Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmannelle kyselen taas nimeä...

16.10.2008 |

Tervehdys!

Olen kolunnut koko arkiston läpi, mutten enää löydä aiempaa kyselyäni siitä, mikä sopisi meidän kolmannelle vekaralle nimeksi. Koska kolmas on nyt hyvää vauhtia tuloillaan, ajattelin laittaa pystyyn uuden kyselyn. Varsinkin pojan nimeen kaipaan uusia oivalluksia! Myös toista nimeä saa ehdottaa, sillä miehelle on vaikea saada läpi suvusta perittyä nimeä.

Tässä kriteerejä:

- sopii jollain lailla sisarusten (Eva Lydia, Viktor Erik) sekä v-alkuiseen, suomenkieliseen sukunimeen

- lausutaan melko lailla samoin suomeksi ja ruotsiksi, miksei muissakin kielissä

- ehkä ennemmin ruotsin- kuin suomenkielinen nimi, sillä haluan kaksikielisyyden näkyvän lasten nimissä (vaikka esim. Taimi on ihana nimi!)

- ei top 10-nimi, mieluiten ei edes top 50.

- tykkään "epämuodikkaista" nimistä, esim. 30-50-luku kiehtoo. Miehen nimistä näitä on kuitenkin vaikea löytää

- omia ajatelmia:

Anja, Etel, Klara, Hedda, Sylvia, Hellevi, Ylva, Astrid, Vendela...

Isak, Fredrik, Andreas, Dag, Teodor, Ivar, Valdemar, August...

(näistä siis suurinta osaa mies ei kelpuuta)

Nimimylly pyörimään!

PS. varoituksen sana, voin vaikuttaa melko krantulta, sillä olen vatvonut vaihtoehtoja jo nelisen vuotta ja joka lapsen kohdalla olen joutunut perustelemaan miehelleni haihatuksiani... ;-D

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikea keksia hyvaa! Niin usein miehet tyrmaa vahankin erikoisemmat, niin minunkin mieheni....Kerrothan sitten mihin paadyit, on aina kiinnostavaa tietaa mihin tarkkaan valikoiva aiti paatyy (kuten esim yolintu)

Viela muutama ehdotus:

Tytolle Tanja

Petra

katja

Astrid

Pojalle

Seth (taas liian raamatullinen?)

Alvar

Verner

Kare

Vierailija
42/97 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tai osittainhan se on miehen kranttuus(?) joka tässä häiritsee, eihän MUN nimimaussa mitään vikaa ole. :-D

Satuin olemaan samaan aikaan linjoilla, joten tässä heti vastaus:

Tanja - liian tavis/monta tuttua

Petra - yksi parhaimpia ystäviäni

Katja - tämänkin niminen kuuluu kaveripiiriin + työtoveri

Astrid - mies jo kelpuuttanut, voi olla hankala kutsumanimenä mutta toiseksi sopisi erittäin hyvin

Seth - en miellä niinkään raamatulliseksi, vaan liian enkuksi

Alvar - pidin muutama vuosi sitten, kun nimi oli vielä harvinainen... :-/

Verner - tämäkin melko suosittu, pidän mutta eri lausuntatapa (sve/fi) hankaloittaa

Kare - pomoni nimi, pidän kyllä mutta ei

Unelmani olisi löytää nimi, jota ei näkisi joka sunnuntailehden kastettuja-sivuilla. Esimerkiksi Alvar ja Verner ovat näitä, jotka kuvittelin "löytäneeni" mutta kappas, nimiä annetaankin jatkuvasti. Varsinkin kaksikielisellä paikkakunnalla jossa asumme, monen muun perheen vesoilla näkyy jo näitä hyviä nimiä.

Ei pitäisi kai olla tällainen erikoisuudentavoittelija... Tuntuu että Evan nimi oli aikanaan niin hyvä löytö, ettei sama voi onnistua uudestaan. Hänen nimensä on yleisesti tunnettu, mutta mukavan harvinainen 2000-luvulla syntyneiden parissa. Viktor on tavallisempi, mutta sopi niin täydellisesti pojallemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mukavaa päänvaivaa tämä! Vielä löytyi kaksi ehdotusta pojalle ja yksi tytölle:

Konrad

Laban

Asta

Vierailija
44/97 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta "erikoisuuden tavoittelusta".Itseasiassa nimet,joihin olet liittänyt kommentin "liian yleinen" on itseasiassa harvinaisempia kuin jo olemassa olevien lastesi nimet,ja osa täällä ehdotetuista "erikoisista" nimistä (jopa 2000-luvulla)...jotta jos joku miellyttää,ei kannata heti tutkimatta hylkiä,väestörekisteristä nuo luvut saa selville :)

Onnea nimen etsintään.

Vierailija
45/97 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten katso turhan tarkkaan tilastoja, vaan perustan yleisyys-argumenttini ennemmin siihen, mitä itse luen säännöllisesti lehdistä ja minkänimisiä lapsia tapaan päiväkodeissa, puistossa yms. Esimerkiksi Arvid ja Tilda ovat nimiä, jotka näkyvät joka sunnuntain Hufvudstadsbladetin syntyneissä. Eli "fiilispohjalta", niin sanotusti. :-) Toki jos jokin nimi miellyttää, katselen tilastoja, myös nimien top 50-listoja viime vuosilta.

Niputan myös yhteen nimien eri kirjoitusmuodot, esim. Valter/Walter/Walther/Waltter/Valtteri = "yksi" nimi. Arvelen myös monen Ruotsissa suositun nimen rantautuvan Suomeen muutamassa vuodessa, esimerkkeinä Melvin, Alva ja Elliot. En haluaisi ns. muotinimeä, edes tulevaa.

Ruotsinkielisten nimien tilastot saattavat näyttää pieniltä, mutta kun kyseinen väestöryhmä on keskittynyt pienelle alueelle ja piirit ovat pieniä, myös pienillä numeroilla on väliä...

Viktor on todellakin melko yleinen nimi, mikä harmittaa joskus, mutta nimi tosiaan sopi täydellisesti vaikkei ollutkaan alkujaan eka vaihtoehto. Siinä täyttyy myös ajattomuuden ja kansainvälisyyden kriteerit. Eva-nimeä taas löytyy tilastoista tuhansia, mutta kutsumanimeksi sitä ei juurikaan anneta nykyään. Nimeä voi tavallaan pitää harvinaisena, vaikka se onkin yksi yleisimmistä naisten nimistä.

Vierailija
46/97 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konrad - en tiedä miksi tämä ei miellytä, jotenkin se miltä se kuulostaa... Teoriassa toimii, käytännössä ei. Selkeää...

Laban - liian pehmeä + sadun pieni kummituspoika

Asta - mies miettii, onko päässyt yli kuulantyöntäjä-Ovaska-assosiaatiostaan.

:-D Ennen täystyrmäys, nyt harkinnassa. Pidän itse erittäin paljon. Epäilyttää vaan, aiheuttaako nimi kiusaamista jos tyttö periikin minun kuulamörssärigeenit

Vierailija
47/97 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimien yleisyys on tietty suhteellinen käsite.Esim.vanhoista luokkakavereistani kahdella äidillä on samanniminen tyttö,vaikka ko.nimeä ei ole annettu kuin alle tuhannelle kautta aikain :) Joten mielestäni nimi on jo yleinen. Eva-nimeä itsekin sovittelin Millan kutsumanimeksi aikoinaan,mutta oletin sen venyvän suomenkielisissä piireissä Eevaksi,joka ei mielestäni kuulosta yhtä kauniille kuin Eva :) Hyvin kauniit nimet olet löytänyt lapsillesi.

Vierailija
48/97 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elise/Elice

Rauna

Synnöve

Vibeke

Kurt

Renne

Vierailija
49/97 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmarran mita haet takaa mutta ehdotukset alkaa loppua. Minusta seka Eva etta Viktor ovat helposti lausuttavia yleismaailmallisia nimia ja sellaisen haluat kolmannellekin. Harvinaisuudesta on vaikea sanoa kun en tunne suomenruotsalaisia tai suurin osa ihmisista laittaa muotinimia, mutta kasittaakseni haet nimea joka on kuin esim Anna joka on yleinen nimi mutta esim Ranskassa harvinainen etunimi, tai Maria on todella yleinen nimi mutta Portugalissa harvinainen etunimena.

Mietintamyssy viela paalle, tulen takaisin.

Toisaalta voisi lahestya tata nimijuttua toisesta nakokulmasta esim onko kirjan hahmoa, julkkista tai muuta esikuvaa jonka nimi sopisi lapsen nimeksi? Sukuluetteloissa mitaan?

Hataratkaisuna minusta sopisi ottaa Viktorin toka nimi ja tehda kolmannesta Erika tai Erik koska se sopisi upeasti joukkoon.

Vierailija
50/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailtavan paljon olette jaksaneet pohtia näitä nimiä, kiitos kaikille! Tuntuu tosiaan, että kaikki maamme nimet on kohta käyty läpi, eikä ole monta vaihtoehtoa jäljellä mitkä kävisivät sekä tuolle ukolle että minulle (varsinkaan pojan nimistä).

Uskon ja toivon että palaset loksahtavat kohdalle kunhan lapsi syntyy, niin tapahtui kahden ensimmäisenkin kanssa. Mutta muutama vaihtoehto olisi tietty hyvä olla. :-) Jostain syystä paineet kolmannen nimen kanssa ovat suurempia, ehkä siksi että hän todennäköisesti jää viimeiseksi lapseksi, joten loput nimet jäävät ylimääräisiksi. Haikeata...

Vielä kommenttia viimeisimpiin ajatelmiinne:

Elise/Elice - se murhattu Heino, ihme miten tämä nimi on leimaantunut :-/

Rauna - Rauni on kauniimpi, pidän kovasti, mutta mies ei ollenkaan

Synnöve - olisi oikeita kirjaimia ja oikealta aikakaudelta, mutta lausunta ei kiva

Vibeke - ei hassumpi, mutta liian norjalainen/tanskalainen

Kurt - isosetäni eikä kovin kauniin kuuloinen (kurttuinen)

Renne - Rennietä otan närästykseen... :-D

Anna ja Maria ovat kummatkin kauniita nimiä, ja voisin hyvin harkita näinkin "tavallista" nimeä, sillä ne ovat ajattomia eivätkä kuitenkaan superyleisiä kutsumaniminä. Kumpikin näistä sattuu kuitenkin olemaan varattu lähisuvussa.

Sukukirjoista ja sukulaisten nimistä olen kaivanut kivoja ehdotuksia (esim Sylvia, Helena, Linnéa), mutta mies ei ole yhtään innostunut niistä tai ne on napattu sukulaisvauvojen nimiksi kun olin raskaana. Erik on oman nimeni maskuliinimuoto ja isoisäni nimi (jonka mukaan minutkin on nimetty), joten siihen mies suostui mukisematta. Erik olisi ollut Viktorin kutsumanimi ilman minun nimeäni, sillä se on hyvin kaunis.

En tiedä, onko meillä oikein muita esikuvia...

Nils tavallaan kiehtoo minua, mutta lempinimi Nisse eli tomtenisse eli tonttu-ukko ei ole kiva... Taidan laittaa listalle ja katsoa miehen reaktiota. Joko nauraa tai sitten ei.

Beritistä tulee mieleen se joku laulaja... B-nimet eivät oikein kolahda, mies tykkää. Ehdottaa esimerkiksi nimeä Ben, apua!

Vierailija
51/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä jokaisen nimen kohdalla mieti että tulee se ja se mieleen...kuka esim. muistaa jotain murhattua Eliseä?? Mä en ainakaan ois tollasta edes tiennyt, vaikka oon ikäni Suomessa asunut! Jokaiselle nimelle löytyy joku tuollainen merkitys, jos miettimällä miettii. Sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin keksiä ihan uniikki nimi itse! ;) Sellaisia olisi esim. Vilminna ja Venjam, tuli mieleen yhdestä toiha-nimi- ketjusta, jonkun ajan takaa... Venjam sopisi itse asiassa Viktorin kanssa ihan mukavasti!

52/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön nimiä..sori jos toistoa.

Ida

Mona

Edit/Edith

Frida

Linne

Iris

Kaarin

Katrina

Klaara

Lina

Lena

Marie

Mai

Mina

Rakel

Ruth

Viia

53/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä jokaisen nimen kohdalla mieti että tulee se ja se mieleen...kuka esim. muistaa jotain murhattua Eliseä?? Mä en ainakaan ois tollasta edes tiennyt, vaikka oon ikäni Suomessa asunut! Jokaiselle nimelle löytyy joku tuollainen merkitys, jos miettimällä miettii. Sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin keksiä ihan uniikki nimi itse! ;) Sellaisia olisi esim. Vilminna ja Venjam, tuli mieleen yhdestä toiha-nimi- ketjusta, jonkun ajan takaa... Venjam sopisi itse asiassa Viktorin kanssa ihan mukavasti!

Näinpä.. Eikö kuitenkin kannata antaa lapselle juuri sellainen nimi mistä pitää, vaikka se juuri nyt olisikin hieman nousevassa suosiossa. Eri asia on se, et ei halua viime vuosien suosituimpia nimiä antaa..kuten Eetu, Emma tms, joita on sitten koululuokissa monta samannimistä.

54/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen

Sivia

Stina

Vierailija
55/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei olekaan siitä, mitä muut muistavat, vaan mitä vaikkapa minä itse muistan. Itse liitän nimen Elise murhattuun henkilöön, ja se riittää jättämään nimen pois harkinnasta. Ei se varmaan muutenkaan olisi ollut mieleeni, jos unohdetaan tuo murhatapaus.

Kuten olen jo pari kertaa kirjoittanut, niin minulle sopisi harvinaisempikin nimi, mutta miehelle ei. Harmillista! Tosin minäkin pidän enemmän nimistä, joita ei tarvitse selitellä tai tavata (tyttönimeni oli sellainen, eikä kiitos enää sellaista...).

Vierailija
56/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ehdotuksistasi! Osa on ollut joskus listallani, kuten Frida, Iris, Karin, Klara ja Maj j-kirjaimella. Eivät menneet tiukan seulan läpi. :-/ Myös Linn (Linnen sukulainen) on hylätty. Muut eivät eri syistä käy.

Kai se tuntuisi vähän tylsältä jos olisi mielestään tehnyt "löydön", ja sitten osoittautuisikin että muillekin vanhemmille on tullut sama ahaa-elämys samaan aikaan. Nimen ei tarvitse olla uniikki tai outo, mutta jollain lailla ehkä yllättävä, trendien vastainen, ja mielellään sellainen joka pysyisi epätavallisena. Ja silti ihan olemassa oleva, kaunis nimi. Sitä on mahdotonta selittää...

Yritän ennustaa tulevia ns. trendinimiä tilastoja ja lehtiä seuraamalla. Esimerkiksi Edvin-nimen lukuja tarkastellessani huomasin, ettei se olekaan niin suosittu kuin luulin. Sitä on kuitenkin näkynyt jonkin verran lehdissä, nimessä on selvää muotinimi-potentiaalia ja se sopii kaksikielisille lapsille. Onko se enää harvinainen viiden vuoden päästä?

Kriteerit täyttäviä nimiä kyllä löytyy, mutta konservatiivisemman maun omaavan miehen kanssa on tehtävä kompromisseja. :-)

Vierailija
57/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytolle

Monika

Annika

Jaana

Dana

Justina

Ramona

Karolina

Kaarina

Julia

Nora

Antonia

Ruth Musta taa ois aika hyva)

Katrina

Ilse

Eloise (meillapain suosittu)

Lena

pojalle

Harri (meilla todella suosittu, mutta onko teilla?)

Leo

Rolf

Roland

Alban

Albanus

Vierailija
58/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat kovia nimi joten sopis sarjana, mutta onko Klaus-nimen taivuttaminen lkiian hankalaa?

Tai Rikhard? Viktor on voittaja ja Rikhardista voisi tulla mieleen Leijonamieli? Richard the Lionheart? Hyva esikuva.

Vierailija
59/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikhard on kyllä komea, mutta tosi hankala lausua (kh ja rd samassa nimessä). Viktorin nimikin oli pitkään hankala lapsille. Rikhardissa on kyllä samaa tyyliä kuin Viktorissa!

Klausista tykkään kovasti (yritänkin aina myydä sitä muille täällä), mutta se on serkkuni nimi. Ottokin on varattu lähisuvussa.

Monika - tätä kommentoin aiemmin

Annika - kiva ja ollut harkinnassa, muttei ihan yllä top 3:een. Paitsi jos tyttö onkin ihan Annikan näköinen!

Jaana - liian suomenkielinen

Dana - liian Scully :-)

Justina - justiinsa. Vähän tomeran puoleinen.

Ramona - tulee mieleen J. Karjalaisen laulu

Karolina - ei vaan sytytä

Kaarina - kaunis ja oikean "ikäinen" nimi, mutta liian suomenkielinen

Julia - liian yleinen

Nora - lausunta suomi/ruotsi kovin erilainen

Antonia - lasten tarhakaveri, erittäin kaunis nimi mutta hankala suomeksi?

Ruth Musta taa ois aika hyva) - en oikein pidä ääntämyksestä + ystäväni äiti

Katrina - klassinen Katarina kauniimpi

Ilse - ihan ookoo, muttei säväytä

Eloise (meillapain suosittu) - hankala Suomessa, tosin mies kelpuutti Louisan!

Lena - Helena kauniimpi, Lena tylsähkö

pojalle

Harri (meilla todella suosittu, mutta onko teilla?) - miehen setä

Leo - tämän mies yhtäkkiä hyväksyi, vaikka oli jo tyrmännyt. Listalla vahvana

Rolf - löytyy tuttavapiiristä

Roland - huonoja muistoja lapsuudesta :-/

Alban - ruotsalainen laulava hammaslääkäri :-/

Albanus - liian krumeluurinen

Suuri kiitos kaikille ongelmaa pohtineille! Luulen, että ajatukset selkiytyvät tässä talven mittaan - varsinkin miehellä, jonka mielestä asia ei ole vielä lainkaan ajankohtainen (vaikka olen jo 25. viikolla, johan tässä on kiire ;-D). Täytyy vaan toivoa, että lapsi on niin selvästi jonkin nimen näköinen että valinta lopulta on helppo.

PS. Kaikille Fredrikoille, Vernereille ja Nilseille tuli sähköpostitse röhönaurut rakkaalta mieheltä. Vain Tea sai "ehkä"-maininnan...

Vierailija
60/97 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näiden jälkeen alkaa olla pääkoppa tyhjä...

Arna

Bea

Erna

Harriet

Helga

Klaudia

Laila

Lovisa

Margit/Margot

Merete

Mili

Pia