Kolmannelle kyselen taas nimeä...
Tervehdys!
Olen kolunnut koko arkiston läpi, mutten enää löydä aiempaa kyselyäni siitä, mikä sopisi meidän kolmannelle vekaralle nimeksi. Koska kolmas on nyt hyvää vauhtia tuloillaan, ajattelin laittaa pystyyn uuden kyselyn. Varsinkin pojan nimeen kaipaan uusia oivalluksia! Myös toista nimeä saa ehdottaa, sillä miehelle on vaikea saada läpi suvusta perittyä nimeä.
Tässä kriteerejä:
- sopii jollain lailla sisarusten (Eva Lydia, Viktor Erik) sekä v-alkuiseen, suomenkieliseen sukunimeen
- lausutaan melko lailla samoin suomeksi ja ruotsiksi, miksei muissakin kielissä
- ehkä ennemmin ruotsin- kuin suomenkielinen nimi, sillä haluan kaksikielisyyden näkyvän lasten nimissä (vaikka esim. Taimi on ihana nimi!)
- ei top 10-nimi, mieluiten ei edes top 50.
- tykkään "epämuodikkaista" nimistä, esim. 30-50-luku kiehtoo. Miehen nimistä näitä on kuitenkin vaikea löytää
- omia ajatelmia:
Anja, Etel, Klara, Hedda, Sylvia, Hellevi, Ylva, Astrid, Vendela...
Isak, Fredrik, Andreas, Dag, Teodor, Ivar, Valdemar, August...
(näistä siis suurinta osaa mies ei kelpuuta)
Nimimylly pyörimään!
PS. varoituksen sana, voin vaikuttaa melko krantulta, sillä olen vatvonut vaihtoehtoja jo nelisen vuotta ja joka lapsen kohdalla olen joutunut perustelemaan miehelleni haihatuksiani... ;-D
Kommentit (97)
Kiva kuulla ajatuksianne nimistä, vaikka arvatenkin kaikki vaihtoehdot saavat tasapuolisesti kannatusta. :-)
Tuntuu, että olemme aivan umpikujassa. Mieli muuttuu joka päivä. Joka nimessä on puolensa ja puolensa, joten olisi mahtavaa löytää jokin ihan uusi vaihtoehto. Mulle tuli eilen illalla juuri ennen nukahtamista mieleen nimi Ian ("iian"), joka olisi juuri sopivan erikoinen, mutta silti lyhyt ja ytimekäs. Nimen lausuntatapa on kuitenkin liian hankala varsinkin suomenkielisille (lausutaanko nimi "ian", "iian" vai "aian"?).
Olen huomannut ajattelevani nimiä, joissa on vokaalit I ja A, ne sopivat paremmin hoikalle, tummasilmäiselle pojalle kuin vaikkapa E ja O. Siksi Edvin tökkii jotenkin: nimi olisi täydellinen, mutta poika ei ole yhtään Edvinin näköinen! Sama Leon kanssa.
Vielä mietteitä teidän ehdotuksistanne:
Fredrik - liian hankala suomenkielisille (miehen toteamus pitkien pohdintojen jälkeen)
Rikhard - tämäkin on liian hankala (kh ja rd)
Alexander - löytyy suvusta jo parilta ihmiseltä, ja on liian yleinen ruotsinkielisillä pojilla
Nikolas - mies jäi pohtimaan tätä... En tiedä pidänkö itse, lapsilla oli tämänniminen tarhakaveri joten assosiaatio tähän poikaan on vahva
Nikolai - on liian venäläinen, joo
Evert - liian samanlainen kuin Eva, ihan kiva
Valdemar - tätä oon yrittänyt myydä miehelle turhaan. Ei tosin sovi tälle pojalle
Vincent - ehkei kuitenkaan pohdintojen jälkeen...
Kaspian - tyrmättiin miehen taholta
Edvard - ei jostain syystä ole yhtä kiva kuin Edvin. Vähän hankala lausua.
Leonard - Cohen
Miska - liian hempeä mun korvaan
Antto - liian suomenkielinen. Anton olisi ihan jees, ellei se olisi superyleinen ruotsinkielisillä
Mattias - liian yleinen
Alvin - mies ei pidä
Joose - liian pehmeä ja moderni
Kasper - liian yleinen, Kaspar olisi hankala (kuultaisiin väärin)
Sebastian/Bastian - liian pehmeitä makuumme.
Nyt ympärillä pörrää jo koko perhe, kiitos vielä kerran kommenteista ja lisääkin saa laittaa.
Ja tiedan, etta mieleen tulee Valentin Kononen tai Vaala, mutta kylla mullekin tulee Viktorista mieleen Ek...
Patrik lienee teille liian ylinen...
Entapa Leopold?
Jos i ja a hyvia kirjaimia nimeen, niin miten sitten olisi se ISAK?
Ja jos Ian on liian vaikea, niin miten olisi Jan? Sama nimi mutta huomttavasti helpompi suomalaisille ja ruotsalaisille, tai Ben, tai Fred, tai oma suosikkinimeni Frans?
Ajatus pojalle sopivasta nimestä kypsyi muutaman päivän ajan, ja lopulta päädyimme nimeen ISAK EDVIN. Niklaksen viehätys karisi siis sittenkin.
Isak täytti kaipaamamme kriteerit: "oikeat" kirjaimet, kansainvälisyys, yksinkertaisuus, lyhyys. Nimi oli lisäksi Niklasia harvinaisempi. Ennen kaikkea poika alkoi päivä päivältä näyttämään enemmän Isakilta.
Edvinin halusin mukaan siksi, että siitä löytyy sisarusten nimistä tutut E, D ja V. Kutsumanimeä siitä ei tullut, koska poika ei vaan ollut nimen "näköinen". Esimerkiksi samat kriteerit täyttävä Valdemar ei ollut siipan mieleen.
Kiitos kaikille ketjuun osallistuneille hienoista ehdotuksistanne! Hieman harmittaa, että Isak jäänee viimeiseksi lapseksemme, sillä niin moni kaunis nimi jää käyttämättä. Täytyy suositella niitä ahkerasti muille!
Just tulin katsomaan, onko teidän nimiasiassa edistytty ja nyt onkin sitten oikea nimi löytynyt, onnea! :o)
Todella hieno ja pitkä ketju tästä aiheesta tulikin! Itse olen sellainen "hamsteri", että varmaan säilyttäisin tämän jossain ja näyttäisin joskus sitten pojalle, kun hänen nimestään tulee puhe... ;0)
Ihanaa myös jälleen kerran huomata, että vaikka se joskus ottaakin aikansa, jokaiselle lapselle kuitenkin lopulta LÖYTYY se oikea nimi. Itse kun en vielä(kään) ole tosissani nimeä valitsemaan päässyt niin olen jännittänyt muitten mukana. Sen lupaan, että jos (ja toivottavasti kun) joskus mulle tulee lapsi, niin tulen 100 varmasti tänne sitä nimeä miettimään!
Onnea vielä pikkumies-Isakista, Melonimamma!
t. abaco
Itse ajattelin säilyttää ketjun siitäkin syystä, että tämä on varsinainen tietopankki täynnä kauniita ja hauskoja nimiä, jotka sopivat erityisesti kaksikieliselle lapselle tai muuten kansainvälistä nimeä hakevalle.
Asiassa kävi niin kuin uskoin, eli jokin nimi lopulta tuntuu juuri siltä oikealta, kunhan antaa asian kypsyä. Tosin, vielä sekä miehelle että minulle tulee ensin mieleen Niklas, sitten Viktor, ja sitten vasta se Isak... Väsymys painaa. :-D Eiköhän se ajan myötä helpota.
Itse olen aina välillä käynyt täällä lunttaamassa, kun odotan meille nyt vihdoin toista kaksikielistä lasta. Täytyy varmaan tallettaa parhaat ehdotukset jonnekin ennen kuin ne kokonaan katoavat.
Täällähän oli uusia vastauksia! Kiitos!
Currytofu:
Hulda - ei kaunis suomeksi, eikä ehkä ruotsiksikaan
Alda - Alan Alda, se näyttelijä
Edla - pidän, mutta hankala suomenkielisille ja lähellä serkun nimeä (Ella)
Beda - liian lähellä sanaa rukoilla (be, bedja)
Theda - aika hauska, mutta miehelle ei kelpaa
Asser - ei oikein...
Orvar - korvar
Roy - susikoira tulee mieleen :-D
Albert - tätä kommentoin aiemmin, eli Nahka-Albert ikävä viittaus
Sten - turhan kova merkitykseltään ehkä
Hautausmaalla kävelyitä olen silloin tällöin harrastanutkin, mutta nykyään siihen ei tunnu olevan aikaa. Se olisi kuitenkin tehtävä yksin, tietyssä mielentilassa. :-)
Susanna 76:
Gia - liian hankala suomeksi
Irina - liian venäläinen varsinkin Viktorin parina
Iiris - rukka
Mona/Moona - tulee mieleen muna :-/
Monika - laulu eräästä tädistä
Lydia - esikoisen toinen nimi. Aikoinaan harkinnassa etunimeksikin
Alex - liian ulkomaalainen ja tulossa suosituksi
Anton - liian yleinen (varsinkin ruotsinkielisissä piireissä)
Atte - pidin ennen, nykyään hieman tylsä eikä mieskään ole otettu
Elias - kaunis, mutta ihan liian yleinen + serkkuni nimi
Benjamin - liian pehmeä ja suloinen
Emil - liian yleinen (kuten Anton)
Verner - pidän, mutta mies ei innostu yhtään. Lausunta ongelma.
Hugo - lausunta ei kiva suomeksi
Casper - liian yleinen (varsinkin k-kirjaimella, ceetä ei haluta koon tilalle)
Joonatan - Jonatan ihan kiva, mutta vähän pikkupoikamainen. Voisin kyllä ehdottaa miehelle.
elsi:
Valpuri - liian suomenkielinen ja vappuun liittyvä
Vanessa - liian prinsessamainen + löytyy suvusta
Olivia - liian yleinen, ihan jees
Elviira / Elvira - mies ei kelpuuttanut
Elvi - erittäin kaunis, mutta liian suomenkielinen ja ehkä liian lähellä sisarusten nimiä
Oivi - sama kuin Elvi
Eveliina / Evelina (onko liian lähellä Evaa?) - on liian lähellä + liian tavis
Varpu (liian suomenkielinen?) - kaunis, mutta liian suomenkielinen joo
Silvia - liian Ruotsin kuningatar, pidän enemmän muodosta Sylvia joka jo tyrmättiin (suureksi harmikseni, sillä miehen isoäiti oli Sylvi)
Oliver - liian yleinen
Vili - on tosiaan liian suomenkielinen
Karoliina / Karolina - liian tavis / kersantti Karoliina
Katariina / Katarina - klassinen ja kaunis, mutta rajalla, onko tylsänpuoleinen
Kristiina /Kristina - kaunis, mutta lapsilla peräti 2 tämännimistä hoitotätiä!
Ursula - komea merkitys (naaraskarhu), mutta ei kiva ääntämykseltään
Minna - tätini
Augusta - mies ei tykännyt
Ester -tämä on ihana, eikä sitä vanhaa sanontaa oikeasti juuri käytetä. Alkaisi E:llä kuten Eva ja loppuisi r:ään kuten Viktor ja olisi klassinen. - mutta valitettavasti minun suvussani sanonta on käytössä... :-/ Harmi!
Renata - liian kova
Magdalena - kaunis, mutta mies ei kelpuuta. Olisi kiva toinen nimi.
Gabriela - mies ei välittänyt tästäkään (kahdella ällällä)
Fredrika - tämäkään maskuliinimuoto ei läpäissyt seulaa
Ulrika - periaatteessa kaunis, mutta se jokin puuttuu
Maria - miehen serkku (täyskaima), kävisi toiseksi sillä oli myös mummoni nimi
Rebekka - tyrmättiin jo miehen suunnalta
Johanna - tuttavapiirissä useampi (70-80-luvun muotinimi)
E-nimiä tytölle:
Elsi - vähän liian hempeä
Enna - ihan jees, mutta tutun tuttu ja lähellä serkkujen nimiä
Ellinor (samat perustelut kuin Ester-nimessä) - ei niin kiva kuin Eleonora
Eleonora - liian pitkä etunimeksi, tokaksi kaunis. Mies ei välitä.
Edla - kts yllä
Benjamin - kts yllä
Arnold - Schwarzenegger
Rainer - liikaa tuttavia
Kaius - mies ei välitä, minä saattaisin pitää
Kaspian - ehkä liian erikoinen
Henrik - tämä oli se suvussa varattu suosikki...
Myös se August olisi ihana...
- mutta kun nimi on NIIN erikoinen, että se ikään kuin "kuuluu" juuri tälle yhdelle henkilölle. Mies ei pysty ajattelemaan nimeä ilman siihen liitettyjä kasvoja.
Abaco:
Lisbeth - löytyy suvusta, ja muutenkin klassinen Elisabet on enemmän makuuni
Kenneth - tätäkin löytyy tuttavista
Netta 2005:
Essi - liian suomenkielinen
Ritva - sama tämän kanssa
Mirja - ja tämän
Camilla - tämä taas liian ruotsinkielinen eikä muutenkaan vaan natsaa
Minunkin suosikkini ovat nuo Leila ja Anja. Luulen, että tytön nimien kanssa voi olla runsauden pula, poikien nimissä päinvastoin. Vielä on n. 12 viikkoa jäljellä jännitystä...
Idea kirjoista etsimisestä on kyllä hyvä. Katson myös aina paitsi lehtien syntymä-, myös niiden kuolinilmoitukset. Niistä saattaa löytää todellisia helmiä ja kauniita nimiyhdistelmiä. Tosin, yhä useammin kummaltakin palstalta löytyy samoja nimiä...
Suvi-Tuulikki:
Elvida on kyllä kaunis, mutta mies ei pahemmin pidä niin erikoisista nimistä. Toiseksi nimeksi saattaisi kelpuuttaa....
Kiitos taas kaikille!
Ea
Ebba
Malin
Mua
My
Eirik (onko liian samanlainen veljen nimen kanssa?)
Janrik
Janus
Jooa
Josua
Oletkos muuten katsonut nimiä täältä: [http://www.svenskanamn.se/]
Yritetään vielä, toivottavasti ei tule liikaa toistoa...
Jarl
Volmar
Algot
Rufus
Ruben
Egon
Felix
Konstantin
Maxim
Torsten
Linus
Titus
Julius
Marius
Zacharias
Moritz
Lasse
Janne
Totte
Leopold
Leonard
Entäs:
Peter
Paul
Saul
Thomas
Magnus
Olisi mielenkiintoista tietää, että mistä nimistä miehesi pitää...!? :D
Onko joku tietty suosikki, josta hän pitää kynsin hampain kiinni tyrmäten muut, vai eikö hällä ole yhtään lapsellenne kelpaavaa nimeä.?:)
Sanoit pitavasi nimesta Elvi mutta se on liian lahella Evan nimea. Mitas jos siihen laittaa H eteen eli Helvi? Sitten ei minusta ole enaa liian samnakaltainen.
Minulla on tadit Sylvi ja Helvi joten nama nimet voiisvat olla sopivan vanhoja tyyliltaan. Sylvian joululaulu on niin masentava, hyva ettet laita Sylviaa. Entas Silva, tarkoittaa metsaa latinaksi esim Pennsylvania Pennin metsa.
Lueskelin Swanin sisaruksista kertovaa kirjaa ja sieltä pomppasi esille nimi:
Ulrik
Minulle oli aivan uusi tuttavuus. Olit aiemmin kommentoinut Ulrikan (-lr-) lausunnan vaikeutta, mutta minusta kaksitaviusena menee helposti.
Minusta Eva, Viktor ja Ulrik kuullostaisi hyvältä! Ja on harvinainen sekä täällä että Ruotsissa (silti vanha nimi).
Ulrik tosi hyvä!
Anni Swanista tulivat mieleen vielä Ulla ja Mark.
Millä mallilla teidän nimipohdinnat ovat nyt? Olen innolla seurannut tätä ketjua, kun meilläkin on tosiaan kaksikielinen perhe ja olen kiinnostunut nimistä. Jospa vaikka joskus saisimme vielä toisen lapsen...
Nimipohdinnat eivät ole juurikaan edistyneet, kun raskautta on vielä reilu kuukausi jäljellä.
Mies selasi valitusten säestämänä nimisivustoa, mutta ei oikein päästy mihinkään suuntaan. Sillä kun olisi paljon, miten sen sanoisi... TYLSEMPI maku kuin mulla. :-) Ukkokultaa ei haittaa vaikka nimi olisi tosi yleinen. Toisaalta se ehdottaa sekalaisten kokoomuspoliitikoiden nimiä, kuten Ben... Itsellänikin alkaa olla sellainen ajatus, että odotellaan ja katsellaan millainen tyyppi vatsasta putkahtaa. Varsinkin jos saamme pojan.
Kommentoin vielä teidän ehdotuksianne, eli Helvi on hyvinkin mieluinen, mutta astetta liian suomenkielinen. Silva on ihan ookoo, muttei yhtä kaunis kuin Sylvia. Saatan saada miehen puhuttua ympäri siihen, että Sylvia olisi toinen nimi, supersurullisesta laulusta huolimatta.
Ulrik ei oikein kolahda, vähän kuten Ulrika - jokin siinä mättää. Sama Ullan kanssa. Näitä nimiä näkee silloin tällöin saduissa lampaiden niminä (villa=ull), joten ehkä ongelma piilee siinä. Ihme mielikuvia! :-D
Mark on ehkä hieman liian ulkomaalainen, ja markka-ajan kasvattina on vielä hieman vaikea irrottautua ajatuksesta raha-yksiköstä. Seuraava sukupolvi ajattelee sitten eri lailla. :-)
Ilmoittelen kyllä kunhan nimi saadaan päätettyä. Ensin täytyy kuitenkin saada vauva maailmaan...
siina on samaa dynamiikkaa kuin Viktor Erikissa!
NiKlaS IsaK
ViKtoR EriK