äitiys- ja vanhempainraha ja määräaikainen työ
Osaako joku kertoa, miten äitiys- ja vanhempainraha määräytyvät, jos on määräaikaisessa työsuhteessa ja edellisessä verotuksessa verotetut tulot ovat pienet? Siis jos on ehtinyt olla töissä sen 6 kk mutta määräaikaisuus loppuu pian äitiysloman alettua? Määräytyvätkö äitiys- ja vanhempainraha sen 6 kk:n työtulojen perusteella vai miten?
Kelan sivuilla oleva vanhempainrahan määrästä oleva teksti hämää mua:
"Määräaikaisen tai muun lyhytaikaisen työn tulot
Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella. Tällöin edellytetään, että teet määräaikaista työtä (ns. pätkätyötä) tai olet ollut esimerkiksi vanhempain-, hoito- tai vuorotteluvapaalla ennen vanhempainpäivärahan alkamista. Tällöin sinun tulee esittää Kelalle työnantajan todistus (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvitys (esim. selvitys työhistoriasta) siitä, että työskentelysi olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei vanhempainpäivärahakautesi olisi alkanut."
Onko siis jotenkin että äitiyspäivärahan saisi sen 6 kk:n työtulojen mukaan mutta vanhempainpäivärahaa ei laskettaisi niiden perusteella, koska ei olisi työsopimusta joka olisi voimassa 6 kk siitä vanhempainrahakauden alkamisesta? Vai mitä tuo teksti tarkoittaa?
Kommentit (2)
edellisten asioiden lisäksi. vuosityötulot, joista vaadit äitiys/vanhempainrahan perusteeksi pitää olla 20% suuremmat kuin vahvistetun verotuksen tulot.
Mä nyt vastaan oman kokemuksen perusteella.
Olin kesällä 2007 5kk:n ajan määräaikaisessa työsuhteessa. Ennen tätä olin työtön, ja tämän jälkeen olin työtön joku 3-4kk ennen äitiysloman alkua. Äitiysloma alkoi vuodenvaihteessa.
Koska vuoden 2006 verotuksessa vahvistetut tulot olivat olemattomat, laskettiin äitiyspäiväraha näiden 5kk:n työtulojen mukaan, jotka muutettiin vuosityötuloksi (kertomalla 5kk:n tulot kahdella).
Äitiyspäiväraha on "sama asia" kuin vanhempainpäiväraha, se normaali äitiyspäiväraha jota saat, saat saman myös normaalina vanhempainpäivärahana (HUOM! molemmissa jaksoissa maksetaan joku määrä päiviä korottettua rahaa, en nyt muista montako päivää. Kelan sivuilta näkee.). Ja tossa lainaamassasi tekstissä vanhempainpäivärahakausi tarkoittaa sitä ajankohtaa, jolloin äitiysloma alkaa.