Miten uskallan treenata/kuntoilla kun raskaana? Suosituksista??
Onko suositukset muuttunu tässä vuosien varrella? Joskus muistaakseni oli, että tiettyä sykerajaa ei saa ylittää, vieläkö on näin?
Liikuntaharrastuksina mulla on Bailatino jossa siis vauhtia ja sykettä riittää. Lantion keikuttamista ja jonki verran pieniä hyppyjä, pitääkö tätä välttää? Lisäksi käyn salilla, pitääkö treeniohjelmaa muuttaa vai voinko mennä entisen mukaan niin kauan kuin tuntuu vain hyvältä? Ja kävelyssä nyt ei niin se syke nouse ja siinä meen kanssa ihan oman voinnin mukaan.
Eli hommaanko sykemittarin jo ensi viikolle kun baila taas kesän tauon jälkeen alkaa vai voinko mennä ihan oman kunnon ja voinnin mukaan? Raskaus on siis ihan alussa vasta, haamut vasta lasissa =) eli viikot jotain alle 4.
Kommentit (9)
siis onnea raskautumisen johdosta! :) Itselläni viikkoja tasan 33.
Mä olen käynyt spinningtunneilla edelleen vaikka viikkoja jo 29+4, pyöräillyt ja kävellyt ja tehnyt ylävartaloa vahvistavia liikkeitä kevyillä painoilla. Sellaista liikunta, jossa kohtu joutuu hölkkäävään liikkeeseen ei saa harrastaa, mutta kyllä siinä vatsakin laittaa jo vastaan.
Mulle on annettu yleisohjeeksi, että rv 20 asti voisi melkeinpä vanhaan malliin harrastaa liikuntaa, mikäli vain hyvältä tuntuu. Tuosta 150 sykerajasta olen itsekin kuullut, mutta sekin on tietysti yksilöllinen juttu. Eli jos matalammalla sykkeellä jo tuntuu, että happi loppuu, niin ehkei kannata sitä sykettä sen enempää pyrkiä nostattamaan.
Suorien vatsalihasten tekemisen olen lopettanut viimeistään silloin, kun maha on alkanut kasvaa, koska vatsalihakset alkavat tällöin siirtymään sivuille. Poikittaista vatsalihasta sekä kylkiä on kuitenkin hyvä vahvistaa.
Salitreenin suhteen olen ohjaajilta saanut neuvoksi jättää melko varhain pois kaikki kovaa ponnistusta vaativat liikkeet, kuten kyykyt, jalkaprässi jne. Toki näitäkin voi jatkaa, kunhan vähentää kuormitusta riittävästi. Myös raskailla painoilla tehtyjä tai repäiseviä keskivartaloon kohdistuvia kiertoliikkeitä ei suositella.
Mutta toistaiseksi voit kyllä varmasti ihan huoletta käydä bailatinossa ja salilla, niin kauan kuin vointi sen sallii. Onnellista odotusta!
S rv 32+
Rv 24 saakka ihan samaan tahtiin kuin aiemminkin. Aerobic, spinning, Bodypump. Rajut hypyt yms. jätin suosiolla jo tässä vaiheessa muille, samoin suorat vatsalihakset. (Kun ne eivät edellisenkään synnytyksen jälkeen olleet vielä oikein palautuneet)
Tämän jälkeen lopetin aerobicin, koska se ei enää tuntunut niin mukavalta. Spinningin ja Bodypumpin jätin joskus viikolla 30, koska nekin tuntuivat jo ikäviltä.
rv 35 saakka kävin kuntosalilla mutta sekään ei enää tuntunut kivalta.
Sen jälkeen sitten uimista, sauvakävelyä yms on tarkoitus harrastaa niin kauan kuin pystyy.
Kannattaa ehdottomasti liikkua ja urheilla, on ihanaa olla hyvässä kunnossa loppuraskaudessa.
Jatkoin siis samaan tahtiin noin 6-8 tuntia viikossa ohjattuja aerobickera (bodypump, body combat, pilates, bodyjam...). Viikolla 10 vaelsin 3 päivää rinkka selässä vuoristossa ulkomailla. Joskus rv 20-25 paikkeilla vähensin painoja bodypumpissa ja combat jäi vähitellen pois. Tilalle tuli enemmän pilates, jumppapallo yms. tyyppistä rauhallisempaa jumppaa, mutta viikkotuntimäärä säilyi lähes samana. Jumpat lopetin rv 31, kun vuosikorttini umpeutui ja kesäloma alkoi samalla, niin en viitsinyt uusia korttia. Muuten olisi voinut jatkaa vielä ainakin jonkin verran. Maha oli minulla iso, mutta pätevät ohjaajat neuvoivat vaihtoehtoisia liikkeitä, jotka pystyin tekemään vatsani kanssa.
Toisessa raskaudessa pahoinvointi ja väsymys oli huomattavasti kovemmat, joten jumpat jäi jo heti alkuvaiheessa pois. Rv 9 tienoilla jo kävelylenkit aiheuttivat kovia supistuksia, joten liikkuminen oli jätettävä silloin tosi vähille. Muutaman viikon liikuntalevolla supistukset loppuivat. Nyt on rv 22 ja viime viikkoina olen aloitellut jälleen hieman aktiivisempaa liikkumista. Nyt käyn pitkillä pyörälenkeillä sekä kävelyillä. Olen sopinut myös fysioterapeutilla käynnin ensiviikoksi, jotta hän neuvoisi turvalliset liikkeet kotiin ja salille. Syksymmällä olisi tarkoitus alkaa käydä salilla ja pilateksessa, mutta rauhalliseen tahtiin ja vain pari-kolme kertaa viikossa.
Näin erilaisia raskaudet voivat olla ihan samallakin ihmisellä...
Eli uskallan nyt varmaan ihan hyvillä mielin treenata ja liikkua entiseen tapaan oman voinnin mukaan. Bailaa ajattelin jatkaa tän syyskauden ja ukon kanssa aloitetaan lavatanssin alkeet kurssi ja salilla kanssa ajattelin käydä niin pitkään kuin vain hyvältä tuntuu. Kävelylenkit nyt kuuluu ihan normipäivään niin eiköhän niillä mennä kanssa oman voinnin mukaan synnärille asti kuten edellisissäkin raskauksissa.
Toivon mukaan vaan kaikki menee raskaudessa ok ja pääsen liikkumaan sen verran kuin hyvältä tuntuu. Mietin, että kunnollisen sykemittarin voisi varmaan jossain vaiheessa ostaa, mutta jos niitä sykkeitä ei tarvii ruveta miettii ku vasta joskus viikkojen 25 (-kö jälkeen se oli) niin saatan pärjätä ilmankin.
Vatsojaki taidan treenata vielä vähän aikaa entiseen malliin ja kattoo sit missä vaiheessa jättää ne suorat pois ja panostaa sen vaikka vinoihin ja syviin. Syviä vatsalihaksia saa siis ilmeisesti tehdä vaikka loppuun asti vai??
Niin ja pari vaellukset olisi minullakin tässä vielä syksyn päälle, molemmat syyskuussa, mutta pitänee mennä varmaan vähän hitaammalla tahdilla. En tiiä kuvitteleeko sitä vain, mutta tuntuu, että nyt jo " liikunta" sykkeet on vähän jo korkeammalla mitä ennen vaikka viikkoja on vasta se 4+ ;) Tai sit kunto on vaan heikentyny kesän aikana, heh...
Mutta mielellään luen vielä muidenkin raskausajan liikkumistottumuksista niin saa iteki vähän vielä lisää pontta tähän liikkumiseen eikä jää vaan sohvalle makamaan!! =)
omien tuntemusten mukaan kannattaa harrastaa. Lääkärit ja fysioterapeutit, joiden kanssa olen kuntoilusta jutellut, ovat sanoneet, että vaikea on keskiverron nykysuomalaisen liikaa liikkua raskausaikana. Pikemminkin moni tekee sen mokan, että lopettaa liikkumisen kokonaan, kun kuvittelee ettei raskaana saa tai pysty.
Bailatinoa ja vaellusta (ja lisäksi muita tansseja, hölkkäämistä ja pyöräilyä) olen itsekin harrastanut ihan rauhassa, vaellusta ihan näille viikoille asti (tällä hetkellä 26 ja risat). Bailatinokin alkaa taas syyskuun alusta ja aion mennä tunneille. Eihän niissä riskit ole lähellekään samaa luokkaa kuin vaikka jalkapallossa tai karatessa :) Tosin vaeltaessa olen kasannut isommat kuormat viime aikoina muille, kun itsellä alkaa olla aika hyvin ylimääräistä kannettavaa ihonalaisena :D
Suoria vatsiksia ei tosiaan kannata treenata (minulle fysioterapeutti sanoi jo viikolla 15 tms., että kannattaa lopettaa), mutta syviä ja lantionpohjanlihaksia taas suositellaan treenattavaksi loppuun asti. Nopeuttaa synnytyksestä toipumistakin.
...yhtä aikaa pahoinvoinnin kanssa, eli noin viikolla 7, voimakas huimaus, sykkeennousu ja hengästyminen pienenkin rasituksen yhteydessä. Olin tottunut käymään kesäaikaan esimerkiksi noin 30 km pyörälenkeillä ja muutaman kerran meinasi taju lähteä kesken lenkin, kun en edes ensimmäisen kerran jälkeen tajunnut lopettaa lenkkejä. Lähinnä olen nyt tehnyt kevyttä ylävartalotreeniä salilla, uintia ja hyvin rauhallisia ja normaalia lyhyempiä pyörä- ja kävelylenkkejä. Pahoinvointi alkaa nyt helpottaa, joten tarkoituksena olisi myös lisätä liikuntaa, mutta edelleen hiki ja hengästyminen tulee helposti, joten täytynee lisätä liikuntaa vähitellen omaa kehoa kuunnellen. Siskoltani sain kyllä ohjeen, että hyvä peruskunto auttaa jaksamaan synnytyksenkin paremmin, joten ainakin sauvakävelyä ja uintia aion harrastaa mahdollisimman pitkään.
Sykerajana (kuulemma) pidetään yleisesti n. 150, mutta hetkelliset ylitykset eivät haitanne... voit kokeilla googlettaa keskusteluita ja muita ohjeita esim. sanoilla syke - raskaus - liikunta jne.
Itse kävin hikilenkeillä normaalisti vielä viikoilla 7-8, mutta sitten väsymys ja karmea pahoinvointi kaatoivat sängyn pohjalle. Joillekin kuitetenkin on myös liikunta tuonut selvää apua pahoinvointiin...meistä on moneen lähtöön.
Puolivälin jälkeen olen joogannut, treenannut yläkroppaa keveillä punteilla, kävellyt maastossa pitkiä lenkkejä, uinut ja pyöräillyt. Siis suhteellisen normaalia, kummasti oma keho sitten kertoo kun on aika hiljentää tahtia.
Selvästi välttelisin ainoastaan lajeja, joissa tulee iskuja ja repimistä, varsinkin jos ei ole vuosien kokemusta takana.