Minkä verran puututte lapsenne kaveriasioihin?
Ohjaatteko heitä vapaa-ajalla hakeutumaan toisten lasten seuraan vai annatteko heidän päättää itse, haluavatko kavereitten seuraa vai ovatko yksin?
Kommentit (8)
kaverivalinnat ovat eri asia, niissä olen tarkka.
haluavat olla yksin. Ei tarvitse ohjata toisten lasten luokse, he menevät mieluusti leikkimään. Onneksi tässä pihapiirissä ovat miltei kaikki lapsiperheitä ja leikkikavereista ei todellakaan ole pulaa! Mulla on 2 alle kouluikäistä tytärtä ja heillä on yli 10 ystävää ihan tästä samasta taloyhtiöstä, tyttöjä sekä poikia. Tarhassakin ovat kavereita saaneet, eivätkä joudu sielläkään yksikseen olemaan.
Enempi niin päin, että usein joutuu keskeyttämään leikkejä, kun niin kovasti haluaisivat iltamyöhään asti pihalla viipyä. Olisi tietysti hyvä asia oppia olemaan myös yksikseen, mutta lapsilla on sentään omat huoneet ja iltaisin heidän tulee ennen unen tuloa olla itsekseen omassa huoneessaan. Että kyllä he jotain palapeliä tms. rauhallista kykenevät myös omillaan tekemään vähän aikaa.
mielestäni pitää välillä viettää aikaa perheen kanssa ettei aina olla joka paikassa kylässä
Kuopus loikkii naapurin pojan kanssa edestakaisin talojen ja pihojen väliä, hyvä on, että naperon saa illalla kotiin...
Kyllä esikoisellakin kavereita on ja välillä monta päivää leikkien tiimellyksessä, mutta jos toisaalta joku tosi kiinnostava kirja on kesken niin poika saattaa vaan todeta, että tänään ei leiki vaan lukee. Äitin oma pikku nörtti ;o)
On leikkikaverit omassa sisarusparvessa
Eli kerran viikossa meillä, seuraavalla viikolla toisen ja sit kolmannen luona. Muuten tapaavat säännöllisesti puitossa joka viikko (ei tule kotiin sekasotkua!).
Kesäisin ei tarvitse ulos patistella, mutta talvisin ehdotan usein, että menevät ulkoilemaan välillä. Ulkona leikkivät sitten naapuruston lasten kesken.
Toisinaan rohkaisen häntä kutsumaan jonkun koulukaverin kylään, jottei jäisi aivan yksin