Saako isä sairaslomaa esikoisen hoitoa varten, jos äiti joutuu sairaalaan?
Onko joku ollut tällaisessa tilanteessa, että esikoinen on kotihoidossa (1,5 vuotias) ja itse olen nyt viimeisilläni raskaana. Maanantaina joudun todennäköisesti jäämään sairaalaan odottelemaan synnytystä (mahdollisesti käynnistetään). Pitääkö isän olla palkatta pois töistä vai onko hänellä mahdollisuus sairaslomaan, jotta voi olla esikoisen kanssa kotona? Mitään muuta hoitopaikkaa ei näin lyhyellä varoitusajalla ole mahdollisuus järjestää...
Kommentit (66)
Mutta mitään " sairaslomaa" ei saa jos vaimo on sairaana eikä pysty hoitamaan lapsia. Siis vapaata töistä saattaa saada (palkatonta) tai voi pitää esim kesälomapäiviään mutta mitään Kela-korvauksia tai sairaspäiviä ei ole. Ei siis ole mitään omaishoidon lomaa tuommoisissa tapauksissa. Nimim 2 vkoa sairaalassa ollut
- Soittakaa MLL:lle. Meille on löytynyt hoitajia lyhyelläkin varoitusajalla
- Kasvattakaa tukiverkotoja ympärillenne. Olet ollut 1,5 vuotta lapsen kanssa kotona. Eikö ole todellakaan yhtään sellaista lapsiperhettä tullut vastaan, kenen lasta olisit voinut jossakin välissä hoitaa? ja nyt voisit hädän tullen kysäistä apua??
- Oletteko väleissä yhdenkään sukulaisenne kanssa?
- Sattuisiko sinun tai miehesi työkavereista joku olevan hoitovapaalla?
- Eikö naapurustossa asu ketään?
- Firmoja, jotka tarjoavat kotiapua on pilvin pimein. Ei muuta kuin luuriin kiinni.
- Oletteko varmistaneet, että teidän kunnalla ei ole kotiapua tarjolla?
että yritetään maksattaa työnantajalla sellaista mikä hänen ei kuulu maksaa (ollaan tekaistulla syyllä sairaslomalla, vaikka ei olla itse sairaita), kuin se, että työnantaja pimittää työntekijältä hänelle kuuluvia palkkarahoja.
Kotiin hänellä on oikeus jäädä palkatta pakottavan perhesyyn perusteella, mutta palkanmaksu riippuu kyllä työnantajan myötämielisyydestä.
saahan sairaslomaa muihinkin " kriiseihin" . Ei aina tarvii olla itsellä kuumetta tai jalka paketissa.
Olen ymmärtänyt, että jos kotiäiti sairastuisi (eli siis synnytystä ei lasketa tähän), niin äiti voi saada sairaslomaa ja isä jäädä hoitovapaalle. Omakohtaista kokemusta ei ole kyllä.
oli ainakin sairaslomalla vähän samantapaisessa tilanteessa, kun vaimo ei loppuraskaudessa pystynyt huolehtimaan esikoisesta. Eikös se vähän kriisi ole, jos ei lapsella ole ketään hoitajaa kotona?
Kyseessä on järjestelykysymys ei kuitenkaan kriisi. Omaisen kuolema on kriisi, vakava sairastuminen on kriisi..
Ottaa itse sairaslomaa, on " kriisi" = ei haluta palkata lapselle hoitajaa/ maksaa pk-maksua
Vierailija:
oli ainakin sairaslomalla vähän samantapaisessa tilanteessa, kun vaimo ei loppuraskaudessa pystynyt huolehtimaan esikoisesta. Eikös se vähän kriisi ole, jos ei lapsella ole ketään hoitajaa kotona?
niitä päivähoitopaikkoja ei ole ihan seuraavaksi päiväksi tarjolla ja muutamaksi päiväksi kerrallaan.
Minulla meni lapsivedet aamulla, ja mies jäi tietty töistä pois ja lähti kanssani sairaalaan. Supistukset eivät alkaneetkaan iltapäivään mennessä, joten jäin yön yli sairaalaan, jolloin synnytys käynnistettiin ja vauva syntyi.
Luimme huonosti Kelan tietoja, ja haimme isyysrahaa tuosta lapsivesipäivästä alkaen, koska silloinhan mies jäi töistä pois. Päivästä tuli sitten palkaton, koska isyysrahaa maksetaan vasta lapsen syntymäpäivästä lähtien.
Ei tuo nyt taloutta kaatanut, mutta kyllä se noin periaatteena hiukan harmitti, sillä miehellä oli lomapäiviä pitämättä vaikka kuin - jos oltaisiin tuo pykälä ajoissa huomattu, niin olisi tuon päivän voinut olla lomalla ja saada palkkaa. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää ;)
No katsos ei tullut ajateltua, että jos synnytys käynnistyy, niin päivää ei voi vielä isyyslomaan laskea. Nykyään kun isät voivat olla mukana synnytyksessä... Kyllä minä esikoistakin synnytin yli vuorokauden, joten päivä siinä ehti vaihtua.
Ei varmaankaan ole mutta hoitopaikan puuttuminen ei ole KRIISI se voi olla hankala ongelma mutta ei kriisi. jos tukijoukot puutuu lähistöltä niin eikö tuollaiseen tilanteeseen kannata jotenkin varautua ennakolta esim. säästämällä lomiaan, neuvottelemalla työnantajan kanssa mitä tuossa tilanteessa voisi tehdä. Ei kai se isäkään voi olla vatsataudissa useampaa viikkoa. Ainiin selkäänsä voikin aina valittaa...
Vierailija:
No katsos ei tullut ajateltua, että jos synnytys käynnistyy, niin päivää ei voi vielä isyyslomaan laskea. Nykyään kun isät voivat olla mukana synnytyksessä... Kyllä minä esikoistakin synnytin yli vuorokauden, joten päivä siinä ehti vaihtua.
Joissain tapauksissa hoitovapaalla oleva äiti voi olla useitakin viikkoja sairaalassa ennen kuin uusi synnytys käynnistyy. Silloin lapselle " kriisipaikka" eli pakko-saada-heti-paikka päiväkodista, voi sijaita kaukanakin kotoa ja sinne ei kerkiä tutustuilla vaan lapsi joutuu heti niin pitkiä päiviä päiväkotiin kuin isi joutuu töissä olemaan.
Jos on kyse parista päivästä, isi palkattomalle vapaalle. Isyyslomaa ei voi pitää ennen lapsen syntymää.
Heti soittamaan läpi sukulaiset ja tuttavat, ketkä vain kynnelle kykenevät ja auttamaan.
Jos tosiaan ei ole yhtään loma-, pekkas- yms. vapaapäiviä jemmassa(joita ehkä kannattaisi vähän säästää tuollaista tapausta varten) ja ei saa sovittua tulevien lomien pitämiseestä työnantajan kanssa, niin sitten vaan isälle yllättäen selkäsärky ja saikkua hakemaan. Minusta tuo on aika pieni rikos kun kuitenkin Suomessa on vaikka kuinka ja paljon kaikenlaisia tukikeinottelijoita ja lusmuja.
sairaustapauksissa, mutta työt on tehnyt kyllä. Joko kotoa käsin tai sitten ylitöinä myöhemmin. Kohtuullista minusta.