~ Maalismussukoiden viikko 33 ~
Ja vanha pino löytyy tuolta:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10958846&p=1&mpage=1&tmod…
Mukavaa alkuviikkoa kaikille! =)
Kommentit (87)
Jäi ihan mietityttämään tuo la ym, joten piti käydä tarkistamassa muista pinoista... Kattelin, että Aleidalla on kanssa sama la ja samoilla raskausviikoilla mennään A:n kanssa. Sitten mietin, että jos sulla on nyt tuo 8+5, niin sehän täsmäisi sen 19.3. kanssa... Tosin meidän pikkunen vastasi rv6+6 kokoa 6+5, joten päivää pienemmältä näytti - paitsi että siihen ultran " tulokseen" voi laskea sen 1-2 päivää lisää tai pois ja on vielä normaali... Huomaakos että nyt ei ole kovin paha olo kun viihdyn koneella näin hyvin pohdiskelemassa? ;)
nämä sivut ei ole mulle auennut pariin viikkoon jostain kumman syystä...
(.) olo on edelleen hirveä ja nyt alkoi epäilyttää ettei kaikki ole ihan kunnossa kun en koskaan ole raskaus aikana ollut näin surkeana :o/
Tänään juoksin eka kerran kaupasta kotia pöntölle :o/ yökin tosi rajusti mutta oksu ei tullut... väsy on jo ihan naurettavaa sekä kaikki muutkin oireet hipoo naurettavuutta.
koti on kuin pommin jäljiltä ja kaikki alkaa jo siihen tympääntyä kun en vaan jaksa ja jos teen jotain se kostautuu pahana olona heti ja yökin koko illan.Kiloja tullut 5 lisää ja varmaan tulee vielä 20 lisää jos olo ei ala paraneen.
Olen niin kyllästynyt tähän ja odotan vain että se ihana seesteinen raskaus aika alkaisi....
Niiloakseli rv 10 tasan
Ja liityn teihin väsyneitten ja pahoinvoivien joukkoon :) Me siis oltiin Kreetalla viime viikko, ja raskaudesta sekä kuumasta ilmasta johtuen ruooka ei todellakaan maistunut, joten laihduin melkein 2 kiloa viikon aikana.. Ei siinä onneksi mitään, mulla on varaa laihtua, mutta harmitti vaan kun melkein joka kerta joutui jättämään ruokaa lautaselle. Mulla on menny ihan minimiin syömiset, esimerkiksi aamupalaksi riittää 1 näkkileipä, ja ruoka-annokset vähintään puoliintuneet. Tänään sain onneksi syötyä töissä jopa 2 pientä perunaa ja kalanpalan ihan kokonaan :D. Ja viili on uusin " löytö" , se siis menee kohtuullisen hyvin alas..
Ja väsymys vaivaa yhä, lomalla oli ihanaa kun sai nukkua kunnon yöunia ja päivät maata uima-altaalla :)! Nyt taas takaisin töissä ja haukoteltua tuli taas puolet päivästä.. Mä ajattelin kertoa meiän oh:lle tällä viikolla raskaudesta, kun tulee taas ensi viikolla vajaita päiviä ensin torstaina lääkärin ja perjantaina ultran takia.. Ja sitten ei tarvitse enää miettiä sitä jos vahingossa itse möläyttää jotain, oon niin monesti jo meinannut. Ja lisäksi mun täytyy pyytää jonkun ottamaan ne neuvolan verikokeet musta, kun pyysin putket mukaan (mieluummin pyydän jonkun töissä ottamaan joka varmasti saa helposti, kun labrassa töissä olen).
Meillä aloitti esikoinen tokan luokan jo :) eli iso tyttö on. Ei olla vielä kerrottu vauvasta, kun vainoharhaisena haluan vielä tuon ultran nähdä ennen kun kerrotaan hänelle.. Ja mullahan on toi nt-ultra jo ensi viikon perjantaina :) Ja neuvolalääkäri jo torstaina jolloin kuunnellaan sydänäänet, toivottavasti kuuluu ettei tarvitse sitten hermoilla seuraavaa yötä.
Että sellaista tänne, voimia kaikille muille pahoinvoiville, kyllä tämä tästä varmasti pian helpottaa.. toivottavasti :)
Tuitu rv jotain 10 hujakoilla
esikoista odottaessa sydänäänet kuului rv 8+5 selvästi<3en enää muista kuka kyseli,anteeksi mutta tämä raskaus taitaa syödä aivosoluja...
tänään lomalta palasin ja oli kivaa olla välillä töissä..mitä nyt sattui kokoajan vihlovaa ei menkkamaista kipua,sellasta tosi kipeetä tekeevää...vaikea selittää..ja sitten taas huolestutti kun eivät oo vieläkään menneet ohi,heti kun liikun niin sattuu tajuttomasti....:(olo on tukala,pahaolo,särkee joka paikkaan,turvottaa toosi paljon ja väsyttää:/millos se alkaa se helpotuskausi:D
pomolle kerroin tänään raskaudesta ja otti sen hyvin:)mutta nyt siivouksen pariin:D
rv 8+
Silloin viimeksi, kun kirjottelin muistan miettineeni, ettei ole ollenkaan huonoa oloa. Enää en voi sanoa samaa. Ihan viimeaikoina on alkanut olla kokopäivän pahaa oloa. Luin jostain, että viikot 8 ja 9 olis ne pahimmat.. toivottavasti ei ainakaan olisi kovin pitkää tällaista. Niin ja se kahvinjuonti. En olisi ikinä uskonut, että lakkaan pitämästä kahvin mausta. Nyt pelkkä hajukin etoo. Eipä tarvii miettiä kofeiinimääriä enää :)
Ekaan neuvolaan vielä viikko. Olo on epäuskoinen, kun ei vielä oireiden lisäksi mitään todisteita, että masussa vauva on. Toivon niin, että sydänaaniä kuunneltaisiin ja että ne saataisiin kuuluviin. Täällä meillä on kuulemma melko vanhanaikaiset laitteet ja usein äänet saadaan vasta myöhemmin kuulumaan.
Tikruäiti ja Naksu: varatkaa mullekin petiä siellä TAYSin synnärillä, kun olisin tulossa sitten heti viikonlopun jälkeen sinne seuraksenne:D
Nyt nopeasti jotain suuhun, ennen kun olo pahenee.
Hilla- rv 8+
Onpas täällä paljon TAYSissa synnyttäviä, minä myös sinne suunnistan kun aika on.
Kävin tänään lääkärissä poskiontelotulehduksen takia ja lääkäri ei määrännyt lääkekuuria vaan sellasen apteekista saatavan nenähuuhteluvehkeen, joka pitäs vielä tänään käydä hakemassa. Kuulostaa karmivalta! Ootteko muut syöneet lääkekuureja raskauden aikana ja missä vaiheessa? Kokeillaan nyt tuota kapinetta, mieluummin käytän kaikki luonnonmukaiset konstit kuin lääkkeet, varsinkin alkuraskaudessa.
Päivän tietokonekiintiö täynnä, kohta yökityttää. Moi! Semlis 9+1
Täällä on kanssa ekasta työpäivästä selvitty. Selkä joutuu kovaan rääkkiin, kun kovin monta tuntia istuu ja näppäilee... tarvii koittaa pungertaa tuonne punttikselle takas, jos vaan tää öklötys menee ohi.
Esikoinen myös palasi " työpaikallensa" iiison loman jälkeen, mutta sekin meni hyvin ,kun olin alsutanut hälle asiaa noin viikon etukäteen ;)
Huomenna on lääkärineuvola, jännää, josko vaikka jotain kuuluisi, muuten tämä olo on vain läskistymistä ja oksutautista ;)
Mrs.P rv 10+
Perjantaina oli ensimmäinen neuvola, eivät olisi edes kuunnelleet sydänääniä, jos en olisi itse pyytänyt. Sanoivat, että se on taitolaji ja mitä enemmän on kokemusta sitä helpommalla ne saa kuulumaan.
No eipä niitä saatukaan kuulumaan, vaikka silloin olisi pitänyt olla jo reilusti 9+ viikoilla. Lupasin etten huolestu, mutta huolestuttaahan se vähän, kun ei sydänääniä kuulunut ja tänään tuli verta (todella vähän tosin).
No ultran pitäisi olla neljän viikon sisällä, että sitä odotellessa...
Mulla oli myös tänään eka neuvolakäynti. Ei kuunneltu sydänääniä. Kaavakkeita täyteltiin ja verikokeissa käytiin. Ikävä yllätys oli mun kamalan korkea verenpaine (166/100). Sitä nyt seurataan sitten pari viikkoa kotimittauksin. Mä olen syönyt pahaan olooni ihan kauheasti salmiakkia eli se saattaa olla yksi syy verenpaineen nousuun. Ehkäpä tämä verenpaine selittää myös osittain tätä mun ihan hirvittävää oloani. Nyt jää salmiakit siis pois ja koitan muutenkin levätä mahdollisimman paljon. Toivottavasti arvo saadaan laskemaan, koska lääkkeitä en haluaisi millään raskausaikana aloittaa. Tälläistä siis tänään tänne. Vähän apealla mielellä.
Taisin kehuskella viime viikon pinossa, että pahoinvointi on helpottanut.. Noh, tänään tuli töissä pitkästä aikaa tajuttoman paha olo ja tottakai olin juuri asiakkaan kanssa. Kesken asiakkaan lauseen jouduin hönkäsemään, että anteeks, täytyy käydä vessassa, just ja just kerkesin pöntölle. Sitten vaan muina miehinä takasin... Pomo (ainoa joka töissä tietää) " lohdutteli" , että semmosta se raskaana oleminen on. Ei kyllä paljon lohduttanut, ihan kuin ei saisi yhtään valittaa tai antaa huonon olon vaikuttaa työhön, kun muutkin naiset on saman käyneet läpi. Täällä sen sijaan on tosi ihana lukea vertaiskokemuksia!
Huomenna ultra, jänskättää ihan kamalasti, että onko siellä ketään! Tai että montako niitä on... Onko täällä muuten KYS:ssä synnyttäviä? Miten tuolle la-/esittelylistalle liitytään? En ole kovin paljoa näitä keskustelupalstoja harrastanut..
Tuitu: Voi mua kiinnostaisi kauheana kaikki sun Kreetan reissusta, oliko ruoka hyvää (poislukien sun huono olo..), millasta muuten, onkohan siellä miten lääkäreitä jos jotain sattus ym. ? Oltas menos sinne syyskuun lopulla, mulla ois sillon 15 viikko. Mua huolestuttaa et jos tulee jotain kauheita vuotoja sit sielä tai jotain... No aijon kysyä keskiviikkona et mitä mieltä ovat neuvolassa. Se pitäs vaan maksaa pikapuolin... Onkohan se veritulppa riski kovin suuri noilla viikoilla (tiedän olen pessimisti)?
Naksu: Mulla on nyt ultrattu jo kolme kertaa, ongelmista johtuen.. Mutta ei mulla oo kyl kuunneltu sydänääniä vaan ne on vaan näkyny siinä ultrassa.. se ei tieten oo sama asia.. Eikai neuvolan ultraus maksa mitään. Se on eri asia jos joutuu johonki muualle niin tulee käyntimaksu.
Kuvotus se pahenee aina näin iltaa kohden, örk! Töissä maha tuntui jotenkin oudolle, sellaselle turvonneelle ja välillä vihloi ja nipisteli vähän. Liekö se sitä normaalia kohdun kasvua.. Mä en kyl töissä voi välttyä nostelemiselta, kävelyltä, kiipeilemiseltä, koukkimiselta ym...
Ostin puolen kilon lakupussiin ja vetelin siitä reilusti nälkääni, kunnes muistin että siinäki piti tieten muistaa kohtuus ;) Ei mun kyl tee karkkia mieli, mut voin mä sitä silti helposti syyä, valitettavasti :)
Onko muilla ollut " ystävämme" hiiva kyläilemässä? Mulla on jo useaan kertaan, oikeen mukavaa. Eka kerralla ku soitin siitä neuvolaan niin täti sanoi että se on melkein raskauden ensi oire yleensä... Nyt mulla rohtona Lactal vaikka se mainos onkin ihan kauhee :)
Jees mut moi!
Elluz ja tasan 9
En ole paljon kirjoitellut, mutta mukana ollaan. Viikoista ei ole hajuakaan, mutta la on 7.3. eli yli 10 viikkoa on kasassa. Kolmas mukelo kun on tulossa, ei nuo viikot pysy mielessä enää niin hyvin.. ;-P
Kävin juuri jättämässä hakemuksen tuonne msn-palstalle, kun näkyy olevan niin paljon Pirkanmaalaisia, että olisi kiva tutustua, jos vaikka myöhemmin saataisiin tapaamisiakin aikaiseksi.
ULTRISTA: Se vaihtelee tosi paljon riippuen paikkakunnasta ja neuvolan varustelutasosta. Meillä esim on neuvolassa ultralaitteet ja normaaleissa lääkärintarkastuksissa, joita on siis kaksi, ultrataan eikä se maksa mitään. Meikäläinen saa nyt kolme ultraa, kun se alkuraskauden ultrakin tehtiin tuolla, sillä laskettua aikaa ei voinut muuten päätellä (menkkoja ei ollut edellisen synnytyksen 06 jälkeen ollut). Yleisempää kai on, että ultraan mennään synnytyssairaalaan, jolloin se maksaa sen poliklinikkamaksun (~22 ¿?).
Joku kyselikin tuosta LA-/SYNNÄRI-/ESITTELYLISTASTA. Onkos niin, että laittaa vaan siihen viestiketjuun/-pinoon omat tiedot uutena viestinä ja joku päivittää listan sitten?
Jaksamista kaikille tasapuolisesti. :)
Sirius
sydänäänistä piti vielä sanoa, että meillä ei ainakaan kuunneltu, vaikka viikkoja jo 10. Th sanoi, etteivät kuulu näillä laitteilla ennen 12 rv:a. Tiedä sitten onko niissä kuuntelulaitteissakin eroja, mutta ymmärrän kyllä, etteivät halua huolestuttaa tulevaa äitiä sillä, etteivät äänet kuulukaan, kun on liian aikaista.
sirius
Yritän aina säilyttää mittasuhteet omaan pahoinvointiini ajattelemalla äitiäni joka minua odottaessa oksensi 9kk monta kertaa päivässä ja pyörtyi lähes joka kerta. (Pyörtyy edelleen oksentaessaan) Silti se jaksoi kiltisti mua odotella taju kankaalla. Joten näin paremmin voivana voin sitten tarkastella objektiivisesti omaa oloani. Vessanpönttöä halaillessa se ei kyllä auta. Ihan on oma napa mielessä.
Esikoiseni 4v. on ihana, kun se selittää, että äiti ei syö sokeria eikä rasvaa. Kaiken se aina kuittaa, että äitillä on paha olo, se on raskaana. Hyvä niin, sillä pinna on välillä tosi kireänä, eikä toinen ota niin nokkiinsa, kerta raskaana äiti voi olla hirviö.
Mäkään en jaksa siivota kotia ollenkaan, pyykitkin on viikkaamatta. Kuivausrummun ansiosta saan niitä sentään pestyä. Tosin kyllä tuo uuden työn aloituskin väsyttää. Iltaisin on kyllä aika heikko olo ja on niin kuumakin, että mieli tekee vain sohvalla maata. Mutta kai se pesän rakennus vaihe taas iskee, kunhan tästä eteen päin mennään.
" Jotkut" täällä pohti tuota migreeniä, niin siltä se tosiaan kuulostaa. Itselläni siihen liittyy muutoinkin hormonitoiminta, sekä verenpaineen heilahtelut, siksi siis sitä beetasalpaajaakin söin. Tässä tulikin mieleen, että moneen päivään ei olekaan päätä särkenyt, viime viikon alussa jouduin ottamaan joka ilta lääkkeen. Ehkä olen onnistunut juomaankin enemmän, sillä nestehukka saa mulla pään jyskyttämään.
_Aatuska 9+1
Esittelylistaan vaan vastataan jatkoksi omat tiedot listan alussa mainitussa muodossa niin seuraavassa päivityksessä on sitten mukana!
Sirius! Kiva kun päätit tulla msn:n porukkaan! Teitä manselaisia on muuten tosi paljon, taitaa Tayks olla melko täynnä ensi maaliskuussa! =D
Meidän likoilla alkaa tänään taideleikkikoulu joten siksi täällä jo kukutaan. Se ei ole kuin kaksi kertaa viikossa, mutta kun ei muuten mimmit käy missään hoidoissa tms niin siellä sentään saa tavata muita lapsia. Ja mikä parasta totetuttaa luomisen lahjojaan! ;)
Yöllä oli vasta tullu sähköpostia, että pienempikin neiti pääsee mukaan! (2v5kk) Aiemmin tää on ollu vain isosiskon juttu, mut nyt onneks pääsee molemmat!
Tänään ei oo onneks niin hirvee olo kuin viime päivät, mutta ei vielä mikään hyväkään. Mut eiköhän se tästä!
Nyt on pakko lopettaa lyhyeen ja alkaa eväiden laittoon!
piipaa ja VilleVee 10+1
Meillä juhlittiin viikonloppuna esikoisen synttäreitä, sunnuntaina olinkin ihan rättipoikki koko päivän. Väsymys tuntuu olevan hyvin vaihtelevaa mulla, joinain päivinä on tosi väsy, toisinaan ei oikein ollenkaan. Mua tietysti helpottaa se, kun ei tarvi oksennella, eikä ole huono olo. Ruuanlaitto ei kyllä oikein houkuta, eikä oikein mitään tekisi mieli syödä, mutta pakkohan se on.
Tännekin palstalle on tullut noita huonojakin uutisia... Miksi ihmeessä lapsensaaminen pitääkin olla niin riskialtista. Menierelle erityisesti voimia, kolmannen kerran jo kävi näin...
Itselläkin pelko kalvaa, vaikka ultrassa kävinkin viime viikolla. Viime raskaus kuitenkin päättyi kesken, ja vauva menehtyi viikolla 8 +. Huomenna mulla alkaa viikko 9, ja kyllä tässä miettii, onko taas käynyt samoin, eihän keskenmeno viimeksikään mitään merkkejä mulle antanut. Viikon päästä on kuitenkin eka neuvola, missä vanhan ultran kyllä pitäisi kertoa, onko elämää vai ei.
Joku kyseli sydänäänien kuuntelemisesta. Mulla ovat dopplerilla kuuluneet molemmilla kerroilla viikolla 10 + jotain. Terveydenhoitaja kyllä varoitti etukäteen, että välttämättä ei kuulu ja yllättyi, kun kuuluivat niin hyvin. Tämä th kyllä sitten sanoi, että kun oon niin hoikka, niin äänet saa helpommin kuuluviin. Mutta ajatelkaa nyt, kuinka pieni se alku siellä on, ja niin vaan sydän pompottaa.
popz rv 8 + 6
Hei vaan! Olen välillä lukenut pinojanne, mutta en ole saanut kirjoitettua kun olen aina vaan niin väsynyt, saamaton, pahoinvoiva etc.etc....
Mutta ihan pikaesittely. Meille odotetaan jo neljättä ja se on myös yksi syy ettei hirveästi ehdi eikä jaksa kirjoitella. Aiemmat ovat pojat 6vee ja 4 vee ja tyttö 2vee. Esikoinen siis aloitti tänään eskarin. Perheeseen kuuluu lisäksi mies ja koira. Asumme maalla keskisessä Suomessa.
Tänään oli kuuluisa eka neuvola. Tosin kävin jo viikolla 6 omalla gynellä tarkastuttamassa, että alkio oli kiinnittynyt oikeaan kohtaan kun ilmeni lievää yövuotoa. Terveydenhoitaja katsoi tänään ultralla ja kaikki näytti hyvältä. Lasketutksi ajaksi tarjotaan edelleen 7.3.08. Verta otettiin labrassa putkeen jos toiseenkin: olen " vanha" , 35-vuotias, lisäksi olen rh negatiivinen.
Olotilat täällä ovat kuin suoraan kuvauksistanne. Paha olo, turvottaa, kaikki haisee, väsyttää, päätä särkee, yöllä ei saa kunnolla nukuttua ja olen niiiiin saamaton. Koti on ihan järkyttävässä kunnossa ja ruuanlaitto on lähinnä einesten lämmittelyä nenästä kiinni pidellen. Ei jaksa liikkua, ei jaksa tehdä YHTÄÄN mitään. Perhe on jo ihan hyytynyt laiskaan ja tylsään äitiin, josta ei ole yhtään mihinkään..Harmittaa kun meinaa mennä koko kesä ohi.
Vähän lohduttaa lukea ettei muillakaan odotus ole yhtä auvoa ja upeaa hehkumista. Mulle tää ei tietysti ole yllätys sillä kaikissa raskauksissa ekat kuukaudet ovat olleet hirveitä ja masentavia.
Nyt vaan odottelemaan seesteistä keskiraskautta ;-)))
Tänään yritän, huom. yritän, pestä saunan sillä likaisten lauteiden haju laukaiseen kylppärissä joka kerta yökkäilysession. Saa nähdä jaksanko...
Mutta mukavaa hellepäivää teille kaikille ja paranevaa oloa jokaiselle!!!!
Rv 10+5
Naksu: no niin... mä taisin sulle kirjoitella ja oon kirjoittanut aiemminkin, että sydänäänet kuunneltiin esikoisesta jo viikolla 8+ jotain ja hyvin kuului. Muuten ihan oikein, mutta mä vain LUULIN olevani yhdeksännellä viikolla ja olikin todellisuudessa 11+jotain... joka selvisi vasta ultrassa eli en tiedä olisko kuulunut vielä noilla viikoilla. TH oli kuitenkin valmis kuuntelemaan noilla viikoilla joten voihan sitä kysyä tosiaan nytkin... voi jestas mikä idiootti olo tuli kun tajusin tuon eilen nukkumaan mennessäni....
No katsotaan nyt mutta epäilen kuunteleeko mun TH nyt kun se on eri kuin viimeksi....ja sellainen vanhempi naisihminen.
Hilla: kyllä me pidetään sulle paikkaa... tosin saas nähdä kuinka paljon yli lasketun ajan menee....
Joku taisi jossain välissä kysellä ultran maksuista. Treella ei maksa mitään se yksi kunnan tarjoama ultra joka on joko 13 tai 20 viikoilla. Sitten jos joutuu meneen TAYSin äitiyspolille niin se maksaa sen 22 euron poliklinikkamaksun. Neuvolakäynnit ei maksa mitään.
Täällä töissä on tylsää... onneksi enää kaksi viikkoa ja sitten lomalle ja opintojen pariin. Ja ens viikonloppuna Lontooseen;)
Tikruäiti ja mato rv 8+6
tänään käytiin alkuraskauden ultrassa ja kaikki oli mun peloista huolimatta hyvin :) sydän pompotti ja pituutta oli huimat 15mm *tuulettaa*
Katja ja Unto rv 7+5 (ultran mukaan 8+1 että kumpaa nyt sitte kuuluu käyttää?)
Se on nyt eka päivä töissä takana, ja ihan hyvin meni. Tosin huomenna pääsee vasta kunnolla sorvin ääreen, kun oppilaat tulevat (eli siis on täys kaaos päällä!). Ei ollu edes kauheen paha olo töissä, kai se oli kun oli muutakin ajateltavaa ja piti olla ekana päivänä uudessa työpaikassa skarppina =) Katsotaan, miten jatko menee.
Kauhea stressi kyllä tuli viikonloppuna töihin menosta ja oksentelusta. Piti sunnuntain vastaisena yönäkin käydä oksentamassa, kun heräsin vaan niiiin pahaan oloon :/ Yksinään yöllä pimeässä oksentelin.... Niin ja anoppi muisti sunnuntaina sanoa, että ei se PIENI raskauspahoinvointi ole mitään verrattuna johonkin vakavan sairauden kipuihin :( Eipä olekaan, kyllä se tiedetään, mutta on tässäkin välillä tekemistä, eikö?
Ai niin parempi olo tuli jo eilen illalla, kun oltiin tulossa yksiltä synttäreiltä (siellä siis oli se anoppikin), ajoin ABC:n pihaan ja sanoin, että nyt pitää saada kunnon ruokaa. (Meillä mies on jo monta viikkoa joutunut ruuan laittajaksi ja tehnyt kaikenlaista ihmeellistä ruokaa.) Tilasin lehtipihvin, jossa oli ranskalaisia. Ripottelin ranskalaisten päälle vähän lisää suolaa (suolojen puutetta?) ja ketsuppia ja söin HYVÄLLÄ ruokahalulla, oikein himolla. Ja tuli hyvä olo. Minä en yleensä voi syödä varsinkaan alkuraskaudessa ollenkaan punaista lihaa. Ei voi muuta sanoa kuin että tutkimattomat ovat raskaana olevan tiet ja makumieltymykset ;)
Voimia alkavaan viikkoon!
t. maalis08
rv 8+
P.S. Esikoinen aloittaa huomenna koulun, aika jännittävää!