Minka verran lapsillanne on leluja? Saavatko itse pidettya huoneensa siisteina? Miten usein vallitsee hilliton kaaos jonka selvittamisessa kestaa tunteja?
Kommentit (8)
Lapset siivoavat itse hyllylle, mutta joskus järjestelen hyllyä. Pitäisikö lapsille itse ostaa leluja? Minulle ei ole minulle oikeastaan tullut edes mieleen alkaa niitä osteleen.
http: //morre. vuodatus. net/blog/723345
siis autot autolaatikkoon, dublot dublolaatikkoon, junaradan osat omaan laatikkoonsa, pehmot omaansa.
Mutta isommalla (4v) barbeja ja bratseja ja meikkipää ja prinsessareleitä ja pelejä ja monipalaisia palapelejä ja askartelutarvikkeita ym jotka ovat usein hujan hajan ja on niin pientä nippeliä jo että kestää tuhottoman kauan siivota järjestykseen.
Pois annamme muutaman kerran vuodessa tarpeetonta.
Kumpikaan lapsi ei kykene täysin yksinään pitämään tavaroitaan järjestyksessä. Sekä 2v että 4v osallistuvat lelujen siivoukseen.
vain sen verran leluja, mitä itse jaksavat siivota. Jos tulee hetki, etteivät jaksa, niin noukin lattialla olevat pussiin ja laitan kaappiin odottamaan. Sitten toisinaan voi vaihtaa sieltä kaapista niitä leluja, joten tuntuu kuin olisi saanut uusia ja leikit virkistyvät.
Näin kesäisin leikkivät lähinnä ulkona. Iltaisin tuovat nukenrattaat sisälle sekä niissä heijatut vauvat, minä nostan leikkikeittön tuulikaappiin (liian painava heille) ja he keräävät hiekkalelut koriin.
Mutta meillä on myös paljon tilaa. Ja lapset pitävät lelunsa itse järjestyksessä. Toistaiseksi en ole antanut mitään pois.
Noin kerran vuodessa isompi raivaus.
Muistan kuinka mulle lapsena aina karjuttiin että siivoa huoneesi ja olin ihan turhautunut ja uupunut kun itse piti iso sekava huone järjestellä. Mun lapsuuden perheessä ei ollut muutenkaan mitään järjestystä, tavaroilla ei ollut paikkaa ja jotenkin se kaaos vain siivottiin pois silmistä survoen kamat vain sekavasti piiloon. Kiitoksia siivoamisista ei saatu koska se ajateltiin olevan velvollisuus josta ei kukaan tarvitse kunniaa.
Tyttärelleni olen opettanut että on helpompaa pitää huone siistinä kun tavaroilla on omat paikkansa. Yhdessä mietitään mikä olisi näille ja noille hyvä paikka ja siitä sitten pidetään kiinni. Yhdessä suurempikin järjestely tehdään. Onhan hän vasta 4. Enemmän hän kuitenkin itse järjestelee, minä vain vieressä kehun ja totean positiiviseen sävyyn paikkojen siisteyttä.
On hän joskus ihan omatoimisestikin siivonnut huoneensa ja sitten olen kehunut yltiöpäisesti hänen aikaan saannoksiaan.
Kyllä 3v. suhteellisen hyvin pitää tavarat paikoillaan, välillä täytyy toki auttaa.
Kauheasti leluja ei ole ja nyt onkin ohjelmassa karsia niitä vielä vähän lisää. Kestosuosikkeina legot ja puiset palikat, joten ne ainakin toki saavat jäädä. Touhuaa niiden lisäksi myös palapeleillä ja muutamilla lelusoittimilla.
Ehjät, siistit ja hyväkuntoiset lelut kiikutan päiväkotiin =)