Vantaan päivähoitoesitteessä ankara linja
Sain neuvolasta Vantaan päivähoitoa käsittelevän esitteen ja yllätyin miten suoraan siinä tuotiin kantoja esille: lapsen olisi paras olla 3-vuotiaaksi asti kotona, kokopäivähoitopaikat eivät ole tarkoitettuja kotona hoidettaville lapsille ja hoito pitäisi yrittää aloittaa syksyisin.
En tarkoita, että olisi välttämättä huonoja linjauksia, olin vain yllättynyt. Se ratkaisee meidän tapauksessa sitten asian niin, että lapsi menee ensi syksynä hoitoon 1 v 4 kk ikäisenä eikä vasta seuraassa tammikuussa, jolloin olisi ollut vanhempi - seuraavaan syksyyn emme voi enää odottaa.
Hyvä juttu oli se, että siinä sanottiin, että etusijalla ovat kotihoidettujen lasten isot sisarukset, jotka yleensä aina saadaan samaan ryhmään/tarhaan, jossa ovat olleet ennen uuden vauvan tuloakin!
Kommentit (34)
Jos päivähoito olisi kunnille kultakaivos, esitteet olisivat tyystin toisenlaiset. Ja aina jaksetaan jauhaa tuosta esikoisen hoidosta, jos vauva on kotona. Sen merktys on päivähoitopalveluille aika marginaalinen, mikä on selvitetty STM:n taholta.
vaikka toisaalta ymmärrän nuo pointit.
Ap
Tottakai viette lapsen hoitoon silloin kun haluatte ja kyllä mielestäni tuo Vantaan linjaus tarkoittaa ensisijaisesti pienten lasten hoitoa " vastaan" eli kyllä varmaan on suositeltavaa rikkoa sitä " aloitetaan syksyllä" sääntöä ja noin pientä voi vielä kotona hoitaa!!!
Kun olisi edes vähän lähempänä sitä kolmea vuotta? Onpa aikuismaista kostaa ja kiukutella oman lapsen kustannuksella.
Itse olen toki samaa mieltä siitä että jos perheelle vaan mahdollista niin paras hoitopaikka olisi kotona.
Niin paljon Vantaa kuitenkin kotihoitoa arvostaa että hoitolisänkin poistivat 2 v. täyttäneiltä.
- Suomessa on LAKI subjektiivisesta päivhoidosta,
Vantaan kaupungin teksti on SUOSITUS perheille
- perheet voivat itse valita miten siihen suhtautuvat.
Ihan yleistietoa, jonka ei toivoisi tulevan yllätyksenä kenellekään!
Oliko tuo vitsi? Hyvä Vantaa kun haluaa säästää lapsiperheiltä ja väistellä lakisääteisiä velvollisuuksiaan. Jos Vantaa haluaisi jalosti ajatella lapsen parasta kotihoidon suhteen, se maksaisi kuntalisiä, että ihmisilläolis mahdollista hoitaa lapsensa kotona eikä painattaisi bullshit-esitteitä.
Vierailija:
Niin paljon Vantaa kuitenkin kotihoitoa arvostaa että hoitolisänkin poistivat 2 v. täyttäneiltä.
en ole itse jäämässä kotiin, vaan hoitajaa olimme ajatelleet kotiin, mutta sitä ei ole varaa palkata siihen asti, kun lapsi on 3 v. eli joko syksyllä 08 tai tammikuussa 09 lähtee hoitoon. Pitää varmaan soittaa päivähoidosta vastaavalle ja kysyä miten vaikea meidän alueella on noita paikkoja sitten tammikuussa saada.
Olin vain yllättynyt, että Vantaalla on ihan esitetasolla noin tiukkaa tekstiä, kun ajattelee, että laki subjektiivisesta hoidosta on kuitenkin olemassa. Sanottiin ihan suoraan, että alle 1 v 2 kk ikäistä lasta he eivät hoitoon halua (jonka siis ymmärrän inhimillisesti, mutta en byrokratian näkökulmasta).
Ap
paljonkaan vapaana, joten voi olla pidemmälläkin tuo hoitopaikka, joka aloitetaan kesken päiväkotivuoden.
Vierailija:
siinä sanottiin selvästi, että syksyisin lapsi saa helpoiten hoidon läheltä kotia ja muutenkin vanhempien toivomusten huomiointi on silloin helpoompaa. En tietenkään lähde puolen vuoden takia ottamaan sitä riskiä, että lapsi saa seuraaviksi 4-5 vuodeksi hoitopaikan, joka on joko tosi kaukana tai muuten meidän toiveiden kannalta huonompi. Silloin on parempi, että aloittaa syksyllä, vaikka olisikin pienempi.Ap
kakkonen joutui kauas, vaikka aloitti elokuun alusta.
Mahdollisuudet tosin ovat huonommat kesken kauden, mutta joskus se voi olla tuuristakin kiinni.
-isommat siirtyy kouluun ja syksyisin uusi " sukupolvi" aloittaa pk-uran
-ei tarvi pk:n kuunnella narinaa vanhemmilta, kun lasta ei saatukaan siihen päiväkotiin, mihin oli haluttu
Vierailija:
Sitten perheet voivat tehdä ratkaisunsa senkin perusteella. Itse tosin venytin sitten kotona oloa syksyyn, kunnes lapsi oli juuri 3v, enkä vienyt vuoden alussa niin kuin olin suunnitellut.