Meidän perheessä on vaihtunut sisäfilee maksalaatikkoon taloudellisista syistä
Ja tiedättekö mitä! Nyt se ruoka vasta maistuukin hyvältä, kun olen alkanut tekemään köyhäilybudjetilla ruokia. Tänäänkin söimme lounaaksi siskonmakkarakeittoa ja mustikkapiirakkaa itse poimituista marjoista. Olen viikon verran yrittänyt pitää päiväbudjetin viidessä eurossa ja lapsetkin ovat vain kehuneet ruokia. Jos teillä on hyviä vinkkejä säästämiseen, niin kertokaa. Me olemme esimerkiksi ostaneet pakkaseen, kun olemme löytäneet jotain hyvässä tarjouksessa ja poimineet pakastimeen paljon mustikoita.
Kommentit (4)
Aina silloin kun meillä ryhdistäydytään ja seurataan kuluja ja viikkobudjettia meillä syödään tavallista paremmin ja monipuolisemmin. Tomaatit ja kurkut saa rinnalleen keitetyt porkkanta ja muut juurekset ja raasteet (kaali-puolukkaraaste - nam).
Jauheliha (vaikka onkin edullista) saa vaihtelua mm. seistä, silakoista, kirjolohesta joista varioiden saa monia ruokia.
Jugurtit ja muut vaihtuu marjapuuroon jne.
J aitse tehdyt sämpylät ovat ihania.
Nyt on taas valitettavasti lipsahtanut viikonloppuna filettä - viikolla " jotain nopeeta kanasta/jauhelihasta" ja aamupalaksi muroja tai jugurttia ja voileipää. TYöhön paluu ja kiire aina saa tmän aikaan, ehkäpä kohta taas rauhoittuu. Ja parin viikon päästä päästään tatti- ja kantarelli metsään ja keittelemään marjamehua mummolaan.
Tämä ei onnistu uusista perunoista. Pestään perunat hyvin, lohkotaan noin neljään osaan pituussuunnassa. Kuivataan paperiin tai pyyhkeeseen. Tilkka ruokaöljyä purkkiin ja perunat uunivuokaan, öljyä vuoka. Pullasudilla öljyä perunoiden pinnalle, voi laittaa myös jotain maustetta jos tykkää.Sitvaan hieman suolaa päälle ja uuniin noin 200 asteeseen, uunista riippuen 20-30 minuuttia. Meillä ainakin loppuvat aina kesken eivätkä muuten välttämättä vaadi lisäkseen mitään muuta ruokaa.
Löytyy varmasti kirjastosta...
Uusitussa Penninvenyttäjän keittokirjassa valmistetaan hyvää ja edullista kotiruokaa selkeiden ohjeiden mukaan. Ohjeet perustuvat tavallisiin, kotoisiin ruoka-aineisiin.
Kirjassa on suosikkiruokia vuonna 1993 ilmestyneestä ensimmäisestä painoksesta ja 75 täysin uutta reseptiä. Mukana on myös hyödyllistä tietoa perusruokalistan suunnittelusta ja oman keittiön hankinnoista.