** Heinähelistimien to-su viikko 31 **
Kommentit (32)
Mulla samaa vikaa, ei tunnu varsinaisesti kävellessä vaan ihan koko ajan inhottava kipu alapäässä ja vihloo. Tänään kivut moninkertaistuneet ja eilen kun kokeiltiin sitä yhtä ässää, niin mies tokasi, että täällä on jotain tiellä:) Toissapäiväisen neuvola mukaan vauva nyt kiinnittynyt ja poraa tietään ulos salakavalasti ja hitaasti. Aamulla jopa suppaili suihkussa ihan kunnolla ja päivän mittaan tullut epäsäännöllisesti. Jotenkin masu pinkeä koko ajan.
Kokeilkaa muuten jos uskallatte huvikseen pyöritellä nännejä sormilla, kätilöni Englannissa suositteli sitä jos haluaa vauhdittaa suppareita, sitä ei suositella tehtäväksi kuin pari minuuttia kerrallaan. Mulla tepsii tosi kipeästi, mutta ei laukaise pitkäkestoisia suppareita. En tiedä mitä terkkari sanoisi moiseen...
Onkohan immeiset päässeet tositoimiin kun niin hiljaista?
Lumituuli rv40+5
...mutta huomena kyllä.
Kävin juuri äitipolilla yliaikaisuustarkastuksessa ja siinä todettiin että kaulaa vielä se 1,5 cm jäljellä, kuitenkin on 2 sormelle auki. Vauva on laskeutunut muttei kiinnittynyt. HÖ! ELI MITÄÄN ERIKOISTA EI OLE TAPAHTUNUT SITTEN RV 36+ JÄLKEEN!!!!!!!!
Kysyin että miten käynnistely, niin vastaus oli että vasta 42+3... eli että vkl yli oltais menty... Lääkärin mukaan käynnistys nostaa sektion riskiä, joten parempi että vaavi tulee luonnostaan. No pakostakin olen samaa mieltä, mutta tutkimusten päätteeksi lääkäri sanoi että ei aio odotuttaa minua viikonlopun yli, lapsivettä on kuulemma sen verran vähän! Eli huomen aamulla soitan kätilölle ja huomena sitten myös käynnistetään sytotecillä!
Ultran painoarvio vauvasta oli 3300g mutta lääkäri sanoi että omasta mielestä se on vielä pienempi...mutta katellaan. Siihen asiaanhan ei enää meikäläinen voi oikein vaikuttaa;)
Nyt käytiin miehen kanssa oikeen ravintolassa lounaalla ja kohta maataan vaan sohvalla ja katsotaan leffaa... pitää nyt nauttia kun on tätä rauhaa...vaikka oon kyllä jo melko malttamaton!
Tottakai tuo käynnistys mietityttää, mutta eipä muu auta kuin mennä " soitellen sotaan" . Onneksi tuo synnäri on omasta aikaisemmasta kokemuksesta erinomainen ja henkilökunta ihanaa.
Palailen kunhan jotain tapahtuu.
J.E.P 41+5
eli ei kaikki ainakaan oo päässeet tositoimiin.
Vaavastatotta taitaa olla, kun ei ole mitään kuulunut. Entäpä Gaia, onko mitään uutta?
Mulla kävely ei juuri ole vaikeutunut, eikä tahtikaan rauhoittunut sitten raskauden myötä. Tänään kävin neuvolassa ja kaikki arvot edelleen ok, ei alkanut terkka arvailemaan nähdäänkö viikon päästä vai ei, kummin tahansa saattaa käydä. Mieluusti kyllä ei nähtäisi..
Puikui rv 40+2
anteeksi että puutun teidän ketjuun, mutta tuosta käynnistyksestä....
gynet on aina luonnollisen syntymän kannalla....mutta kysykääpä joku lastenlääkäriltä....!
eivät suosittele noin pitkää yliaikaisuutta (käynnistyksen raja 42+3)joka jo luo erilaisen riskin vauvallekin....
kannattaa miettiä kenen näkökulmasta ja miltä kantilta haluaa asiaa katsoa, synnytyksen vai vauvan???
Viime yönä supisteli ekaa kertaa oikein kunnolla ja kipeesti. siis ihan sillei et ajattelin, et vois olla lähtö sairaalaan edessä. Mutta vähän yli tunnin jatkui, n. 15min välein ja sit nukahdin. On univelkaa muutenkin tosi paljon. Toissayö meni esikoisen kanssa valvoessa kun oli kipee ja nyt nukuin sit alle 5h, kun oli aamulla neuvola.
tänään kävin sit Ikeasta hakemassa supistuksia. Ja kyllä se kävely niitä sit aiheuttikin jonkin verran. Nyt vaan toivotaan, et alkais enemmän ja mielellään ei keskellä yötä supistelemaan.
Neuvolassa kaikki ok. Paitsi ettei mua tarkastanut edes äitiyspuolen täti. Tämä oli lastenpuolen eikä osannut antaa mitään koko arviota etc. Mulla on ollut aika huono mäihä, kun äitiyspuolen oikea täti on ollut pian 2kk poissa.
oasis 40+1
J.E.P. Onnea huomiselle!!
JAKSUJA Teille kaikille tasapuolisesti!!!!
tirppis
Mitäköhän luulette tämän olevan... Sitten tänne kirjoittamisen mulla alkoi tuntumaan inhottava paine alaselässä, koko alakroppa on ihan krampissa. Juoksen vessassa molemmilla hädillä koko ajan. Välillä tulee supistuksia, mutta harvakseltaan, tuntuvat menkkakivuilta. Masu pinkeä. Olen nyt muutaman tunnin jälkeen fyysisesti ihan poikki, aivan järkky väsymys!!! Ei ole edelliset oireilleet ollenkaan näin. Oksettava olokin, onkohan mulla sittenkin joku pöpö?
Aivan naatti Lumituuli
enpä oo ehtinyt tänne vielä ilmoittamaan.. niin et poika syntyi maailmaan 19.7. klo 22.07 mitat 3090g ja 49cm.. rv 39+2 oli menossa tuolloin ja empä ois aamulla arvanu että illalla oon jo äiti :)
synnytys oli aika helppo ja itseasiassa supistukset alko ku olin TallShipRace-tapahtumassa.. pokkana kävelin kaupunkia ympäri vaikka supisteli 10min välein.. klo 17 tulin kotiin ja silloin supisteli jo 5min välein ja kipeesti..klo 19 päätin et mennää sairaalaan kattoo tilanne, aattelin et kotiin tulen takasin.. no enpä tullu ku oli 5cm auki... ja en ehtiny ku ilokaasuu kokeilla ku olin jo 10cm auki ja puudutukset piti unohtaa.. eli ilman puudutteita pusasin.. noin tunnin sitä kesti..
täytyy sanoo et aika uskomatonta se on...
onnee muillekin vauvansaanneille... ja tsemppii ja voimia sitä vielä odottaville..
millaste ja poika 2 viikkoa
Olen kyllä ystävältäni kuullut että hänen synnytyksemsä lähti juuri noin käyntiin...jospa sullakin on tiedossa kohta tositoimet!!!!
On kyllä hassua kuinka erilaisia voi synnytykset olla, mullakin edellisestä vedet meni ihan itsekseen ja ylipäänsä tyttö lähti liukkaammin tulemaan rv 40+3 vaikka oli esikoinen! Nyt sitten käynnistellään;)
J.E.P
Mulla toi lenkkeily onnistuu taas paremmin kun muutama viikko sitten, onkin ollut pakko käydä kun turvottaa ihan kamalasti. Ikävä kyllä mitään supistuksia ei lisää.
Onnea MILLASTE ja kuulostipas " helpolta" . Eikös toisaalta olekin kivaa kun ei edes osaa odotella.
Lumituuli: voiskohan tulla lähtö?
Me täällä kaikki odotellaankin jo niin hermot piukeella... Oltiin tänään ostoksilla Jumbossa. Oltiin kyllä menossa viemään lapset pyörimään linnanmäelle, mutta siel oli niin paljon porukkaa, et ajateltiin josko huomenna ei olis niin paljon jonoja. Alkoi jo supistella hieman kipeämmin ja käytiin vielä pienellä kävelyllä. Ja mites sitten sattuikaan: loppui tietysti kun seinään. Tämä ihan selvästi vaan kiusaa.
Vikaa kertaa kävin neuvolassa tänään, eikä mitään muuta uutta kun painon nousua 1kg viikossa. Edelleen th sanoi, ettei painoa lähde arvioimaan, mutta ehkä ei edes 3,5 kiloinen. Voiko olla totta?! Meidän pojat kun olleet noin 4,5 kiloisia. Maanantaina soittelen sitten kättärille, jos ei mitään ole siihen mennessä kuulunut. Musta toi on hieman ihme, kun lisäävät aika moista tahtia päiviä noihin yliaikaiskontrolleihin. Nuorimmaisen kanssa kun oli 41+3 ja nyt 41+5, eikä edes kahta vuotta väliä. Onneksi tämä on viimeinen, seuraavan kohdalla odottaisivat varmaan jo viikoille 42+ ;-)
Taidanpa mennä saunan lämpöön köllöttelemään, tosin jokainen asento lauteilla hankala. Taas vierähti yksi päivä ja päästiin uusille viikoille.
Helpa ja Sissi 41+
Eikä mitään..on vaan pitäny koko päivä keksi tekemistä, ettei ihan mee hermot. Tosin kun ei oo mitään oireita ni ei tää niin kamalaa ole, mut johan sitä joutas. Mieskin joutuu taas viikonloppuna töihin, eli varmaan sillon sitten lähtee tulemaan, jotta joutuu hätistelemään kotia. Nyt kun ois ollu viikon loma tässä.
Onnea vauvan saaneille ainakin Millaste ja Ragazzina..oliko muita?
Saitko millaste vauvan Koksissa??? Tuli vaan tuosta tapahtumasta mieleen, itse siellä käppäiltiin 18. pv, mutta ei tuonu mitään suppareita tms.
terv. vaavastatotta 40+2
Unohdin laittaa onnittelut eilen, sorry...
Täällä vielä, sauna rauhoitti eilen tilanteen ja sain nukuttua suhteellisen hyvin. Kun ylös nousin niin tuntemukset taas alkoi:( Nyt ajattelin lähteä aamusta pikku lenkille ja touhuta tyttöjen kanssa koko päivän, josko tehdessä nää tuntemukset olisivat helpompia. Oikeasti mun alapäässä on niin jänniä fiilareita, että pelkään vauvan putoavan lattialle:), mullahan on syöksysynnyttäjän tausta ja en tunne kuin viimeisten senttien ajan kivuliaat supistukset. Mutta ei hötkyillä. Tänään on muuten oikea laskettuaika vauvelille, tiedän satavarmasti vauvan saaneen alkunsa tasan 38 viikkoa sitten perjantaina.
Onko teillä muuten tiedossa tarkka päivä?
Nautitaan vielä masuista ja raskaana olosta muutama päivä!
J.E.P:lle tsemppiä tän päiväseen ja tulehan sitten kertomaan uutisia!
Lumituuli rv40+6
Täällä on onneksi muitakin aamuvirkkuja;) Itse en kuuden jälkeen enää saanut unta, kun oli kauhea nälkä! Jä onhan tässä jo hieman malttamaton lähtemään sairaalaan kun tietää että tänään käynnistellään.
Pistän ilman muuta kuulumisia!
J.E.P 41+6
Jouduin saitraalaan jo to 26.7., mutta vauva syöksyi ulos vasta 30.07. Laitan tarkemman synnytyskertomuksen sitten synnytys puolelle, mutta niin uskomatonta kuin se onkin vielä klo 11, en ymmärtänyt synnyttäväni (3. kerta) ja vauva syntyi klo 11.38. Heti kun minut sängyllä osastolta saliin saatiin, piti alkaa ponnistamaan. Ponnistus 1 minuutti: tuloksena tytär 3460g/52cm. Pää edelleen pyörällä
Möhköfantti ja tytär 5 pvää
Piti laittaa Vompatti ja tytär :-)
No niin Vompatti ja onnea. Loppuvuodesta jo pohdittiin meidän samanlaisia taustoja jos oikein muistan; keskenmenoa ja pari poikaa alla. Teille sitten se tyttö tupsahti, saas nähdä mitä meille.
Viime yönä oli vatsa aika kipeä ja tais supistellakin vähän, ei tosin kipeesti, koska sain nukuttua suht hyvin. Tänäänkin supistellut aamusta alkaen pitkin päivää, mutta kipua vaan ei ole. Sais sattua ihan tosissaan niin tietäis, että loppurutistus lähellä. Hiljakseen vaan tekee tuloaan. Mulla on molemmilla aiemmillakin kerroilla supistellut jo ihan säännöllisesti alle 10 min välein pari päivää ennen tositoimia, joten taitaapi tämä vierähtää viikonlopun yli.
Alkaa vaan olla hermo aika piukeella ja jos ens viikolle menee, niin täytyy tehdä jotain suunnitelmia. Mies ei välttämättä pääse niin helposti töistä lähtemään ja pojatkin pitäis saada jonnekin hoitoon synnytyksen ajaksi. Jotenkin olen kai luottanut siihen, että olis jo syntynyt. Huomenna anoppi ja miehen sisko lapsineen suuntaavat siis takaisin Itä-Suomeen.
Tänään yritettiin hakea vauhtia koko päivä Linnanmäeltä, mutta turhaan. Lapset saivat kyllä pyöriä laitteissa enemmän kuin tarpeeksi. Olis varmaan pitänyt piilottaa maha ja ottaa kunnon kyydit jossain laitteessa, tosin tätä etumusta ei piiloon enää saa millään. Meidän vaavi vaan ei ymmärrä, että ulos pitää yrittää alakautta, eikä kyljestä ;-)
Helpa ja Sissi 41+1
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena, mutta on vähän sellainen tunne, et vois pian alkaa supistelemaan ihan kunnolla. Tänään olen kävellyt paljon. Tosin eilenkin Ikean läpi ja siitä seurasi vain tosi hyvät yöunet. Mutta tänään on erilainen tunne ja tässä saunan jälkeen on muutama supistus tullut.
Mutta pitää toivoa ettei mene hirveesti yli. meillä rassaa jo mummin hermoja, sillä hän lähtee mun kanssa synnytykseen, siis mun äiti. odottaa joka yö soittoja ja nukkuu huonosti.
oasis 40+2
Onnea Vompatti tytön johdosta!
Mitenköhän J.E.P:llä on eilinen mennyt?
Täällä eilinen päivä oli tosi kiukkunen ja kesken päivän iski kamala väsy, mihin ei auttanut kuin päikkärit. Sitten nukkumaan mentäessä alkoi kivuliaat supparit 10min välein, niitä kesti monta tuntia kunnes nukahdin, tunsin ne unen läpi, mutta aamulla heräsin kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Todella ikävää kiusaamista:( En ole ennen tällaista kokenut, joten olen vähän päästä pyörällä.
Täytyy ihmetellä ja odotella mitä tämä päivä tuo tullessaan.
Lumituuli rv41
Täällä sitä edelleen ollaan. Ja varmaan vielä pitkään :( Saunan jälkeen tuli muutama supistus ja siihen sit jäi. Yöllä nukuin yllättävän hyvin. aamulla teki vaikeata nousta ylös. Tosin katsoin klo 4-5 telkkaria.
Mitään suunnitelmia ei ole koko viikonlopuksi. pitäis kai olla, niin varmasti tulis lähtö. Mä en olis ikinä uskonut, et tää venyy ja venyy näin. Ja kuinka odottavan aika on todella pitkä. Pitäis kai vaan nauttia viimeisistä " vapaista" hetkistä. Kun kotonakin voi istua rauhassa tietokoneella tai katsoa telkkaria ja esikoinen touhuaa omiaan. Mutta kun maha painaa ja kiettii kaikkea mahdollista, niin eipä tässä ehdi nauttimaan.
Ja mua ärsyttää ihan älyttömästi kun olen ihan sokkona menossa synnyttämään. Vauvasta ei ole mitään painoarviota. terkkari vaan sanoi, ettei hän osaa sanoa. edellinen terkkari oli kans tosi epävarma, eikä osannut sekään sanoa mitään.
oasis 40+3
Minulla on supituksista vapaa yö takana. Päätin eilen illalla jotta lähden sairaalaan jos alkaa ankara supistelu taas. Mutta ei alkanut, hyvä niin koska sain nukuttua.
Nyt on uutena vaivana sellainen etten pysty oikein kävelemään. Sattuu ihan järkysti alapäähän. Tälläistä ei ollut aikaisemmista raskauksista vaan kävin reippailla lenkeillä ihan loppuun saakka. Miten teillä muilla??
Harmittaa todella paljon jos ei pysty kunnolla liikkumaan, kun pitäisi saada aikakin kulumaan jotenkin.
Gaia 40+2