Miksi mun lapsen nimeä ei voida lausua oikein ?!
Tyttäreni nimi on Jenny, ja se lausutaan yyllä, niin kuin kuuluukin. Mutta miksi ihmeessä hoitotätien, kavereiden vanhempien, jopa anopin, pitää lausua se JENNI? Heille on kerrottu oikea lausuminen, jopa huomautettu siitä, mutta silti ei opita! Tyttö tulee jopa surulliseksi kun häntä ei kutsuta omalla nimellään, ja niin minäkin. Jos olisin halunnut tytärtäni kutsuttavan Jenniksi, en olisi antanut hänelle nimeksi Jenny!
Kommentit (117)
Onko sua hyväxkäytetty pienenä kun tulee toisten nimistä peniksen venytin mieleen vai ootko tosiaan noin vitun törppö?
Vierailija:
JENNY kuulostaa samalta kuin joku pylly, tai hyllyvä rylly. Yyyyöööök. Tulee mieleen se kammottava Mika Jenytin. Eli peniksenvenytin.
vitsi te lähiöurpot ootte ihqui ;D
Kuten monet ovat jo kirjoittaneet, Jenny on vanha nimi. Minun täysin suomenkielisessä suvussani on myös Jennyjä, mm. Karjalassa 1920-luvulla syntynyt isotätini. Ja nimenomaan lausutaan niin kuin kirjoitetaan.
tätä voi jatkaa loputtomiin:
henry---lausutaanko se henri vai henry?
tony---lausutaanko se toni vai tony?
tina---lausutaanko se tina vai tiina?
julia---lausutaanko se julia vai juulia?
mikael---lausutaanko se mikael vai miikkael?
tämä on totta tosiaan täysin vanhempien päättettävissä, miten omaa lastansa haluaa kutsuttavan. muut kutsuu miten parhaaksi näkee, jos ei miellytä, voi korjata.
Onpa ihanaa, kun meillä kaikkien nimet ovat yksiselitteisesti lausuttavia. Vai onkohan ne sittenkään?
Vierailija:
tätä voi jatkaa loputtomiin:henry---lausutaanko se henri vai henry?
tony---lausutaanko se toni vai tony?
tina---lausutaanko se tina vai tiina?
julia---lausutaanko se julia vai juulia?
mikael---lausutaanko se mikael vai miikkael?
tämä on totta tosiaan täysin vanhempien päättettävissä, miten omaa lastansa haluaa kutsuttavan. muut kutsuu miten parhaaksi näkee, jos ei miellytä, voi korjata.
ei vanhemmat.
Ja ruotsinkieliset muuten ääntää Julian juliia.
HenrY Saari?
Vierailija:
henry---lausutaanko se henri vai henry?
Meidän tyttöä sanotaan Maijaksi, oikea nimi on Maria ja senkin moni lausuu väärin...
Meidän lasta kutsutaan monella tavalla, itsekin. Ei mua häiritse, jos haluavat oikoa nimeä vähän suomalaisemmin. Minusta kai on ihastuttavaa, miten monta variaatiota tuosta nimestä on tullut :)
Voi että se on hassua. Vaikka kuinka yrittänyt sanoa, että voit suomentaa, sano vain, että Aleksi niin ei. Hän sanoo: AleXSSS. Ja nuo isolla kirjoitetut on todella korostettu siinä lausumisessa. Ne oikein pomppaa korvaan sihisten, suhisten ja tutisten. :) :D
tytön nimi on Nelli...ja aika moni sanoo sen Nelly...mutta huumorilla selvitään:)kun oikaistaan sitä päivittäin,kaippa ihmiset joskus oppivat;)
Mikä sen pokan nimi siis on? Alex?
Vierailija:
Nimi ei ole suomalainen, ja kaikilla kielillä, joissa tuo nimi esiintyy, se lausutaan i lopussa.
**
tsorge nyt vaan, mutta Suomessa vanha kansa sanoo usei JennY.
isotätini esim oli Jenny (lausuttiin aina Y:llä), ja hän oli syntynyt joskus 1910-luvulla
T: suomenruotsalainen länsirannikolta
Vierailija:
Olenap ketjun luettuani todella tyytyväinen että suostuin mieheni ehdotukseen ja tyttärestämme tuli Maija. Eipä taatusti kukaan ole lausunut väärin =)
että kirjoitetaanhan se Maija ihan vaan Maija... ja sanoivat että " hyvä" kun vastasin että tietenkin!
t. toinen Maijan äiti
toki Jenny lausutaan yy:llä. Jenni on ihan eri nimi. vanha suomalainen nimi. minäkin loukkaantuisin jos mun lapsen nimi lausuttaisiin väärin!
Siis yhdellä n:llä ja i:lopussa. Yleensä kaikki sanoo Jenni tai vaihtoehtoisesti Jenny ja myös kirjoittaa noin. Tosin olen saanut myös kuulla lausuttavan Jeny ja Jemi. Ja nämäkin sellaisten ihmisten taholta joille nimi on sanottu ihan oikein ja ovat sen myös nähneet kirjoitettuna. Nimi on lyhyt ja helppo joten luulisi että sitä ei väännettäisi mitenkään vaan silti niin on käynyt ja nimeä on aina joutunut selittelemään ja virallisissakin papereissa se on usein kirjoitettu väärin.
Terveisiä tutuille =)