~ Maalismussukoiden viikko 33 ~
Ja vanha pino löytyy tuolta:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10958846&p=1&mpage=1&tmod…
Mukavaa alkuviikkoa kaikille! =)
Kommentit (87)
Tää kuvotus alkaa jo oikiasti ottaan päähän, loppus jo! Vaikka kuin yrittää ajatella et hyvinhän tää menee, ei tarvi edes oksentaa, mutta siltikin olisi kiva ettei joka ilta olis yrjö kurkussa! Turvonnut ja läski olo, mut persettä ei vaan jaksa nostaa lenkille tai mihinkään muuhunkaan aktiviteettiin.. huoh. Tänään tällanen fiilis, huomenna ehkä toinen :)
Mulla on vahva mielipide et jos joskus tän lapsen saan, niin ikinä en toista ala odottaan... Ehkäpä sekin sit kummasti unohtuu..
Huoemenna ois neuvola.
Elluz 9+1
Viime yö oli kyllä kamala,koska sain vaa istua pöntön ääressä ihan koko yön ja sen kyllä huomas aamulla ettei yöllä olla nukuttu yhtään,ja sen takia oon nukkunu melkei koko päivän,onnex mieheni oli sen aikaa meijän tyttöjen kanssa..ja edelleen väsyttää,taidanpa mennä taas vähän nukkumaan..
tytöt040507 ja masuasukki 10+1
Kone temppuu ja hävitti mun hyvän tuulisen pölötykseni taivaan tuuliin... Se siis siitä hyvästä tuulesta.
Mutta mietin tässä, että eikös me olla saamassa tuo tämän hetkinen äitiyspakkaus? Kun eikös se vaihdu joskus huhti toukokuussa? En edes muista, että kuinka paljon aikaisemmin se tulee... Mun mielestäni noi vaatteet on ihan kivat tällä kertaa.
Mutta nyt ei huvita enää kirjoittaa, kun ihan metsään meni aiempi raapustus.
Aatuska 9+2
Huomenna koulutuspäivä, joten toivottavasti olo jatkuu kohtalaisena. Evästä pitää kyllä varata matkaan.
minä olen myös lopen uupunut ja kyllästynyt tähän pahaan oloon. Ei jaksa mitään ja koko ajan pitää miettiä miten saisi ruoan pysymään sisällä... Uhkasin jo miehelle että kyllä nyt jää kohtukin sinne synnytyspöydälle, kyllä viides kerta riittää :o)
niiloakseli rv 10+1
Iltaa!!!
Mä oon onnesta soikeana, tänään neuvolassa lääkäri löysi vahvat sydänäänet!!!!!! Heh, sanoinkin hänelle, että on hienoa ettei vaan tunnu että oksennustauti vaivaa ja lihoamista on koko ajan ilmassa. NYT on koknkreettinen tieto pienestä elämästä !!!!
VALTAVAA!!!!!
Mrs.P. rv 10+6 ( intto piukas muiden kanssasisarien joukossa!!!)
Joku kyseli, että kannattaako miehen tulla mukaan neuvolaan. Meillä mies oli ainakin ensimmäisellä kerralla mukana ja se oli hyvä, koska sen lisäksi, että hänkin sai olla kuuntelemassa sydänääniä (joita ei sitten kuulunut), kyseltiin miehenkin terveydestä ja perinnöllisistä sairauksista paljon. En sitten tiedä kuinka paljon niissä muissa neuvoloissa on tarpeen olla mukana.
Tänään tuli muuten kutsu np-ultraan, sen pitäisi nyt sitten olla 20.8.
Niin montakos ultraa saatte neuvolan kautta " normaalisti" ? Tätäkin on varmaan kyselty jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta kysellään taas:)
Kun itselleni tuli tänään kutsu lääkäriin(ultraan), joka on 4.9. Eli viikkoja silloin n. 12-13. Onkos tuo nyt sitten se ns. alkuraskauden ultra? Ainakin neuvolassa jotain sen suuntaista sanottiin. Millä viikolla se np-ultra sitten yleensä on? Mietin tässä vain, että jos on sitten vielä se ja rakenneultra...olen siis ymmärtänyt näin...varma en kylläkään ole.
Että miten ne viikot sitten menee? Kun eikös se np-ultran ajankohta ole aika tarkka?
Ihania ultrakuulumisia on monella ollut!! Ja sydänääniäkin on kuunneltu...vitsi kun harmittaa, ettei itsellä edes yritetty kuunnella...no 24 päivä sitten käyn neuvolassa ja yritetään ainakin kuunnella. Toivottavasti kuuluu...:)
Eilen se koulukin sitten alkoi...hohhoijaa...ei kyllä yhtään kiinnostaisi:/ Väsytää vaan ja on niin kuuma, ettei millään jaksaisi koulussa olla...rannalla mielummin:D
Olen edelleenkin vähän sekaisin noista viikoista...mutta nyt on sitten luultavasti menossa joku viikko 8+3?? Tai sinnepäin:)
MInulla ei vain noita oireita oikein ole ollenkaan! Vähän kyllä huolestuttaa, että onkohan kaikki hyvin!!:(
Onko muita, joilla ei suurempia oireita? Itselläni ei ole oikeastaan muuta kuin välillä mahakipua, rinnat arat ja mahaa turvottaa.....silloin tällöin närästystä. Mitään ihmeempää pahoinvointia ei ole, enkä ole joutunut iksentamaan kertaakaan! Hyvä sinänsä, mutta pelottaa vaan, ettei kaikki olekaa kunnossa! NO...turha sitä on nyt miettiä(ihan kun voisi olla miettimättä!!), kun ei selvyyttä saa vielä kuitenkaan pitkään aikaan.
Voi kunpa kaikki nyt olisi kunnossa ja aika menisi nopeasti...haluaisin jo näkyvän vauvamasun:D
-Aleida rv 8+3?
Mä yritän vähän jotain raapustella. Oon ollut viime aikoina hävettävän huono kirjoittaja. Päätä on särkenyt (migreeniä?) viime perjantaista ja väsymys on valtava. Kun odotin esikoista, loppuivat tuskaiset päänsäryt, joista olin 8-vuotiaasta asti kärsinyt ja tämä uusi raskaus toi ne takasin =(
Aatuskan äidillä olikin ollut hurja raskaus...
Turussa järjestetään np- ja rakenneultrat pääterveysasemalla ilmaiseksi. Äippäpolille piti mennä kokoarvioultraan viimeksi rv 37+1, mutta silloin olin jo laitoksella. Se ois varmaan maksanu sen 22e. En oo ihan varma.
Pirpana. Meillä on mies ollut ultrissa mukana, ei neuvolassa ollenkaan. Aluksi olin kovin innoissani esikoista odottaessani niistä neuvolakäynneistä, mutta jotenkin ne oli niin turhauttavia. Tietysti tärkein pointti on seurata äidin ja lapsen vointia. Ihanaa oli tietysti ne sydänäänten kuuntelut.
Aleidan ultra on niskapoimu-ultra. Alkuraskauden ultra on useimmiten rv6-9 tai jotain sellaista.
Mutta nyt valmistautumaan taas tähänkin tuskaiseen päivään. En jaksais yhtään kun töissäkin menee koko päivä koneella ja se ei ainakaan helpota päänsärkyä.
Iglu rv8+3
rv12-13 on np-ultra ja viikolla rv 16-18 on rakenne ultra. Näin meillä ja kumpikin kerta maksaa sen 22e. Alkuraskauden ultra on rv6-8 ja se pitää yleensä itse maksaa yksityisen kautta jos siihen haluaa.
Itse käyn noissa mitkä meidän kunta tarjoaa
täällä oli toinenkin rh negatiivinen. Onko sulla koskaan ollut ongelmia sen suhteen?
Niiloakseli rv 10+2
Aleidalle: Ei mullakaan ole mitään ihmeempiä oireita, pahoinvoinnista ei tarvitse kärsiä. Ruokaa ei kauheasti tee mieli, mutta nälkä iskee kyllä yhtäkkiä ja totaalisesti. Rinnat on mullakin arat, mutta ei niin kipeät, kuin täällä monella muulla. Ei oireettomuudesta kannata olla huolissaan, mulla on ollut samanlaista joka kerta, ja kaksi tervettä lasta oon saanut. Mä en muutenkaan ole mikään hormonien heiteltävissä oleva tyyppi, tämmönen tasapaksu, joten kai tämä raskaus on senkin takia helpompaa. Tai sitten meillä on miehen kanssa niin samanlaiset geenit, ettei mun elimistön tarvitse moittia " vieraita" soluja itsessään ; ).
popz rv 9 + 0
Aatuska kyseli pakkauksesta... Kyllä se niin on, että pakkaus ei ehdi maaliskuuhun mennessä vaihtua, eli se, mikä näkyy Kelan sivuilla, on jaossa meillekin. Ihan kivalta näyttää, tosin en tiedä itse, otanko enää kolmatta pakkausta. Se sisaruspakkaus olisi ihan kiva olemassa.
Pakkauksen saa hakea, kun raskaus on kestänyt 154 päivää.
Tuosta isän mukanaolosta neuvolassa; meillä on isäntä ollut niskapoimu- ja rakenneultrissa ja kerran kaksi tavallisessa neuvolassa, mutta enempään ei ole työn takia mahdollisuutta, eikä musta tarvettakaan. Ekan lapsen kohdalla mies voi toki saada hyödyllistä tietoa, mutta ei mun mielestä siitä ole hyötyä, että mies kulkee joka kerta mukana. Onhan ne pitemmän päälle itsellekin vähän turhauttavia ne käynnit. Tilanne toki eri, jos raskaudessa on jotain ongelmaa. Silloin isääkin varmaan on hyvä ottaa sinne neuvolaan, että ymmärtää tilanteen, jos äidiltä esim. kielletään nostelut tms.
Eilen kavin ultrassa, siella se pieni 13mm pitka toukka oli, hyvat nopeat sydanaanetkin kuulin. On se kumma, vaikka kolmatta kertaa tassa tilassa olen niin aina " se eka kerta" saa kyyneleet silmiin;-) Viikot tasmaa, eilen 7+3 ultra 7+4.
Olo mulla edelleen kurja. etova olo edelleen 24h/vrk. nyt on ollut pari paivaa etta kaikki on pysynyt sisalla...edistysta sekin. Vasymys helpottanut jonkin verran. Kovasti odottelen, etta nama ekat viikot sujahtaisivat ohi pian, sitten jaksais taas kotiakin laittaa, nyt taalla on kaikki kuin pyörremyrskyn jaljilta:-(
Suomessa koulu/tarhat jo alkaneet. Meilla tyttöjen tarha alkaa 3.9., viela ollaan lomalaisia reilu pari viikkoa. Mun siskokin tulee viela kumppaninsa kanssa kaymaan meilla, ennen tarhan alkua. Toivottavasti mun oloni paranee, etta jaksan vieraskuntoon asunnon laittaa...
Mukavaa viikkoa teille kaikille kanssaodottajille!
bucomama rv 7+4 seka isot tytöt
Olen teidän kirjoitteluanne seuraillut ja ajattelin nyt kysäistä, että vieläkö saisin liittyä mukaan.
Mulla on la 10.3. ja ekassa neuvolassa on käyty. Olen vähän epävarma, että onko tuolla masussa elämää, kun sydänääniä ei ole kuunneltu ja seuraava neuvola & eka ultraus on vasta syyskuussa.
Töissä on tulossa muutoksia, joten pomollekin pitäisi asiasta kertoa vielä ennen tuota ultraa. Mieluummin en kertois, mutta nyt ei oikein ole vaihtoehtoja :-(.
Oma olo on ollut suht hyvä. En ole oksennellut, niinkuin suurin osa teistä muista. Lievää äklötystä on ollut ja tietyt hajut saavat vatsan vellomaan tosi ikävästi. Väsymys on myös ollut aika kovaa, mutta näin lomalla ollessa se ei onneksi ole päässyt haittaamaan ja toivottavasti töiden alkaessa on jo vähän helpottanut.
Aurinkoista keskiviikkoa kaikille!!
Popliz: Kiva kuulla, etten ole ainoa " oireeton" tässä porukassa! Rupesi jo vain huolestuttamaan, kun ei oikein oireita ole nimeksikään. Kyllä mullakin välillä nälkä yllättää oikein kunnolla(viimeksi äseken, ennen kuin kävin koululla syömässä) ja silloin on kyllä saatava nopeasti jotain suuhun tai tulee tosi huono olo:/
Ja kaikille, jotka vastaili siihen ultra kysymykseen: kyllä omasta mielestänikin se on np-ultra, mutta sen takia vaan kyselin, koska neuvolan tätsky sanoi, että neuvolan kautta on ns. alkuraskauden ultra...siis silloin kun kyselin, että kannattaako käydä yksityisellä alkuraskauden ultrassa, niin sanoi, että neuvolan kautta järjestetään se ultra...tarkoitti sitten ilmeisesti juuri tuota np-ultraa. IKävää vaan tämä odottelu, vaikkei siihenkään nyt loppujen lopukis niin kauaa enää ole...vajaa 3 viikkoa.
Enempä ei nyt jaksa raapustella...on niiiin kuuma!!
Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!
-Aleida
Tottahan toki joukkoon mahtuu!!:)
Kirjoitellaampa taas tännekin pinoon. Huomenna ois eka neuvola ja viikkoja 9+2.. toivottavasti sydänäänet jo kuuluis!! Viime raskaudessa kävin ekassa neuvolassa rv 7+5 ja silloin ei vielä kuulunut, mikä on ihan ymmärrettävää. Mutta täällä neuvolantäti aina koittaa kuunnella. Samalla tunnustelee masua, että kohtu on suurentunut jne. Tietää ainakin jostakin olevansa raskaana. Sehän se on ekan neuvolan tärkein tieto meille. Varmistus. :)
Tänä aamuna maha oli kauhean kipeä ja ajattelin jo, että se on menoa.. :/ Aikaisempia keskenmenoja ei ole, mutta aina sitä säikähtää.. Lepo auttoi kuitenkin kummasti ja nyt voin taas normaalisti. Ehkä se on kohtu joka venyy ja paukkuu ja masua pakottaa.
Joku kyseli hiivasta.. Itselläni on joskus raskausaikana se ollut kiusana ja nyt toivon ettei iskis minuun.
Meilläpäin np ultra on n. rv 11 ja rakenneultra rv 20. Alkuraskauden ultraa ei ole ellei mene yksityiselle.
Kuinka moni maaliskuunmamma aikoo kurkata sukupuolta? Täällä pidetään yllärinä loppuun asti. Näin on tehty jo neljä kertaa ennenkin. ;) Meillä siis ennestään akksi poikaa ja kaksi tyttöä. :)
Vointeja! Kasvatellaan masujamme ylpeinä! :))
Omppis
Eihän tässä muka ehdi enää kirjottelemaan lainkaan =)
Väsymys on ollu aikamoista viime päivinä tämän flunssan takia ja asiaa ei kyllä oo helpottanu ollenkaan se että pojullakin oli nokka aivan tukossa viime yönä ja piti sitä sitten heräillä itkeskelemään välillä... No, onneksi sai nukkua aamulla pitkään...
Huono olo alkaa tosiaan menemään pikkuhiljaa ohi *koputtaa puuta* Ei vieläkään pysty syömään kovin suuria annoksia eikä mitään rasvasta (vaikka kuinka tekis mieli)... Mutta edes jotain saa alas ilma että yököttää =)
Naama kukkii ja hiukset rasvottuu hetkessä, mutta mä luotan siihen että se menee ohi kunhan alkaa raskauden keskivaihe =)
Ultrista oli puhetta vieläkin... Meillä ei oo täällä kuin se rakenneultra 18-19 viikolla ja se on muistaakseni ilmainen. Sukupuolen kysymisestä en tiedä vielä... Tekis mieli, mutta sitten taas ei =)
Sydänääniä ei meidän neuvolassa ruukata kuunnella kuin vasta toisella käynnillä joskus 12 viikon jälkeen, mutta koitan kysyä että josko nyt kuitenkin kuuntelis ku on kuitenkin jo 10 viikko kun käyn tuolla ensimmäisellä käynnillä. Edellisessä raskaudessa saatiin kuuluviin vasta joskus 14 viikolla ku mulla oli istukka edessä ja vaikeutti sydänäänien kuuntelua ihan loppuun asti. Jospa se ei tällä kertaa olis niin pahasti tiellä...
Hurjan moni on käyny alkuraskauden ultrassa ja onneksi moni on saanu sieltä hyviä uutisia =) Mulla kummittelee koko ajan mielessä inhottava ajatus tuulimunaraskaudesta, mutta toivotaan että kaikki on hyvin... Siihen ensimmäiseen neuvolaan onkin vielä 2 viikkoa eli eipä tässä voi muuta kuin odotella =)
Mun surkeen muistin takia en taaskaan muista mitä piti kommentoida, mutta tasapuolisesti kaikille mukavaa keskiviikkoa ja toivottavasti kaikilla häipyy nämä alkuraskauden pahoinvoinnit ym pian pois ja päästään viettämään sitä ihanaa keskiraskautta =) Loppuraskauden kauhuja ei mietitäkkään vielä pitkiin aikoihin ;)
Pimmi 7+6
Moikka kaikille!
TÄällä kirjoittelee varovasti 29v rouvas ihminen keskisuomesta. Kotoa löytyy tyttö 8v mies ja 2 koiruutta.
Olen seurannut pinoa alusta saakka , mut en ole tohtinut vielä itse kirjoitella kun olen pelännyt keskenmenoa niitä kun on takana 2 ennestään.
Nyt raskaus näyttäisi olevan jo pidemmällä mitä aiemmat niin uskalallan jo vähän huokaista ja iloitakkin. Viikkoja minula on tän päiväsen ultran mukaan 9+4. Olen 2tyypin diabeetikko niin joulun juosta tuolla äitipolilla vähän väliä ultrissa yms kokeissa. Toki onhan se kiva että raskautta seurataan niin tarkkaan, tämä oli jo toinen ultra missä kävin.
Olotila on suht hyvä, pientä kuvotusta on ruokaa laittaessa. Väsymys on kova, tuntuu ettei jaksa tehdä mitään. Onko teillä muilla päivittän vatsa kipuja? Minulla on sellasia menkkamaisia ja sit sellasia sivusta repiviä kun esim nostaa jotain niin vihlasee. Noista olen huolissani, mutta ei ne äitipolillakaan oiken osannut niistä mitään sanoa, kun toukka voi hyvin.
No mutta tässä nyt näin alkuun minusta täytyypi pysytellä linjoilla kaikille oikein hyviä vointeja ja onnea odotuksiin : )
Huoooh, onpas helpottavaa kuulla muiden vastaavista kokemuksista, en siis olekaan patalaiska vetelys! :)
Piipaa: kuulostaapa ihanalta tuo taideleikkikoulu, varmaan mukavaa pimuilla siellä!
Tervetuloa LihavoituX4!
Tikruäiti: Et sä mikään idiootti oo! :) Hassu!! :)
Äitykällä oli kiva ultrakokemus, hienoa!!
Pirpana: Meillä mies tuli ekaan neuvolaan ja tulee mukaan jatkossakin. Meillä muuten ihan taidettiin muuten odottaakin että mies tulee vähintään ekalla kerralla, sen käsityksen sain silloin kun sinne soittelin...
Aatuska: Mun käsittääkseni saadaan tuo tämän hetkinen ä-pakkaus, joka onkin aivan ihana! Viime vuoden pakkaus oli niin pojalle suunniteltu, että pisti ihan kiukuttamaan! Mutta tämä suloisine myrkynvihreine potkuhousuineen ym. on musta aivan hurmaava, tykkään kovasti!
Pineaple: Loistojuttu että sydänäänet löytyivät!!!
Aleida: Kyllä tuo sun ultra taitaa olla se np-ultra, ainakin noilla viikoilla se tehdään... Alkuraskauden ultraan pitää yleensä mennä yksityiselle (tai hoitojen myötä klinikalle kuten me) ja se tapahtuu jo aikaisemmin. Noista raskausviikoista, kun mehän mentiin ihan samoissa rv:ssa: meillä on nyt 8+5! :)
Tiiatar: Tervetuloa kanssa mukaan, totta kai mahtuu!!! :)
Omppuäippä: Me on kanssa ajateltu pitää sukupuoli yllärinä loppuun asti, tosin kyllähän se houkuttaisi... ;)
Neppuliini: Tervetuloa!!
Ja sitten omaan napaan... Eilen oli siis neuvola, ja kiva kokemus oli! Tosin ikävää oli se, että sydänääniä ei saatu kuuluviin.. :( Onhan tässä vielä varhaiset viikot menossa, mutta kyllä se pistää miettimään. Pitää vaan toivoa ja yrittää pitää mieli positiivisena ¿ kahden viikon päästä kuunnellaan sitten taas! Täti muuten sanoi, että koska vaan saa käydä kuuntelemassa jos tulee epäusko asiaan! Kiva juttu, mä taidankin ravata siellä sitten alvariinsa! ;)
Ja olosta vähäsen... inkiväärikapselien vaikutuksesta ei tiedä... Kovin radikaalia olotilan muutosta ei ole tapahtunut, mutta voihan olla, että ilman niitä pahoinvointi olisi äitynyt jo ihan sietämättömäksi! Mutta siis tänä aamuna viimeksi oksensin yövuoron jälkeen... Kaikki hajut tekevät pahaa, jopa kaikki voiteet, shampoot jne. Oli pakko hakea apteekista hajusteetonta vartalovoidetta eilen, hih! :) Ja keittiö haisee aivan karseelle, ihan ku koko keittiö ois yksi iso mädäntynyt roskis ¿ yäk! Ja yökkiminen on tosi voimakasta, vaikka oksennus ei tulisikaan niin joudun jatkuvasti yökkimään mikä on hivenen noloa yleisillä paikoilla! ;) Mutta muuten menee kivasti! :)
Naksu 8+5
Kiva kuulla noita ultrakokemuksia :) Onkos teidän miehenne muuten jokaisella neuvolakäynnillä mukana vai pelkästään ultrissa? Avo tossa just miettii et lähteekö se kans sinne ekaan neuvolaan mukaan vai vasta sit ultraan..
Hirveen hiostava ilma ollu koko päivän, ei oikein tullu oltua reipas töissäkään.. 2 kertaa piti käyvä oksentamassakin :S Kait sitä vois niitä inkiväärikapseleita harkita, jos tää ei muute helpota..
Pirpana 7+6