~ Maalismussukoiden viikko 33 ~
Ja vanha pino löytyy tuolta:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10958846&p=1&mpage=1&tmod…
Mukavaa alkuviikkoa kaikille! =)
Kommentit (87)
Siellä se peeni sykki ja venkuili <3 Aika herkkä hetkihän toi oli. Pituutta huimat 18mm :) Aivan ihana olo nyt, kun näki ja kuuli konkreettisesti et masussa on asukki :) Heti piti sit siskolle ja parhaimmalle kaverille kertoa, muille jos kertois sit vähän myöhemmin.
Lisävitamiineista.. Syön itse kalkkia sekä multitabseja, mietin tossa just et pitäskö ostaa niitä multivitan raskaustabuja.
Mut erittäin hyvää viikonloppua kaikille! Me lähetään Kuusamoon telttailee, toivottavasti ois hyvä ilma :)
Onnellinen pirpana 8+3
Itse en syö kalaa ja siksi syön kalaöljykapseleita (neuvolakin suosittelee), mutta kapseleista ei siis saa syödä kalanmaksaöljyä ja kalaöljystäkin pitäisi syödä noita vitaminoimattomia vaihtoehtoja. Itse syön Lysin Omega 3 Fortea.
Katselin tuossa, että aika monet syövät vitamiineja ym. itse en jotenkin uskalla, en halua raskauden aikana syödä mitään muita ylimääräisiä valmisteita. Vaikka onhan siinä tekemistä että saa esim. 8dl maitotuotteita päivässä syötyä...
Mitä mieltä te muut olette?
piti kysymäni että miten sinne MSN-yhteisöön pääsee? Jos tässä ehtis sinnekin kirjotella :)
Sanelma kyseli lasten hautajaisasusta ja itsekin olen kuullut, että lapset saa ja pitääkin pukea muuhun kuin kokomustaan, varsinkin ihan pienet lapset. He kun symboloivat elämän jatkuvuutta tai muuta sellaista.. Ja tuollainen mustavalkoinenhan on tosi tyylikäs asu. Eli kyllä käy! :)
oma olo muuten ok, mutta tajuton väsymys vaivaa eli unten maille nyt!
sirius rv 11
Tää on ihan sairasta tää väsymys ja koko ajan sen vuoksi pahalla tuulella. No en tada onneks olla ainut kellä täällä on samaa pulmaa : )
Onko kellään tullut mitään mielihaluja? Mulla on uus juttu et pitää saada jääkaappi kylmää appelsiiniä, ja ennen en ole ollut koko hedelmän ystävä. No siitä saa onneks vitamiinia ja onhan se terveellisempi vaihtis ku karkki. Liikaa syötynä niistä vaan menee maha sekaisin : ) Illan jatkoja kaikille
Väsymys painaa, normaalisti en osaa nukkua päiväunia, mutta tällä viikolla olen joka päivä nukahtanut sohvalle lastenohjelmien ajaksi. Herääminen päikkäreitten jälkeen onkin kaikista vaikeinta ja paha olo pahempi kuin koskaan. Kunpa nää viikot menis nopeesti eteenpäin ja pääsisi tästä valittavasta tilasta siihen onnelliseen ja autuaaseen raskaustilaan;) Mulle ei kyllä koskaan tule tuota onnellista jaksoa, kaikki ottaa päähän koko raskauden ajan.
Tänään olin ekalla neuvolakäynnillä, kaikki ok ja täti kuunteli omasta aloitteestaan sydänäänetkin! Mutta.... Sydänääniä ei löytynyt. Osasin kyllä varautua siihen, mutta siltikin pikkasen huoli painaa, onkohan tuolla masussa sittenkään mitään elämää? Oireet kyllä vahvasti viittaavat siihen, että jotakin löytyisi. Terkka laski mulle uuden lasketunajan, joka on nyt 15.3., mutta en muuta sitä ennen ultraa minnekään, viikoissa vaan tuli yksi päivä lisää, jes!
Neppuliini: mun himot tällä hetkellä ovat jääkaappikylmä kurkku ja tomaatti, ja ihan mikä vaan raikas ja kylmä, paitsi jäätelö! Kesä menee ihan hukkaan kun ei voi syödä jäätelöä!
Ehkä syön jätskiä ensi yönä unissani... Hyvää viikonloppua! Semlis 9+6
Tai ei nyt ihan, hartiat ovat jumissa kolmatta päivää ja tänään lisäksi särkee päätä.
Liikunnoissa ryhdistäydyin eilen ja kävin tunnin kävelylenkin (edellisestä oli 2vkoa) ja lähes 3 viikon tauon jälkeen ajattelin hipsiä salille kohta puoleen.
No kivaa kun on viikonloppu.
Vacsuli rv 10+3
Täällä ei mitään uutta, samoja vaivoja vain. Mutta alan jo laskea päiviä nt-ultraan joka on jo ensi keskiviikkona! =D
Niiloakseli. Sait mut kyllä vakavasti tuota astmaa pohtimaan, kiitos siitä. Mulla on ollu joskus nuorena astma, mutta tietääkseni se meni ohi. ei ainakaan ole vaivannut muuta kuin kovalla pakkasella ja saunassa. Jospa se onkin sitä.
mamasaurus! Tuossa esittelylistan alussa on linkki msn yhteisöön ja ohjeet! Tervetuloa!
Haltiakummi. Viime kesänä, kun olin viimeks raskaana, siis vain hetken, niin kysyin joltain kalaöljyvalmistajalta, että saako tuotetta käyttää raskauden aikana. Sieltä tuli vastaus, että mitään ravintolisiä ei saisi käyttää.
Mutta itse käytän tuota multitabs raskausvitamiinia, foolihappoa ja kalaöljyä ja nimenomaan sitä missä ei ole vitamiineja mukana.
Uskon kyllä, että niistä ei ainakaan mitään haittaa ole.
Pirpanalle onnea hienoista ultrakuulumisista!
Semlis! Huoli pois, jospa pikkanen oli piilossa ja/tai sulla istukka edessä heikentämässä kuuluvuutta!
Mut nyt hirmusen pyykkivuoren kimppuun.. Hauskaa viikonloppua kaikille!
piipaa ja VilleVee 10+5
piipaalle vielä astmasta. Mullakin on ollut ihan lapsena paha astma ja teininä lievempi joka meni kanssa ohi alle vuoden lääkityksellä ja nyt sitten edellisessä raskaudessa oli alku kesästä lääkitys ja nyt taas ja tällä kertaa astma on pahempi kuin aiemmassa raskaudessa. Kannattaa käydä lääkärissä!
(.) olo tympii, kaikki tuntuu niin työläältä ja mieskin on ihan heitteillä :o(
Olen aina pahantuulinen raskausaikana mutta nyt tämä pahaolo lisää ärtymystä. Kaikki oireet löytyy ja mulle on iskenyt kaikki sellaisetkin oireet mitä ei edellisissä neljässä raskaudessa ole ollut. Ummetus on hirveää ja saa koko kropan jotenkin pöhöttymään. Hyviä vinkkejä ummetukseen otan vastaan!
Tänään menen synttäreideni kunniaksi syömään kaverini kanssa kiinalaista *nam*
Niiloakseli rv 10+5
Pää ja hartia kivut jäivät salille. Kannatti mennä. Ja taas tuli todsitettua että mä todellakin tarvitsen tuota sali treeniä. Hiki lensi ja ei se ihan kyumpin arvoisesti kulkenut mutta nyt jälkeen päin erittäin hyvä olo.
Mieltä virkisti myös kaverin luona vierailu, kummitytön kanssa puuhailu ja lautapelin peluu.
Kohta pitäsi väsätä nakkisoppaa jotta miehellä olis jotain ruokaa (tai no on mulla varalta tonnikala pizza jääkaapissa).
T: Vacsuli rv 10+3
Mulla on taas ollut sellaista pientä vuotoa, ja alavatsaa särki eilen illalla. Onneksi tiistaina on lääkäri ja keskiviikkona ultra niin saa varmuuden asian tilasta! Inhottavaa tällainen...
Väsyttää edelleen tavallista enemmän ja jatkuvasti on nälkä! Mielestäni olisi aivan kohtuullista että nuo raskaushormonit jotka aiheuttavat jatkuvan näläntunteen, ottaisivat ensin vartalosta selvää, onko syytä vaatia lisäruokaa; mä olen normaalipainoinen ja en niitä lisäkiloja tarvitsisi!
Kiitos hautajaisasu- neuvoista!
Rauhallista viikonloppua kaikille!
t.Sanelma
Itse otan Multitabsin Raskaus -vitamiineja. En usko etta niista voi olla haittaa kun niita nimenomaan suositellaan raskaana oleville. Foolihapon saantiin pitaisi kiinnittaa erityista huomiota koska harva saa sita tarpeeksi ravinnosta. Foolihappo ehkaisee mm. sikion selkaydinvaurioita ja muitakin hyotyja on todettu.
Vapaapäivä joten ajattelin kirjoitella pitkästä aikaa ihan ajatuksen kanssa... :)
Semlis: Ihan kumma muuten, että tässä koneen edessä se olo vaan pahenee!! Mikäköhän siinäkin on??
Piipaa: Täällä olo jo sitä tukalaa iltaa parempi, mutta eilen tuli taas joku kumma " kohtaus" ... Silmissä sumeni ja näkyi vaan tähtiä, en nähnyt työkaverin naamaa selvästi vaikka kuinka häntä kohti katsoin (vähän varmaan ihmetteli kun sitä tihrustin oikeen!), päässä heitti ja pyörrytti. Tätä jatkui pitkään, liki puoli tuntia ja sen jälkeen iski oikeen tajuton päänsärky. Tuttavalla on raskauksien aikana ollut migreeniä, muuten käsittääkseni ei. Muistelisin, että hän kuvaili oireita aika samanlaisiksi.... Toisaalta, just luin jostain, että näillä viikoilla päänsäryt ovat hyvinkin yleisiä, hormonitasojen muutoksista johtuen... Katsotaan, eiköhän tästä selvitä! Jaksuja sinne!!
Mamasauruksen tyty on oppinut kävelemään, loistava juttu!! Onnittelut sinne uudesta taidosta!
Aatuska: Voi ei, oikeen surku tuli kun ajattelin sua siinä huussin edessä itkemässä ja kakomassa... :( Kurjaa tuollainen!! Hei, oon huomannut itessäni saman, että voin syödä LÄHES mitä vaan kunhan se on valmista, itse en kykene ruokaa tekemään. Tai siis kykenen, mutta se on todella vastenmielistä! Mutta tuollainen saamattomuus mulla näkyy kyllä tällä hetkellä lähes kaikessa, siivoaminen ym. on ihan ylirankkaa... Toivottavasti musta ei tällanen laiskamato jää!! ;) Ja Sanelma jutteli samasta aiheesta, hyvä etten ole ainoa!
Täällä inkiväärikapseleiden kokeilu jatkuu, vielä en osaa vaikutuksesta sanoa (tällä hetkellä kun oksennus on ainakin koko ajan kurkussa!). Yöt on olleet vähän hankalia, väsyttää mutta en oikeen saa nukutuksi, vessassa juoksen monta kertaa yössä ja hyvää asentoa ei tahdo löytyä (kuulostaa varmaan lähinnä loppupääläisten vaivoilta ;) ). Ja sitten aamulla kun herään, on ristiselkä kipeänä... Tietty sekin varmaan vaikuttaa, kun meen sänkyyn jo ajoissa ja löhöilen aamullakin pitkään, eli makoiluaika on suht pitkä...
Sitten kysymys teille, joilla jo on lapsia tai eka neuvolakäynti takana... Kun pähkäilen tässä, että voiko ne sydänäänet jo kuulua? Nyt on siis viikkoja 8+3 ja huomenna on neuvola... Tosin mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joten sekin voi heikentää, mutta onko teoriassa edes mahdollista? Kun toivoisin, että niitä kuunneltaisiin jos vaan mahdollista...
Ajattelin kans kirjoitella tänne kun kerran lomalla oon ja vähän enempi aikaa. Tosin tuo esikoinen vie sen verran voimia että on päiviä kun ei jaksais tehdä mitään. Ja tuntuu olevan tosi mukavaa ja avuliasta porukkaa täällä.
Naksu: Mulla kans 8+3 ja odottelen ens viikolla olevaa neuvolaa. Tosin aamulla soitin neuvolaan kun viikonloppuna tuli tuhrua ja vähän vertakin. Siellä kirjoitettiin heti lähete ultraan, jonne pääsen luultavasti huomenna käymään. Kiva että pääsen heti, mutta silti huolestuttaa mitä siellä vatsassa näkyy ja kuuluu. Toivotaan kuitenkin että kaikki on ok.
Mun la on jossain 24.3. tienoilla, katsotaan miten neuvolan täti sen määrittää.
Mukavaa viikonalkua kaikille maaliskuisille!
Täällä väsyneenä ja erittäin tylsistyneenä töissä kirjoittelen:)
Naksu: Mulla muistaakseni kuului ekassa raskaudessa juuri samoihin aikoihin eli 8+jotain sydänäänet. Ja odotan, että kuunnellaan ens to kun mulla on neuvola eli silloin on 9+1. Olenko muuten katsonut oikein että sunkin la on 21.3. ja synnäri TAYS kuten mullakin... silti mulla on omien laskujeni mukaan jo 8+5. No en tiedä näistä päivistä/viikoista ennen neuvolaa kun olen todellakin saattanut mennä sekaisin itsekin ja nettilaskurin mukaan mun la oliskin 19.3 mut neuvolan täti laski puhelimitse jotain muuta.
ON: Verenvuoto tyrehtyi heti alkuunsa, ei sitä nyt oikein vuodoksikaan voisi kutsua... vähän jäi pyyhkiessä paperiin. Kuitenkin oli ärsyttävää. No sen suhteen taas paremmalla mielellä. Mieskin muistutteli, että ekassa raskaudessa olisi ollut samaa paljonkin. Minä olen jo unohtanut;) Paha olo on kadonnut jo pari viikkoa sitten... ja tietysti neuvola jännittää siitäkin syystä, että onko siellä masussa ketään. No tisisit onkin sitten järkyttävän kipeät ja meidän kaksivuotias neiti törmäilee niihin koko ajan... aaarrgh. Ja tottakai väsyttää ja on voimaton olo. Edes likaisia tiskejä en ole saanut astianpesukoneeseen vaikka siellä tilaa olisikin.... olen huippulaiska!!
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Tikruäiti ja mato rv 8+5
Heips vaan.
Tallinnan konferenssi reissu tuli tehtyä, mielenkiintoist asiaa ja hauska naamiais illallinen. Mutta mutta.. kuuma oli kuin turkanen ja sunnuntaina kurkku kipeä ja nyt pärskityttää... kiva kiva. pientä flunssaa siis pukkaa tuliaisena. Pitäsiköhän olla huomienn ihan suosiolla kotona huilimassa, katsellaan mihin kääntyy. Kotiuduttuani eilen illalla menin lähes suoraan nukkumaan.
Masu voi erittäin paksusti, vaa' alle en ole uskaltanut vielä, tulee varmaan enkat. Huomenna olis neuvola *jeee-e* Ja töissä olo ei nappaa pätkääkään.
Nyt edellsiten veistien luku urakkaan.
T:Vacsuli rv9+6
Täällä on ihan hirveä olo, koko ajan oksennus kurkussa ja onpa tuota pitänyt aamulla jo oksentaakin.. Kaupassa kävin äsken palan tunne koko ajan kurkussa, yööök :(
Tyhmä kysymys: maksaako neuvolakäynnit perus tk-maksun verran joka kerta? Entä sit kunnallisen ultrat? Ko kaik on vaan puhunna yksityisten hinnoista..
Esikko juuri nukhati ja aattelin mennä itte perässä,mutta ensin tänne raapustan.
Neuvolakäynnit ovat ilmaisia,mutta ultrat maksavat pkl-käynnin verran:olisko se 22 e/kerta.Samoin sairaalan äitiyspkl-käynnit maksavat sen 22e.Ihan kiva olla Suomessa ainakin tai tältäkin osin!!!
Naksu:ekan kanssa ei kuuneltu ääniä 9+3 viikolla,kun ne ei välttämättä vielä kuulu...äiti vaan turhaan huolestuu, jos niitä ei löydy...et semmonen terkka täällä meillä.Nyt tämän tokan kanssa oli 8+ jotain,eikä edes yrittänyt kuunnella.Verinäytteet otti,mutta ei muuta.Ei onneksi edes punnittu!!!No se olikin Poikasen 1v-neuvolan sivukäyntiaika...No seuraava käynti onkin np-ultra ja neuvolalääkäri seuraavana päivänä.
Piipaa ja Naksu olivat valitelleet todella huonoa ja heikkoa oloa.Naksun oireet sopivat ystäväni oireisiin.Gyne oli sitä mieltä,että se on migreeniä,joka saattaa ilmetä vain esim. raskausaikana,jos aiemmin ei ole ollut.Toisella ystävällä oli kanssa heikotusta,pyörrytystä,silmien mustenemista,pahaa ja tukalaa oloa.Niihin liittyi verenpaineen muutoksia sekä hetkittäisiä pulssimuutoksia.Kuuluu kuulemma myös raskauden vaivoihin....Mutta kuulostaa todella ikävältä ja raskaalta teidän molempien olo!!!!Eikä helle varmaan helpota yhtään -voimia teille!!!
Nyt en taas yhtään muista,mitä halusin vielä kommentoida....Voi tätä päätä!!!!
Ai niin -ekassa raskaudessa kärsin todella voimakkaista fyysisen pahoinvoinnin oireista aina,kun istuin tietsikan ääreen!!!Oksentelin silloin muutenkin enemmän ja olin pahoinvoivampi kuin nyt.Mutta sitä tapahtui vaan täällä kotona.Töissä ei yhtään haitannut istua koneen ääressä,mutta kotona....siksi multa jäi melkein kokonaan palstailu ekan 20 viikon ajaksi.Olipas kiva palailla takaisin raskauden puolivälissä,kun kukaan ei tuntenut.... ;-D
ON:kävin ostamassa äitiysfarkut!Kyllä mahdun vielä tavallisiinkin,mutta jotain uutta oli saatava...Tai on maha jos kasvanut,mutta on siinä eniten turvotusta,jota en esikoisella muista lainkaan!Painoa ei onneksi ole tullut vielä yhtään,vaikka syön melkein koko ajan pakon sanelemana,enkä liiku juuri lainkaan.
Pahoinvointi ennallaan:aamut ja illat pahoja, ja siinä välissä syömisellä hallittavaa oloa.Oksennan aamulla tai päivällä tai illalla,mutta en onneksi joka päivä!Tänä aamuna oksensin, ja Poikanen 1v seisoskeli vieressä ja ' silitti hellästi hiuksiani (eli tukisteli)' ja ihmetteli ja lopuksi naureskeli.Ajattelin,että pelästyy,joten aina yökkäämisen lomassa käännyin häneen päin ja hymyilin ja sanoin jotain hellää ja nopeaa ja taas oksensin...Kaikki yksityisyys on mennyt ;-D
Väsymys on vähentynyt.Yöt nukun sellaset 10 tuntia putkeen,mutta päikkäreitä en ihan joka päivä ota!
Että kait tästäkin alusta vielä hengissä selvitään...Vaavi on mielessä joka hetki,kun ehdin omiani ajatella :-) Nyt alan jo hellyydellä odottaa kevättä...ensimmäistä kertaa,kun tapaamme...siinä on taivaallista taikaa....ja taas itkettää...
Paloauton ja ambulanssin sireenit saavat minut itkemään,ihan kuin esikoisellanin.Viimeksi seisoin ruuhkassa Kauppatorin reunalla enkä voinut mitään:kyyneleet virtasivat valtoimenaan,kun palopäälikön auto viuhahti ohi pillit ulvoen...jotenkin nolotti,mutta enemmän vaan nauratti siinä kyynelehtiessäni ;-D
Nyt menen,mutta yritän palata ainakin lukemaan vielä tänään...Heikun keikun!!!
PauliNea 11+0
Pink: Kiva että sait ultran jo noin pian, toivottavasti kaikki on kuten pitääkin!
Tikruäiti: Hui, jännää, päästäänköhän sitten kevään korvalla yhtä aikaa pukertamaan! :) Hmmm, kumma kyllä tuo la-rv -sotku meillä... Mulla on tiedossa suht tarkasti tämän pienokaisen alullepano (koeputkihedelmöitys) ja raskausviikot alettiin laskea niin, että alkion siirtopäivä oli rv2+0 (perjaintai). Sen mukaan jos menen, niin rv40+0 on perjantai 21.3... Eli nyt siis rv8+3 kun aina pe vaihtuu rv... Kylläpäs sekavasti selitän! ;) Mutta eikös tuo noin mene..? Tosta tissien kivusta; mulla ei tosiaan vielä omia lapsia ole muuta kuin tämä masussa köllöttelevä, mutta töissä olen lasten/nuorten parissa. Ja ai että sitä kipua, kun ne pienimmät nyhjäävät kyljessä ja ovat halin tarpeessa, miten aina onnistuvatkin muksimaan itseään tisseihin!!???!! Pirulainen että se tekee kipeää ja siellä en voi alkaa huutamaan tissikipuani - saattaisivat vähän ihmetellä! ;)
PauliNea: Mä taas haluun että punnitaan, haluan tietää paljonko painoa kertyy! ;) Ja sitten siinä samalla saan varmistettua tuon meidän vaa' an paikkaansapitävyyden, mulla kun on siitä epäilyni... :) Eli meinaan punnita itteni aamulla ennen neuvolaan menoa kotona, ja verrata tulosta sitten neuvolan vaa' an väitökseen - tieteellistä tutkimusta täällä! ;) Tuosta pahasta olosta vielä... Kyllä tämän kestää, minä ainakin! :) Tätähän on kaivattukin, ei sovi siis valittaa! Toisinaan olo on kurja, mutta suurimmaksi osaksi pärjään kyllä ihan hyvin... Nuo huimaus- ja pahoinvointiolot on onneksi vaan hetkellisiä aina, ettei ihan koko aikaa ole tuollainen olo... Kiitos muuten myötätunnosta! :) Voi ei miten hyvin pystyn kuvittelemaan tuon tilanteen kun sä yökit pyttyyn ja poika tutkailee tilannetta vieressä! Väkisinkin veti hymyn naamalle, vaikka sua ei siinä tilanteessa varmaan kovin paljoa naurata! :) Toivottavasti sun olo helpottaa pikimmiten!
Elluz82 kyselit lisäravinteista. Minä olen käyttänyt apteekin Multivita Raskautta, se on ainakin turvallinen. Vähän olen miettinyt, pitäisikö sen lisäksi vielä syödä kalkkia, kun ei nuo maitotuotteet oikein maistu, paitsi piimä, mutta ei sitäkään jaksaisi litratolkulla juoda. Aikaisemmin olen rakastanut jugurttia, nyt ei pysy sisällä ollenkaan, eikä oikein maitokaan. Ja kun ei noita kaikkia ihania pehmeitä juustojakaan voi syödä. Kuulitteko muuten uutisissa sen, että maksamakkaraa saakin syödä noin pötkön viikossa? Maksapihvejä ym. ei edelleenkään suositella a-vitamiinin suuren määrän takia. Mutta että saa sitä a:takin pieniä määriä siis syödä.
Kävin eilen ostamassa mammafarkut. Onhan se masuresori vielä aika iso, mutta onpahan valmiiksi kaapissa odottamassa. Nyt vielä selviän matalavyötäröisillä housuilla niin, että ne rullautuu tosi alas ja pitkä paita päälle peitoksi.
Piipaa pyytelit anteeksi omanapaisuutta. On tämä huonovointisuus näillä viikoilla sellaista, että ei sitä oikein muuta jaksa ajatella kuin että miten tästäkin päivästä selviäisi kunnialla. Töissä kun ultran jälkeen uskaltauduin kertomaan raskaudesta, niin huomaan nyt höpöttäväni siitä ihan koko ajan. Oli aika rankkaa, kun aikaisemmin piti kärsiä oireista ja kuitenkin esittää pirteää ja hyvävointista.
Viikonloppuja kaikille! Vaikka enköhän tässä vielä viikonlopun aikana tänne eksy kirjoittelemaankin..