Miten te saatte taapron nukkumaan? Raivohullu äiti avun tarpeessa.
Nyt ois hyvät neuvot kalliit...
Oon aivan tuhannen väsyny ton 2-vuotiaan nukahtamiseen. Tai siis se ei nukahda. Pari tuntia pyörii aina tuolla, ei nukahda vaikka ois kuinka väsyny. Eilen nukahti illalla 22.30 vaikka oli väsyny jo 20 kun laiton petiin.
Tyttö hyppii ja riehuu ja ihan selkeästi pelaa mun kanssa. Sukeltaa aina peiton alle jos oon tulossa sitä ojentamaan. Vihaan sitä naurua.
Oon kokeillu jo kaikke mitä on tullu mieleen: oon yrittäny olla vieressä silittämässä, tai edes vahtimassa ettei karkaa sängystä, mutta sillon se rieuhuminen vasta alkaakin.
Ainut keino millä oon saanu sen pysymään sängyssä, on se et karjun sille ja tyttö alkaa itkemään, kun on niin väsynykin. Mutta se ei pitemmän päälle oikeen toimi.
Nyt alkaa olla tilanne se, että tää 4 tuntia päivässä alkaa ottaa tän äidinkin voimille niin että äiti nukahtaa ennen lasta. Ei muuten auta sekään, että lapsi näkee että mä nukun. Se juoksee täällä ympäri kämppää tai pomppii sängyssä.
Aiemmin tää neiti nukahti aina ihan helpolla. Annoin vaan pusun ja jätin sänkyyn.
Tekis mieli jättää se lapsi tänne yksin ja painua ite pihalle oottamaan että show on ohi. Mä en oikeesti nyt keksi mitä tekisin. Ai niin, oltiin just tossa reissussa ja kaikki mummut ja papat ja puolituntemattomat täditkin sai ton lapsen unille ihan hetkessä. Eli toi lapsi nyt kokeilee mua jotenkin, mutta sanokaa mitä mä voin tehä.
Kommentit (58)
Vinkkejä täältä voi saada, mutta mikään vastaus ei ole sen suurempi totuus. Jokin pelaa yhdellä äiti-lapsi-parilla, mutta sama ei sellaisenaa tuota tulosta toisilla.
Eikä ole toimineet kuin hetken kunnes tulee uusi kausi ja lapsi heittäytyy hankalaksi. Jokaisen pitää keksiä itselle sopiva tyyli toimia, meille on myös vieressä nukuttaminen koitunut helpotukseksi vaikka melkein 2 vuotta oltiin nukuttamatta.
Tämä rieukkuminen alkoi jo ennen isojen tyttöjen sänkyyn siirtymistä. Pakko oli jo turvallisuussyistä siirtää isojen sänkyyn. Sieltä se ei ainakaan putoa kovin korkealta... Osasin kyllä odottaa tätä karkuun juoksemista...
Meillä on kyllä aina ollu rutiinit hyvinkin tarkat. Ja lapsi itse myös osaa ne. Jos ei oo iltapalalle pyydetty oikeeseen aikaan niin tyttö nousee itse pöytään...
Kai tää just kuuluu tähän ikään. Pelottaa vaan niin julmetusti, että tätä jatkuu pitkäänkin, kun oon ite jo muutaman viikon jälkeen ihan palasina. Alkais jo päiväkoti, niin saavat siellä tapella edes ne päiväunet. Tosi kivaa, kun on niin sata asiaa, joita voi tehä vasta kun lapsi nukkuu...
(Nyt se nukahti tonne sänkyyn itse, siis sellaset 2 tuntia 45 minsaa meni taas.)
ap
kuulostaa aika ankealta tuo elämä yksiössä. Kaupungiltakin/ kunnalta saa kaksion ihan helposti, kun perheessä on enemmän kuin yksi henki.
Tossa meni yks viikko niin, että päiväunia ei neiti sit nukkunut kuin parina päivänä. Ihmettelen suuresti, miten noin pieni jaksaa ilman päiväunia, jos nukahtaa vasta ysiltä ja herää kuudelta.
Aiemmin nukkuin yöt iltakasista johonkin aamukuuteen-kaheksaan. Ja päiväunia puolesta tunnista kahteen tuntiin, riippuen vähän yöunista.
Tyttö ei nukahda vaikka olisi väsynyt. Taistelee oikeen unta vastaan. Ja tietty kun se menee yliväsymyksen puolelle, ei ainakaan nukahda.
ap
Mutta koskaan ei ollut ennenkään nukahtanut helposti. Sit kaksivuotiaana meillä alkoi jo helpottamaan, eli alkoi nukahtamaan 30 - 45 minuutissa. Ja se tarkoittaa meille helppoa. Kaikki on suhteellista.
Olen jo oppinut myöntämään itselleni, että minulla vaan sattuu olemaan hankalampi lapsi nukkumisien suhteen. Ärsyttää nuo säännölliset rutiinit-ohjeet, meillä ei niistä ole koskaan ollut hyötyä. Lapsi on vaikea niin on. Olen hyväksynyt sen ja ymmärrän sen vasta nyt, kun toinen lapseni on päinvastainen nukkuja. Ja samat metodit, rytmit ja rutiinit olleet kummallakin.
Aina kun lapsi nousee pois sängystä seuraa rangaistus -> istumaan mietintäpenkille (tylsä, virikkeetön paikka). Kun on miettinyt, niin sänkyyn. Ja sama toistetaan niin monta kertaa kun on tarpeen.
Tavoitteena pitää olla aluksi, että pysyy omassa sängyssä. Sitten voi edetä muihin käytöshäiriöihin (pomppiminen, huutelu yms.)
Siis todellakin on kokeiltu.. Siis mä olen useamman kerran nukahtanut siihen patjalle. Sit jossain vaiheessa havahdun siihen, että lapsi kolistelee jossain. Eli ei toimi.
Tykkään kyllä tästä kämpästä... Varmasti toimis tietty nukahtaminen tässä vaiheessa paremmin, jos sais lukittua ton kakaran turvallisesti johonkin yksin...
ap
Tähän asti lapsella on ollut pari unikaveria. Nyt se vaan leikkii niillä siellä sängyssä ja hakee kopasta lisää leluja heti kun mun silmä välttää.
Pitäiskö siltä ottaa ihan kaikki lelut sieltä pois? Ei olis sit mitään millä leikkiä. Tai kai toi tyttö leikit keksis peitolla ja tyynylläkin...
ap
Meillä oli tuollainen lapsi. Sille ei ihan oikeasti voinut mitään. Otan osaa, hän on kenties muutenkin jääräpäinen. Meillä ainakin. Nyt lähes 5-vuotiaana menee nukkumaan hyvin. Pidettiin 4-vuotiaana tarrataulua. Kun sai tarrat täyteen, sai palkinnon.
Toinen lapsi taas kömpii itsekseen sänkyyn, ei ikinä kiukuttele moisen asian - ah nukkuminen on kivaa - kanssa.
Tässä sinulle vinkki: älä syyllistä itseäsi, että et osaisi nukuttaa lasta. Se ei ole sinusta kiinni. Raivo laantuu edes vähän, kun ei tarvitse kaiken päälle syyttää vielä itseäänkin.
Toki se voi siis auttaa siihen, että lapsi pysyy sängyssä, mutta ei se poista nukahtamuisen vaikeutta. Meillä ne hankalat kaudet liittyvät usein turvallisuudentunteeseen ja suurempaan äidin tarpeeseen. Siksi lapsi nukahtaa vasta kun äiti istuu vieressä. Kysin neuvolasta asiasta jossain vaiheessa ja neuvolapsykologin mielestä on ihan normaalia, että 30minuuttia istutaan leikki-ikäisen vieressä nukkumaan mennessä. Meillä tosin tuolloin istuttiin 1-2h iltaisin. Siitä se hiljalleen lyheni ja lopulta pääsin oven ulkopuolellekin... Kunnes tulee seuraava hankala kausi.
joten tilanne eri, mutta leluista sen verran että meillä saa ottaa sinne yhden (ohuen, pienen) katselukirjan, mutta kirjoja ei vaihdella sen jälkeen.
Ainakin kirjat pystyy siirtämään ylös, jos ne on ongelma (meillä on)
Vierailija:
. Nyt se vaan leikkii niillä siellä sängyssä ja hakee kopasta lisää leluja heti kun mun silmä välttää.ap
Ei sun silmä saa välttää. Sun on nyt vahdittava, että se lapsi pysyy siellä sängyssä. Jos siis haluat, että se alkaa taas siellä pysymään. Mutta jos sä et vahdi sitä ja se pääsee sieltä pois, niin ei se silloin opi siellä pysymäänkään.
Sun on nyt vaan tehtävä töitä.
Mielestäni aikuinen määrää kuitenkin sänkyynmenoajan ja sängyssä on pysyttävä ilman, että joku istuu vieressä.
Jokaisen meistä on opittava se oma tapa rauhoittua nukkumaan. Joillakin se on aina vaikeampaa kuin toisilla.
Omat lapseni eivät ole koskaan nukahtaneet helposti=nopeasti, mutta pysyvät kyllä sängyssä kunnes nukahtavat.
Tärkeintä on se, ettet ala syyllistää itseäsi. Itse omaan samanlaisen lapsen ja olen superkateellinen niille lapsille, jotka nukahtavat tyyliin 10 minuutissa. Meitä on moneksi, se vaan on niin.
Ensin menin viereen makaamaan, kunnes nukahti, mutta se ilta jäi tosi lyhyeksi, kun pieni taapero taisteli untaan vastaan. Sitten päätimme laittaa oven lukkoon, koska muuten karkaili. Jos leikki varoitusten jälkeen otimme sähköt huoneesta, ettei voinut pitää valoja. Nykyisin ei tarvitse enää sulkea ovea välttämättä. Jos pyytää jättämään oven auki jätämme, mutta, jos karkaa niin ovi menee lukkoon.
ja komennan aina takasin kun nään et se lähtee. Mutta toi lapsi saa vaan lisää kierroksia siitä, kun mä komennan sitä tai vien takasin sänkyyn tai istun siinä vieressä. Ehkä se nukkuis, jos sen sulkis pimeeseen huoneeseen yksin pelkän tyynyn ja peiton kanssa. Myydäänkö jossain jotian parin neliön umpioita?
ap
Vierailija:
Vierailija:
. Nyt se vaan leikkii niillä siellä sängyssä ja hakee kopasta lisää leluja heti kun mun silmä välttää.ap
Ei sun silmä saa välttää. Sun on nyt vahdittava, että se lapsi pysyy siellä sängyssä. Jos siis haluat, että se alkaa taas siellä pysymään. Mutta jos sä et vahdi sitä ja se pääsee sieltä pois, niin ei se silloin opi siellä pysymäänkään.
Sun on nyt vaan tehtävä töitä.
Mutta kerro meille uteliaille, että mitä sinä sitten teet, kun sun lapsi ei nukahda millään. Riehuu 2,5 tuntia. Se on aika pitkä aika antaa lapsen riehua väsyneenä.