sektiossa verenhukka 2,5 litraa
kaverilleni tehtiin suunniteltu sektio ja väittää menettäneensä verta 2,5 litraa. Oli kuitenkin kuulemma tajuissaan kokoajan.
Mietinpä tässä vaan, että onko mahdollista?
Google osasi auttaa vaan sen verran, että 20 % verenhukasta jo seuraa sokki.
liekö taas väritetty tarina...
Kommentit (27)
Ja tajuissani pysyin. Välillä meinasi pimetä, mutta sain koko aika tilalle tavaraa suoneen.
mulla tehtiin sektio ja hb oli sektion jälkeen 142 eli tosi hyvä...
Verenhukkani johtui kohdun, kohdunkaulan ja yhden verisuonen repeämisestä. Verenhukkani korvattiin noin 40 verivalmistepussilla, joista 15 pussia oli punasoluja. Nukutukseen asti pysyin hereillä, vaikkakin heikossa kunnossa, mutta mulla ei ole tietoa paljonko verenhukka oli siihen mennessä. Kaikkiaan paikkausleikkaukseni kesti noin 4 tuntia, joten kyse oli isosta jutusta.
Tapahtuneesta on nyt aikaa muutama vuosi, joten isoistakin verenmenetyksissä oli (sairaala)synnytyksessä selvitä.
Mut leikkanut lääkäri oli kuukautta ennen mun leikkaustani ollut synnytyksen jälkeisessä " paikkausleikkauksessa" mukana, jossa potilaan verenhukka oli 16 litraa.
Ja niitten perusteella sitten laskettiin menetetty veri. Kaikissa se oli n. 800 ml eli ihan normaali määrä. Ei heikottanut yhtään eikä hemoglobiini laskenut kauheasti.
mutta hb oli 68 leikkauksen jälkeen ja 5 pussia sain punasoluja. Olisikin mielenkiintoista tietää paljonko verta meni, kunto oli aika heikko.
Sektioissa myös merkaamme verenhukan ylös. Kovin herkästi ei terveelle nuorelle naiselle verta aleta tiputtamaan, mutta kyllä alle 80 oleva hb yleensä korjataan verivalmistein. Tuon vuodon määrän kokenut henkilökunta arvioi, mutta aika usein punnitaan vuoto, jolloin saadaan todella tarkka arvio.
-sh-
Ja tosiaan jonkun piikin saan heti vauvan synnyttyä jotta istukka irtoaisi kunnolla ja kokonaan.
t. 17