Mitä mieltä huostaanotoista?
Kuinka suuri osa asiattomia? Milloin asiattomia? Tunnetko yhtään huostaperhettä?
Itse pidän niitä huostia aiheettomina, missä lapsi kärsii esim AD/HDstä tms. Mutta niitä lienee murto-osa.
Kommentit (7)
niiden todellisten tapausten kans ei toimita niinkun pitäs
Ensin äitejä hyysätään ja lapsen pahaolo unohdetaan.
että suurin osa turhia. Nyt olen työskennellyt ko. perheiden kanssa ja huomannut kaikki ihan tarpeelliseksi. Pelkään monenkin kohdalla, että lapset palautuvat takaisin äidille/isälle.
Kaikkien kohdalla toki ei ole aina näin, osan kohdalla tilanne voi korjaantua. Pahinta lapselle on joutua pompoteltavaksi vuoroin huostaan, vuoroin vanhemmille. Tämän seuraukset olen nähnyt ja se on tuhoisaa.
Toisen jo aikuiset lapset sanoo, että kirja tekis mieli kirjoittaa niistä sijaisperheen kokemuksista ja siitä helvetistä =(
Toinen tapaus on vielä kesken, joten katsellaan miten siinä tulee käymään.
ainakin megaluokan ongelmia. Toki huostaanottoraja ei ole mikään objektiivinen ja joissain paikkakunnilla tai joidenkin tapausten kohdalla katsotaan enemmän sormien läpi kuin toisten. Kaikki tapaukset ovat kuitenkin sellaisia, että kynnys on ylittynyt maallikon silmissä jo paljon alempana...
Myös nuoria huostaanotetaan nuoren OMAN käyttäytymisen takia, vaikka kotiolot olisi ok, esim. koulunkäyntiongelmien ja päihdeongelmien takia. Tämä usein unohtuu puhuttaessa huostaanotoista.