Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun perheeseen haetaan esim. MOL:n sivuilla lastenhoitajaa, niin miksi aina

Vierailija
07.08.2007 |

tai useimmassa ilmoituksessa pitää myös pestä pyykit, laittaa ruokaa, siivota jne.?

itse jos hakisin lastenhoitajaa lapsillemme niin ei tulisi mieleenkään hakea samalla myös talousapulaista. Minusta on tärkeää jo lasten turvallisuuden kannalta että hoitaja hoitaisi vain lapset, ei sähläisi vielä samalla ruuanlaiton ja siivouksen kanssa ja lapset olisivat ties missä puuhissa keskenään sen ajan.

Onko muita jotka ajatteleat näin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät varmaan itse tee koskaan mitään lasten kanssa joten eivät osaa sitä edes keltään vaatia, kunhan ei vaan itse tarvi siivota;)

Vierailija
2/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sai haluamansa hoitajan sillä, että lupasi ettei tämän tarvitse tehdä mitään muuta kuin hoitaa lapsia.

Kaverini kun tuli kotiin töistä klo 17, keräsi hän esin lelut lattialta, teki ruoan illaksi, teki ruoan seuraavan päivän lounaaksi valmiiksi, siivosi keittiön, pesi pyykit, ehkä siivosi muutenkin. Sitten tulikin ilta ja lapset piti laittaa nukkumaan. Kiva oli nähdä lapsia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole tuota samaa ilman lastenhoitajaakin jos lapset ovat päiväkodissa? Ehkä tuota lelujen siivousta on vaan vähemmän? Tai voisihan sen edellyttää että lelut siivotaan mutta toisaalta julmaa siivota aina hyvät leikit pois vaan sitä varten että äiti tulee töistä kotiin.

ap

Vierailija
4/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lasten iästäkin. Isommissa ei ole sellaista hoitamista kuin vauvoisa tai taaperoissa.

Siivous- ja pyykkäysvelvoitetta en oikein ymmärrä, jos kyse ei ole lapsista, jotaa ovat koulusa tms. osan päivää tai muuten yhdestä aika vanhasta lapsesta. Ruoanlaitto taas on ok, jos lapsille haluaa kunnon ruoan päivälläkin.

Vierailija
5/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapsilla pitää olla vapaus leikkiä keskenään, kuitenkin niin, että aikuinen on saatavilla jos aikuista tarvitaan. Lasten mielikuvitus, sosiaaliset taidot ja kyky leikkiä kehittyvät, jos aikuinen ei jatkuvasti ohjaa leikkiä.

Vierailija
6/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ollut ollenkaan sama tämän kaverini kohdalla. Ensinnäkin, jos lapset ovat päivisin päiväkodissa, niin

a) leluja ei päivän aikana levitellä, eli ne pysyvät siinä, missä ovat edellisenä iltana olleet

b) kun kukaan ei ole kotona päivällä, ei tule sotkuakaan eikä pölykään lentele niin. Kotona olijan pitää imuroidakin useammin kuin työssäkäyvän

c) jos lapset ovat pk:ssa, ei sinun tarvitse tehdä edellisenä iltana heille lounasta valmiiksi.

Vierailija
7/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen hoitaa oman kotinsa tai hankkii siivoojan. Lastenhoitajan kuuluu hoitaa lasta.

Vierailija
8/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jokainen hoitaa oman kotinsa tai hankkii siivoojan. Lastenhoitajan kuuluu hoitaa lasta.

Vierailija
9/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä vaan aamupalat, lounaat, päivän sotkut ynnä muut aiheuttavat paljon enemmän töitä kuin jos lapset olisivat päiväkodissa!

Vierailija
10/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin henkilökunta kyllä siivoaa lastesi jäljet ja ruokkii heidät.

Vierailija
11/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tavallaan sellaista kotihengetärtä. Osa lapsista on jo koulussa ja nuorin kenties puolipäiväisesti päiväkodissa. Hoitaja esim. hakee nuorimmaisen päiväkodista ja on vastassa kun koululaiset kotiutuvat. Siinä päivällä tekee kotihommia. Mieheni täti on tällaisessa perheessä työllistettynä.

Vierailija
12/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-D Työntekijä tekee, mitä työnantaja määrää.

Vaan sen, mitä työsopimuksessa on sovittu. On tietysti vähän harhaanjohtavaa hakea lastenhoitsajaa, jos oikesti etsii kotiapulaista, joka myös hoitaa lapsia.

Tuo päiväuniaika on aika hankala juttu. Tavallaan se on hoitajalle vapaata (jos ei ole sovittu muusta touhusta tuolle ajalle), mutta silti ei kokonaan vapaata, kun pitää olla paikalla ja on vastuussa.

Vierailija
13/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan työnantaja ja yöntekijä pääsevät sopimukseen työnkuvasta.

Ja palkkauksesta.

Vierailija
14/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut monessa perheessä hoitajana ja tuo vaihtelee mitä työnantaja haluaa tehtävän. En viihtyisi itsekään työpaikassa jossa ei välillä kerätä leluja, siivota keittiötä jne. Päikkäriaikaan ehtii hyvin laittaa pyykkiä pyörimään ja tiskikonettakin voi käyttää työaikana, isomman lapsen voi vaikka ottaa mukaan siihen. Ei varmaan vanhemmistakaan ole mukava palata kotiin jos kaikki on tekemättä mitä päivän mittaan on sotkua tullut ja lelut hujan hajan. Ruokaakin ehtii laittamaan, yleensä ei ole tarkotus istua 8h leikkimässä.

Vierailija
15/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli hoitaja kotona, töihin kuului:

-lastenhoito

-ruoan valmistus

-yleissiisteyden ylläpito (astiat koneeseen, pöydän pyyhkäisy aterian jälkeen) ja apk:n tyhjennys

Hoitajan kanssa sovimme, että ruokaa valmistetaan sen verran, että lapset saavat siitä toisen aterian, kun tulemme töistä. Kahden lapsen kanssa tämä tarkoitti ihan normiruokamäärää, mikä perheessä tehdää eli hoitajan ei tarvinnut tehdä suurtalousannoksia. Välipalat järjestimme me vanhemmat.

Periaatteena oli, että keittiö on siinä kunnossa kuin aamulla eli hoitaja siivosi ruoanlaitossa tulleet sotkut ja laittoi astiat koneeseen. Meidän mahdollisia sotkuja ei tarvinnut alkaa siivoamaan. Ruoat olivat normi-kotiruokia ja kerran viikossa sai olla eineksiäkin (usein me vanhemmat tosin teimme edellisenä iltana esim. jauhelihapihvit tai lihapullat valmiiksi). Tärkein työ oli lastenhoito, ei ruoanlaitto.

Päiväuniajalla hoitaja sai tehdä mitä halusi eli yleensä lepäsi.

Vierailija
16/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

:-D Työntekijä tekee, mitä työnantaja määrää.

Vaan sen, mitä työsopimuksessa on sovittu. On tietysti vähän harhaanjohtavaa hakea lastenhoitsajaa, jos oikesti etsii kotiapulaista, joka myös hoitaa lapsia.

Tuo päiväuniaika on aika hankala juttu. Tavallaan se on hoitajalle vapaata (jos ei ole sovittu muusta touhusta tuolle ajalle), mutta silti ei kokonaan vapaata, kun pitää olla paikalla ja on vastuussa.

Päiväuniaika ei ole hoitajan vapaa-aikaa, vaan työaikaa ja siitähän tässä on kyse, että haetaan henkilöä, joka tekee pyydetyt hommat.

Vierailija
17/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tarkoitin näitä ilmoituksia missä haetaan hoitajaa alle kouluikäisille lapsille. Suurin osa on niitä joissa kenties täysin kokemattomankin pitää selviytyä 2-3 lapsen hoidosta, ruuanlaitosta, siivuoksesta, jne. Mielestäni siis haetaan jonkinasteista yli-ihmistä.

Kotiäiti vertaus ontuu sillä on hiukan eriasia olla kotona lasten kanssa äitinä kuin lastenhoitajana.

Joissain ilmoituksissa onkin fiksusti laitettu että riittää kun huolehtii omien jälkien siivouksesta ja ruuan tarjoilusta. Monesti vaan tilanteet ovat sitä että vanhempien vaatimukset ovat sitä luokkaa että huhu huh. Kuten tuo eineksiä vain yhtenä päivänä viikossa, no hieno tavoite mutta ei onnistu minultakaan, neljän lapsen kotiäidiltä jos haluan myös lapsiini keskittyä :)

Vierailija
18/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei niiden valmistamiseen kauaa mennyt. Keittoja, kiusauksia, peruskastikkeita... Hän jopa teki ruoan valmiiksi ennen kuin lähtivät aamulla ulkoilemaan. Ihmettelen, jos jollakin pitää tarjota lapsilleen eineksiä monta kertaa viikossa?

Kaiken lisäksi hoitaja laati itse ruokalistan (hänellä oli pph:n koulutus ja siis koulutus tähänkin), joten sai itse määritellä sen, millaista ruokaa tekee. Valmisruokien käytön aloite tuli meiltä vanhemmilta ja sovimme yhdessä, että kerran viikossa on ok.

Hiillyin nyt lähinnä siksi, että meillä taatusti huolehdittiin hoitajan hyvinvoinnista viimeisen päälle ja on ajateltu nimenomaan sitä, että hoitajan päätyö on lastenhoito. Eli ap nyt lähti ampumaan väärään suuntaan!

Vierailija
19/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin 3kk perheessä, jossa työsopimuksessa luki lastenhoito ja jälkien siivous. Silti minun piti tulla joskus tuntiakin aiemmin silittämään heidän pyykkejään ja tekemään viikkosiivousta lastenhoidon ohessa (lapset 1v ja 3v). Palkkakin oli hirvittävän pieni. Olin silloin vielä nuori ja kokematon ja luulin aluksi ihan normaaliksi, mutta tuntui aina hirmu onnelliselta, kun perheen äiti tuli kotiin ja minä pääsin työpaikalta pois, kerroin sitten näistä ystävälleni ja hän sanoi ettei se oli normaalia ja lopetin työt.

Mukaviakin perheitä mahtuu joukkoon, joissa ruoka tehdään valmiiksi ja minun on pitänyt vain lämmittää se ja muutenkin on aikaa reilusti keskittyä vain lapsiin, toki omien ja lasten päivän jälkien korjaaminen on itsestäänselvyys.

Vierailija
20/21 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on pidetty orjana yhdessä perheessä josta lähdinkin läískimään kun ei enää mitenkään riittäneet kädet ja aika kaikkeen mitä mun odotettiin tekevän. Ilmoituksessa oli mainittu lastenhoito ja kevyet kotityöt, aikaa myöten mulle sysättiin kaikki mahdollinen työ ja lastenhoito alkoi jäädä kakkoseksi. Myöhemmin tästä perheestä oli lisää ilmoituksia, ilmeisesti kukaan ei pysynyt siellä. Voin tehdä kotitöitä sovitusti ja niin että se päätyö eli lapset eivät jää sivuun. Monta vuotta takana ja useita perheitä, tämä yksi veti pohjat toiminnallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän