Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan päivähoitoesitteessä ankara linja

Vierailija
15.08.2007 |

Sain neuvolasta Vantaan päivähoitoa käsittelevän esitteen ja yllätyin miten suoraan siinä tuotiin kantoja esille: lapsen olisi paras olla 3-vuotiaaksi asti kotona, kokopäivähoitopaikat eivät ole tarkoitettuja kotona hoidettaville lapsille ja hoito pitäisi yrittää aloittaa syksyisin.

En tarkoita, että olisi välttämättä huonoja linjauksia, olin vain yllättynyt. Se ratkaisee meidän tapauksessa sitten asian niin, että lapsi menee ensi syksynä hoitoon 1 v 4 kk ikäisenä eikä vasta seuraassa tammikuussa, jolloin olisi ollut vanhempi - seuraavaan syksyyn emme voi enää odottaa.

Hyvä juttu oli se, että siinä sanottiin, että etusijalla ovat kotihoidettujen lasten isot sisarukset, jotka yleensä aina saadaan samaan ryhmään/tarhaan, jossa ovat olleet ennen uuden vauvan tuloakin!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

20% lapsista oli sellaisia, joilla oli toinen tai molemmat vanhemmista kotona. Hurrasin viime keväänä uunituore esite kädessäni kun samalla tarkastelin uusien hakemusten määrää. Ilmeisesti kyseinen läpyskä herättää ajatuksia ja minä olen tyytyväinen jos yksikin perhe päättää valita kotihoidon ja lukuisat muut vaihtoehdot kokopäiväisen virikehoidon sijaan...

Vierailija
2/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa koettelee nyt lain rajoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme sellaista neuvolasta saanneet ja tuntuu nuo " ehdot" muutenkin vähän oudoilta. Päivähoito on kunnan järjestämä palvelu ja hassua, että kunta alkaa määräämään kaikkien aloitettavan päivähoidon elokuussa.

Eikä Vantaa lapsiaan ajattele, jos ajattelisi olisi täällä kotihoidontuen kuntalisä samaa luokkaa kuin esim Espoossa, samoin esim yksityisenhoidontuen kuntalisä ja kerhotoiminta (joka ei kata tarpeita)

Vierailija
4/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Helsinkiin verrattuna ihan surkeat. Joku yksittäinen metsäkerho löytyy, mutta sinnekin on paikkoja vähän ja pitkä matka kuskata. Toista se on Helsingin puolella, jossa on asukaspuistoja täynnä toimintaa melkein joka kaupunginosassa.

Vierailija:

Ilmeisesti kyseinen läpyskä herättää ajatuksia ja minä olen tyytyväinen jos yksikin perhe päättää valita kotihoidon ja lukuisat muut vaihtoehdot kokopäiväisen virikehoidon sijaan...

Vierailija
5/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuussa on luonnollista paikkojen vapautumista, kun kokonainen ikäluokka siirtyy kouluun. Siitä tuo suositus. Ja varmaan myös siksi, että on helpompi suunnitella tarvittavat resurssit toimintakaudelle, kun valtaosa aloittaa samaan aikaan. Eihän tuo toki mikään määräys ole.

Vierailija:

Tammikuu on ihan hyvä aika aloittaa.

Aika monet vaihtavat työpaikkaa, kuntaa jne. juuri tuossa vuoden vaihteessa ja uusia päivähoitopaikkoja vapautuu.

Vierailija
6/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko vastata, että meidän asuinalueella ei ole MITÄÄN vantaan kaupungin järjestämää kerhotoimintaa kotihoidossa olevalle lapselle. Lähin kerho on noin 3km matkan päässä (ei suoraa bussiyhteyttä. kävelyaika suuntaansa 45min lapsen kanssa, 35min jos kuljen itse). Sinne oli hakijoita lähes aksinkertainen määrä paikkatilannetta vastaan. Kuulemma saatta saada kerhopaikan keskenvuotta, mutta mitään varmuutta ei ole.

Lähinpäiväkoti on n 10min kävelymatkan päässä ja lapsi oli siellä jo ennen pikkusiskon syntymää. Tuttu ryhmä, tuttu paikka, lähellä kotia.

Kyllä vaan jos vaihtoehtoja olisi muita niin ne voitaisiin valita. Nyt en näe mitään järkeä tässä... etenkään kun kerhopaikkaa ei välttämättä edes saa koko vuotena! Ja talvella pakkasessa tuo matka edestakaisin kahdesti (jos kerhoajaksi tulen kotiin vauvan kanssa, mitä nyt kaupassakaan tekisin sen aikaa eli 3h?)

Vierailija:

Esim. Helsinkiin verrattuna ihan surkeat. Joku yksittäinen metsäkerho löytyy, mutta sinnekin on paikkoja vähän ja pitkä matka kuskata. Toista se on Helsingin puolella, jossa on asukaspuistoja täynnä toimintaa melkein joka kaupunginosassa.

Vierailija:

Ilmeisesti kyseinen läpyskä herättää ajatuksia ja minä olen tyytyväinen jos yksikin perhe päättää valita kotihoidon ja lukuisat muut vaihtoehdot kokopäiväisen virikehoidon sijaan...

Vierailija
7/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitohakmeusten määrä kasvoi räjähdysmäisesti heti kun kuntalisää leikattiin, on tarkat luvut olemassa. Julkisuudessa sitten miettivät, että saattaahan niitä olla muitakin syitä, ei pidä tehdä hätäisiä johtopätöksiä.

Kai tuon nyt jokainen tervellä järjellä varustettu tajuaa, että päivähoitohakemusten määrä kasvaa kun itse lapsensa hoitavilta otetaan rahat pois.

Olen itsekin yksi niistä, joka joutui viemään lapsen aiemmin päiväkotiin kuin olisi halunnut vain ja ainoastaan kuntalisän leikkauksen vuoksi. Pieni summa, iso merkitys pk-seudulla, jossa yhden palkalla eläminen on vaikeaa.

Lisäksi lupailivat kuun taivaalta kotihoidossa oleville lapsille. Tulee kevyitä hoitomuotoja ja runsaasti vaihtoehtoja. Yhtään vaihtoehtoa ei ole tullut lisää. Omalla alueellani tätä vaihtoehtoa edustaa avoin päiväkoti, jossa lasten keski-ikä on 10kk. Vien nyt 2-5-vuotiaat sinne oppimaan sosiaalista vuorovaikutusta ja saamaan kavereita. Monet puistotkin ovat päivisin päiväkotien käytössä.

Siinähän jakelevat nyt esitteitään. Ihan päätäjien oma vika.

Vierailija
8/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin tammikuussa hakemuksen, nyt irtosi paikka. Esikoinen jonotti aikoinaan vuoden...

Vierailija
9/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekalla sivulla on siis ensimmäisenä teksti: " Vanhempina haluatte turvata mahdollisimman hyvät lähtökohdat lastenne tulevalle elämälle. Usein jo äitiyslomaa anottaessa sovitaan työnantajan kanssa myös tulevista hoitovapaista. Vapauden pituutta miettiessänne perheessänne kannattaa ottaa huomioon muutamia seikkoja päivähoito- ja varhaiskasvatuspalveluista." Tuon tekstin alla kerrotaan kotihoidon tuesta.

Seuraavalla sivulla kerrotaan avoimesta päivähoidosta ja muista varhaiskasvatuksellisista ryhmistä ja sitä seuraavalla aukeamalla kokopäivähoidon periaatteista ja sen aloitusajankohdasta. Siellä sanotaan mm. näin: " On toivottavaa, että perheet käyttäisivät suomalaiseen perheiden tukijäjestelmään kuuluvia kotihoidontukia siirtääkseen päivähoidon aloittamisen syksyyn ja myöhentäisivät aivan nuorimpien hoidon aloittamisajankohtaa. Tähän on siis monia syitä, jotka liittyvät lasten hyvinvointiin, perheiden hoitotoiveiden toteutumiseen ja päivähoitojärjestelmän toimivuuteen."

Viimeisellä aukeamalla on listattu syitä " päivähoito kannattaa aloittaa syksyllä, jos suinkin mahdollista" . Lisäksi suositellaan, että hoitovapaita käytetään, kunnes lapsi on saavuttanut 1v 2kk-1v 4kk iän, jolloin on " luontaisesti saavuttanut yksien päiväunien vaiheen" .

Vaikka en missään tapauksessa ollut ajatellutkaan laittaa lastani hoitoon alle tuon 1v 4kk niin silti jäi jotenkin paha maku suuhun. Voihan olla perheitä - esim. yksinhuoltajat - joilla ei todellakaan ole mahdollisuutta tuohon hoitovapaiden käyttämiseen edes muutamaa kuukautta. Minun mielestäni tuossa läpyskässä on otettu liian ns. negatiivinen ja vahva kanta - varsinkin, kun tiedämme, että Vantaalla ei tosiasiassa ole tarjota kovinkaan paljon niitä vaihtoehtoisia juttuja.

Ap

Vierailija
10/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta turha kenenkään sanoa, että Vantaalla olisi lukuisia vaihtoehtoja! Ok, esim Tikkurilan alueella taitaa olla kolmessa-neljässä paikassa kerhoa 3-5 vuotiaille (kaupungin järjestämää) plus srk kerhot päälle, avoin päiväkoti sekä pessin tiloissa toimintaa, myös maksutonta mutta järjetöjenkin pitämää. Sitten on ns reuna-aluieta, joissa ei ole mitään! Srk:n kerhoja on toki siellä missä srk:lla on toimitiloja. Mutta esim meidän alueella ei edes sellaista.

Kuulin myös, että eräällä vantana asuinalueella oli päiväkotiin perustettu osapäiväryhmä kotonaolevien vanhempien lapsille, hoitoaika 4h/pvä.

Ollaan niin eri asemassa sen perusteella missä asutaan!

Esim meiltä Tikkurilaan pitäisi mennä bussilla+junalla jotta voisimme osallistua kaupungin toimintaan ja se ei kahden lapsen kanssa ole kauhean miellyttävää kulkemista, ei sitä vaan kovin usein jaksa.

Meillä se lähin kerhotoiminta olisi 45min kävelymatkan päässä, mutta sinne en lapsella paikkaa keväällä saannut ja jonossa on kuulemma enemmänkin lapsia! Kertoo paljon tarpeesta, mutta miksei siihen tarpeeseen vastata?

Kun leikataan kerhotoiminnasta niin väistämättä lapsia tulee olemaan enemmän virikepaikoilla päivähoidossa. Päättäjät ei ymmärrä, että useimmat yli 3 vuotiaat kaipaavat jo jotan toimintaa kotihoidon rinnallekin ja siihen toimintaan ei riitä pelkkä leikkipuistossa käyminen ja muskari tunnin viikossa.

Lisäksi sen toiminnan tulee olla lähellä kotia, kaikilla kotiäidellä kun ei ole autoa päivällä käytössä ja bussilinjat on Vantaalla surkeat, niistäkin kun on vähennetty.

t.34

Vierailija
11/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

reisille mennyt lapsipolitiikka, huono satsaus päivähoitoon sekä lapsiperheisiin ylipäänsä sekä huonosti toimiva päivähoitosysteemi. Sitten kehdataan vielä puhua jostain lapsen hyvinvoinnista suosituksen perusteena kun kunta itse on vetänyt lapsiperheiltä maton alta.

Vierailija
12/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta vetoaa lapsen hyvinvointiin, mutta ei itse ole sitä aktiivisesti tukemassa!

Vierailija
13/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyperäinen vantaalainen ja juttelin eräänkin kerran näistä asioista äitini kanssa. Äitini oli kotona 8 vuotta hoitamassa meitä kolmea lasta ja sanoi, että silloin oli jokaisessa " kyläpahasessakin" täällä Vantaalla kaupungin järjestämää leikkipuistotoimintaa siis puistotäti puistossa vahtimassa ja leikittämässä lapsia. Me isommat olimme siis puistotädillä aamupäivisin kuten kaikki muutkin asuinalueen kotihoidossa olevat lapset. Äidit sitten vauvojen kanssa kävivät kaupassa, laittoivat ruokaa ja siivoisivat kotia. Tai lukivat sohvalla Reginaa ;-)

Tämä siis 80-luvulla. Oliko Vantaa tosiaan silloin rikkaampi vai miksi myös lapsiperheille oli mistä antaa?

Itse en ainakaan perää kokopäiväistä hoitoa, kun olen kotona vauvan kanssa, mutta nykyisin kun perhekoot on pienempiä, kotihoidossa vähemmän " isoja lapsia" niin kyllä 4-5 vuotias kaipaa ikäistänsä seuraa ja virikkeellisempää tekemistä kuin mamman kanssa kotona puuhastelu.

Vierailija
14/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen syntyperäinen vantaalainen ja juttelin eräänkin kerran näistä asioista äitini kanssa. Äitini oli kotona 8 vuotta hoitamassa meitä kolmea lasta ja sanoi, että silloin oli jokaisessa " kyläpahasessakin" täällä Vantaalla kaupungin järjestämää leikkipuistotoimintaa siis puistotäti puistossa vahtimassa ja leikittämässä lapsia. Me isommat olimme siis puistotädillä aamupäivisin kuten kaikki muutkin asuinalueen kotihoidossa olevat lapset. Äidit sitten vauvojen kanssa kävivät kaupassa, laittoivat ruokaa ja siivoisivat kotia. Tai lukivat sohvalla Reginaa ;-)

Tämä siis 80-luvulla. Oliko Vantaa tosiaan silloin rikkaampi vai miksi myös lapsiperheille oli mistä antaa?

Itse en ainakaan perää kokopäiväistä hoitoa, kun olen kotona vauvan kanssa, mutta nykyisin kun perhekoot on pienempiä, kotihoidossa vähemmän " isoja lapsia" niin kyllä 4-5 vuotias kaipaa ikäistänsä seuraa ja virikkeellisempää tekemistä kuin mamman kanssa kotona puuhastelu.

Vierailija
15/34 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ollut tulijoita. Minä olen koko lailla ainoa, joka on sinnitellyt yli 3-vuotiaan esikoisen kanssa kotona.

Kaikki muut panevat lapsensa päiväkotiin, kun nämä ovat 2 ja yli. Riippumatta siitä, hoitavatko itse kotona pienempiä.

Vierailija
16/34 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä Simo Pokki viime talvena puki sanoiksi koskien Vantaan päivähoitolinjausta. Eli pyrkivät eroon " turhista" lapsista kokopäivähoidossa. Lakisääteisestä velvollisuudestaanhan he eivät tietenkään pääse eroon tuolla esitteellä, mutta ehkä joku vanhempi alkaa miettiä asiaa ja kokopäivähoidon tarpeellisuutta. Siihenhän he tuolla pyrkivät.

Ei minusta tuossa esitteessä mitään niin kamalaa ole, tosiasioita kaikki ap:n lainaamat esimerkit. Noinhan ne asiat ovat ennenkin olleet, nyt ne on vain painettu paperille.

Vierailija
17/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuo linjaus aikaistaa lapsenne hoitoon menon?!??

Vierailija
18/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet vaihtavat työpaikkaa, kuntaa jne. juuri tuossa vuoden vaihteessa ja uusia päivähoitopaikkoja vapautuu.

Vierailija
19/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hoidon aloittaminen on syksyllä sikäli viisaampaa, että lapselle on helpompi aloittaa hoito silloin kun useimmat muutkin uudet tulevat, mutta mikään ehdoton sääntö tuo ei ole Vantaallakaan.

Ja olen niin täysin samaa mieltä siitä, että kokopäivähoitopaikkoja on turha käyttää niiden vanhempien jotka ovat itse kotona.

Vierailija
20/34 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä sanottiin selvästi, että syksyisin lapsi saa helpoiten hoidon läheltä kotia ja muutenkin vanhempien toivomusten huomiointi on silloin helpoompaa. En tietenkään lähde puolen vuoden takia ottamaan sitä riskiä, että lapsi saa seuraaviksi 4-5 vuodeksi hoitopaikan, joka on joko tosi kaukana tai muuten meidän toiveiden kannalta huonompi. Silloin on parempi, että aloittaa syksyllä, vaikka olisikin pienempi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan