Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei vaivu uneen! Muita? Vinkkejä?

07.08.2007 |

Hei, löytyiskö apua tai kohtalotovereita?

Ongelmamme tämä:

3kk poikamme nukkuu päiväunensa pikkupätkissä (yleensä 30min-1h) ja mieluiten vain kantoliinassa. Joskus nukahtaa myös rinnalle meidän sängyllä tai sohvalla, mutta havahtuu a i n a nukuttuaan max. viisi minuuttia. Saattaa nukahtaa uudestaan jos imetän, mutta havahtuu sitten taas muutaman minuutin kuluttua hereille jne jne. Ei auta vaikka odottelisin vauvan vieressä havahtumiseen saakka ja yrittäisin sitten antaa tuttia/silittää/muuten rauhoittaa ennen kuin herää kokonaan. Käytössä on uniriepu.

Omaan sänkyyn tai vaunuihin ei kerta kaikkiaan nukahda. Jos nukahtaa syliin, niin havahtuu saman tien kun koittaa siirtää muualle jatkamaan unia.

Esikoisemme oli myös vauvana pätkänukkuja, mutta nukkui aina " sentään" 30 minsaa kerralla. Silloin yritin kaikkea mahdollista unien jatkumiseksi, mutta yleensä turhaan. En siis oikein usko, että mitään megaunia saisin millään aikaiseksi. Mutta 5 minsaa on kyllä liian vähän ja välistä turhauttaa aika tavalla...

Missähän vika, mitä voisin kokeilla? Vai meneekö vaan ajan kanssa ohi?

Kiitos etukäteen avusta!

Ompunäiti

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jollei hän/hänellä ole

1. nälkäinen

2. kuumissaan/kylmissään

3. masu-/kakkavaivaa

4. röyhtäilyn tarvetta

5. täysi vaippa

6. liian hiljaista/meluisaa

tms. muuta, joka voisi häiritä unta,

niin sitten asialle ei vain voi mitään.

Olen siis nsin pyrkinyt eliminoimaan pois kaikki mahdolliset häiriö tekijät ja jollei siitä huolimatta uni ota tullakseen tyytynyt kohtalooni eli jättänyt omat suunnitelmani sikseen/hommat tekemättä ja keskittynyt pikkuherran viihdytyspalveluiden tuottamiseen. Väkisin kun ei lasta saa nukkumaan ;)

Voimia sinnekin, koitetaan jaksaa tää on vaan lyhyt aika ihmisen elämässä...

Vierailija
2/11 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos @nikki,

hyvä tuo " muistilistasi" . Vaikuttaa siltä, että ko. olosuhteet ovat meillä suht kunnossa, joten ehkä tosiaan tilanne nyt vaan on tämä...

Sitä vielä mietin, että olisiko vauva voinut kantoliinaillessa todella tottua niin täysin minun läheisyyteeni, läsnäolooni, tuoksuuni jne, ettei saa vaivuttua uneen ilman minua?

Kysymys on tavallaan ihan hölmö, koska läheisyydessä ja sylissä ei tietenkään ole mitään pahaa - päinvastoin. Niin olen aina ajatellut, ja myös kannan vauvaa mielelläni. Jotkut käytännön asiat (esim. 2-vuotiaan esikoisen hoito, monet kotityöt) sujuisivat kuitenkin helpommin ilman kantoliinaa. Lisäksi selkäni alkoi muutama viikko sitten kipeytyä kantamisesta, joten pieni pelko on senkin vuoksi - mitä jos en pystykään kantamaan, ja vauva ei sitten nukahda eikä nuku missään?

Vieläkö löytyisi muita herkkäunisten / hereille havahtuvien vauvojen vanhempia?

Ompunäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poitsu (6 vko ) nukkuu ja nukahtaa myös hyvin huonosti...

Päivällä nukkuu max kerrallaan 1 tunnin....Onneks öisin sentään syö noin 2-4 kertaa, joten saa nukuttua suht hyvin,että jaksaa sitten myös hoidella tuota esikoista 1 v 3 kk..Meillä poika ei viihdy vaunuissa, ei turvakaukalossa, ei omassa pedissä, VAAN sylissä ja mieluiten silloinkin mun syilssä...Havahtuu myös heti kun lasken pois sylistä ja kun joskus on vaan pakko laittaa pois sylistä kun on hoidettava tuo tyttökin ja kotitöitäkin on joskus tehtävä.Välillä rasittaa todella paljon!

Pojalla on kyllä vatsavaivoja, joten voipi tietysti osaltaan vaikuttaa myös se, ettei viihdy , vaikkakin olen yrittänyt eri asentoja .

Mutta yritetään vaan sylitellä , tulee varmaan aikoja kun ei tuo äipän syli niin enään kelpaa vaikka nyt tuntuu joskus " rasittavalta" =) =)

Vierailija
4/11 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvallani oli koliikki, hän ei viihtynyt missään muualla kuin sylissä ja siinäkin enimmäkseen itki ja nukahti ainoastaan kantoliinaan (paitsi illalla tissille, yöt nukkunut aina todella hyvin).

3 kk:n ikä saavutettiin jokin aika sitten, ja koliikki-itkut ovat helpottaneet. nukkuminen jatkuu pätkissä ja nukuttaminen on välillä yhtä tuskaa. liinaan nukahtaa helpoiten, joskus kapaloon ja nyt on 2 kertaa nukahtanut vaunuihin! Jee! tuo liina on näillä helteillä niin tukala!

kodin ulkopuolella onkin sitten hyvin vaikea liikkua ilman liinaa, kyllästyttää!

Ompunäiti, miten esikoisesi kanssa nukkuminen meni, alkoiko jossain vaiheessa nukkua pidempiä pätkiä? haluttaisi kuulla rohkaisevia kokemuksia, että kai tämä joskus helpottaa... :)

Vierailija
5/11 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun yhdellä listalla ne perinteisimmät syyt on eliminoitu, niin tässä " tujumpi lista" , joiltain osin meidän kuopuksen (nyt 1v) niin päivittäisten kuin yöllisten pätkäunien takana (ensimmäiset kuukaudet menivät " hyvin" , kun ei osannut nukkua päiväunia, mutta viimeiset noin puoli vuotta menneet hyvin heikosti, kun yöt olleet samanlaiset!!!).

- refluksi (myös ns. hiljainen, joka ei ilmene selkeästi esim. oksentelulla)

- suuret kita- ja/tai nielurisat

- korvatulehdus/korvatulehdukset

- kuuloyliherkkyys

- valoyliherkkyys

- allergiat (oli se sitten äidinmaidon kautta oireillen, korvikkeesta tai erinäisistä kiinteistä johtuen - hankalimpia ovat ne allergiat todeta ja hoitaa, jotka pelkästään suolisto-oireisia ja saattavat just esim. hankalimmillaan PELKKINÄ uniongelmina ilmetä, jolloin niistä ei meinaa mitään tolkkua saada)

- vauvan elimistö ei yksinkertaisesti ole valmis vielä ruuille/ruualle, jotka suukkiin menevät - tavalla tai toisella

- ADHD

Ja olikohan vielä jotain..: ) koitan päästä lisäilemään, jos muistuu!

- Tiina -

Vierailija
6/11 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmissa listoissa koliikki tulikin mainituksi, mutta mainitaan se vielä varoiksi vielä kerran ja sellaisen lisäyksen kera, että koliikki ei aina välttämättä ole sellaista selkeätä " iltaitku" - koliikkia, vaan myös yleistä uniongelmaa ja kaiken kukkuraksi saattaa sitten kestää pisimmillään vuoden verran. Onneksi harvinaisempaa..

Itse suosittelisin lämpimästi menemään asiantuntevalle lastenlääkärille, jos se 5 minuuttia tosiaan pysyvä ilmiö ja selvittämään asian. Lapsella saattaa olla tosiaan jotain ihan kipujakin ja/tai ruoka-aineen imeytymiseen vaikeuttavaa ongelmaa, joka tekee lapsen olon tosi hankalaksi/kipeäksi, joka vaikuttaa pidempään kestävänä lapsen persoonallisuuteen ja kehitykseen.

- Tiina -

Vierailija
7/11 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tytön kanssa just nukkumiset just tuollaisia kun kirjoititkin, kaikenlaista kokeiltiin mutta aika siihen lopulta auttoi, ensin alkoi nukkumaan kantoliinan lisäksi myös liikkuvissa vaunuissa, unipätkät pitenivät ja sitten muutama kuukausi takaperin nukkuminen alkoi sujumaan omassa sängyssään, nyt ei suostukaan päikkäreille kuin omaan sänkyyn vaikka siellä ei tosiaan aiemmin nukkunut millään..herää kyllä edelleen herkästi mutta saa unenpäästä uudelleen kiinni silittelyllä.

Vierailija
8/11 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain ujutettua meidän kakkosen liinasta sänkyyn laittamalla hänet vatsalleen nukkumaan, kun ensin oli nukahtanut liinaan vatsa mun vartaloa vasten. joskus jätin liinaa sänkyyn vauvan ympärille, että lämpö ja tuoksut säilyisi.

meillä tuo liinailija kakkonen olikin hyvä nukkuja, toisin on sitten tämän kolmosen kanssa. nukkui pieniä pätkiä pitkin päivää vauvaikäisenä. nyt ½vuotiaana vasta on ruvennut nukkumaan jopa2,5 tunnin päiväunia. toivottavasti teilläkin käy niin :)

Vierailija
9/11 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Meillä nukutaan (2,5 kk) välillä vain lyhyitä pätkiä ja välillä monen tunnin tirsat, varsinkin iltaisin saattaa nukkua 3-4 h.

en siis osaa kamalasti neuvoa, kun en tosiaankaan tiedä, milloin unet ovat minkäkinlaiset.

Mutta, oletko jo saanut selville, kuinka kauan vauva jaksaa olla hereillä? Ts. onko varmasti aina väsynyt, kun yrität nukuttaa? Meillä näyttäisi olevan 1,5 h hereilläoloa.

Liinaan nimittäin vauva usein nukahtaa milloin vain, eli voisko olla niin että liinassa nukkuu vaikka ei vielä niin väsyttäisi, mutta muualle pitää olla " oikeasti" väsynyt. En tiedä, tuli vain mieleen.

Meidän vauva ei aluksi nukkunut ollenkaan vaunuissa, ei edes liikkuvissa. Tänään sain nukkumaan vaunuihin niin, että ensin nukutin syliin, hytkyttelin ihan kunnolla uneen, ja sitten siirsin vaunuihin. Havahtui ja aloitti itkemisen ja sitten tein kunnon vaunuhytkyttelyt, niin osasi jatkaa uniaan. Meilläkin herää aina, jos yritän siirtää liinasta muualle nukkumaan.

Joku täällä vinkkasikin sitä, että siirtää liinasta vatsalleen nukkumaan, sitä aion kokeilla.

Eikö teidän vauva nukahda imetykseen viereesi ja osaa siitä sitten jatkaa uniaan?

Meidän vauva on keksinyt peukalon (on tutiton)! ja on sillä ruvennut itse saattelemaan itseään takaisin uneen, jos havahtuu. Ei hyvä, en tiedä mitä sille asialle pitäisi tehdä..Toisaalta on kiva, kun osaa nukkua pidempään..

Vierailija
10/11 |
09.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tullut paljon lisää kirjoituksia, kiitos! Vastailen ja kommentoin tässä vähän.

Väsymyksestä (Andina moi!) - itsekin olen miettinyt samaa, että ehkä vauva ei sitten ollutkaan tarpeeksi väsynyt. Yleensä kuvio menee niin, että vauva alkaa hereillä oltuaan vähitellen kitistä ja olla tyytymätön. Mennään makkariin ja imetän makuultaani, vauva syö reippaasti ja nukahtaa samalla. Joskus irrottaa itse otteensa rinnasta, mutta aika usein irrottaudun itse kun huomaan, ettei vauva ole niellyt enää muutamaan minuuttiin mitään, imee vain. Ajattelen, että okei, oli siis nälkä ja väsy. Odottelen hetken ja lähden sitten itse pois. Ja sitten viiden minuutin kuluttua kuuluu ähinää tai itkeskelyä, kun poika on havahtunut hereille. Havahtuu tosiaan myös, vaikka olisin edelleen vieressä. Tissi suussa saattaisi ilmeisesti nukkua pidempäänkin.....

Toivon ja luulen, että tää liittyy enemmän juuri nukahtamisen tapaan ja olosuhteisiin kuin mihinkään tosi vakavaan sairauteen tms (Teenan viesteihin viitaten), koska tuota havahtumista ei liinassa nukkuessa tapahdu, eikä vauva herää oikeastaan koskaan kovasti itkien. Mutta ensi tiistaina meillä on neuvola, ja aion kysyä asiasta.

Varsinaista nukuttamista olen vältellyt viimeiseen saakka! Mulla on niin stressaantuneet kokemukset ja muistot mielessä siitä hommasta esikoisen vauva-ajalta... Siinä mielessä sekä liina että imetys ovat kuitenkin aika helppoja keinoja saada vauva uneen (kun siis vauva ei ole sitä mallia, joka nukahtaa itsekseen mihin ja milloin tahansa!).

Zaidu - meidän esikoinen rupesi nukkumaan parempia päikkäreitä joskus 5kk ikäisenä. Silloin tuli viileämmät säät, ja samaan aikaan me siirryttiin vaununkopasta ratasistuimeen (joka oli tietysti melkein vaakatasossa vielä tuolloin). Istuimessa esikoinen suostui kulkemaankin ja myös nukahti siihen. Ja varmaan hänen sisäinen rytminsäkin jotenkin parani, ja unta riitti muistaakseni jopa 1,5 tuntia putkeen : ). Itselle oli valtava helpotus, kun tuli rytmiä ja jotain tolkkua päiviin parempien unien myötä!

Nyt kakkosen kohdalla hahmotan toki paremmin sen, että tää on luultavasti jotain ohimenevää, ja selviämme siitä kyllä. Eilen tulin ajatelleeksi myös, että koska tämä kuopus voi olla viimeinen vauvamme, niin täytyy nyt ilolla häntä kantaa! Ohan hän kuitenkin niin ihana siinä lähellä ja tyytyväisenä.

Kertoilkaa, jos vielä tulee jotain mieleen!

Ompunäiti

Vierailija
11/11 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 6 viikkoa eikä nukahda kuin liinaan tai syliin. Sitten kyllä onneksi saattaa nukkua pitkäänkin, mutta saattaa myös herätä n. 5 minuutin päästä. Esikoisen kanssakin oli samanlaista, mutta helpotti, kun hän alkoi kolmikuisena kuin taikaiskusta viihtyä lattialla, kun oppi kääntymään. Tuolloin alkoivat kiinnostaa myös värikkäät lelut ja jumppakaaren alla pötköttely.

Meillä on auttanut se, että vauvan nukuttaa tai hänet imettää peittoon käärittynä. Sitten, kun pojan nostaa sänkyyn, kylmä sänky ei herätä häntä. Nostamisen jälkeen täytyy vielä tovi pitää käsiä vauvan päällä, ja nukkumapaikan täytyy olla sopivan ahdas. Tämän vuoksi vauva nukkuukin vaunun kopassa. Perhepeti tai pinnasänky eivät meillä tämän vauvan kanssa toimi ainakaan vielä. Vaunuissa poika nukkuu vain, jos siirrän hänet sinne nukkuvana. Kun hän herää, yritän heiluttaa takaisin uneen, ja jos ei tepsi, otan hetkeksi syliin, johon vauva saattaa nukahtaa, ja siirrän takaisin.

Olen muuten huomannut, että meidän vauva herää monesti just 5-10 minuutin päästä, mutta jos hänet saa siitä tuuditeltua takaisin uneen, hän nukkuu jopa kolme tuntia. Onnistuisipa aina... Huoh : ) Mutta kyllä tämä tästä! Parin vuoden päästä jos joku kysyy, muistelemme, että aina se on hyvin nukkunut : D