Valvominen loppuraskaudessa...
Kello näyttää 5.14 ja taas valvon. Tämä on ihan toivotonta. Nukkumaan selvisin puoli kahdeltatoista ja nyt olen tunnin ollut hereillä.
Onko tämä normaalia? Väsyttää armottomasti, mutten saa unta. Yritän väkisellä nukahtaa, että ehtisin hieman levätä ennenkuin kolme lastani (5v,4v ja 2,5v) nousee kahdeksalta ylös. Sitten pitäisi taas jaksaa olla skarppina.
Viikkoja minulla on 35. Olo alkaa olla tukala kaikin puolin. Olen alle 160 cm pitkä, ja lyhytselkäinen, joten vauvalla on todella ahdas kolo. Kun yöllä herään, poika alkaa potkia masussa niin että kyljet paukkuu. Tällainen tuntuu toivottomalta... ja näin yöllä ahdistavalta.
Ei varmaan tarvitse ihmetellä, miksi olen päivällä kireä amppari lapsille. Voi pieniä... Eihän se heidän vikansa ole, jos äiti on uupunut.
Mitä ihmettä keksin tilanteeseeni?
Toi valvominen loppuraskaudesta on aivan normaalia, ite siitä kans kärsinyt loppuvaiheessa ja se on ärsyttävää! Sitä haluais nukkua, mutta ei vaan uni tuu tai sitten uni loppuu kesken. Mulla monesti oli silleen, että heräsin 3-5 välillä ja valvoin 2-4 tuntia ja aamulla sitten väsytti, ko muut lapset heräsi. Eipä tuohon muu auta, ko ottaa päikkäreitä päivällä, ko muksut nukkuu (jos nukkuvat), pyytää joku kotiin lapsenlikaksi tai joku hakemaan lapset vaikka leikkipuistoon, että saisit otettua päikkärit.
Kroppa valmistautuu syntyvää vauvaa ja yöherätyksiä varten - koita jaksaa :)