Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti jätti lapset autoon - joku iski ikkunan vasralla palasiksi. Ei autoon lapsia

Vierailija
15.10.2008 |

ilman aikuisen seuraa, miksi tämä on niin vaikea käsittää.

Nainen hyökkäsi vasaran kanssa - ikkuna hajosi vauvan syliin

15.10.2008 06:44

Lapsensa autoon jättänyt äiti säikähti pahanpäiväisesti eilen Muhoksella Pohjois-Pohjanmaalla. Kun äiti oli asioilla, auton takaikkuna ilmeisesti iskettiin rikki pikkuvauvan syliin.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun äiti laittoi auton parkkiin ja meni asioimaan viereiseen kirpputoriliikkeeseen. Hän jätti pienen vauvansa ja muutaman vuoden ikäisen poikansa odottamaan takapenkille.

Kun äiti tuli takaisin, oli auton takaikkuna rikki. Lasinsirpaleet olivat levinneet turvaistuimessa istuneen vauvan syliin.

Paikalle kerääntyi nopeasti useita uteliaita.

- Äiti oli säikähtänyt ja hysteerinen lastensa puolesta, kertoo yksi silminnäkijä.Pikkupojan mukaan lasi oli lyöty hajalle.

- Poika sanoi, että "täti tuli ja löi vasaralla ikkunan rikki", silminnäkijä kertoo.

Paikalle kokoontuneet pohtivat aluksi, olisiko poika saanut ikkunan rikki itse. Sirpaleet löytyivät kuitenkin auton sisältä.

Lapset selvisivät välikohtauksesta ilman vammoja. Paikalle hälytettiin poliisi.

Limingan kihlakunnan poliisilaitokselta kerrotaan, että tapausta tutkitaan.

Silminnäkijä ihmettelee tapausta.

- En voi käsittää, mikä saa tuollaisen raivon aikaiseksi. Aivan uskomatonta.

Hänen mukaansa välikohtaus on poikkeuksellinen vajaan 9 000 asukkaan kunnassa.- Muhos on turvallinen, rauhallinen ja pieni paikkakunta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla naapurissa rouva oli kavelylla kaupungilla. Tyonsi rattaita ja piti niista kahdella kadella kiinni. Todellakin. Mutta kuitenkin joku tuli loi takaapain ja "kidnappasi" vaunut mukaansa. Juoksi muun muassa tielle niiden kanssa ennen kuin tyonsi ne pois. Eli tuossakaan aiti ei pystynyt millaan tavalla suojelemaan vauvaansa, vaikkakin piti kahdella kadella kiinni.

Onneksi vauvalle ei kuitenkaan kaynyt mitaan.

Vierailija
22/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenää? Entä kotiin? Ja missä menee raja eli kuinka pitkäksi aikaa ja millaisiin paikkoihin lapset voi jättää keskenään? Kyllähän moni kai jättää vauvan yksinään ja lähtee bilettämäänkin eikä nämäkään kaikki vauvat kuole. Ei se silti ole sallittua vaan selvä heitteillejättö (niinkuin tämäkin tapaus).

ei ap

niin luuletko ettei ikkuna olisi rikottu?

Tai entäpä kun työntekijämme auton ikkunaan heitettiin kivi, kun auto oli liikkeessä ja ikkuna meni rikki?

Ei lapsia autoon lainkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on turvallista?

Vierailija
24/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä jättäis lapsia autoon siksi aikaa kun menen kirppikselle pyörimään.

Vierailija
25/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton lasi rikottu ja hei, kuka on syyllinen; lasten ÄITI. Tietysti. Eihän tässä jutussa muuta pointtia olekaan kuin se, että miten se äiti on toiminut niin... Miks keskustella siitä kuka teon AIHEUTTI, ihan toissijaista. Daa.

Vierailija
26/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa missä olen jättänyt/jätän lapset keskenään autoon on omassa pihassa, missä näkö/kuuloyhteys kodin ovelta autolle. Nämä sellaisissa tapauksissa, kun kannettavaa on enemmän kuin yhdelle kerralle. Lapset 1v. ja 2v. Eikä tämäkään vaihtoehto ole mielestäni kovin turvallinen, mutta joskus pakko tehdä näin. Jos täytyisi tankata lapset kyydissä, käyttäisin automaattia. Mutta minä en paljon liikukaan itsekseni lasten kanssa autolla, ehkäpä siksi olen "arka". En kyllä jätä lapsia rattaissakaan mihinkään kaupan eteen tmv. keskenään.

Vierailija
27/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole syyllinen lasin rikkomiseen vaan siihen, että jätti lapset autoon. On totta, että mitä vain voi tapahtua missä vain ei niitä aina voi ennakoida, mutta kuka ihme jättää lapset autoon mennäkseen kirppikselle siellä ei voi olla niin tärkeää asiaa että sinne just silloin olisi pitänyt päästä.

Kyllä minä raahaan kaikki kolme lastani kauppaan vaikka sieltä hakisin vain purkin maitoa. Minä en saisi mielenrauhaa jos kaupassa olisikin jonoa ja mulla menisi sen aluksi arvioidun minuutin sijasta 10. Tällä aikaa lapset voisivat vaikka keksiä mitä irrottaa turvavyöt ja lähteä lampsimaan kuka ties minne. Mutta kauppojen pihalla näkyy olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että lapset on jätetty autoon.

Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
28/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tällanen pistää miettimään...Kerran parkkipaikalla hortoili 2 vuotias tyttö ja itki lohduttomasti. Äiti oli asioilla ja tyttö päätti lähteä perään. Olin jonkin aikaa tytön luona ja mietin mitä tehdä kun äiti tuli apteekista, kiskaisi tyttöä kädestä ja lähti. Samalla tytölle rähjäsi, että eikö ollut puhe, että autosta ei lähdetä kerta sinne halutaan jäädä. Huhhuh.

...Tää raahaa lapset tästä lähtien joka paikkaan...

Vierailija
29/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin jätetään vauvat autoon ja mennään kirpparille, sitten lapset yksin kotiin ja kaljalle, sitten lapset yksin koneelle ja vaikka matkoille, ja sitten ihmetellään ai kuinka se sai pyssyn ja tappoi puolet luokkaa ja itsensä.

Vierailija
30/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennaltaehkäisy on a ja o. Ehkäistään onnettomuudet ettei niitä pääse syntymään. Pienten lasten kanssa ennaltaehkäisy on erittäin helppoa jos on älliä päässä ja kykenee ajattelemaan.

Tuosta lopusta olen tosin kanssasi täysin samaa mieltä. Tätä samaa olen yrittänyt kertoa niille jotka nukuttavat lapsiaan ulkona rattaissa (ovat itse sisällä).

Vierailija
31/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on turvallista?

Sun logiikalla voi siis myös antaa puolitoistavuotiaalle lihaveitsen käteen ja lähettää lapset leikkimään heikoille jäille, koska "mikä on turvallista"? Evoluutio toimii taas...

Vierailija
32/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä ymmärrän jos jättää lapset autoon vaikka kun käy maksamassa bensan.

Mutta en mä jättäis lapsia autoon siksi aikaa kun menen kirppikselle pyörimään."

Missä sun mielestä menee turvallinen raja? Oletko varma, että ko uutisen äiti on mennyt kirpparille pyörimään vai pyörähtämään?

Vierailija
33/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vauvaa SAA jättää koskaa mihinkään yksin. Se äiti saa antaa lapsensa minulle niin hoidan sen varmasti viimeisen päälle. nimim. keskenmenon saanut.

Vierailija
34/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaarallisinta on nukuttaa vauvaa ulkona vaunuissa niin ettei koko ajan ole vieressä ulkona. siinä on aivan liikaa riskitekijöitä, paljon enemmän kuin siinä että jättää autoon. Erilaiset eläimet menee tosi helpolla vaunuihin, kissat varsinkin, mutta myös oravat, käärmeet, linnut jne. rautaverkko täytyy vähintään olla. rattaat voi myös lähteä liukumaan vaikka ois jarru päällä, naapurin lapset voi tehdä IHAN mitä vaan, tahallaan tai vahingossa. syitä on lukemattomia. tuossa autoon jättämisessä näen tosi vähän vaaraa. tuo on todella harvinaista että käy noin, ennemmin kissa raatelee vaunuissa nukkuvan vauvan -paljon todennäköisempää. auto ei myöskään syty herkästi palamaan, kuten monet luulevat.

Vierailija
35/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin jättää toista kertaa?

Vierailija
36/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, on se parempi kuin tiellä pomppia tai parkkihallissa, mutta senhän voi itse estää ottamalla lapset mukaan. Joka kerta kun mä laitan mun lapsia istuimiin ja starttaan auton, on se riski. Tiellä voi sattu mitä tahansa, riippumatta musta itsestäni.

Mä en ole pieniä lapsia jättänyt koskaan yksin autoon odottamaan, en hereillä olevaan enkä nukkuvaan. Mä voin tankata auton kun lapset ei ole mukana, mä voin käydä kaupassa tai asioilla kun ne ei ole mukana, tai sitten otan ne mukaan. Valintojan nää on.

Vierailija
37/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa olisi voinut estää tuota ihmistä lyömästä ikkunaan vasaralla. Jos esimerkiksi minä istun lapsineni parkissa olevassa autossa ja joku kävelee autoni taakse, en nyt ensimmäiseksi ajattele, että se joku aikoo lyödä vasaralla ikkunan rikki ja lasinsirpaleet lapsieni päälle, joten aivan mainiosti se joku ehtii halutessaan niin tekemään, ennen kuin minä ehdin edes reagoida.

Vierailija
38/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa olisi voinut estää tuota ihmistä lyömästä ikkunaan vasaralla. Jos esimerkiksi minä istun lapsineni parkissa olevassa autossa ja joku kävelee autoni taakse, en nyt ensimmäiseksi ajattele, että se joku aikoo lyödä vasaralla ikkunan rikki ja lasinsirpaleet lapsieni päälle, joten aivan mainiosti se joku ehtii halutessaan niin tekemään, ennen kuin minä ehdin edes reagoida.

Mutta mulle itselleni ainakin olisi suurempi järkytys se jos lapset olisivat tollaisessa tilanteessa yksin. Syyttäisin varmasti itseäni siitä kun jätin heidät keskenään, enkä ollut paikalla kun paha tapahtui.

Vierailija
39/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että ovat 2 minuuttia autossa keskenään, kun äiti käy lyhyellä asialla.

Saatan hakea lähikaupasta maitopurkin tai viedä loton niin, että lapset odottaa autossa. Meillä on auton ovissa lapsilukot, etteivät pääse ulos harhailemaan.

Kun on 3 alle 3v lasta, on paljon turvallisempaa heidän odottaa se pari minuuttia autossa, kuin lähteä sinne kauppaan mukaan, kun vöistä irrottamiseen ja takaisin laittamiseen menee enemmän aikaa kuin sen asian hoitamiseen yksin ja eivät ole 100% hallinnassa kuitenkaan.

Vierailija
40/49 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auton ovissa lapsilukot, etteivät pääse ulos harhailemaan.

Ajattelehan jos vaikka ajaisit järveen, niin lapset, tai takana lasten kanssa istuva aikuinen, eivät pääsisi ulos autosta. Tai auto sammuu keskelle rautatien tasoristeystä. Tai jos auto syttyy tuleen ja olet itse siellä takapenkillä. No hei, ihan tosissaan; järki käteen näissäkin asioissa, vahinko tapahtuu ja onneksi tässä Muhoksen tapauksessa kelleen ei tosisti käynyt mitenkään. Perheen äiti tosin luultavasti harkitsee lasten mukaanottamista mikäli poissaolo autosta on vähänkin pidempi.