***Syyssissien alkuviikko***
Kommentit (57)
Kiva kuulla että joku muukin on vastaavassa tilanteessa ja yhtä päättämätön!! Mä tosin en ees tee täällä mitään vaan istun koneella, vääntelehdin ja surffailen netissä.. =( Pitäs kai nyt vaan tehdä ihan suosiolla niin, että tekisin kaikki hommat ja ohjeistukset valmiiksi huomenna että sit vois katsoa torstaina aamulla mikä on tilanne. Ilman näitä p***n helteitä ei oliskaan varmaan mitään ongelmaa.. Nilkat on nyt liioittelematta lähes kaksin kertaisiksi turvonneet ja mä meinaan mennä ostamaan tukisukat töiden jälkeen.. Alkaa oikeasti pelottaa että aihautan suonikohjut tai muuta kun kiristää ihan käsittämättömän paljon jalkoja!
Huoh!!
Colis
Kyllä näitä helteitä tosin heinäkuu odoteltiin, mutta nyt vaan toivon, ettei ihan koko elokuuta kestä.
Hattaralle onnea tyttösestä. Nyt se sitten tosiaan alkaa tämä meidän syyskuisten putki aukeamaan..
Itsellä tosin ei ihan vielä mitään luvassa. Tänään käytiin äitipolilla lääkärissä ja ultrassa ja vielä on paikat kiinni ja lääkäri sanoi, että samoille viikoille voi hyvinkin todennäköisesti mennä kuin esikoisenkin kanssa eli 41+jotain. Odotellaan siis..Vauva oli nyt arviolta 2.9 kiloinen ja lääkäri arvioi, että 3.5 kiloiseksi varmasti kasvaa, eli samoissa mitoissa esikoisen kanssa, aika keskiverto kokoinen vauveli siis tulossa. Äippäpolille päästiin neuvolalääkärin sijaan sen takia kun esikoisen kanssa oli laskeutumisen ja ponnistusvaiheen pitkittymisen kanssa aika tuskaa ja imukupilla lopulta saatiin syntymään. Lantiossa ei pitäisi kuitenkaan olla mitään estettä helpomalle synnytykselle, koska syy esikoisen kohdalla siinä, että tarjonta ei ollut ihan oikea, pää vähän väärässä asennossa. Voi että kun olisi kiinnostanut vauvan sukupuoli kun lääkäri kysyi halutaanko tietää, mutta mies vastasi siihen heti tiukkaan sävyyn, ettei haluta. Höh, itse olisin kyllä halunnut, näin ollaan tosin päätetty jo kauan sitten ettei selvitetä, mutta alan olla silti malttamaton, olisi niin paljon kivempi ostaa jotain uutta vaatetta vauvalle kun saisi ostaa ' oikean' väristä. No, reilu kk enää..
Voimia sinne töissä kärvisteleville, Poklo ja Colis ainakin taisivat vielä töitä tehdä. Tämä kuumuus on ihan tuskaa täällä kotonakin ja vie voimat, joten tosissaan jaksuja sinne.
Itse mietin pitäisikö lähteä pihalle keräämään marjoja, puskat on onneksi varjossa vai uimarannalle pojan kanssa. Uiminen houkuttelisi, mutta poika rakastaa vedessä pulikoimista ja saa aina kauhean raivokohtauksen kun pitäisi kiskoa vedestä pois, joten en oikein tiedä jaksanko yksin sitä rimpuilua..
Jondeliini ja pikkuinen 36+3
Siivous kohta finaalissa, huh. Matot pitää vielä hakata pihalla ja pyykkejä ois todella paljon laskostettavana. Onneksi lapset mummulassa, kerrankin saan siivota ihan rauhassa, tämäkin on luxusta.:)
Juu, eihän se varmasti aina niin ole että käynnistetty synnytys on rankempi. Mulla se vaan oli todella rankka, tiiä sitten miten ois ihan luomusti alkaneen synnytyksen, kun siitä ei vielä kokemusta. Toivottavasti nyt saisin kokemuksen siitäkin. Mulla paikat eivät olleet valmistautuneet yhtään itsestään, kiinteät ja kiinni olivat. Ja sit sain eka käynnistystabun kielen alle, mistä kipeät supistukset jo alkoivat, mutta itse halusin vain toisenkin tabun, jonka jälkeen maailma pimeni ja luulin jo, että kuolen siihen tuskaan.. Eli varmasti vaikuttaa, kuinka paikat ovat valmistautuneet ennen käynnistystä. Mut siitä selvisin ja sen jälkeen olen (lähes) varma, että selviän kaikesta muustakin kivusta, oli se sen verran tuskaista...
Mut hyvää hellepäivän jatkoa kaikille ja jaksamisia masun kanssa!:)
Kuinka isoja sulla olleet edelliset vauvat? Kun mainitsit, että mieluummin valitset käynnistyksen kuin ison lapsen synnytyksen.
Minä myös, sillä jos lapsi kasvaa liian isoksi, edessä voi olla myös sektio. Kokemusta siitäkin.
@piiu@:
Itselläni ensimmäinen synnytys käynnistettiin. Jäi mukava ja hyvä fiilis.. Toinen synnytys lähti luomuna käyntiin, ei niinkään mukava muisto.. Kolmas myös luomu lähdöllä.. Meni ihan ok.. Joten ei se nyt aina mene niin, että käynnistetty synnytys olisi " rankempi" .. Jos lapsi tällä kertaa kovin iso, valitsen jos saan käynnistyksen ennemmin kuin todella suuren lapsen synnytyksen.. Koettu on se repeäminenkin ja sen jälki seuraukset..
Joo, ei varmaan käynnistys tarkoita automaattisesti rankempaa synnytystä, mutta kyllä se käynnistys yleensä lisää supistuskipuja luomusti alkaneeseen verrattuna. Jos esim. laitetaan liikaa cytotecia, niin seuraukset voivat olla ikävät, koska aineen vaikutusta ei voi perua. Näin minulle kerrottiin, kun synnytykseni käynnistettiin. Ensin nimittäin ajateltiin, että yksi cytotec ei riitä, mutta ei uskallettu antaa lisääkään - ja onneksi ei annettu, koska synnytys käynnistyikin sitten ihan yht' äkkiä kovalla rytinällä.
Ja ei tuo repeäminenkään ole muuten aina lapsen koosta kiinni, vaan esimerkiksi synnytysasento ym voivat asiaan vaikuttaa. Minä sain 15-20 tikkiä 3,5 kiloisen esikoisen kanssa (syntyi jakkaralla), mutta säästyin repeämältä yli 4-kiloisen kakkosen kanssa (syntyi poikkipöydällä). Tosin tällä toisella kerralla murtui häntäluu ja totesin, että mielummin kuitenkin ne repemät, paranivat paljon paljon nopeammin, joten jakkaralla synnyttäisin tämän kolmannen mielummin kuin puoli-istuvassa asennossa...:)
Tosi kaunis maha oli jollakin, olikohan se dumlella. :) Aivan ihana. Tuntuu et itse näytän vain ryhävalaalta;)
YLEENSÄ luomusti alkaneessa synnytyksessä supistusten välillä on minuutteja, ainakin joitakin, ehkä jopa kymmenen... Näin olen kuullut:) Mutta kun mä sain eka käynnistystabun kieleni alle, supistukset alkoivat pian ja välillä oli ehkä pari minsaa... Kun sain toisen tabun, supistukset kovenivat toden teolla eikä niissä ollut minkäänlaista taukoa, niitä tuli kokoajan, taukoamatta...
Tulin kurkkimaan joskos olisi Hattarasta jotakin kuulunut ja olihan sitä.Mäkin oon täällä ihan täpinöissä ja onskuna Hattaran perheen puolesta:)
Koko Päivä oltu rannalla ja nyt miehen ja kaveri pariskunnan kanssa pelaamaan minigolffia.
Tuun taas paremmalla ajalla..
-Äiskäliini83-:
YLEENSÄ luomusti alkaneessa synnytyksessä supistusten välillä on minuutteja, ainakin joitakin, ehkä jopa kymmenen... Näin olen kuullut:) Mutta kun mä sain eka käynnistystabun kieleni alle, supistukset alkoivat pian ja välillä oli ehkä pari minsaa... Kun sain toisen tabun, supistukset kovenivat toden teolla eikä niissä ollut minkäänlaista taukoa, niitä tuli kokoajan, taukoamatta...
Mulla oli vähän sama juttu. Luomusti alkaneessa synnytyksessä supistuksia tuli 3 minuutin välein, eli pienen hetken ehti aina levätä supistusten välissä, mutta käynnistetyssä supistuksia tuli ihan taukoamatta ja lopulta ne olivat niin kovia, että minulta meinasi lähteä taju ja melkein iski paniikki.... Mutta hyvä, jos kaikkien kokemukset käynnistyksestä eivät ole näin ikävät!:/
Itselläni synnytyksen käynnistys tapahtui lääkkeettömästi.. Jollaista toivon myös toisella kertaa, jos mahdollista.. Siis onkohan tuo nyt sitten " puoliluomu" synnytyksen käynnistys.. =) Kohdunsuu oli auki 4 cm, joten tuo tapa mahdollinen.. Olen myös kuullut varsinkin tipasta huonoa.. Ja toisaalta käynnistys kuin sektio..
No, mutta jokainen olkoon mitä mieltä tahansa, olen oman kantani kertonut.. =)
Oli muuten mukavat päivä unoset puutarhakeinussa.. Täytyy nyt nauttia olostaan vielä isona ja uhkeana.. =) Saapi " laiskotella" ..
Mutta nyt taitaa tämä uhkeus lähteä jäätelö ostoksille..
Äiskäliini.. Kyselit lasten kokoja.. lapset olleet syntyessään 3,5-3,6 kg.. Nyt odotettavissa isompi.. Kai????
Kävin siis äsken neuvolassa, kaikki ok. Minulle tehtiin se vauvan painoarvio, tulokseksi saatiin 3,4-3,6 kiloa, mutta lääkäri sanoi että tähän ei kauheasti ole luottamista. Eiks oo vakuuttavaa?
No, lähete laitettiin menemään synnytyssairaalaan, jossa tehdään painoarvio ja synnytystapa arvio. Todennäköisesti käynnistykseen taas joudun... Ei voi mitään...
Sisätutkimus tehtiin myös, kiinni ja kiinteä. Miksi sitten pitää supistella, jos niillä ei ole mitään virkaa?? En ymmärrä...
No, menköön niin kuin on mennäkseen... En mahda saada koskaan kokea ihka aitoa synnytystä.
Kylläpä rupes tympäseen...
Nyt kahville! Heissan!
Onhan näitä helteiltä odoteltukin, mutta, mutta... ei siis välttämättä enää tähän kohtaan...
Käynnistyksestä täällä oli puhetta. Mulla on 2 aiempaa molemmat käynnistetty, ensimmäinen neiti 4 päivää yliaikaisena; lievä raskausmyrkytys ja toinen 14 päivää yliaikaisena. Eka tyttö painoi 3950 ja toinen 3660. Synnytykset molemmat säännöllisiä, kestoiltaan noin 3 tuntia, joissa molemmissa ponnistusvaihe vain noin 5 min. Vertailukohtaa mulla siis ei ole " luomuna" synnyttämisestä, mutta jos synnytykset olisivat kestäneet vähänkin kauemmin, olisi joko mä tai kätilö entisiä :) Niin koville molemmat otti. Mutta kyllä kannatti. Toisinaan mä mietin, että olis oikein kiva, jos tää kolmas olis sillai perinteinen versio, että kotoa saisi yöllä lähteä jne. Mutta toisaalta, ihan sama, kunhan ulos tulee... :D
Paljon onnea Hattaralle ja koko perheelle! Perässä tullaan!
Apua muuten tämä laho pää, mun piti äsken maksaa laskuja, mutta mä oon autuaallisesti unohtanut mun solo tunnukset. Johtuukohan tää tästä kuumuudesta vaiko tästä raskaudestä. Hyvä minä!
Kivaa illanjatkoa mammat! Huomenna meen taas äitipolille, laittelen kuulumisia sitten lisää...
Mammavirtahepo 35+4
joo, meilläkin käynnistettiin esikoisen synnytys. tosin, mulla oli vuorossa niin varovainen kätilö, eten saanu alkuun lääkärin määräämää annosta, vaan paljon pienemmän ja mua käynnisteltiinkin kaksi vuorokautta ja samainen kätilö oli laittamassa mua jo kotiin, mut onneks lääkäri oli eri mieltä....kun supistukset vihdoin alko, se kestikin kivuliaat 12 h ennenkuin päästiin asiaan ja koska mulla oli kohtu niin kallellaan taaksepäin, jouduttiin imukupilla auttamaan maailmaan.....mutta silti reippain mielin menossa nyt ja toivon koska esikoisesta ei supistellu ollenkaan ja nyt on jo niin vietävästi, et se ois saanu jotain lyhentymistä/pehmentymistä aikaan kohdunsuulla ja ei kestäs noin turkasen kauan
maitohamsteri ja kirppu 35+6
Hiki päässä luin viestejänne juuri...Liekö kaikki hiki helteen aiheuttamaa, mutta kuuma on. Huh huh.
Sparven voihan olla, että lantion rakenne jotenkin vaikuttaa sullakin tuohon vauvan lasketumiseen. Olet kuitenkin pystynyt synnyttämään alateitse, niin todennäköisesti ei kuitenkaan liian ahtaat ole paikat.
Mulla esikoisen synnytys alkoi luomuna ja ehdinkin kokea kaiken muun paitsi ponnistuksen, koska lapsi ei siis koskaan laskeutunut ja kohdun väsymisen ja vauvan sydän äänten heikentyessä mulle tehtiin hätäsektio noin 30 tunnin kuluttua synnytyksen käynnistymisestä. Siinä vaiheessa tuo sektio oli helpotus. Toinen tuli siis jo suunnitellulla sektiolla, kun lantio kuvattiin ja todettiin, ettei sieltä mahdu yli kolmekilonen tulemaan. Kolmannen pitäisi luonnollisestikin tulla myös sektiolla. Huomenna siis kuulemme tuomion asiasta ja mahdollisen sektio ajankohdan. Suhtaudun tuohon sektioon jotenkin varovaisesti ja riskit tiedostaen. Mitä lähemmäksi se tulee, sitä enemmän huolettaa. Mies yrittää kovasti lohduttaa ja puhuu " vanhasta rutiinista" yms. yms. Toisaalta ei mua alatiesynnytyskään houkuta, esikoisen tekeminen oli niin rankkaa, että siitä jäi pysyvät traumat.
Kai tämä synnytyksen pohtiminen oli se sitten luomu, käynnistetty tai sektio on ihan luonnollista, kun se aika meillä kaikilla kovasti lähestyy.
Eiköhän kaikki suju kuitenkin suhteellisen hyvin ja tästä hengissä selvitä. Ihana lopputulos on sitten se palkinto kaikesta kokemastamme. On se sen väärti :) .
Haikarapolska
Iltaa kohti viilenee ja eilen illalla oli ihana puolikas kuu taivaalla. Nyt ei näy, minne lie mennyt!
Toivottavasti kuu paistaa kauniisti Hattaran pikkuisen ikkunaan. Ja sipsuttaa hänelle hyviä unia ja kasvua! Siis onnea pienelle tytölle. Tytöt on ihania!
Taas sai lukea samoja oirekuvia kuin itsellänikin. Häpyluu on ihan hitsin kipeä kokoajan. Se tekee kävelystä ankkamaista ja kääntymisestä vaikeata. Nukun imetystyyny jalkojen välissä. Monikäyttöinen siis!
Joku kertoi myös synnytyksessä laskeutumisen olevan vaivalloista. Mulla oli sama molemmissa. Ensimmäisessä luulin sen johtuneen vauvan raivotarjonnasta, mutta toisella oli taas tarjonta ok ja silti kesti vaikka kuinka kauan ennenkuin vauva laskeutui ponnistusasemiin. Ei tosin avautunut paikatkaan. Molempien tyttöjen sydänäänissä on ollut ongelmia juuri tuossa samassa vaiheessa. Täytyy puhua tästä sitten kun pääsen synnytystapa-arvioon sairaalaan.
Nyt puutuu pylly!
Hyvää yötä kaikille
terv peikkoäet
Itselläni ensimmäinen synnytys käynnistettiin. Jäi mukava ja hyvä fiilis.. Toinen synnytys lähti luomuna käyntiin, ei niinkään mukava muisto..
Kolmas myös luomu lähdöllä.. Meni ihan ok..
Joten ei se nyt aina mene niin, että käynnistetty synnytys olisi " rankempi" ..
Jos lapsi tällä kertaa kovin iso, valitsen jos saan käynnistyksen ennemmin kuin todella suuren lapsen synnytyksen.. Koettu on se repeäminenkin ja sen jälki seuraukset..
Serkkuni muuten juuri laittoi viestiä, että heille syntyi lähes 4,5 kg poika.. =)