Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 36v ja arvio kertyneestä eläkkeestä vain 230e/kk!!!

Vierailija
17.10.2008 |

Eipä tulevalla eläkkeellä juhlita (tänään tuli postissa työeläkearviot). Toki aion työelämään palata muutaman vuoden päästä kun taapero on 3v. joten eläkettäkin taas kertyy, mutta aika vähän sitä on tulossa...

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnalliset työsuhteet mukana.

Vierailija
2/47 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te mammat olette perheen yhteisellä päätöksellä hoitamassa lapsia kotona vuosia, niin kannattaisi yrittää sopia sen puolison kanssa, että äidin eläkettä varten säästettäisiin miehen palkasta erikseen. Vaikka ihan pieniäkin summia. Päätös hoitaa lapsia kotona vaikuttaa eläkkeeseen kahdella tapaa: ensinnäkin koko tuleva palkkakehitys jää yleensä huonommaksi verrattuna siihen, että ei olisi lapsia ja sitten eläkettä ei tosiaan paljoa kerry kotihoidon tuella.

Omien vanhempien tuttavissa on niitä, joille on tullut ero sen jälkeen kun lapset muuttaneet kotoa. Ja sitten voi käydä niinkin, että se mies kuolee ja jäljelle jää vain oma pieni eläke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta ja 0 euroa

Vierailija
4/47 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jippijaijee.

Vierailija
5/47 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen säästänyt melkein koko kotiyden ajan (5v) 70e/kk. Ei siitä nyt ihan kauheita summia ole vielä tullut, jotain reilu 4000e. Paljonkos siitä palkasta normaalisti menisi työeläkkeeseen?

Vierailija
6/47 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mennä jotain 1,5 %.

Joskus laskeskelin, että melkoiset summat keskituloinen äiti menettää olemalla ihan vaan siihen asti kotona kunnes lapset on 1,5 puhumattakaan jos on sen 3 v ja jopa useampaan kertaan. Mielestäni tuossa yhdessä aikaisemmassa viestissä oli jo hyvin niitä riskejä.

En enää muista lukuja, että kuinka moni eläkeläinen on köyhä, mutta jos sanon, että heistä 80% on naisia, niin ei kovin kauas mene todellisuudesta. Jokaisen naisen pitäisi pitää omasta taloudellisesta riippumattomuudestaan huolta. Se voi olla mikä päivä tahansa, kun niihin miehen rahoihin ei olekaan enää mitään osaa eikä arpaa ja silloin pitää pystyä seisomaan omillaan, oli sitten kyse vanhasta mummosta tai vaikka kolmen pienen yksinhuoltajasta. Itse päätin, etten koskaan hanki niin paljon lapsia, joita en jaksa yksin henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti huoltaa.

Vierailija
7/47 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikää 31v ja olen aina ollut kunnan palveluksessa, myös opiskeluaikana kesätöissä siis. Työeläkeote ei ole vielä tullut mutta siinä tulee varmasti lukemaan puhdas 0, vaikka olen tehnyt keskeytyksettä töitä jo monta vuotta. Olisi ihan kiva tietää mitä sitä tulee saamaan ja pitäisikö tulevaan alkaa jotenkin varautua.

Onkohan jossain vaiheessa tulossa tiedote joka sisältää koko työhistorian?

Vierailija
8/47 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin siitä puuttui viimisin työni, yli 6 vuotta olen ollut nykyisessä työssäni ( 2x äitiysloma ja hoitovapaata vähän ). Lisäksi puuttui muutaman päivän työsuhteita ( tk ). Mistäs mä ne muutaman päivän työsuhteet kaivan esiin, ei mulla niistä mitään ole tallessa.

Vierailija
9/47 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi se ei näy.

Luin ihan vasta ketjun jossa se kuntien käyttämä mainittiin. Kannattaa kysyä työnantajalta tai luottamusmieheltä, he kyllä tietävät mistä voi omia eläkekertymiäsi kysyä.

Vierailija
10/47 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu kotona kaikki ne vuodet jolloin eläkettä on kertynyt (22 v lähtien) ja nyt taas työelämässä 2 vuotta. harmittaa tosiaan että aiemmasta 6 vuoden työnteosta ei kertynyt mitään.

Nyt maksan itse vapaa ehtoista 40 €/kk, yritykseni maksaa mun eläkettä vap. eht. 150 €/kk plus yel jolloin eläkkeen pitäisi olla n. 3000 €/kk. Saa sitten nähdä, saako sillä rahalla enää 35 v kuluttua mitään.

Sille joka harmitteli laskusuhdannetta ja rahaston arvon pienenemistä: rahasto on pitkäaikainen sijoitus, jolloin nykyarvoa ei kannata tuijottaa. lisäksi nyt kurssien ollessa alhaalla nimenomaan kannattaa ostaa enemmän koska saat samalla rahalla isompia osuuksia.

Jos olisi ahne ja ei välittäisi suomen kansantaloudesta, kannattaisi eläkesijoitukset siirtää kasvaville markkinoille ensivuodeksi. Esim. kiinaan povataan ensivuodeksi 10 % talouskasvua. Eläkerahaston sijoituskohdetta kun voi useimmiten muuttaa ainakin kerran vuodessa ilmaiseksi.

Vierailija
11/47 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikää 31v ja olen aina ollut kunnan palveluksessa, myös opiskeluaikana kesätöissä siis. Työeläkeote ei ole vielä tullut mutta siinä tulee varmasti lukemaan puhdas 0, vaikka olen tehnyt keskeytyksettä töitä jo monta vuotta. Olisi ihan kiva tietää mitä sitä tulee saamaan ja pitäisikö tulevaan alkaa jotenkin varautua.

Onkohan jossain vaiheessa tulossa tiedote joka sisältää koko työhistorian?

Tuossa otteessa on käsittääkseni vain yksityisen sektorin tiedot, koska eri tahot huolehtivat valtion, kunnan ja yksityissektorin eläkkeistä. Sivuilta www.keva.fi voi tilata maksutta kotiinsa otteen kunnan eläkevakuutuksesta.

Itselläni vähän sama juttu eli olen tehnyt suurimman osan työurastani kunnalla, joten tuo yksityissektorin ote on varmaan muutama kymmenen euroa.

Vierailija
12/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulle kertynyt eläkettä tuosta puolet vähemmän.. 8)

Vierailija
13/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikää yli 40v ja työeläke n.500e/kk, ei silläkään paljoa juhlita. Onneksi on varallisuutta tullut hankittua, sitä voi sitten myydä.

Vierailija
14/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten sitä tipahtaa ihan tyhjän päälle...

ap

Vierailija
15/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tuloloukku.

Vierailija
16/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin summassa ei näy kunnan työt, mutta saisi alkaa mies tienaamaan pikku hiljaa.

Vierailija
17/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eläkettä kertynyt yli onneksi jo 1100e/kk. Tosin kyllä tässä saa vielä monta vuotta painaa ennen eläkeikää.

Vierailija
18/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut välillä hoitovapaalla?

1100 euron eläkettä kadehtiva..

Vierailija
19/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36v, 7 lasta synnytänyt, eli kotonakin oltu ihan kiitettävästi ja mun eläkekertymä oli 1200e/kk.

Vierailija
20/47 |
17.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma eläkkeeni tulee myös olemaan pieni, olematon. eläkeiässä sitä rahaa tarvii, kun lääkkeet maksaa.

äitini saa yli 700 euroa kuussa käteen ja rahat ei riitä, vaikka oma osake on. lääkekulut on isot.

eipä oo kiva 70v. käydä sossussa.