***Syyssissien alkuviikko***
Kommentit (57)
Minäkin taas välillä olen tietokoneen ääressä. Mökillä oltu ja kierretty vähän muutenkin Suomea.
Coliksella oli ihanat vauvajuhlat, kivoja kavereita sulla ja hyvin ihana salaisuuden säilyttänyt mies.
Voi kun olette olleet todella ahkeria vauvatavaroiden laittajia. Mulla kun ei ole vielä mitään valmiina. Mm. vaunut ja turvakaukalot yms. hommaamatta mutta ehtiihän sitä vielä. Täytynee aloittaa joskus parin viikon päästä, kun jää vähän omaa aikaa. Esikoinen menee puolipäiväiseksi päiväkotiin.
Osa jo tuntuu toivovan, että vauva syntyisi. Mä taas toivon, että vauva olisi mahassa lähemmäs laskettua aikaa. Esikoinen syntyi 36 viikolla ja oli kyllä tosi rääpäle ensimmäisen kuukauden. Ei jaksanut imeä rintaa ensimmäiseen kolmeen viikkoon (maito lypsettiin pulloon, josta joi), sokerit heittelivät, syöttämiseen meni yli tunti, täytyi yölläkin herättää 3 kertaa syömään, ei pysynyt kunnolla hereillä = oli aika vaivalloista hoitaa. Oli valvonnassa 2 ensimmäistä vuorokautta, jolloin sain mennä vain hoitoaikoina häntä katsomaan. Ei puhettakaan, että olisin saanut pitää rinnalla synnyttyään, vauva kiikutettiin pikaisesti tutkittavaksi. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen ei saanut mennä minnekään, koska syntyi etuajassa eikä ehtinyt saada äidin vasta-aineita. . Ja meidän vauva oli kuitenkin samanikäisenä syntyneistä varmasti paras kuntoinen sairaalassa. Muut olivat kauemmin valvonnassa ja enemmän ongelmia mm. hengityksen yms. kanssa. Nyt kyllä ottaisin mieluummin vauvan, joka on kypsynyt kunnolla vatsassa.
Mä taidan voida yhtä hyvin kuin Dumle. Ei mitään vaivoja. Kävelyllä, vatussa, mustikassa yms. olen käynyt ihan siinä missä muutkin. Yöllä ei muu häiritse kuin se, että joutuu välillä heräämään vessaan. Mulla hyvään oloon toki vaikuttaa se, että vauva on alhaalla ja laskeutunut. Ja toisaalta olen harrastanut koko raskauden ajan ahkerasti liikuntaa ja erityisesti selkälihakset ovat saaneet kyytiä. Ainut vaiva on siis tuo hemoglobiini, joka ei nouse millään ilmeella. Punasolujakin on melko vähän, joten varmasti niitä taas sitten saa roppakaupalla synnytyksen jälkeen joltain ihanalta niitä luovuttaneelta ihmiseltä.
Paljon tsemppiä kaikille ja hyviä vointeja.
Huldis 33+3
Kyllä nyt on ihminen väsynyt ja poikki. selkää ja käsiä särkee kunnolla ja silmät meina lupsahtaa kiinni. Sain aamulla onneks nukuttua vielä puol 6 kaheksaan saakka.
Sit oonki touhuillu kaikenlaista. Viimeks tosa jonkin aikaa sitten innostuin laittaan kuntoon sen häkkisängyn ja muutenkin järjestelemään makkarin " vauvanurkkausta" . selkähän ei yhtään tykänny kun siirteli pinnistä ym. Mutta periks en antanu. Onneks sain kaikki kuntoon ja selän kivan kipiäks. Ja olin ihan hikimärkä. Kuinka ihminen voikin hikoilla näin helposti kuin nykyään.
Ja tämä kuumuus ei oo yhtään kivaa. Nestettä kertyy vaan entistä enemmän sormiin ja olo on muutenkin tukala koko ajan. Pitäs vaan asustaa autossa, kun siellä on ilmastointi. Huomena pitäs mennä kaveriilla käymään ja viedä samalla heidän pojalleen synttärilahja. Täytti iime viikolla vuoden.
Tietääkö kukaan mistä sais pinnasänkyyn sellasen kankaisen " tarvikelokeron" ? vai mikä se on, jonka saa kiinnitettyä esim pinniksen päätyyn. Sanat on ihan hukassa, sori... Oon yrittäny metsästää sellasta, mutta täälä meillä olevassa lastentarikeliikkeessä ei niitä ole. Ajattelin et tietäskö joku saako niitä esim. tilattua jostain tai onko jossain marketeissa tai esim Anttilassa. Ois kiva löytää sellanen. Meillä kun hoitotaso on pinniksen päällä joten siihen taskusysteemiin ois kiva laittaa vaippoja ym. Ois heti käden ulottuvilla.
Mutta nyt taidan siirtyä vielä hetkeks teeveen ääreen ja sitten nukkumaan.
Uma81
Minä taas täälä ensimmäisenä kukun. Heräsin taas tossa kolmen jälkeen virkeenä. Koitan taas olla muutaman tunnin hereillä ja sit takas pehkuihin.
Vähän supisteli illalla taas sen jälkeen kun oli touhannu. Onneks ei mitään sellasta ku viime viikolla.
Mieheltäkin oli tullu sähköpostia ja sano et luultavasti pääsee kotiin la-ti välisenä aikana. Ei pitäs kovin siitä venyä! Ihanaa!!! Kyllä nyt täälä alkaa oleen onnellinen mamma. Äkkiä se kuus viikkoo vaan loppujen lopuks menee. Ja ens viikosta lähtien sit saadaan ihan rauhassa keskittyä vaan odottelemaan vauvan syntymää.
Mutta mutta. menen kirjan pariin hetkeks sohvalle ja sit takas nukkuun. Kirjoittelen myöhemmin lisää.
Uma81+ Vesli 34+4
Meille syntyi pieni tyttö 4.8.07. Pituutta 45,5cm painoa 1,940kg. Tytöllä oli sen verran kiire maailmaan, että syntyi jo rv 32+1. Minä pääsen tänään sairaalasta kotiin, mutta vauva jää vielä teholle kasvamaan ja vahvistumaan! Palailen paremmalla aikaa kertomaan paremmin kuulumisia ja lukemaan teidän kuulumisia!
Hattara ja typy + isot ylpeät sisarukset 99, 01, 04, 06
Siina sitten ensimmainen SYYSprinsessa meidan pinoon; paljon voimia pikkuneidille kasvuun ja kotiinpaluulle kun sen aika koittaa!!! *halaus
Uutisia sieltapain oltiinkin jo odoteltu; kun jaksat ja ehdit kerrothan tarkemmin vaiheista? Paljon jaksuja sulle sairaalassa ramppailuun!
Oma napa voi hyvin, hiukan oon alkanu jo liikkumaankin ja turvotus pysyy heti aisoissa! Ainahan sita on, muttei kirista enaa niin vietavasti.
Hope-neito on sitten rauhottunu tosi paljon; myllertaa edelleen harva se hetki. Oma paino nousi sitten jo yli +10 kilon; nyt 79.2 (pituus 168).
Oli sellaset 5kg ylimaarasta heti aluksi! Keskenmenneista kun viime vuonna lihoin heti alkuunsa!
Eipa tassa kummempia; noita babyshowereita ei meillapain vieteta, mutta vauvan syntyman jalkeen monet pitavat ns. 7 paivan pippalot jolloin kutsutaan ' koko' suku hta-aikaa vierailulle; paasee sillain kertaheitolla noista vieraista joita muuten tiputtelee ekasta paivasta kahteen kuukauteen...
Voikaahan hyvin
- levinia ja Hope rv 35+4 -
Hattara-lle paljon paljon onnea! Ihana että kaikki ok, vaikka vauveli vielä sairalaassa!
Olen kyllä Huldion kanssa samaa mieltä että parempi kun ne vauvat pitkään mahassa psyy, on niin paljon helpompa kun vauva on ' valmis' tänne maailmaan. Mutta ei tämä ole aina itsestä kiinni... Esikoisen aikana kyllä ymmärsin että lapsi sen päättä milloin syntyy. Kokeiltin kaikki mahdolliset niksit että syntyis (kun meni kaksi viikkoa yli), kävelylenkki viikkolla 38, 17km todella reippaasti (3,5h), kolme S-ä, ammeet sun muut... Eipä auttanut mikään.
Minäkin valvoin tänän ensimmäsitä kertaa yöllä pari tuntia, aamulla sitten väsytti kunnolla kun pioika heräs.
Dumlella on oikein söpö maha.
Vointeja, kewa 34+1
Onnea hattaralle ja koko perheelle! Niin niitä syyssissejä vaan pikkuhiljaa alkaa syntymään! Ihanaa, kohta meillä kaikilla kääröt sylissä.. =)
Omaan napaan ei kummempia, hyvin nukuttu yö takana ja neuvolassa pitäisi piipahtaa tänään.. Siellä on vielä se sijainen, joka " hieman" arka kaikessa mitä tekeekin.. =/
Pitikös meidän aloittaa parin päivän pinot? Laitetaankos huomenna uusi pinoa, ke-to? Ei tulisi niin tavattoman pitkiä näistä.. Mitäpä mieltä mammat ovat?
Tämä päivä varmaan tulee pyörittyä koti nurkissa, jos illalla kävisi pulahtamassa tuossa lähi järvessä lasten kanssa.. Huomiseksi suunniteltiin maauimala päivää.. Vie vaan sekin voimat tässä tilassa..
Palailen taas..
Piiu ja 007 rv 37+4
Hattaralle oikein paljon onnea pikkuprinsessan syntymän johdosta! Ihanaa että kaikki meni hyvin ja toivotaan että prinsessa sieltä pian kotiutuu.
Eka työpäivä on takana ja kyllä sen sit illalla huomasikin. Lähdin 5 kilsan lenkille miehen ja koiran kanssa ja olin kun vanha mummo kun en voinu kävellä reippaasti kun suppaili ja kun käveli hitaasti alkoi selkää särkeä. Hehheh mikä ketterä pimatsu.. =D Mies meinasi saada hepslaakit kun en suostu ainakaan vielä saikkua hakemaan.. Toki jos tämäkin ilta menee supatessa niin kaippa se sit olis pakko.. Mut jotenkin ei luonto antaisi millään periksi kun enää töitäkin on jäljellä 6 kokonaista (tätä päivää ei lasketa) työpäivää. Joten katsellaan vielä.
Vauvajaisista sen verran että kyllä ne mun vauvikset oli kaukana jenkkityylisistä pumpulipippaloista =) Tuollaiset kekkerit mä soisin ihan kaikille!!
Mulla on nyt kyllä takuulla kohdussa jo tosi ahdsta.. Masu on pinkeä kuin auton sisäkumi ja kihliksen liikkeet näkyvät ihan kuin joku suuri käärme liikkuisi nahan alla.. Hassun näköistä!! =)
Nyt mä lähden katsomaan olisko joku tajunnut jo keittää kahvia. Ai niin, hauskaa, viikon sisällä jo kaksi mun Tampereen aikaista kaveria on soitellut pitkästä pitkästä aikaa. Ja molemmat odottajia, toisella laskettu jo elokuulla ja toisella tammi-helmikuun vaihteessa. Nyt tuntuu että melkein kaikki tutut saavat lapsia! =D
Tiistain jatkoja kaikille!
Colis ja Kihlis 33+4
Oikein paljon onnea halauksien kera Hattaralle ja koko perheelle pikku prinsessan johdosta! Ihan tuli tippa linssiin kun luin juttusi!!
Ja oliko piiu joka mietti niitä kahen päivän pinoja? Kuulostaa hyvältä. Jos mä taas huomena bongaan ylös jo kolmen neljän pintaan niin alotan uuden!
Onnea Hattaralle ja ensimmäiselle syyssissille! Pian näitä iloisia uutisia alkaa sitten tipahdella ihan solkenaan, jännää!:)
Joku täällä kertoi, kuinka on koko kesän voinut touhuta ihan normaalisti, mustikoitakin oli poiminut! Vähänkö olen kateellinen! Minullahan nämä vauvat eivät jostain ikinä laskeudu ennen synnytystä ja maha on ihan valtava viimemetreille asti, joten vaikka ei olisikaan näitä hemmetin liitoskipuja, jotka tekevät jo tavallisesta kävelystä tuskallista, niin kyykistely olisi silti ihan mahdotonta... Mustikat saavat siis minun osaltani pysyä tänä kesänä metsässä...:/
Ensi viikolla minulla on viimeinen lääkärineuvola, lähettivät minut sairaalaan äitipolille, varmaan vaan ihan siksi, että edellisessä synnytyksessä murtui häntäluu ja toivoin, että asia tarkistettaisiin. Joskushan häntäluu voi luutua väärään asentoon ja siitä voi seurata odottamattomia ongelmia synnytyksessä...
Vaikka ymmärrän hyvin tämän viimeisten viikkojen tuskan, en silti tajua, miten joku ovi toivoa käynnistämistä. Minulla on takana sekä spontaani sti alkanut luomusynnytys että yliaikaisuuden vuoksi käynnistetty synnytys ja kyllä tuo käynnistetty versio oli niin paljon kamalampi, että jos vain voin valita, niin ei enää ikinä, kiitos...:(
Toivon todella, että tämä kolmas vauva lähtisi tulemaan itsekseen... vaikka menisi yli la:nkin (ja varmasti meneekin, kun molemmat edellisetkin ovat menneet), niin tulisi kuitenkin ilman keinotekoisia apuja...
Nyt täytyy lähteä aamupalalle ja lehteä lukemaan. Isommat siskot ovat päiväkodissa, haen heidät kahden jälkeen, joten saan muutaman tunnin nauttia ihmeellisestä rauhasta.;) Lämpömittarin ei kyllä tarvitsisi kivuta ihan tällaisiin lukemiin - vaikka on aamu, niin silti ulkona liikkuminen on (ainakin minulle) jo liian tukalaa...
Olipas ihania uutisia - [b]Onnea Hattaralle[/b] pikkuisesta tytöstä! Ja oikein rutkasti jaksamista sairaala-ajalle, kyllä se pikkuinen kotiutuu, kun on tarpeeksi vahva :)
Nyt kolahti minullekkin että johan sitä saa värkätä syntyneille SyysSisseille oman pinon!! Vai jatketaanko tuohon Esittely pinon perään -Syntyneet osio?!?
[b]Uma[/b] - Niitä pinnasängyn " tavarapussukoita" näin sellaisessa liikkeessä kuin Ozbaby. En tiedä onko tuttu tai ylipäätään missäpäin Suomea muualla on ko. liikkeitä..? Ja joskus olen bongannut jostain nettiputiikista, pitäis varmaan ihan etsiä googlettamalla.. Itekin olen sellaista miettinyt :)
[b]Sparven[/b] - Ei täälläkään vauva ole laskeutunut, yhtään! En tajua itsekään miten voi olla vielä niin hyvät oltavat, noin niin kun hengittämisen ym puolesta. Luulis vauvan painavan sitten ylös, jos ei kerta alas. Itseasiassa esikoinenhan laskeutui vasta ponnistusvaiheen aikana(!) ja se oli varmaan yksi syy miksi ponnistusvaihe pitkittyi ja päätyi imukuppiin.. (just neuvolassa kerrattiin edellistä synnytystä)
On kyllä niin pirun kuuma, että jo on pakko valittaa ;D Vaikkei sais. Mutta hiki virtaa..! Kämppä pysyy vielä suht koht viileenä ilmastoinnista johtuen, mutta autossa on tuskaa kun ei ole sitä ilmastointia. Käytetäänkin useammin miehen autoa, jossa se on. Mutta näin päivisin ei tietenkään ole vaihtoehtoja, kun mies töissä.
Me ollaan vielä lähdössä tänään kaupunkiin :X Pakko käydä pikku hiljaa ostamassa kankaita pinnasuojaan ja vauvanlakanoihin! Niin sisko kerkee vielä ommellakkin ne ennen vauvan syntymää.
Ja parinpäivän pinot kuulostaa tällä hetkellä hyviltä!! Voihan olla että päiväpinotkin on kohta tarpeen.. Pysyy paremmin mukana jutuissa, kun on pienempiä pinoja :) Ja btw - mä käytän usein Wordia muistilistana tässä kirjoittelussa! Word ja Vauvis auki ja Wordiin laitan muistiinpanoja, kenelle piti mitäkin kommentoida :D Aina en kyllä jaksa tai kerkeä tekemään sitäkään ja yritän muistella (huonolla muistilla) itse.
Mutta nyt naamaa sutimaan ja sinne kaupungille!
Dumle rv 33+5
Nyt se sitten on alkanut, saas nähdä kuka on seuraava....
Fanfaarit soiden...Ensimmäinen SyysSissi ulkona uunista! Upeeta!
Kaikesta päätellen kaikki oli sujunut suht ok, vaikka prinsessa vielä jäikin kasvamaan ja vahvistumaan sairaalaan. Kun ehdit, Hattara, tule kertomaan meille kuinka kaikki sujui ja kuinka molemmat jaksatte.
Dumle, syntyneet osio on nyt kyllä ajankohtainen. Nyt se alkoi, seuraavaa odotellessa :) .
Kommentteja noihin liitoskipuihin ja laskeutumiseen. Mun lantiolla lapsi ei pääse laskeutumaan ja sen takia fundusmittakin on loppuun asti ihan omilla käyrillään, reippasti yli yläkäyrän. Se tietenkin vaikuttaa moneen asiaan, kun lapsi on ylhäällä kaikkinainen kumartelu yms. on vaivalloista. Jopa hengittäminen ajoittain ja tilanne ei tietenkään parane
loppua kohden, kun vatsa vain kasvaa ylöspäin. Tähän tieternkin osasin jo varautua kahden aiemman raskauden kokemuksella, mutta aika kultaa muistot ja pieni herätys realiteetteihin iski noin reilu kuukausi taaksepäin. Nyt olen sinut jo faktojen kanssa, että kaikkeen en todellakaan enää kykene, eikä tarvikaan. Tämä on vain pieni hetki elämässäni ja tässä raskaudessa on onneksi muita, positiivia asioita ja fiiliksiä. Liitoskivut ilmenee mullakin juuri noin, kuten niistä kärsivät ovat täällä kuvanneet, kävely on ankkamaista, nouseminen ja kyljen kääntäminen sängyssä hankalaa jne.
Risella ja Piiu jutteli noista kivuista häpyluussa. Mullakin on ollut sen tyyppistä nyt noin viikon ajan. Aikaisemmin en muista sellaista olleen.
Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni viimeksi neuvolakäynnillä, joten uskaltauduin uimaan eilen.
Olipa mukava kuulla myös Coliksesta! Hauskat vauvajaiset oli ollut sulla, kivaa kun ystävät näkevat kaiken sen vaivan. Mullakin oli esikoisen aikana ns. Rotinat heti vauvan syntymän jälkeen. Kaverit olivat kokanneet ja leiponeet kaikenlaista ja mulle sitten yllätyksenä saapuivat kotiin lahjojen ja ruokien kera. Oli oikein mukavaa. Olen asunut Yhdysvalloissa nuorena naisena ja siellähän nuo babyshowerit on ihan must, itsekin osallistuin muutamiin. Ihan mukava traditio mun mielestä, enkä kokenut niitä mitenkään huonona " hömppänä" . Hauskaa, että tulevaa äitiä ja vauvaa muistetaan. Eräs ystäväni sanoi raskausuutisen kuultuaan, että halluaa järjestää mulle vastaavan. Ainakaan vielä ei ole toteutunut ja epäilen, että idea on kaatunut samoihin syihin kuin Piiulla.
Piiu kyselit siitä muun synnytystapa arvioinnista. Se on huomenna aamupäivällä. Toivottavasti saadaan jo sektio aika. Kuulumiset kuulette sitten huomenna. Mieskin lähtee mukaan jännäämään...
Eilen oltiin rannalla noin kolme tuntia ja jaksoihan siellä kun pääsi kastautumaan välillä. Viltillä makaaminen tuotti hieman hankaluuksia, mutta menin kyljeltä kyljelle kuin joku hylje ja mies ja lapset auttoivat ylös, kun mamman piti päästä veteen. Mahtoi olla huvittavan näköistä :) . Tänään todennäköisesti lähdetään iltapäivällä uudestaan rantsulle, sää senkuin kuumenee.
Muuten, tänään tulee siivousfirmasta nainen käymään illalla tekemässä arvioita ja toisesta firmasta torstaina, niin pääsen vähän vertailemaan palveluja yms.
Eilen paukkui 36 raskausviikkoa täyteen, joten sen kunniaksi uusi masukuva tulisi tässä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=806609.jpg
Dumle, kylläpäs sun masukuva oli kaunis. Hiveli kaikessa tyylikkyydessään mun esteettistä silmää todella paljon.
Haikarapolska ja neiti masukki 36+1
...ja kaikkea hyvää jatkoon! Sulla on nyt ihan erilainen vaihe kuin meistä kellään. Voimia siihen. Voi, mahtaa sun vauva olla PIKKUINEN kun ajallaan syntyneetkin on niin minejä...
Kukas se valitteli ettei meinaa ehtiä kaikkia pinoja kokonaan lukemaan. Sama täällä, kun esikoinen ei antais mun yhtään olla koneella silloin kun hän on hereillä. Ja päiväunien aikaan taas tekemistä riittää enemmän ku tarpeeks... Joten pienen hetken silloin, toisen tällöin, nappaan aina että pysyn suunnilleen kärryillä.
Huh, on täällä kaupungissa kuuma. Tosin kuuma se oli mökilläkin, eilen siellä kävin, mutta niin ihanasti viilentää se kun pääsee järveen pulahtamaan, että jaksaa paljon paremmin taas jonkin aikaa. Kävin kyllä eilenkin varmaan lähemmäs kymmentä kertaa pulahtamassa yhteensä. Jotenkin en osaa olla huolissaan kohdunsuusta vaikka edellisestä tarkistuksesta on aikaa. Ei mulla oo yhtään semmonen olo että se olis mitenkään auennut, eikä vauva ainakaan paina sinne.
Joopa joo, täytyy tältä erää lopettaa taas tähän kun pikkumies komentaa. Mitenkähän käy sitten synnytyksen jälkeen, joutaako sitä koneelle enää koskaan?!?! Kai me yritetään vauvapuolella jatkaa pinoja?
Haikarapolska kiva masukuva sullakin oli...
Koululääkäriltä tultiin ja ehdittiin syömäänkin jo...nyt neiti jännittää kun laskee päiviä koulun alkamiseen.
Pyykkikone pyörii ja pesee vauvanvaatteita...pakko kai alkaa siivoamaan muutenkin. Ihme ja kumma...pari päivää kun on siivoomatta, eikä koko ajan korjaile tavaroita pois niin paikat on kun maanjäristyksen jäljiltä.
Risella rv 34+4
Haikarapolska:
Kommentteja noihin liitoskipuihin ja laskeutumiseen. Mun lantiolla lapsi ei pääse laskeutumaan ja sen takia fundusmittakin on loppuun asti ihan omilla käyrillään, reippasti yli yläkäyrän. Se tietenkin vaikuttaa moneen asiaan, kun lapsi on ylhäällä kaikkinainen kumartelu yms. on vaivalloista.
Olisikohan mullakin kyse jostain rakenteellisesti jutusta... Mulla sf-mitta on aina yläkäydän yläpuolella, ihan loppuun asti, eli pienintäkään laskeutumista ei ole koskaan tapahtunut.
Itse asiassa mun molemmissa edellisissä synnytyksissä on ollut niin, että avautumisvaihe on ollut tosi nopea, parissa-kolmessa tunnissa kohdunsuu on avautunut siihen täyteen 10 cm:iin, mutta tässä vaiheessa vauva ei ole vielä yhtään laskeutunut, joten ponnistamista ei ole voinut avautumisen jälkeen aloittaa.
Avautumisen jälkeen on näin ollen seurannut se äärimmäisen kamala ja tuskallinen 1-1,5 tuntia, jolloin olen yrittänyt kestää hirveitä supistuksia ja estellä (läähättämällä) ponnistamisen tarvetta, kun on pitänyt vain odottaa, että lapsi laskeutuu ja voi syntyä. En tiedä, mikä tämä tämmöinen " odotteluvaihe" oikein on, mutta sen tiedän, että se on hirveämpi kuin avautumisvaihe ja ponnistusvaihe yhteensä....:/
Nyt pelkään jo etukäteen tätä vaihetta, siis tätä avautumisvaiheen ja ponnistamisvaiheen välistä aikaa, jolloin ei voi tehdä muuta kuin yrittää kestää tajuissaan. Mitään kipulääkkeitä en ole koskaan saanut, kun avautuminen on ollut niin nopeaa, sen sijaan olen molemmilla kerroilla saanut oksitosiinia, mikä on vain lisännyt supistusten tehoa ja kipua...
Yritän ensi viikolla äitipolilla vähän kysellä tästä asiasta, koska edellisestä kokemuksesta jäi pienet traumat. Tosin, se oli se käynnistettu synnytys, joten voi olla, että se oli senkin takia vielä paljon pahempi, ja lapsikin oli iso, yli nelikiloinen.
viikot 37+4
paino +175 g/vko, yhteensä hieman reilut 15 kg tullut raskaus aikana..
Verenpaineet ok, pissi puhdas
Liikkeet kahdella plussalla, sykkeet 120-140
Vauva köllii samassa asennossa kuin on ollut jo viikkoja, rt
sf 34 cm
Mulla on ollut koko päivän pieniä kivuttomia supistuksia tasaisin väli ajoin.. Kuumuusko tekee tepposia?
Sparven tuossa ihmetteli, miten joku voi toivoa käynnistystä... Jos tarkoitat minua, olet ymmärtänyt väärin. En todellakaan toivo käynnistystä! Minulla on takana sektio sekä käynnistys ja se käynnistys oli ihan kamala! Mutta jos lapset ovat niin isoja, että jompikumpi täytyy valita, valitsen käynnistyksen...
Oikein paljon Onnea hattaralle ja pikkuneidille!!:)
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsee pian kotiin.
Voimia sairaalassa ramppaamiseen!
Äiskäliini 35+4
Hattaralle paljon onnea ja jaksamista! Uskomatonta, että nyt niitä pikku hiljaa alkaa vain maailmaan tupsahtelemaan...:) Toivon mukaan kaikki on hyvin ja tyttö saa rauhassa kasvaa sairaalassa.
Oltiin viikonloppu Keski-Suomessa mökillä (tosin ralleja ei käyty katsomassa:)) ja oli TOSI paljon tullut juttua sinä aikana... Enkä tietenkään muista paljon mitään kommentoida...
Piiu ja joku muu on kärsinyt noista vihlonnoista kodun suulla. Mulla on varmaan kans niitä ollut, oonkin ihmetellyt, että mitä ne ovat. Ei kuitenkaan tunnu missään nivusissa tms., vaan just nimenomaan tuolla kohdunsuulla.
Colatoffee taistelee itsensä kanssa työssäkäynnin suhteen... Täällä vähän sama homma... Mulla alkaa äippäloma 15.8., mutta nyt kyllä tänä aamuna päätin " luovuttaa" ... Meillä ei kans toimistossa mitään ilmastoinnin tapaista, pitäisi tavata asiakkaita pienissä huoneissa, johon aurinko porottaa koko päivän... Tämän lisäksi lomat on meidän pomo mennyt sumplimaan niin hyvin, että olin eilen (ja tänään olisin myös ollut) ainut asiakkaita tapaava henkilö koko talossa, jopa pomo itse lomalla (hoidin siis 5:n työntekijän asiakkaat omien lisäksi)... Kyllä se eilinen päivä olikin sitten sen mukainen... Ei puhettakaan mistään tauoista lounaan jälkeen, " kriisejä kriisien perään" ... Sunnuntaina jo supisteli automatkalla Keski-Suomesta tultaessa, sitten eilen töiden jälkeen ja kun aamulla olin jo töihin lähdössä, supisteli jonkun verran, ajattelin, että nyt saa riittää. Mietin sitäkin, etten kyllä itelleni anteeksi antaisi, jos vauva nyt syntyisi etuajassa ja jotain sattuisi sen vuoksi, etten muka olisi voinut töistä jäädä pois... Tosin varmistan asian vielä huomenna neuvolassa aamulla, että olenko loppuajan pois. Luultavasti käskee olemaan. Pakkohan siellä on vielä käydä laittamassa paikat kuntoon, antaa ohjeistukset ja siivota työpöytä jne... Mutta se nyt onnistuu varmaan ihan ok.
Tää kuumuus on kyllä aika rankkaa... Ilmastointi kotona ei ois mitenkään huono juttu... Meilläkin sisälämpötila näyttää lähes 30 astetta, mutta jos ulos lähtee, on vielä kuumempi... Täytys sitä kait jotain silti saada aikaiseksi...
Tuun huomenna kertomaan neuvolan jälkeen kuulumiset ja suositukset tuon työnteon suhteen. On itsellä vähän sellainen toisaalta-toisaalta -olo, joten sillä kaipailen ammattilaisen mielipidettä... Tänään on synnytysvalmennusta illalla=)
Poklo ja Papu 33+6
Juu...ahkeria naisia tuntuu olevan. Itsellä on taas se vaihe, että veto on ihan pois. Hyvä kun jaksaa ne pakolliset kotityöt päivittäin tehdä. Muuten tuntuukin, että kuljen ihan zompiena. Ihanaa kun aurinko on paistanut, mutta luoja, että on ollut tuskan hiki koko päivän. NO ei saa valittaa.
Huomenna ois meitin neitillä kouluuntulo tarkastus. Siis lääkärikäynti. Onneksi otettiin se " koulupiikki" jo neuvolassa keväällä niin selvitään vaan perustarkastuksella. Lisäksi huomenna ois tarkotus päihittää tuo pyykkivuori joka valuu pian lattialle...pääasiassa se sisältää ihania pieniä vauvanvaatteita, joita sisko toi neljä kassillista.
@piiu@...no kyllä mulla sitten varmaan on kohdunsuu auennut jonkin verran, koska päivittäin vihloo alapää ja tänään on ollut sellasta menkkamaista kipuilua ja alaselkää kolottaa. Saas nähdä. Mulla on ens viikon keskiviikkona muistaakseni lääkärineuvola.
Risella rv 34+3