Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sydänäänet, monennellako raskausviikolla?

06.03.2009 |

Hei!

Kuinka monennella raskausviikolla olette kuulleet sydänäänet ensimmäisen kerran? Odotan esikoistani ja sydänäänet kuulimme rv10 todella hyvin ja lääkäri totesi että taitaa olla vahva lapsi tulossa kun ei nuo sydänäänet yleensä vielä kuulu. Nyt kun jatkuvasti luen kaikista vauva lehdistä "rv12 nyt voit kuulla sydänäänet", mietin että mahtaako ultrassa ensi viikolla laskettu aikastua vai onko siellä vain niin vahva lapsi vai onko muutkin jo ennen rv12:sta kuulleet ne äänet? :D

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuuluneet yleensä viikoilla 10+, neloselta kuului nyt 10+1 eli kyllä ne voi kuulua jo ennen viikkoa 12, riippuen mm. neuvolan laitteista, kohdun paikasta ja sikiön sijainnista kohdussa. Onnea odotukseesi :)

Vierailija
2/10 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo sydänäänet kuulimme 9+4rv:lla ja nyt menossa 11+6 =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kuului sydänäänet kun kuukautisten mukaan oli viikkoja 10+3, mutta ultrassa laskettuaika sitten siirtyi, joten todellisuudessa nuo sydänäänet kuuluikin jo 9+5. Moni ihmetteli silloin myös multa, että miten niin aikaisin kuului. Kai siellä on siten vahva kaveri kasvamassa :).

t. Eve rv15+4

Vierailija
4/10 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulunut rv 11 joten kävin ultrassa ja vauva oli elossa. Joten vasta rv 13 kuului äänet pitkän etsinnän jälkeen dopplerilla!

Toivo rv 14

Vierailija
5/10 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ekalla käynnillä, toisen lapsen 10+0,samoin ekalla käynnillä ja kolmannen kanssa kuului viikolla 10+0

Vierailija
6/10 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan sydänäänet voivat kuulua jo aiemmin, minulla kuului esikoisesta rv 9+5 enkä nyt tiedä oliko se lapsi erikoisen vahva ;o) Nyt, vaikka olen yhtä hoikka/samanpaksuinen ku viimeksi ja istukka eessä kuten viimeksi niin silti ääniä ei kuulunut vielä rv 11+0, mikä oli tietysti pettymys kun eka kerralla äänet kuului niin varhain. Ultrassa kuitenkin todettu että natiainen voi hyvin ja sydän paukuttaa.

HANNELE rv 13+0

Vierailija
7/10 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eka 9+5 (etuseinäistukka) ja toka jo 7+5 (takaseinäistukka). Tuolloin toki viikkoja sitten luultiin olevan enemmän ja mut passitettiin pian nt-ultraan, joiden perusteella nuo viikot siis laskettu taaksepäin. Nt-ultran viikot on sitten päivälleen vastanneet rakenneultran viikkoja.

Vierailija
8/10 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuuluvuuteen vaikuttaa tosiaan moni asia (ei välttämättä niinkään vauvan vahvuus ehkä kuitenkaan) kuten kohdun kallistuskulma, istukan sijainti, dopplerin laatu, th:n kokemus etsiä ääniä riittävän alhaalta jne. Sydänhän kuitenkin alkaa sykkiä jo 25 pv hedelmöityksen jälkeen eli rv 5+4 tienoilla.

Vierailija
9/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo 12 viikkoa taitaa olla sanottu juuri sen takia, ettei äidit hätäänny jos ei kuulukaan ennen sitä.

Itsellä kyllä ja ilmeisesti tutuillakin on kaikilla kuulunut jo ekalla neuvolakäynnillä.

Olen samaa mieltä, että enemmän on kiinni neuvolantädistä ja äidin fysiikasta, tosin mulla kuulunut molemmissa raskauksissa jo 8-9 viikoilla vaikka istukka onkin ollut edessä.

Vertailun vuoksi, hain sairaslomaa raskausviikolla 36 tai 37 ja tuolloin ei terveyskeskuksen lääkäri saanut dopplerilla sydänääniä kuuluviin. Joten on tosiaan taidoissa eroa ihmisilläkin!

Onneksi tunsin kuitenkin vauvan liikkeet koko ajan, ei iskenyt paniikki että onko se elossa vai ei.

Vierailija
10/10 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on varmaan tosi yksilöllistä, ja myös "vauvariippuvaista" millon äänet kuuluu... Mulla ainakin toisen lapsen äänet kuultiin jo viikolla 9+1, mut toisen sydänääniä ei taidettu saada kuulumaan vielä 12 viikollakaan ja on niin vilkas tapaus että edelleen niitä aina kissojen ja koirien kanssa etsitään vaikka viikkoja on jo 38+4 :)