***KOTILOT***Vk 33
Viime viikko oli varsin hiljainen, joten jospa nyt sitten tällä viikolla ryhdistyttäisiin vai mitä kanssasiskot!!!
Meillä alkoi tänään arki, lapset aloittivat uuden päiväkodin ja mä jäin nyt sitten vauvan kanssa kahden kotiin. Isommat ovat 11 pvä/kk päiväkodissa.
Mites muilla sujuu? Onko helteet vaikeuttaneet teidän pienten päiväunia? Meillä ei juurikaan ole ollut vaikutusta, paitsi herätessään jätkä on ollut ihan hikinen, tukka takaata aiva märkä ym.
Me lähdetään nyt kaupungille kattelemaan!!!
LapaLepa kera Lassin
Kommentit (12)
Jäi kirjoittelu tuolla odotuspuolella täysin kun seurasin tiiviimmin Heinäkuisten listaa. Nyt huomasin Lapalepan aloituksen ja oli pakko tulla kirjoittamaan kuulumisia.
Elikä meille syntyi poikavauva viime keskiviikkona 8.8. Poika päätti tehdä peräkammarit ja antoi odotuttaa rv41+4 asti. Mutta äitiänsä kauniisti ajatteli ja antoi paikkojen kypsyä pitemmän aikaan suppailemalla melko kivuttomasti viikkoja ja kun oli aika syntyä, synnytys oli nopea ja helppo. Poikasen mitat olivat 3650g ja 54cm.
Aivan ihana vauva on, syö tunnin välein ja on tyytyväinen kaikenpuolin. Yliaikaisuudestaan on virkeä ja tutkii maailmaan suurilla silmillään, hymyilee ja kuuntelee tarkaan siskojen juttuja. Iho on kuivunut lapsivedestä karrelle.
Täytyy käydä lukemassa teidän juttuja vanhemmista pinoista.
Kaikkea hyvää kaikille Kotiloille!
Lumituuli ja poju 5vrk
Siis kuten Lumituuli, kirjoiteltu lähinnä tonne heinähelistimiin. Meille syntyi tyttö viime torstaina 9.8. klo 11.12, mitoilla 3900g ja 51cm. Kaikki meni upeasti, kun vihdoin päästiin tositoimiin. Käynnistys olisi ollut perjantaina, mutta onneksi päätti tulla jo sitä ennen maailmaan. Ja viikkoja oli siis upeat 42!
Kirjoittelen paremmalla ajalla lisää, prinsessa kutsuu.
Helpa ja perheen kaunotar 4vrk
Meidän neitiin nämä helteet ovat vaikuttaneet niin, että ei enää nuku niitä keskipäivän pitkiä uniaan vaan on korvannut ne kaksilla 30 min torkuilla. Ennen nukkui klo 11-13.30, mutta se on muisto vaan. Tosin saattaa olla jotain tekemistä myös hampaidentulemisen kanssa. Yöt ovat sen sijaan alkaneet kyllä sujua paremmin (koputan puuta, aina kun kehuu niin sitten otetaan takapakkia). Viime yönäkin söi vain kahdesti ja edellisenä yhdesti. Hikinen ja nihkeä vauveli on ja syödessä hiki aivan helmeilee päässä. Isommat ottavat helteestä kaiken irti ja puljaavat jatkuvasti pihalla altaassa.
Meillä muuten kakkonen 2,5 v on nyt virallisesti kuiva. :0) Pikkuhousut ovat käytössä päivin öin. Helpottaa huomattavasti kun tarvitsee pestä enää vain yhden vaipat. Meillä on siis kestot vauvalla käytössä ja kakkosella oli kuivaksiharjoitteluhousut tässä aikaisemmin. Lorotteli niihin kyllä ihan surutta.
Pähkäilen tässä milloin mössöjä aloittelisi (ikää nyt 4 kk ja melkein 2 vko päälle). Toisaalta maito tuntuu neidille vielä riittävän, joten ehkä mennään sinne 6 kk ikään ennen kuin sauvasekoitin alkaa taas tässä perheessä jauhaa. ;0)
adalat + tyttötrio
Ensimmäisenä ONNEA tuhannesti Lumituulille ja Helpalle pienistä nyyteistä. Kyllä se on ihmeellistä, että Lumituulillakin on jo nyytti kainalossa kun juuri muistan kun plussasit tuolla Kotiloiden odotuspuolella, niin se aika vaan menee. Nauttikaa nyt hyvät ihmiset niistä pienistä ihmeellisistä kääröistänne täysillä, se on enää muisto vain vaikka meidänkään herra ei ole vasta kuin 4 kk ja 1 vko niin tuntuu jo niin isolta pojalta.
Tulikin Adalatin kirjoituksesta mieleen et miten teillä muilla yöt sujuu? Meillä sujuu nykyään oikein mallikkaasti, välillä syö kerran ja välillä ei ollenkaan. Nukkumaan käy 21-21.30 välillä ja jos syö niin se on jotain 5-6 aikaan. Edellisyön nukkui 21.30-7.40 heräämättä, se on tähän astinen enkka.Siinä saa itsekin jo hyvin nukuttua.
Soseita täällä menee oikein urakalla. 2 päivässä perunaruokaa ja välipalaksi 1 purkki hedelmäsosetta. Ja ne perunakasvismössö annokset ei ole mitään pieniä, mutta kyllä on mun mielestä herra kasvanutkin sen jälkeen kauheesti kun nuo soseet aloitettiin.
Viime ke oltiin 4 kk neuvolassa ja kokoa herralla oli 6950 g ja 65.3 cm. Eli ihan kivan kokoinen poitsu.
Huomenna mennään kaverin luo kylään, jolla viikon nuorempi poika, kiva nähdä taas pitkästä aikaa minkä kokoinen poika siellä on tällä hetkellä. Tähän asti ovat olleet suht samankokoisia.
Eipä kai tässä taas tällä erää muuta!!!
LapaLepa edelleen kera Lassin
Onnea vauvan saaneille!
Meillä oli tänään 4kk neuvola, hyvin neiti kasvaa 6900 ja 63cm. Mä en kiirehdi vielä aloittaan kiinteitä, tuntuu hyvin pärjäävän pelkällä rintamaidolla. Helppoahan tää imetys on, ehtii niitä mössöjä vielä tekeen...
Yöt menee täällä kanssa hyvin 1-2 syöttöä ja nukkumaan mennään 22-23 ja aamulla heräillään siinä 9 aikaan. Esikoinen aloittaa huomenna koulun, joten heräämistä on kyllä aikaistettava, että ehtii poika kouluun.
Tuntuu, että jaksaa niin hyvin kun saa nukkua yöt hyvin. Pojat meillä oli vauvana kovia syömään välillä jopa 1-2 tunnin välein yölläkin. Sit sitä oltiin aamulla ihan silmät ristissä...
Vierastaako teidän muiden nelikuiset? Meillä on alkanut vierastaa ja varsin jos on just herännyt ja mennään vieraaseen paikkaan, huuto on taattu jos joku uskaltaa ottaa neidin syliin. Anoppi tuntui oikein loukkaantuvan kun neiti vierasti häntä julmetusti viimeksi kun käytiin. Anopilla on kyllä ärsyttävä tapa kaapata tyttö mun sylistä jo heti eteisestä, et ei oo saanut vielä itse edes kenkiä pois jaloistaan. Siitäpähän sai nenilleen, kun heti hyökkäsi kimppuun.
Täytyy lähteä kaupoille ostamaan kouluvaatteita pojalle. Mukavaa viikkoa kaikille!
NAKSU ja typsykkä 4kk ja risat
Paljon onnea vauvan saaneille!
Täälläkin arkinen aherrus alkoi, kun molemmat isommat pojat lähti kouluun ja miehen loma on lusittu, mutta silti yritetään nauttia hellepäivistä ja loppukesästä täysillä!
Helle vaikuttaa meillä niin, että Peetu nukkuu päivisin enemmän ja ruoka maistuu huonommin...Maitoa kuluu paljon ja vettä juodaan jatkuvasti..Hyvä niin!
Yöt nukutaan ihan kiitettävän hyvin..Välillä menee purkillinen velliä, välillä nukutaan 12h putkeen. Vähän pyöriskelee öisin näillä helteillä.
Nyt on huudettava lapsukaiset sisälle iltatoimiin..
mammutti & Peetu 5kk
Meillä yöt menee miten sattuu..esim.toissa yönä poika nukahti 23.30 ja heräsi 5.30 pirteenä..siinä oli yö unet..ja sit nukku päiväunia yhteensä joku 3h..eli poitsu menee 9h unilla vuorokausi...No eilen taas nukahti 20.30 söi 21.30 ja 4.00 ja 7.20 ylös tänään..välillä poika vetää 9h unia putkeen ja välillä herää tunnin välein...mä en ymmärrä miksi poikaa ei saa välillä illalla/yöllä nukkuu millään vaan sille iskee joku ylipirteys ja sinnittelee.Ja unirutiinit on joka ilta samat..Poika jaksaa valvoo kepeästi 6h putkeenkin kun sille päälle sattuu..huokaus.Itteeni kyllä väsyttäisi=)Nyt esikolle aamupalaa ja saatellaan se kouluun.
...Helle hieman uuvutti ja netin tautinen hitaus hermot meinasi mennä joten päätin etten sitten lue mitään enkä kirjoita mitään.
Esikoinen aloitti sitten koulun ja ainakin toistaiseksi kaikki on kivaa. Saa nähdä koska se arki kolahtaa ;)
Rasmus on edelleen samanlainen joten nyt olen vakuuttunut rytmin pysymisestä toistaiseksi. Herää aamulla 7-8 välillä syö ja nukahtaa herää 9-10 välillä, syö ja on hereillä n 12:sta sitten syödään ja nukutaan 2- 4 tunnin unet, siitä sitten syödään ja seurustellaan ja otetaan pieniä tirsoja max. 30min kello yhdeksään jolloin menee yöunille ja nukkuu sitten taas aamuun heräämättä. Aivan ihana rytmi saa itse nukkua kunnon unia niin on äitikin pirteä ja jaksaa touhuta.
Ensiviikolla olisi maanantaina neuvola, heiman jännittää kuinka paljon poika on kasvanut, ainakin vaikuttaa isolta ja olen jo saanut laittaa niitä pienempiä vaatteita syrjään.
Kestovaippailu on lähtenyt hienosti käyntiin, vaippoja vaan täytyy vaihtaa useammin kun poika on kova pissaamaan niin on nopeasti
paikat märkänä =) ja vaipan asettelussa täytyy olla hieman huolelllisempi. Mutta kokeilujen kautta on löytynyt sellainen sopiva vaihtoväli ja harjoitus tekee mestarin... poika kun kova urheilemaan hoitopöydällä, on kuin liukas kala veneen pohjalla josta ei meinaa otetta saada, meinasi alussa jäädä kestovaippailu siihen ;)
Tällaista täällä meillä... rupeaa tuo huutelu alakerrassa käymään käskevämmäksi, taitaa olla parasta mennä katsomaan.
Mukavaa aurinkoista keskiviikkoa kaikille.
JB72 ja Rasmus
Vähän taas väsyttää. Kävimme eilen hakemassa tokan satsin B-hepatiittitutkimusrokotetta + pneumokokkirokotetta + hinkuyskä-kurkkumätä-jäykkäkouristus-polio -rokotteen. Yöllä neidolle nousi kuumetta ja oli aika levoton, joten eipä muuta kuin klo 02.20 lääkintätoimenpiteisiin. Meni sitten reilu tunti ennen kuin tyttö kävi uudelleen nukkumaan ja sitten alkoi ukkonen ja isommat heräsivät, joten lastenhuoneeseen rauhoittelemaan....Miehellä on kyllä kadehdittavan hyvät unen lahjat. Ei herännyt koko episodin aikana kertaakaan.Tosin hyvä niin, turhaanhan meitä täällä olisi kaksi kukkunut.
Meidän neiti tuli nyt sitten eilen mitattuakin. Pituutta on 62,5 cm ja painoa 6 kg tasan. Hyvin siis kasvaa maidolla edelleen, joten ei ole kiirettä mössökauden aloituksessa.
Vierastuksesta; meidän tyttönen vierastaa ajoittain. Tuntuu olevan aika paljon viereystilasta kiinni miten paljon vierastaa. Juuri heränneenä tai väsyneenä tulee itku jos vieras tulee liian nopeasti lähelle. Äidin sylistä kelpaa kyllä virnuilla vieraammillekin, mutta silloinkin monesti kääntyy tarkistamaan, että ihan varmasti on äidin sylissä.
Kakkonen heräilee päikkäreiltä, pitää taas kiitää.
Oli 4kk neuvola,ja poitsu on 7,770kg ja 64,3cm..hyvin kasvaa ja iso on.Lähete saatiin allergialääkärille,kun pojan iho selvästi reagoi johonkin=(Jospa selviäis,niin ois yksi stressi vähemmän=)Piti täytellä jotain masennuslappua,ja mulla iski masennus pelkästään siitä kun lääkäri oli 1h myöhäs ja kannoin hikistä poikaa ympäri odotushuonetta=)
Onko teillä muilla ikinä kaaos päiviä,kun tuntuu että kaikki langat karkaa käsistä jo heti aamusta?!Välillä tuntuu,etten selvii näitten kolmen kanssa millään.huokaus
Välillä on tosiaan NIITÄ päiviä, että esikoinen marmattaa, kakkonen kiukkuaa ja kolmonen karjuu ja äidillä nousee savu korvista. Silloin käy häivähdyksenä mielessä, että töissä pääsisi helpommalla. Sitten taas on niitä päiviä kun kaikki sujuu kuin tanssi vaan ja tuntuu, että tässähän menisi neljäs samalla. ;0) Sen olen kyllä huomannut, että omalla mielialalla on iso vaikutus siihen miten päivät sujuvat. Joskus on minulla masispäiviä, jolloin hermot menee herkästi ja tulee tyhmänä vielä lietsottua tilanteita, jotka hoituvat helposti kun vaan itse pysyy rauhallisena. Onneksi niitä hyviä päiviä tuntuu olevan aina vaan enemmän ja enemmän ja ihan oikeasti pystyn nauttimaan näistä ihanista lapsista.
Me kotiuduttiin eilen mun vanhemmilta,ja nyt arki eessä.Kakkonen palasi tänään 10pv kuussa päivähoitoon,oli jo aamu aikasin oottamassa milloin lähetään=)Esikoinen menee huomenna kouluun.
Meillä poika nukkuu edelleen milloin mitenkin,tuntuu että valveilla olo aika lisääntyy päivä päivältä...joten helteet ei oo vaikuttanu.Nyt sain vaunuihin hetkeksi nukkuu,hyvä niin kun sitten lähettävä fysioterapiaan.Poikahan katto ennen liikaa oikeelle,mutta nyt tuo kyllä kattoo kumpaankin suuntaan.
Harmittaa kun en saanu poikaa muskariin,kun kaikki ihan täysiä=(
oon tyytyväinen,kun pojan iho ollu parempi,kun oon jättäny kananmunan iteltä pois,ja tuttelikin näyttäs nyt sopivan.Iho ollu ihan ok,jalat pysyy rasvauksella ihan hyvinä.Poika syö bataattia,kesäkurpitsaa,kukkakaalia,maissia ja luumua.Näillä mennään nyt niin näkee varmasti sopiiko noi..kukkakaali ja luumu on sellasia joista en oo ihan varma sopiiko.Maissivelliä kokeillaan nytten,että sais illalla vähän tukevampaa evästä,maissi sopii ja tutteli sopii,niin eiköhän tuo vellikin.
Ke on lääkärineuvola niin sit tietää paljo tuo painaa,mutta selkä on kyllä jumissa pojan kantamisesta.
Huiskutin ja poika 4kk 1vko