Ilman moralisointia, kuinka tehdä lapsi perinnöttömäksi?
En kaipaa saarnoja vaan faktoja.
Tämmöinen tapaus ei ole kyseessä: " Perittävällä on mahdollisuus omin toimin tehdä perillinen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Samoin voi perittävä evätä perillisen perintöoikeuden, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää."
Jos ainoa keino on siirtää kaikki omaisuus toisen puolison nimiin, maksetaanko siitä lahjaveroa?
Kommentit (26)
Soita lakimiehelle ja sano että jos haluamasi toimi on mahdollinen, palkkaat hänet tekemään sen mutta haluat ensin ilmaiseksi tietoja asiasta.
Tuosta " valtion holhoukseen siirtämisestä" ... mitä tarkoitat käytännössä? Oman biologisen lapsensa oikeutta perintöönsä ei voi katkaista oikeastaan muulla tavoin kun antamalla lapsensa adoptoitavaksi, jolloin vanhemmuussuhde lapseen katkeaa. Perintöasema ei nimittäin määräydy sen mukaan kuka on lapsen virallinen holhooja/huoltaja, vaan biologisen vanhemmuuden perusteella. Ainoastaan adoptiolapsella ei ole perintöoikeutta biologisiin vanhempiinsa nähden.
No mutta oikeasti vaikka testamenttaisi kaiken omiasuutensa orpokissakodille, niin perilleset voivat Hakea lakiosaansa ja sen myös saa. Siis se pitää itse hakea lakiteitse.
Käsittääkseni rikoksen pitää nykymittakaavassa olla kuitenkin aika törkeä ennen kuin pystyy perinnöttömäksi tekemään - tyyliin tapon yritys, törkeä pahoinpitely tms.
siis pari koostuu kahdesta puolisosta, joten onko kyse heistä toisesta? Vai onko jollakulla useampia miehiä/vaimoja ja kyse on järjestyksessä toisesta?
Perinnöttömäksi voi tehdä myös testamenttaamalla perinnön esimerkiksi alkuperäisen perijän lapselle, mutta tämä tietysti toteutuu vain siinä tapauksessa, että perijä ei perittävän kuoleman jälkeen puutu asiaan. Jos puuttuu, hän saa lakiosansa eli puolet siitä mitä olisi ilman testamenttia saanut.
Eikö lakiosaan oikeutetun lapsille menevä perintö lasketa lakiosaksi sille kenen se olisi pitänyt periä? eli siis lapsenlapsen osa lasketaan lapsen osaksi, vaikkei hän sitä saisikaan?
Tämäkin onnistuu vaatimalla lakiosaansa tuomioistuinteitse. Testamenttia voivat moittia moitekanteen avulla myös muutkin kuin rintaperilliset, mikäli kokevat tuleensa testamentin takia väärin kohdelluksi.
sen siveettömän elämän sitten pitäisi olla?
Mitä se vaatiminen tuomioistuimitse tarkoittaa? Että pitää syyttää jotakuta? Maksaako sen kuolinpesä vai vaatija itse omasta pussistaan tai omasta potentiaalisesta perinnöstään?
Käytännössä edellytettäneen sitä, että perittävän elämäntyyliin liittyy jotakin rikollista (on esim. taparikollinen tai rikoksenuusija) tai että hän on syyllistynyt johonkin vakavaan rikokseen. Nykyäänhän yhteiskunta suvaitsee hyvinkin erilaisia elämäntyylejä, ilman että niitä virallisesti pidettäisiin " siveettöminä" .
Tuo lakiteksti on peräisin ajalta, jolloin esimerkiksi homoseksuaalisuus oli vielä rikos. Tällöin siveetöntä elämää saattoi tarkoittaa homosuhteessa eläminen.
Kai se riittää, että lahjoittaa omaisuutensa pois riittävän kauan ennen kuolemaansa. Tiedän yhden tällaisen tapauksen, jossa omaisuus pääasiassa annettiin uudelle puolisolle jo useita vuosia ennen kuolemaa. Vai olisiko kannattanut lähteä yhä oikeusteitse perimään? Olisiko voinut onnistua ja onnistuisiko vielä, muutama vuosi kuoleman jälkeen?
Parhaiten asiat etenevät, kun otat yhteyttä lakimieheen, joka laatii tuon siviilikanteen tarvittavine liitteineen ja selvityksineen ja toimittaa sen sitten tuomioistuimeen, joka ratkaisee asian. t. 16 (joka oli siis myös 2, 6 ja nuo ylläolevat perinnöttömäksi tekemiseen liittyvät viestit).
Samoin voi tehdä perinnöttömäksi esim. skitsofreenikon.
Toisin sanoen sellaisen, joka ei pysty huolehtimaan itsestään eikä omaisuudestaan.
Minut on tehty perinnöttömäksi testamentilla, sillä äitini ei siedä minua. Testamentti on teetetty lakimiehellä ja olen sen nähnyt, siinä sanotaan, että olen perinnötön. Kiinteä omaisuus on siirretty kolmen veljeni nimiin.
En ole tehnyt rikoksia enkä liene järin siveetönkään. Mä olen aina luullut, että thas it, toiset saa ja toiset ei. Hämmästyttävää, miten joku lakimies tekisi testamentin, joka olisi lainvastainen?
Noille moitekanteille on asetettu määräaika, jonka kuluessa moitekanne on pantava vireille. Se on useita vuosia kyllä, mutta en nyt muista sitä ulkoa tarkemmin enkä jaksa kaivaa esiin laista. Perintökaaresta se kyllä löytyy, lukaisepa ko. laki läpi vaikka Finlexistä. :)
paljonko tuo prosessi maksaa, kannattaako siihen lähteä. Toisaalta oikeus tuntuisi rehelliseltä toisaalta jos siinä on riskinä jäädä miinuksen puolelle, niin se lienee liian korkea hinta oikeudesta.
Huomaan juuri olevani täysi uuno
Testamenttien lainmukaisuutta ei sinänsä valvota sillä tavalla, että esim. poliisi/syyttäjä ryhtyisi toimiin testamentissa olevan sisällöllisen (ei siis muodollisen) epäkohdan takia. Rintaperillisten pitää siis itse tajuta ryhtyä toimiin omien oikeuksiensa peräämiseksi. Ei sitä kukaan heidän puolestaan automaattisesti tee. TOSIN: Tässä tapauksessa testamentin toimeenpanija äitisi kuoltua todennäköisesti kyllä puuttuisi asiaan ja ilmoittaisi sinulle että voit vaatia kanteella lakiosaasi.
Rintaperillisella on nimittäin käytössään sellainen keino kun lakiosan täydennyskanne, jolla rintaperillinen voi vaatia esim. toisen nimiin siirrettyä omaisuutta palautettavaksi kuolinpesään. Käytännössä rintaperillistään on äärimmäisen hankalaa tehdä perinnöttömäksi, sillä rintaperillisen asemaa suojataan laissa suht. vahvasti. Käytännössä ainoastaan noissa laissa mainituissa tilanteissa se voi onnistua. Omaisuuden siirroilla harvoin.