Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholiongelma. Haluan muutosta mutta rikoin taas lupaukseni itselleni etten joisi. Miten pärjäisi yksin tämän kanssa?

Vierailija
18.10.2024 |

En halua mihinkään kerhoon enkä oikeastaan edes jauhaa tästä missään. Haluan vain päästä itse jaloilleni. 

Juon noin kerran viikossa, joskus kaksi. Mietoja mutta humalaan. Yleensä yksin. 

Olen pitänyt siitä sen vuoksi koska on jotenkin ihana kun pääsee vapaille niin tyhjentää mieli ja olla ihan omassa luupissaan päänsä sisällä. Pistää musiikki soimaan, käydä saunassa ja olla vaan. 

Mutta tämä on minulle ongelma siksi koska krapula vaikuttaa mieleeni ja jaksamiseen, joskus monta päivää. Sen lisäksi tärkeät suunnitelmat jää välistä sen takia että join enkä pysty toteuttamaan asioita joita olen kalenteriini laittanut. Nämä siis omia asioita mihin muut eivät liity mitenkään. Ei vaikuta työntekoon jne. 

Omaan elämääni tämä kuitenkin vaikuttaa tympeästi. Painoa kertyy, muutenkin jää vähän käyttörahaa niin juominen on aika kallista. Elämä kärsii kun ei jaksa pitää huolta itsestään. 

Minkäköhän lampun pitäisi syttyä että oikeasti pystyisin vain lopettamaan? 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jatkaa juomista, kunnes tulee lopullinen halu lopettaa. Mieti joskus että katsot elämääsi toisen silmin. Miltä se kännääminen ja krapulat näyttävät?

Vierailija
2/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jatkaa juomista, kunnes tulee lopullinen halu lopettaa. Mieti joskus että katsot elämääsi toisen silmin. Miltä se kännääminen ja krapulat näyttävät?

Näinhän se meni omalla kohdallani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lopullisen halun pitäisi jo tulla. Olen juonut joskus nuorempana paljon paljon railakkaammin ja enemmän, josta koitunut silloin ongelmia paljon. 

Nykyään juon yksin ja rauhassa, vähemmän mutta silti en pidä tästä. Olisin tyytyväinen jos joisin vaikka vain joskus kun on jotain juhlia. 

Olen miettinyt paljon tuota miltä näytän muiden silmissä. Tiedän jo, säälittävää. Muiden juomisesta en tavallaan välitä kunhan eivät ole haitaksi muille. 

Kuitenkin äitini sekä isäni olivat molemmat alkoholisteja. Siksi minunkin pitäisi olla varovainen mutta kai minäkin nyt voin jo itseni alkoholistiksi nimetä. 

Äitini juo edelleen, on hirviö humalassa ja paljon pahaa saanut aikaan. 

Isäni kuoli alkoholin aiheuttamaan sairauteen mutta tavallaan ihailin sitä hänen boheemia elämäntyyliään, oli rento ja sujut asian kanssa. Sellainen mukava, leppoisa tyyppi, joka hoiti työnsä. 

Sellainen olen vähän itsekin. Ap 

Vierailija
4/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sinulle parhaan neuvon, minkä olen itsekin joskus saanut: ole vahvempi. Ei siinä mistään muusta ole kyse. Keksi elämääsi muuta tekemistä ja toisenlaisia keinoja rentoutua.

Vierailija
5/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osta sitä etkä ota jos tarjotaan.

Ei se sen vaikeampaa, parin viikon jälkeen alkaa jo vähän hellittämään.

Sun täytyy keksiä rahoilles parempaa käyttöä.

Laita vaikka säästöön aluksi ja homma vuoden päästä jotain kivaa itselles, harrastus tai käy vaikka hierojalla säästyneillä rahoilla.

Vierailija
6/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi se, etten osta olutta tai mitään muutakaan alkoholia. Päätös on helpoin tehdä kun ei ole juomia joilla edes aloittaa

Vierailija
7/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan sinulle parhaan neuvon, minkä olen itsekin joskus saanut: ole vahvempi. Ei siinä mistään muusta ole kyse. Keksi elämääsi muuta tekemistä ja toisenlaisia keinoja rentoutua.

Joo täytyy todella nyt yrittää uudelleen. Nyt kävi näin mutta olen nyt vahvempi ja pakotan itseni sen halun yli mikä tulee. Ei saa lannistua nyt taas tästä kerrasta. Ap 

Vierailija
8/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En halua mihinkään kerhoon enkä oikeastaan edes jauhaa tästä missään. Haluan vain päästä itse jaloilleni. 

Juon noin kerran viikossa, joskus kaksi. Mietoja mutta humalaan. Yleensä yksin. 

Olen pitänyt siitä sen vuoksi koska on jotenkin ihana kun pääsee vapaille niin tyhjentää mieli ja olla ihan omassa luupissaan päänsä sisällä. Pistää musiikki soimaan, käydä saunassa ja olla vaan. "

Sulla on virhe tossa ekassa kappaleessa jo. Jos oikeasti haluat raitistua olet valmis hakemaan siihen apua ja tukea. Tunsin yhden raskaan sarjan alkoholistin jonka asenne apua kohtaan todennäköisesti vei hänen henkensä.

Olet pitänyt siitä mutta koet siitä ongelmia. Joskus pitää luopua asioista joista pitää jotta voi voida paremmin. Niin se vain on.

Toki voi huijata itseä kohtuukäytöllä mutta jos tempaisee aina kännit ja voi sitte huonosti niin älä valita sitten. Ota vastaan seuraukset. Ole aikuinen. 

Vierailija
9/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty siihen yksin. Sinulla on riippuvuuteen taipuvainen perimä, ja etanoli on yksi kaikkein koukuttavimmista huumeista. Olet jo niin syvällä, että joko nöyrryt hakemaan apua tai sitten annat periksi ja seuraat ihailemasi isän jalanjäljissä varhaiseen hautaan. En ota kantaa kumpi vaihtoehto on parempi.

Vierailija
10/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella alkoholistilla pitää käydä joki pohjakosketus tai muu pohja elämässä että raitistuvat. 

Vierailija
11/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdelinkki.fi. Tsemppiä.

Vierailija
12/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sellainen kirja kuin "The Willpower Instinct". Se on psykologin kirjoittama, ja käsittelee juuri tätä ongelmaa, että miten ihminen saa pidettyä kiinni päätöksistä kuten juomisen lopetus/vähentäminen, laihdutus, kuntoilu tms. Itse sain siitä kirjasta apua laihduttamiseen. Olin jojoilut painon kanssa jo vuosia, aina retkahtaen ahmimaan pudotetut kilot takaisin. Sitten kysyin joskus chatgpt:ltä, että mitä tehdä kun mulla ei ole tahdonvoimaa pysyä missään päätöksissäni, että kun kaikki aina sanoo, että tarvitaan vain tahdonvoimaa mutta juuri sitä multa puuttuu. Että mistä sitä saa. Sain yhtenä ohjeena tuon kirjan, ja se oli todella ratkaiseva avain, kun tein tunnollisesti siinä olevat harjoitukset. Siinä on siis 10 viikon ohjelma, johon liittyy harjoituksia jotka vaihtuu viikoittain. Kaikki on perusteltu tieteellisin tutkimuksin, että miksi tällaisia kannattaa tehdä.

Vierailija
13/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit vaihtoon ketkä houkuttelee ryyppäämiseen, selvinpäin aikaa viettäviä tilalle, rakentavaa tekemistä alkoholin käytön tilalle esim muita keinoja kokea rentoutumista ja tunteiden käsittelyä mitkä ajaa juomaan. Sitten ollaan pitkällä kun osaat vastata tunteisiisi muullakin kuin pullolla ja tiedostat että ahaa, tässä tilanteessa usein juon mutta teenkin näin sen sijaan.

Tyhjyyden kokemusta ja tylsyyttä ja epämukavuutta pitää opetella sietämään. Jos joku tunne erityisesti vetää juomaan, esim vitutus sitten vain korvaavien tapojen opettelua sen kanssa elämiseen.

Vierailija
14/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätät vain lopettaa. Vaati itsensä johtajuutta ja luonteen lujuutta.

Näin itse päätin lopettaa 35 vuoden tissuttelut jotka kasvoivat läträämiseksi.

Harmittaa vaan, kun mistään ei saa vastaavaa lihduketra, eufoorista oloa, kuten nousuhumalassa.

Aamusin tosin olen kiitollinen, että en juonut.

Koko elämä menee uusiksi ja pitää tutustua itseensä, millainen olen, kun kymmenet vuodet vierineen hiprakassa joten vaikea nuivakan kuivaa on elämä selvinpäin.

Tsemmpiä!

Vierailija
15/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuonkin aloitukseni luin sillä osasta itsestäni, joka on harkitsevainen, järkevä ja analyyttisempi, niin tuo aloitus pelkästään on jo säälittävän kuuloinen. 

Että oikein kutsun miten "ihanaa" on päästä juomaan. Voi luoja. 

Täytyy nyt oikein syventyä tähän ajatuksella, ei pintapuolisesti vain. Teen tänään itselleni vihkoon korjauksia miksi oikeasti haluan lopettaa ja miksi ihmeessä joku osa minussa haluaa juoda. Ja pohdin samalla mitä oikeasti haluaisin tehdä ja mitä korvaavaa tekemistä keksin. Koska jos mitään ei tule tilalle, niin ei tuo juominen kyllä lopu. 

Täytyy olla toimintaa. Yritän tänään hahmottaa tätä kokonaisuutta ja keksiä ratkaisua itsekseni kunhan pääsen asioilta. Ap 

Vierailija
16/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkitsemisajattelusta tulee luopua. Mitä ihmettä pahaa olet tehnyt että saisit luvan ostaa soluillesi myrkyllistä ainetta, joka on tehnyt sinusta riippuvaisen. Kai tajuat että olet alkoholisti? Alkoholi tekee sinut sairaaksi ja masentuneeksi. Sinusta näkyy alkoholinkäyttö ulospäin, kaikki tietää että juot paljon. Hävettääkö? Pitää lopettaa, eikö niin. Illalla kun suu alkaa nappaa niin laita joogavideo päälle ja juo vettä.

Vierailija
17/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisitko syöpään sairastuneelle "ole vahvempi"? Alkoholismi on sairaus siinä missä syöpäkin. Kummassakaan ei auta, vaikka olisi miten vahva.

Vierailija
18/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuonkin aloitukseni luin sillä osasta itsestäni, joka on harkitsevainen, järkevä ja analyyttisempi, niin tuo aloitus pelkästään on jo säälittävän kuuloinen. 

Että oikein kutsun miten "ihanaa" on päästä juomaan. Voi luoja. 

Täytyy nyt oikein syventyä tähän ajatuksella, ei pintapuolisesti vain. Teen tänään itselleni vihkoon korjauksia miksi oikeasti haluan lopettaa ja miksi ihmeessä joku osa minussa haluaa juoda. Ja pohdin samalla mitä oikeasti haluaisin tehdä ja mitä korvaavaa tekemistä keksin. Koska jos mitään ei tule tilalle, niin ei tuo juominen kyllä lopu. 

Täytyy olla toimintaa. Yritän tänään hahmottaa tätä kokonaisuutta ja keksiä ratkaisua itsekseni kunhan pääsen asioilta. Ap 

Täytyy olla tunteidenkäsittelytaitoja. Siihen monesti auttaa vertaistuki ja ulkopuolisen ihmisen kanssa asian läpikäyminen mikä auttaa itsereflektion kanssa. Yksin on monesti hankala itseä auttaa vaikka jotkut onnistuvatkin siinä. Laita itsellesi sosiaalista painetta olla selvinpäin. Siihen auttaa esim AA tai terapia yms. Muuten kyseenalaistat päätöksiäsi, "no ei ne pari kaljaa,ei kai mulla ongelmaa ole, kai mä nyt ansaitsen ne pari kaljaa raskas viikko takana, tää on vaan kaveriporukan illanvietto ei kai siellä voi selvinpäin olla". Alkoholistin mieli kyllä keksii syyt juoda.

Ole tietoinen siitä mitä ajattelet jotta voit estää toimintaasi ja ole tietoinen tunteista. Tunteet ajaa sinua juomaan. Sekin on tunne että kaipaa euforiaa mitä ei muuten saisi tai on niin koukuttunut siihen alkoholiin rentoutuskeinona. Sanoita. Ole tietoinen tunteistasi. 

Vierailija
19/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaikki kirjoittama voisi olla kuin omalta näppäimistöltäni.

Vierailija
20/52 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ihmiset halua tai tarvitse ulkopuolista apua juomisen lopettamiseen. Poikkeuksena tietenkin raskassarjalaiset.

Olin aiemmin viikonloppu- ja lomajuoppo ja tunnistan tuon miten ihanaa oli korkata se ensimmäinen juoma. Omalla kohdalla käännekohta oli juurikin se, että kaikki hienot suunnitelmat vesittyi alkoholin huuruisiin viikonloppuihin ja krapula kesti päiväkausia, henkisestä olosta puhumattakaan. Inhosin itseäni, mutta aina ne lupaukset unohtui loman alkaessa.

Mulla avun hakeminen olisi tarkoittanut sitä, että puhun omasta käytöstä ja se oli aina ollut mulle se sykäys mennä lopulta ostamaan juomaa. Eräs tuttava kävi AA-kerhossa ja kyselin myös häneltä kokemuksia ja lopputuloksena ajattelin, ettei mua kiinnosta kuunnella kenenkään kännitarinoita ja se saisi mut repsahtamaan.

Olet ap oikessa, että tarvitset ainakin alussa jotain korvaavaa tekemistä. Itsellä se oli kävely ja myöhemmin liikunta. Poistin myös kaveripiiristä kaikki alkoa vähän enemmän käyttävät. En edes kertonut kenellekään, että lopetin, koska halusin mennä päivä kerrallaan ja olis harmittanut, jos olisinkin repsahtanut. Muutaman kerran kävikin niin, mutta palasin takaisin hyviin tapoihin.

Tsemppiä, pystyt kyllä siihen.