Äiti jätti lapset autoon - joku iski ikkunan vasralla palasiksi. Ei autoon lapsia
ilman aikuisen seuraa, miksi tämä on niin vaikea käsittää.
Nainen hyökkäsi vasaran kanssa - ikkuna hajosi vauvan syliin
15.10.2008 06:44
Lapsensa autoon jättänyt äiti säikähti pahanpäiväisesti eilen Muhoksella Pohjois-Pohjanmaalla. Kun äiti oli asioilla, auton takaikkuna ilmeisesti iskettiin rikki pikkuvauvan syliin.
Tapahtumat saivat alkunsa, kun äiti laittoi auton parkkiin ja meni asioimaan viereiseen kirpputoriliikkeeseen. Hän jätti pienen vauvansa ja muutaman vuoden ikäisen poikansa odottamaan takapenkille.
Kun äiti tuli takaisin, oli auton takaikkuna rikki. Lasinsirpaleet olivat levinneet turvaistuimessa istuneen vauvan syliin.
Paikalle kerääntyi nopeasti useita uteliaita.
- Äiti oli säikähtänyt ja hysteerinen lastensa puolesta, kertoo yksi silminnäkijä.Pikkupojan mukaan lasi oli lyöty hajalle.
- Poika sanoi, että "täti tuli ja löi vasaralla ikkunan rikki", silminnäkijä kertoo.
Paikalle kokoontuneet pohtivat aluksi, olisiko poika saanut ikkunan rikki itse. Sirpaleet löytyivät kuitenkin auton sisältä.
Lapset selvisivät välikohtauksesta ilman vammoja. Paikalle hälytettiin poliisi.
Limingan kihlakunnan poliisilaitokselta kerrotaan, että tapausta tutkitaan.
Silminnäkijä ihmettelee tapausta.
- En voi käsittää, mikä saa tuollaisen raivon aikaiseksi. Aivan uskomatonta.
Hänen mukaansa välikohtaus on poikkeuksellinen vajaan 9 000 asukkaan kunnassa.- Muhos on turvallinen, rauhallinen ja pieni paikkakunta.
Kommentit (49)
Ajattelehan jos vaikka ajaisit järveen, niin lapset, tai takana lasten kanssa istuva aikuinen, eivät pääsisi ulos autosta. Tai auto sammuu keskelle rautatien tasoristeystä. Tai jos auto syttyy tuleen ja olet itse siellä takapenkillä. No hei, ihan tosissaan; järki käteen näissäkin asioissa, vahinko tapahtuu ja onneksi tässä Muhoksen tapauksessa kelleen ei tosisti käynyt mitenkään. Perheen äiti tosin luultavasti harkitsee lasten mukaanottamista mikäli poissaolo autosta on vähänkin pidempi.
Eivät saa edes vöitään auki eivätkä onnettomuustilanteessa varsinkaan osaisi toimia oikein. Joten lapsilukkoja ei voi mitenkään sanoa vaarallisiksi.
kun lapsi aukaisi oven kesken ajomatkan[
i]
Meillä on auton ovissa lapsilukot, etteivät pääse ulos harhailemaan.
Ajattelehan jos vaikka ajaisit järveen, niin lapset, tai takana lasten kanssa istuva aikuinen, eivät pääsisi ulos autosta. Tai auto sammuu keskelle rautatien tasoristeystä. Tai jos auto syttyy tuleen ja olet itse siellä takapenkillä. No hei, ihan tosissaan; järki käteen näissäkin asioissa, vahinko tapahtuu ja onneksi tässä Muhoksen tapauksessa kelleen ei tosisti käynyt mitenkään. Perheen äiti tosin luultavasti harkitsee lasten mukaanottamista mikäli poissaolo autosta on vähänkin pidempi.
mutta vaarallisinta on nukuttaa vauvaa ulkona vaunuissa niin ettei koko ajan ole vieressä ulkona. siinä on aivan liikaa riskitekijöitä, paljon enemmän kuin siinä että jättää autoon. Erilaiset eläimet menee tosi helpolla vaunuihin, kissat varsinkin, mutta myös oravat, käärmeet, linnut jne. rautaverkko täytyy vähintään olla. rattaat voi myös lähteä liukumaan vaikka ois jarru päällä, naapurin lapset voi tehdä IHAN mitä vaan, tahallaan tai vahingossa. syitä on lukemattomia. tuossa autoon jättämisessä näen tosi vähän vaaraa. tuo on todella harvinaista että käy noin, ennemmin kissa raatelee vaunuissa nukkuvan vauvan -paljon todennäköisempää. auto ei myöskään syty herkästi palamaan, kuten monet luulevat.
Tosin autoja kyllä syttyy tuleen, mutta silti ulkona yksin nukuttamisessa on paljon enemmän vaaroja. Siksi se katsotaankin monessa maassa suurinpiirtein heitteillejätöksi.
Eivät saa edes vöitään auki eivätkä onnettomuustilanteessa varsinkaan osaisi toimia oikein. Joten lapsilukkoja ei voi mitenkään sanoa vaarallisiksi.
Jos teillä noinkaan isot (3 ja 5v:t ) eivät osaa aukaista turvavöitään niin tuskin te lapsilukkoakaan tarvitsette. Mitä jos siellä lapsilukkojentakana on aikuinen?
kuin että ovat 2 minuuttia autossa keskenään, kun äiti käy lyhyellä asialla.
Saatan hakea lähikaupasta maitopurkin tai viedä loton niin, että lapset odottaa autossa. Meillä on auton ovissa lapsilukot, etteivät pääse ulos harhailemaan.Kun on 3 alle 3v lasta, on paljon turvallisempaa heidän odottaa se pari minuuttia autossa, kuin lähteä sinne kauppaan mukaan, kun vöistä irrottamiseen ja takaisin laittamiseen menee enemmän aikaa kuin sen asian hoitamiseen yksin ja eivät ole 100% hallinnassa kuitenkaan.
Vaihtoehdot olivat lasten valvominen tai valvomatta jättäminen. Kyllä mun mielestä pienten lasten on aina turvallisempaa olla äitinsä valvovan silmän alla kuin jossain keskenään! Lapset eivät ehkä ole sun hallinnassasi 100% kun olette yhdessä liikkeellä, mutta autossa ne ovat sun hallinnassasi 0%:sti!
Ja joo, ymmärrän kyllä, ettei äiti voi joka hetki lapsiaan valvoa. Ja kyllä, minäkin saatan käydä ja käynkin vessassa tai suihkussa ilman lapsia. Mutta silloin mun onkin mahdollista kuunnella, mitä ipanat milloinkin touhuavat, tai vaikka huhuilla jos huolestuttaa. Kaupasta ei niin vain huhuillakaan.
Varmaan kenenkään mielestä tässä ketjussa ei ollut äidin vika, että auton ikkuna hajotettiin. Tietenkään. Suurinta osaa meistä vaan pöyristyttää, että aina vaan löytyy niitä idiootteja, joista lasten autoon jättäminen on hyväksyttävä riski.
Automaattisesti ovet menee lukkoon kun auto pääseen kahdenkympin vauhtiin, ja aukeaa kun auto pysähtyy. Auto on vuoden 2004 mersu. Toisessakaan autossa ei ole lapsilukkoja, sisältä päin ovet pystyy kuski kyllä itse lukitsemaan ajon ajaksi, kyseessä on vuoden 2006 volvo.
Mä luulen että noi lapsilukot on poistettu juuri sen takia että ne ovat koettu hankaliksi onnettomuustilantessa.
Kuski saa sekä lapsilukot, että muutkin halutessaan päälle ja pois nappia painamalla. Onnettomuustilanteessa tosin nuokin voivat olla epäkunnossa. Meillä meni jenkkitila-autossa ovat automaattisesti lukkoon kun vauhti tippui alle 20 kom/h, tämä johtui siitä, että jenkkilässä on tapahtunut paljon ryöstöjä pysähtyneisiin autoihin (matkustajat sisällä). Ja meillä tulee automaattinen hälytys jos joku yrittääkin avata ajon aikana auton ovia.
Jos teillä noinkaan isot (3 ja 5v:t ) eivät osaa aukaista turvavöitään niin tuskin te lapsilukkoakaan tarvitsette. Mitä jos siellä lapsilukkojentakana on aikuinen?
Takapenkki on täynnä turvaistuimia, minkä vuoksi lapset eivät saa vöitä auki (käsi ei mahdu istuinten väliin noin vain). Samasta syystä siellä ei aikuisia matkusta.
Lapsilukko on päällä sitä varten, että kyllä nuo lapset ovat joskus rämpyttäneet ovenkahvoja ajon aikana. Kielletty on, mutta eipä sieltä etupenkiltä pysty kuski paljon mitään sillä hetkellä tekemään. Vaikkei lapsi pääsekään vöistä tippumaan, ei ole kivaa jos ovi aukeaa sopivasti mutkassa. Pahimmassa tapauksessa kuljettajan huomio herpaantuu niin että tulee kolari.
Vaihtoehdot olivat lasten valvominen tai valvomatta jättäminen. Kyllä mun mielestä pienten lasten on aina turvallisempaa olla äitinsä valvovan silmän alla kuin jossain keskenään! Lapset eivät ehkä ole sun hallinnassasi 100% kun olette yhdessä liikkeellä, mutta autossa ne ovat sun hallinnassasi 0%:sti!
Lapset eivät pääse autosta minnekään, joten ovat mielestäni aikalailla hanskassa. Tietenkin jotain yllättävää voi tapahtua, mutta niin voi silloinkin kun lapset otetaan mukaan. Joku teinipoika kiihdyttelee Bemariaan ja ajaa suoraan lasten päälle. Tai vanhuksella jää kaasu pohjaan ja lapsi jää alle. Tai vaikka kaupassa portti lävähtää lapsen naamalle ja menee hammas (naurettavaa, mutta näinkin voi tapahtua).
Automaattisesti ovet menee lukkoon kun auto pääseen kahdenkympin vauhtiin, ja aukeaa kun auto pysähtyy. Auto on vuoden 2004 mersu. Toisessakaan autossa ei ole lapsilukkoja, sisältä päin ovet pystyy kuski kyllä itse lukitsemaan ajon ajaksi, kyseessä on vuoden 2006 volvo.
Mä luulen että noi lapsilukot on poistettu juuri sen takia että ne ovat koettu hankaliksi onnettomuustilantessa.