! Mulla alkoi nuo supistelut ja mahakivut rv16 ja loppuivat vasta äitiysloman alkaessa, vaikka teenkin näyttöpäätetyötä.
Toivottavasti sulla ei nuo ikävät oireet jatku kuitenkaan noin pitkään! Mutta muista ottaa aikalisä, jos alkaa tuntumaan liian pahalta.
Mä jouduin siis ravaamaan kk välein lääkärissä, kun tutkittiin paikat ja sain sairaslomaa. Oli äärimmäisen rasittavaa henkisesti sekin, kun sain saikkua vain kk kerrallaan, joskus jopa 2vk jaksoissa (riippui lääkäristä).
Nyt kun tiedän, ettei ennenaikaiset supistukset välttämättä tee mitään (esim. kohdunkaulalle ja -suulle), niin tällä kertaa yrittäisin jatkaa töitä pidempään kuin viimeksi, jos vain kivut eivät olisi niin voimakkaita.
Ja tosiaan, suosittelen tukivyötä oireisiisi!
Uiui, eikös vain että tieto lisää tuskaa!?! Ekassa raskaudessa ei osannut pelätä " mitään" , toisin on nyt.
Voisikohan ne sun juhlien jälkeiset kivut olleet eräänlaisia supistuksia? Nehän tuntuu joskus selässä, eikä niin selkeinä kuin muut supparit. Eli ei pidä rehkiä liikaa!
Tänä aamuna kävin siis neuvolassa, otettii vaa hemoglobiini ja se oliki tippunu ihan kiitettävästi taas. pari viikkoa sitte oli 118 ja nyt 105. Menen tänää ostaa vahvemmat rautalääkkeet, olen meinaan ihan umpi väsyny=/ Mulle ei matrifolinit siis ole nytkää auttanu yhtään!
akupunktio hoidosta kysyin samalla terkkarilta ja on kuulemma ihan turvallista. Mulla on niska ja hartiat niin jumissa että käyn fysikaalisessa. Sielä sitte saan tuota aku hoitoa..
Ilma oli aamulla ennen kaheksaa aika viileä, lapsetki oli ihan jäässä ku ei ollu takit päällä. Vietii taas esikoinen eskarii ja nyt sitte mietitää poitsun kans et mitä tehtäis, tylsää.
Eipä tässä kummempaa ku hyvää alkanutta viikkoa=)
minä ja herne rv tasan 18
Tänään aamulla ainakin täällä meillä pohjoisessa oli kylmä, ihanaa kun saapuu talvi ja lumi maahan. En olen mikään talviurheiluihminen mutta jotenkin tykkään lumesta ja kylmästä enemmän kuin kuumasta. Ehkä johtuu tukalasta olosta ja hikoilusta :D
Viikko on alkanut hyvin. Viikonlopun olin töissä (tarjoilija) ja arki ja aherrus alkoi. Olen kanssa harkinnut tuota kotidoplerin ostamista, voiko niitä ostaa mistä? netistä katsoin niin oli yksi mutta onko muita vaihtoehtoja..
Enään kaksi viikkoa niin on rakenneultra. Ihanaa :)
Viikon jatkoja muille kanssasiskoille :)
MiiKaro & Alma RV 18+6
Pelottaa, hirvittää, mitähän tämä nyt on, apua!?!
Toissaviikolla oli ekan kerran ihmeellinen huimauskohtaus ja äsken taas. Edellinen oli helpompi ja meni ohi, mutta äsken huimasi kunnolla, oksetti eikä meinaa olo helpottaa, hiottaa ihan älyttömästi...
Onko kellään tietoa, mistä moinen voisi johtua?!?
Yritän kömpiä syömään, toivottavasti se auttaa enkä kuukahda tuonne matkalle ruokalaan...
Liikkeitä olin tuntevinani eilen, ultra on kuitenkin vasta :) 3.9. Toivottavasti kaikki on kunnossa...
TopiCat 17+2
Ekaks kiitti Justukselle merisuole-vinkistä, pitää kokeilla jos tulee niitä suonenvetoja vielä. nyt on ollu sillä rintamalla rauhallista.
Mulla kans hemppa vain 112, mut otan nyt nestemäistä rautaa joka auttoi viime raskaudessa, luotan siihen edelleen. Mulla ei nuo tabletit auta mitään.
Jollain ei ollu painoa tullu vielä yhtään-mulla taas on jo 7kg=) Olemme erilaisia odottajia!
Juu, mäkin olen huomannu et jos päikkyjen jälkeen iskee huono olo, välipalaa kehiin vaikka väkisin.
Mun verenpaine on n. 60-65/100-105. Toisessa raskudessa alapainen oli välillä 50. Aika ajoin tulee laku-tai salmiakkihimoja ja toki nuilla paineilla voikin syödä. Eipä tuu päivittäin syötyä kummiskaan.
Meillä mies tekee musahommia sivutöinä ja nyt niillä on levyn nauhoitukset päivätyön lisäksi. Ukko on ihan kuitti! Alkaa jo pikkasen rasittaa tää vaihe... Sit se on äreä kuin peffaan ammuttu karhu koko ajan. Varmaan te joilla on talon rakennus tai oma yritys tällaiset vaiheet on tuttuja?
Ei kai muuta, moi!
Rv 20+1
TopiCat: Mulla ainakin huimaa, jos verenpaine on alhainen.
MiiKaro: Täällä kanssa yksi talvesta, kylmyydestä ja jopa pimeydestä pitävä! Oonkin aina sanonut, että voisin asua Gröönlannissa :)
Erilaisista hoidoista raskausaikana:
Aika monet hoidot taitaa olla sallittuja raskausaikana, mutta jokaisen kohdalla kannattaa tietty eka neuvotella tekijän kanssa.
Pari poikkeusta kuitenkin löytyy: jos on supisteluja, niin kovinkaan montaa hoitoa ei tehdä, keskenmenon pelossa. Viime raskaudessa kukaan ei suostunut hoitamaan mua supistusten vuoksi, kun hartiat, selkä ja pää oli ihan jumissa, pitkien lepokausien vuoksi.
Ja alaselkää ei hoideta raskausaikana, syynä sama kuin edellisessä. Tai siis ainakaan mun alaselänvaivoja ei ole suostuttu hoitamaan :/.
Ensimmäiseksi osanotto kaikille läheisensä menettäneille!
Ja onnitteluja rakenneultrassa käyneille! :) Minkä kokoisia kavereita teillä siellä masussa oli? Mun pikkunen oli huimat 330g! Ja viikkoja tuolloin oli siis 20+2.
Tänne ei sit ihmeempiä. Viikonloppu oltiin maalla miehen vanhempien luona ja nyt taas paluu arkeen eli mies on töissä ja minä tytön kanssa kotona! Olotila on ihan ok, vähän meinaa flunssaa pukkaa päälle mut se on vielä ihan siedettävää. Onneks ei ole kuumetta niin jaksaa touhuta tytön kanssa päivät!
Liikkeitä tuntuu ihan kivasti, varsinkin makuuasennossa. Mulla tosiaan istukka oli kuin olikin edessä niin se tosiaan hieman estää liikkeiden tunnun. Mutta makuuasennossa tuntuu selvästi jo kunnon potkujakin!
Mulla myös ollut selkä jotenkin enenmmän kipeä kun ensimmäisen raskauden aikana, väsyy jotenkin tosi helposti, ehkä tuo tukivyö olisi hyvä ratkaisu mullekin!
Aloitin tosin käymään taas uimassa (kerran viikossa) ja ensi viikolla alkaa mammajooga, joten ehkä nämäkin auttaa selkävaivoihin! Kesä on mennyt niin ettei ole juuri lenkkejä tehty, tietty tytön kanssa ollaan touhuttu kaikkea mutta ei mitään varsinaista liikuntaa. Silti ihme kyllä painoa tullut vain 2,5kg kun ensimmäisessä raskaudessa tässä vaiheessa painoa oli tullut jo 5kg! Tiedä sitten mistä johtuu kun samalla tavalla syön ja elän, mut hyvä näin.
iuiulle tsempitykset masukipujen vuoksi. Toivottavasti oli vain ohimenevää ja asiaan kuuluvaa. Kyllä sitä itse ainakin huomaa että vähä kun enemmän touhuaa niin supistuksia alkaa tuleen ja sit täytyy vaan ottaa vähä iisimmin.
No asiasta puheenollen taidankin mennä hetkeksi lepäämään kun tyttökin kerran on päiväunilla !
satsumanäiti 21+0
Yritän pitää välillä lepotaukoja, siivoilen vaatehuonetta ja lasten vaatehyllyjä. Kyllä ne kasvaakin vauhdilla kun taas saa kaikilta poistaa pieniä vaatteita. Piti vähän hipelöidä samalla noita pikkuruisia potkareita tuolta lastenvaatelaatikosta. Ihania, söpöjä, miten pieniä ne vauvat ovatkaan....
TopiCat; sanoisin samaa kuin joku muukin että voi olla verenpaine alhaalla. Minulla on kans alhaiset paineet ja terkka kysyy aina et pysytkö näillä paineilla pystyssä. Mut esim. miehen veljen vaimolla saattoi kaupassakin pimetä niin ettei sen mies aikonut sitä ottaa edes mukaan sen jälkeen kun hän oli kassalta katsonut kun vaimonsa toikkaroi kuin puliukko kaupasta pois. Oli meinannut törmätä useaan vastaankulkijaan mutta kun ei hän ollut itse nähnyt mitään! Olis vaikka istunu lattialle ja oottanu miestään taluttamaan!!
MiiKaro; olen myös talvi tai erityisesti syksyihminen. Pikkuhiljaa alan nauttimaan kirpeistä ilmoista ja pimenemisestä. Saa kaivaa kynttilöitä esille ja nautiskella... Jähtyis vielä niin paljon että vois takassa pitää tulta...
Justus08 Kyllä yhdyn siihen että tieto lisää tuskaa. Ja jotenkin tuntuu että voinko minä vielä saada yhden onnistuneen raskauden. Seuraavassa raskaudessa varmaan sekoaisin jos vielä vauveleita haluaisin. Olen aina sanonut ensisynnyttäjille et älä pelkää, ensimmäinen synnytys on kaikkein helpoin. Siellä oli jotenkin niin avoimin mielen mut odotas kun kakkosesta pääsin synnytyssaliin. Koko ajan jankutin miehelle et en halua ponnistaa sit enkä jaksa odottaa että se piina alkaa. No, eihän se edistyny oikein synnytyskään tuolla asenteella. Monien erinäisten synnytyskokemusten kautta olen sitten viimein menettänyt vielä luottamusta henkilökuntaankin ja olen oppinut itsepäiseksi synnyttäjäksi, minä päätän!!
Mahakipu jatkuu edelleen ja on tuolla tosi alhaalla että tiedän sen olevan kohdussa. Pitää yrittää ottaa rauhallisesti neuvolaan asti.huh, pari viikkoa vielä! En ole edes miehelle uskaltanut sanoa kun se on sitten niin huolissaan. Ajattelin sitä tukivyöasiaakin että se on varmaan raukka huolissaan jo minun kropan kestävyydestä. Pitäsköhän minun oikeasti lähtä se ostamaan, jos se vaikka helpottais tätäkin kipua. Ja ainakin jos siellä supistaa niin vois helpottaa.
Nyt minä annan toisillekin palstatilaa...
Häivyn seuraileen taustalle muiden kuulumisia...
Taas Iuiu ja kipuileva massu
Ajattelin tuossa että flunssa ja kuumeilu vaikuttaa lapsoseen? flunssa tulossa ja korvat kipeänä. Mitä lääkettä uskaltaa ottaa " ennaltaehkäisevästi" ?
MiiKaro & Alma 18+6
IUIU: Tuo " miten ensimmäiset menikin niin huolettomasti" kuulostaa tutulta. Mulla on tapana murehtia ihan liikaakin ja varmasti ensimmäisen ja toisen raskaudenkin aikana murehdin jonkin verran, mutta varsinkin nyt neljättä odottaessa kun ikääkin on jo suht paljon tähän puuhaan, ei vauvan terveys enää tunnukaan sinnepäinkään itsestään selvältä. Aamulla olin taas liki paniikissa kun ei mahasta mitään kuulu, mutta onneksi lounas sai aikaan muutaman sen verran mojovan potkun, että minäkin uskon, että joku siellä mahassa elää ja liikkuu. Toivottavasti kipuilusi menee nopeasti ja vaarattomasti ohi. Mulla pistää usein oikeaan nivuseen niin että tekee mieli tukea kädellä vaikka maha vielä pieni onkin.
TopiCat: Mulla oli viikko(?) sitten yhtenä aamuna kamala heikotus/hikoilu kohtaus ja pyörryttikin. Meni ohi, mutta hirvitti kyllä, onneksi oli viikonloppu. Silloin kyllä tuli mieleen, että jos vaihdevuodet on sellaista, niin mä en ala. :) Sain neuvolasta lapun, jossa on listattu 37 normaalia raskausvaivaa peräpukamista ja siivousvimmasta ÄO:n laskuun. Joukossa on myös kylmät ja kuumat aallot ja sydämentykytys. Nyt muuten tuli mieleen, että kakkosta odottaessa sain myös kerran huimaus/pyörrytyskohtauksen. Päässä suhisi ja olin kuulemma ihan kalpea. Meni ohi, kun pidin päätä alempana, join vähän kylmää vettä ja hengitin vaan syvään. Kaiken kukkuraksi olin hienossa ravintolassa silloin ja henkilökunta tuli hädissään tarjoamaan jotain lepohuonetta. Sen jälkeen en ole mennyt raskaana syömään 7 ruokalajin illallista! Pitkästä jorinasta siis summa summarum, tuskin epänormaalia, mutta jos toistuu usein tai ei mene kohtuullisessa ajassa ohi, niin kysele toki neuvolasta.
Olis kiva hiplata niitä vauvanvaatteita vähän ja näyttää isoveljilla, mutta mutta, suurin osa on lahjoitettu pois ja ne muutamat kauneimmat jotka säästin ovat äitiysvaatelaatikon pohjalla isompien vaatteitten alla eikä mulla ole yhtään järkevää syytä niitä vielä penkoa esiin. Äitiyspakkauksen kyllä otan nyt, kolmesta aikaisemmasta otin vain ekasta. Toisen avustus meni turvakaukalon ostoon ja kolmannen investoin kantoliinaan.
Strutsi 16+5
Pahoittelut teille kaikille hiljattain isovanhempansa menettäneille. =(
Olipas rankka loppuviikko! Tänään aattelin vaan tsuijailla, käydä lähisukua morjestamassa (asuvat vierekkäin) ja kaupassa. Ukko läx myymään skootteriani. Mikä helpotus kun vihdoin menee kaupaks! Plussaamisen jälkeen en oo sillä uskaltanu ajaa vaan oon oon ajellu vallan meiän mönkijällä. Turvallisempaa neljällä renkaalla =).
Joo, torstaina oli ykstoistatuntinen työpäivä, muutama tunti unta, perjantaiaamuna kuuden junalla turkuun ja sieltä ahvenanmaalle. Iltapäivästä aamuyöhön kuvauksia (oon tv-kuvaaja) ja lauantai taas matkustamista. Ei ollu meinaan helppoo =)! Fyysisesti aika raakaa kuvailla hirveitä aikoja olalta ja si viä raahata kaikki välineet ahvenanmaalle ja takasin. Mutta kivaa oli! Kerkisin näkeen myös ahvenanmaalaiset kaverini.
Ja eilen piti siivota koko päivä kun illalla oli asunnon näyttö. Sentään yks pariskunta kävi ja ovat kovasti kiinnostuneita. Jee! Me siis ostettiin jo uus kämppä ja järkättiin ittellemme kiire myydä tää vanha.
Kohta alkaa taas armoton remontointi. Suunnitelmat on jo aika pitkällä värejä myöten. Mukavaa kun tuli muutakin ajateltavaa ettei ihan kaikki ajatuksen pyöri masukin ympärillä. Niin kekkäs kaikki täällä rakentaa? Onko kämppä valmis ennen LA:aa?
Vois käydä ettimäs sitä meiän tammikuisten listaa että uudet vois laittaa ittensä sinne..
T: Xena77 ja tyyppi tasan 17
aika moni taitaa värjäillä hiuksiaan melko normaaliin tapaan. Myös itse laitan n.kerran kuussa sävyn päähän. haluan alkaa vaalenemaan, onko noitten vaalennus värienki käyttö ok. raskausaikana?! Sitte ne jotka blondaavat tai raidottaa hiuksiaan niin pystyykö siinä hajussa oleen vaikutus ajan, vai pitääkö lähteä happihypylle?
Viikonloppu menikin ihan muualla kuin netin äärellä. Mies oli vaihteeksi vapaalla, joten tuli touhuttua kaikenlaista.
Mulla outoja uutisia: Kävimme anopilla (+appiukolla) kylässä ja se oli ihan mukava ja kohtelias! Kummallista. Kysyi jopa miten olen voinut! Ei ilkeillyt, ei nälvinyt vaan oli melkein ihminen. Tosi outoa. Tosin perusääliöitä, koska jättivät parvekkeen ikkunan auki ja pojan sinne kiipeilemään tuoleille. En tajunnut koko tilannetta ennen kuin mieheni huomasi ja kaappasi lapsen pois sieltä ja sulki ikkunan.
Eli koskaan en voi lasta / lapsia sinne hoitoon jättää. En voi ajatella enempää koko tilannetta, koska järkytyin tilanteesta pahasti. Lapsi olisi voinut pudota sieltä jos mieheni ei olisi huomannut.
Töissä on tilanne ihan pe*seestä, mutta ihan sama. Esimies kiusaa jatkuvasti ja kampittaa minua. Ajaa hommat suohon jotta voisi itse sitten " pelastaa" tilanteen. Sairasta. Minun piti olla nyt ulkomaan keikalla hänen kanssaan, mutta hän päättikin hoitaa asian itse. Tosin se olisi minun työni, johon hänellä ei ole ammattitaitoa. Ihme äijä.
Kiusaamista on jatkunut nyt reilun vuoden. Olen kai hänelle niin paha uhka, että tekee kaikkensa saadakseen minut näyttämään huonolta. Ja vetää maton alta aina jos asiat alkaa luistaa. Jos en olisi jäämässä pois, hakeutuisin muualle tai tekisin siitä ilmoituksen. Tosin olen yhden ilmoituksen jo tehnytkin, mutta se ei johtanut mihinkään. Paheni vain.
Mielentilasta.... olen jatkuvasti ahdistunut ja huolissani. Pelkään koko ajan. Ja tilannetta ei parantanut lukea av.n puolelta kohtukuolema-asiasta. On sellainen olo, että on vain pieni mahdollisuus saada lapsi syntymään elävänä, sitä ainakin joka tuutista toitotetaan. Osaatko nyt varmasti pelätä riittävästi keskenmenoa, kohtukuolemaa, synnytyskomplikaatioita jne. Tulee olo, että miksi tätä raskautta pitää jatkaa jos mahdollisuus saada elävä lapsi on niin kamalan pieni?!?! En jaksa enää yhtäkään sellaista juttua. Kunpa voisin iloita raskaudesta!
Haluan uskoa ja toivoa että kaikki menee hyvin, mutta kyllä yhteiskunta on varmistanut että riskit tiedostetaan.
Esikoinen on kaiketi kipeä, maha ollut sekaisin eilisestä lähtien. Aamulla oli ok, mutta nyt taas. Joten kai pitää jättää huominen hoitopäivä väliin ja jäädä kotiin hoitamaan.
No joo, ystäviä olen nähnyt ja se on ollut piristävää. Ihanaa että on vielä ystäviä. Ja mukavaa että tekin olette täällä, ikään kuin vanhoille tutuille pääsee jupisemaan asioista ;)
Suonenvetoa ei ole juurikaan ollut, mutta syönkin säännöllisesti magnesiumia. Himoja ruoka-aineisiin ei ole, nyt tosin syön jugurttia kun " normaaliaikana" en sitä itselleni salli.
Jaahas, pitänee mennä hetkeksi pötköttämään, alkaa selkää särkeä. Vointeja teille!
ipu rv 18+2
Heissan,
Ihana päästä työpäivän jälkeen lukemaan teidän aivoituksia ja tuntemuksia täältä. Aivot lepää ja rentouttaa mukavasti. Ja saan vaan ajatella vauvajuttuja!!!
Porukalla tuntuu olevan matalaa verenpainetta, mutta onko ketään joka kärsii kohollaan olevista paineista ihan ilman raskauttakin???
Minä olen sellainen. Stressaan sitä painetta ja mittaamista jo siinä määrin, että se kohottaa omalta osaltaan tuloksia. Se tuntuu olevan kompastuskiveni, vaikka elän terveellistä ja normaalipainoista elämää muuten. Asiasta on muodostunut pienoinen ongelma. Kauhistun jo pelkän mittarin näkemisestä.. Erikoista. Mitäs olen sellainen stressaajatyyppi muutenkin. Helppo sanoa ettei kannattaisi. It´s just me.. Tosin jos joku tietää mikä tähän auttaisi, otan ilolla vinkkejä vastaan.
Ihana etten ollut tällä palstalla ainoa, kenen paino on noussut. Mulla on tullut varmaan 4 kg lisää (Rv 17+1). Olen joutunut vointini vuoksi syömään normaalia enemmän, ja mulle kiloja on kertynyt AINA helposti. Pienikin muutos näkyy heti myös pepun seutuvilla. Tosin se ei ole stressinaihe. Terveyssyistä yritän pitää kuitenkin jonkun tollkun. TÄmä ei ole niin minun käsissäni. Kuten ei elämä muutenkaan. Yritän vain pitää vauvankin olon mukavana.
Olen muuten ollut tuntevinani vauvan liikkeitä. Sellaisia tosi kevyitä ja pieniä. Esim silloin kun pötkötän tässä sohvalla puoli-istuvassa asennossa ja vaihdan asentoa saattaa tuntua jotain liikehdintää aivan alavatsasta. Juuri sitä kevyttä kuplintaa ja elohiirenkaltaisia hipaisuja. Toivon olevani oikeassa, sillä jonkun aikaa on ollut pieni huoli, miten siellä vatsassa voidaan. Tilattiin siis viime viikolla se kotidoppleri, mutta ei ole vielä tullut. Siitä kyseltiinkin täällä. Meidän laite tilattiin kuuntelevauvaa.fi -sivuilta. Ihmettelen ettei se ole sieltä vielä lähtenyt sillä maksukin on jo suoritettu. Näin sivuilla kuitenkin luki. En siis vielä suosittele kyseistä yritystä ennen kuin saamme meidän oman. Maksoi muistaakseni 85 euron paikkeilla.
Toin meille kotiin jo hoitopöydän jonka saimme ystäviltä. Halusivat siitä eroon tässä vaiheessa. Tuolla se omalla paikallaan odottaa vauvaa. Kuten minä ja mieskin.
Hyvää vointia vatsakipujen, närästyksen ja suonenvedon keskellä kaikille.
Joku kyseli flunssasta ja avuista... Flunssaankin voi ottaa Panadolia ja Panadol Hot (sellainen kuuma juoma, niinkuin Finrexin). Muita en ole edes ajatellut, onhan niitä varmaan...
Kurkkukipuun olen vetänyt aina ja nyt paljon Mynthoneita, huomasin muuten että sokerittomassa Mynthonissa on käytetty sorbitolia makeutusaineena. Eikös sorbitoli ollut kiellettyjen makeutusaineiden listalla? Ei tietenkään vähäinen käyttö haittaa mutta lopetimpa itse ainakin niiden mutustamisen, saapahan energiaa sokerillisista mynthoneista :)
Kertokaas vielä noista tukivöistä, onko niitä eri kokoisia ja paljonko ne maksavat? Mistä olette niitä katsoneet? kiinnostaisi nyt sitten jos se auttaa minun olotilaani, kaipa sitä pitää jo ruveta vähän hellittämään tuota työntekoa. Olen vaan ollut kova tekemään töitä ja huono hiljentämään työtahtia, mutta kaipa sitä kaikkeen tottuu.. Kävely tosiaan on jo ankkamaista :D
Mites, jokos testasitte maksamakkaran kun se on ns. hyväksyttyjen listalla? Minun piti kyllä heti testata, ei säväyttänyt oikein, vaikka normaalisti tykkäänkin...
Olen värjännyt hiuksiani normaalisti raskaudenkin aikana, tosin tummaksi. En tuosta vaalennuksest tiedä.. oisko jollain parempaa tietoa??
Kaksi yötä rakenneultraan!!!
" Pakko" aloittaa pino, ennen maanantaihärdellin alkamista töissä...
Osanottoni kaikille läheisensä menettäneille! Esikoinen on enemmänkin mun 7v aiemmin kuolleen papan kaksoisolento kuin raskausaikana kuolleen mummoni.
Suonenvetoon yksi vinkki: Merisuolahippunen kielen alle. Jos suonenveto tulee yöllä, niin suolakippo vaan lähettyville :).
Itse hankin tukivyön aikanaan lastentarvikeliikkeestä.
Mulla on ainakin muutaman kerran auttanut päiväunien jälkeiseen huonoon oloon/yökötykseen välipala (ei makeaa)!
Espoon kaupungin sivuilla on loistavaa tietoa raskaanaoleville. Siellä on mm. kattava luettelo vältettävistä ruoka-aineista. Mielenkiintoinen termi muuten tuo vältettävät ruoat: ei siis kielletyt!
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
Magda_lena kyseli Renniestä ja sinnittelystä ilman lääkitystä. Rennien lisäksi Gaviscon on sallittu aine raskausaikana.
Mulle on joskus annettu neuvolasta yleisohje, että äidin vaivat pitää aina hoitaa kuntoon. Jos äiti voi huonosti, niin sillä on vaikutusta sikiöön/lapseen. Eli oli oire mikä tahansa, se kannattaa hoitaa. Mieluiten tietty keskustelemalla ensin terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.
Täälläkin on taloprojekti meneillään ja jatkuu luultavasti vielä ensi vuoden puolellakin. Rankinta tässä on se, kun työpäivän jälkeen olisi mukava ottaa päikkärit, jotta jaksaisi edes jotenkin valvoa edes kahdeksaan asti illalla (aamulla herätys on jo ennen viittä). Mutta koska mies ei ole kotona töiden jälkeen ja esikoinen ei anna nukkua, niin olo on aika tukala. Välillä nipistän päikkärit työajasta (kiitos liukuvan työajan), mutta sekään ei ole aina mahdollista.
Justus 18+6