Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentomatkustaminen rautalangasta, kiitos?

Vierailija
19.02.2025 |

Pitäisi kesällä mennä lentäen toiseen Pohjoismaahan. Mitään kokemusta lentomatkustamisesta ei ole tähän 50+ ikään mennessä, joten jo lentojen ostaminen jännittää. Että mistä löydän lennot ja miten ne varataan ja mitä pitää osata huomioida, millä yhtiöllä lentää jne. Pitääkö olla joku peruuntumisvakuutus?

Mutta sitten ihan käytännön asiatkin. Ruumaan joku isompi laukku ja mukaan reppu tms. Mutta suurin stressi on nyt lääkkeet, eli käytän mm. vahvoja kipulääkkeitä, niin pitääkö mulla olla paperilla reseptit mukana? Ei dosettia, vaan lääkkeet omissa purkeissaanko? 

Mitä muuta pitää huomioida? Passi on 😄

Ihana jos joku jaksaisi neuvoa. Ja provoja on turha heitellä.

Kommentit (240)

Vierailija
1/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoja löydät monilta sivustoilta, mutta varmin on suoraan lentoyhtiöiden sivut.

Matkatavara-asiat riippuvat lentoyhtiöstä. Osalla kuuluu ruumalaukku veloituksetta hintaan (harvemmin nykyään), usein siitä veloitetaan. Käsimatkatavaroiden koko- ja painorajat vaihtelevat yhtiöittäin. Osalla saat ottaa tasan yhden käsimatkatavaran, osalla esim. lentolaukun ja lisäksi pienen käsilaukun.

Lääkkeitä jos on mukana, ota mielellään reseptit mukaan ja lääkkeet alkuperäispakkauksessaan.

Vierailija
2/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sulle Finnairin kautta lennon tilaamista, Ovat suomeksi niin ehkä helpompi selvitä? Eli ihan vaan www.finnair.fi ja sieltä "varaa lennot". Siihen sitten lähtöasema ja kohdeasema, lähtöpäivä ja paluupäivä. Paina hae. Ja sit valitsemaan sopivia lentoja. Katso, että lipputyyppi sisältää sen matkalaukun, ne halvimmat ei sitä sisällä. Varauksen yhteydessä ihan kysytään haluatko peruutusturvan, on maksullinen palvelu, klikkaa sitä. Lääkkeet matkustamoreppuun mukaan, omissa paketeissaan ja ei ole haitaksi, jos sulla on niiden reseptit vaikka sähköisessä muodossa Kannasta haettavissa tarvitaessa. Passia et tarvitse Pohjoismaissa matkustaessa, mutta vähintään henkilökortti on oltava mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä ei kannata ottaa järjetöntä määrää. Ei ole niin paljon selvitettävää.

Vierailija
4/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tuota Finnairin nettisivuilta ostamista. Se on helppo käyttää ja kaikki on suomeksi. Finnairin koneissa on pohjoismaiden lennoilla yleensä suomenkielinen henkilökuntakin. Jos sinulla on luottokortti, niin siihen todennäköisesti sisältyy matkavakuutus, jos maksat lennot luotolla. 

Vahvoihin kipulääkkeisiin kannattaa tulostaa omakannasta resepti mukaan, ei tarvitse olla paperilla, voi se olla puhelimessakin, kunhan huolehtii että puhelimessa on virtaa. Lääkkeitä mukaan alkuperäispakkauksessa sen verran kuin matkalla tarvitsee, ja varalta vähän enemmän, jos vaikka tulee jotain yllättävää, paluulento myöhästyy tms. Lääkkeet mukaan matkustamoon, reppu on ihan ok jos muutenkin tykkäät käyttää reppua. 

Ota myös huomioon, että pohjoismaissa ei käytetä euroja. Paikallisia kruunuja saat yleensä helpoiten  sitten kun saavut perille, lentokentän pankkiautomaatista. Mutta jos haluat mennä varman päälle, niin vaihda kruunuja vähän ennakkoon esimerkiksi omassa pankissa tai Forexissa.

Ota mukaan myös eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Sen saa tilata ilmaiseksi Kelasta.

Vierailija
5/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumereseptilääkkeisiin erillinen lupalappu lääkäriltä pyytäen. Lääkäri tietänee tarkemmin.

Vierailija
6/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden ei ole lakien mukaan pakko olla pakkauksissaan.

Vierailija
7/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptilääkkeistä saa englanninkielisen todistuksen kun kysyt apteekista. Niitä ei useimmiten kysytä, mutta paperi on hyvä olla mukana, jos on lääkkeitä.

Vaatteissa on hyvä olla tasku lennon aikana, jos jättää matkalaukun ruumaan. Lentokoneeseen sisälle saa ottaa koulurepun kokoisen. Finnairin sivu on hyvä, paitsi jos menet Osloon, voi katsoa myös Norvegianin sivua.

Vierailija
8/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkea kyllä olet kun lähdet. Mä olen myös 50+, en ikinä lentänyt, ja en kyllä uskaltaisi sitä tehdäkään, jos en saisi matkaseuraa. Kyllä mä varmaan liput saisin ostettua ja nuo matkatavarajutut hoidettua, mutta ei olisi pientäkään hajua mihin lentokentällä kuuluu mennä ja mitä tehdä. 

Vierailija
9/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin kokematonta ja avutonta tolloa voi ulkomaille päästää.

Hyvin voi ja mamma 50v selviää siitä hienosti, sekä nauttii koko matkasta.

Vierailija
10/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkea kyllä olet kun lähdet. Mä olen myös 50+, en ikinä lentänyt, ja en kyllä uskaltaisi sitä tehdäkään, jos en saisi matkaseuraa. Kyllä mä varmaan liput saisin ostettua ja nuo matkatavarajutut hoidettua, mutta ei olisi pientäkään hajua mihin lentokentällä kuuluu mennä ja mitä tehdä. 

Siellä on varmaan 1000 ihmistä, joilta voi koko ajan kysyä, jos tulee jotain epäselvää. Youtubesta voi katsoa videoita etukäteen.

Vierailija
11/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni reseptien täytyy myös olla voimassa. Eli jos matkustat 15.3. niin mukanasi olevien lääkkeiden resepti ei ole saanut vanhentua 1.3.

Joku korjatkoot jos olen väärässä.

Vierailija
12/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin kokematonta ja avutonta tolloa voi ulkomaille päästää.

Osta pyörä olisit perillä jo.

Vierailija
13/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat sieltä Finnairin sivuilta lennon niin valitse halvin mahdollinen lippu ja lisäät erikseen ruumalaukun. Tulee näin halvemmaksi kuin jos ostat suoraan sen lipun joka sisältää jo ruumalaukun.

Sama koskee myös mm. Ryanairin lentojen varauksia. 

Vierailija
14/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ota mukaan myös eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Sen saa tilata ilmaiseksi Kelasta."

EI tarvita Pohjoismaissa.

Vierailija
15/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on varmaan 1000 ihmistä, joilta voi koko ajan kysyä, jos tulee jotain epäselvää. Youtubesta voi katsoa videoita etukäteen.

Kammoan sosiaalisia tilanteita ja ihmisiä valtavasti, en todennäköisesti pystyisi kysymään. En ole uskaltanut edes kotimaassa ikinä mennä mihinkään matkalle, kun se hotelliin meno olisi liian jännittävää. No, mutta onneksi mun ei tarvikaan. Silti ihailen vähän ap:n tapaisia ihmisiä jotka uskaltautuu menemään.

Vierailija
16/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaiden välillä on voimassa passivapaus.

"

Pohjoismaiden eli Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan ja Islannin kansalaisilla on passivapaus. Tämä tarkoittaa, että pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua ja oleskella pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa. 

Jos matkustat pohjoismaiden kansalaisena ilman passia tai henkilökorttia, sinun tulee kuitenkin pystyä todistamaan henkilöllisyytesi."

https://raja.fi/passi-ja-muut-matkustusasiakirjat

Vierailija
17/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ota mukaan myös eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Sen saa tilata ilmaiseksi Kelasta."

EI tarvita Pohjoismaissa.

Ei niin, mutta ei siitä haittaakaan ole eikä se maksa mitään. Jos lentoja peruuntuu tms. niin tilalle voi tulla vaihto jonkin toisen paikan kautta. Näin on aina joskus käynytkin. 

Vierailija
18/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä ei kannata ottaa järjetöntä määrää. Ei ole niin paljon selvitettävää.

Tarviiko e-pilleriliuskaa hirveästi selitellä? 

- eri

Vierailija
19/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeiden ei ole lakien mukaan pakko olla pakkauksissaan.

Ei ole pakko. Mutta jos niitä aletaan tarkastamaan, niin on helpointa, jos ne on. 

Vierailija
20/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ottaa lääkkeitä sillä varauksella ettet pääsekään juuri silloin kotiin kun pitäisi. Et olis ensimmäinen joka joutuu toteamaan että mitäs nyt?