Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävytöntä käytöstä muutamalla vanhemmalla tänään päiväkodilla!

Vierailija
30.07.2007 |

Oltiin pojan kanssa tutustumassa päiväkodin pihaan iltapäiväulkoilun aikana. Lapsia oli vähän ja ulkona oli yksin ensimmäistä päivää oleva lastentarhanopettaja.

Yksi äiti rupesi sättimään heti hoitajaa, kun poika oli nukkunut liian pitkät päiväunet ja alkoi heti antaa ohjeita, miten hänen poikaansa kuuluu kohdella.

Toinen taas oli erittäin ynseä ja kyseli tylysti muutaman kysymyksen ja kun opettaja ei osannut vastata, tuhahti tämä äiti ja kysyi milloin se ja se hoitaja tulee lomalta.

Oli varmaan tosi kiva ensimmäinen työpäivä. Vähän pisti miettimään, että millä mielellä tuokin mukava ja ystävällinen täti hoitaa lastani tulevaisuudessa, jos vanhempien kohtelu on tuota tasoa. Toivottavasti tämä oli poikkeustilanne. Itseäni jäi kovasti vaivaamaan ja varmasti tuota uutta opettajaakin.

Toisaalta on kyllä päiväkodin johtajaltakin erikoista, että uusi työntekijä jätetään ensimmäisenä päivänä yksinään iltavuoroon.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsilla meni hoidossa aina kaikki päivät hyvin hoidossa, aina reippaita ja ilosia. Kotona voidaan laittaa vastaan erilailla.

Mutta ei se silti poista sitä että jos nukkuu liikaa on rytmi sekasin nopeesti. Toiset on herkkiä tälle ja niitä hoitajien pitää silloin hoitaa!

Jos meillä lapset olis alttiita muutoksille ja huutais väsyneenä kahteentoista niin kyllä sanoisin hoitajille, ja jos ei muutosta tapahtuisi niin napsahtaisi nopsaan soitto valvojalle.

Kyllä meillä saadaan lapset nukkuun ajallaan, rutiinit on ollu samat aina ja homma toimii. Ei haittaa jos nukkuu pitkäänkin. Mutta kaikilla ei niin ole. Ei ne ole erityislapsia, vaan ihan tavallisia tanavia.

Hoitopaikka on olemassa perhettä varten. Joku saa rahaa että syöttää, nukuttaa, herättää, leikkii ja ulkoilee lapsien kanssa sovitusti. Ei niistä poiketa. Jos hoitaja ajattelee että vanhempi on vaikea tai ei osaa nukuttaa jos lapsi nukkuu liikaa niin musta vikaa on hoitajassa. Jos vanhempi sanoo että lapsi häiriintyy jostain niin kai sitä yritetään auttaa? Eikä tehdä pakolla lapsen oloa pahaksi? Koska lapsi IHAN OIKEASTI saattaa olla kiukkunen, itkunen, väsynyt mitä vaan kun hoitoaika loppuu. Ei ole puhe siitä että lapsi on " normaalistikin" erilainen kotona, vaan se että jos joku selkeästi on huonompi lapselle niin eihän niin silloin voi sille lapselle tehdä!

14

Vierailija
22/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

J Mua ei kiinnosta se tietääkö se lapseni nimen ekana päivänä, mutta tasan tietää sovitut asiat.

14

Mitäpäs luulet, 14, kumpi saa lapsesi olon tuntumaan mukavammalta/turvallisemmalta/toivotummalta ekana päivänä päiväkodissa loman jälkeen, se, että hoitaja kutsuu häntä nimeltä, vai se, herätetäänkö hänet nyt vai 20 minuuttia myöhemmin? Onko sulla oikeasti lapsia? Mietitkö ikinä, miltä asiat heistä tuntuvat?

Jos kaltaisiasi ihmisiä ei olisi, olisi sotiakin varmasti vähemmän. Aikuinen, normaalilla järjenjuoksulla varustettu ihminen tietää, että epäkohtelias vittuiluasenne ei ikinä aloita rakentavaa keskustelua. Hae apua ennen kuin kilahdat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan vakuuttua, että sä olet provo, koska kukaan ei voi olla noin taukki. Hoh hoijaa!

Vierailija
24/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen mielestään on normaalia ja asiallista mennä vittuilemaan, jos joku asia ei suju hänen mielensä mukaan. Ja sitten tehdä vielä valitus korkeammalle taholle, jostain pienen yksilön sanomasta lauseesta (mitä oli kuullut vierestä hoitopaikassa!!).

Mitä työtä sinä 14 teet? Kuinkahan moni tulee vittuilemaan työsi virheistä? Kuinka moni on asiallinen? Onneksi asiallisia ihmisiä on kuitenkin enemmistö minunkin asiakkaissani.

Varmaan jatkossa vaihdat lastesi koulua, harrastuspaikkaa sun muita " koska siellä hoidetaan lapsen asiat väärin" . Ex-hoitopaikassa ollaan varmaan tyytyväisiä että tajusit vaihtaa toiseen hoitopaikkaan...

Vierailija
25/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 on varmasti jossain tehtaassa liukuhihnan ääressä. Siellä olen aikoinani kesätöissä tutustunut kaltaisiinsa. Myös kyllä ihaniin, asiallisiin, sydämellisiin ihmisiin, mutta ikinä en vastaaviin vinkujiin, valittajiin ja vittuilijoihin ole sen jälkeen törmännyt. Kuin olisi ollut yläkoulussa uudelleen.

Vierailija
26/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikointia: oletko lukenut siitä kun kirjotin miten meille sanottiin että meillä tehdään näin. JOS hoitopaikan " kommunikointia" on se että sanotaan, ettei lapsia herätetä. Missä se kommunikointi on?

Eikö kommunikointiin kuulu myös anteeksipyyntö vanhemmille?

Jos hoitopaikka on aikasemminkin ollut töksähtelevä niin ehkä silloin uusi hoitaja saa juuri tollasen näkökulman? Että sielä joku vanhempi huutaa hoitajalle? Vaikka kyseessä saattaa olla vanhemman turhautuminen..

Se on täysin tapauskohtasta millasta keskustelun laatu on! Totta helvetissä ihmisten PITÄISI pystyä keskustelemaan, mutta aika usein se rajottuu haku- ja viemistilanteeseen. On minuutti ehkä aikaa, kun lapset pukeutuu tai riisuu. Sitten hoitajan tarttee mennä. Jos on ollu tilanteita ettei hoidon kanssa homma toimi niin saattaa olla vihanen.

Lapset nyt on ainakin omat siinä kuuloetäisyydellä. Kerro miten kommunikoida hoitopaikan kanssa joka ei ota vastuuta ja sanoo ettei meillä herätetä kesken unien?

Itse otan lapseni hoidon tosissaan ja monta kertaa lähdin itkun kanssa koska meitä vanhempia on solvattu välinpitämättömiksi tms.

MinäMinä- roolia en ymmärrä josta 101 kirjoitti: Minä olen minä ja lapseni ovat minun ja mieheni ja hoidossa toisaalla. Mitä ajattelen jos lapseni on hoidossa paikassa jossa MEISTÄ tuntuu ettei meitä kuulla? Ei sano että muut tekee kuten me. Tiedän että on olemassa monta tapaa vaikka nukuttaa.. Mutta se että jos lapsella on ongelma jonka voi poistaa noudattamalla jotain tapaa? Minusta meidän ei pidä mennä naapurin Matin mukaan hoidossa, riittää että on ne perusasiat: ulkoilu, ruoka, juoma, leikki, uni. Mikä hoitaja ei halua että hoidettavalla olisi asiat hyvin? Onko se yksi ja sama että lapsi kiukuttelee tuntikausia turhaan, kunhan kiukuttelee toisaalla? Minusta se on törkeää.

Siinä ei ole tekemistä minulla tai miehelläni, vaan siinä on kaikki tekeminen sen lapsen kanssa. Jos olisin poissa töistä niin en minä antaisi lapsen nukkua tuntikausia jos se vaikuttaa yöuneen. Sama pätee kaikkeen: vaippaan jos tunnistaa pissan, pukeutumiseen jos tulee hiki helposti.

14

Vierailija
27/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se tullut jo selväksi, että sua harmittaa, kun lapsesi nukkui liian pitkään ja seuraava ilta meni valvomiseksi. Että riittää jo.

Vierailija
28/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niillä silloin aikaa vahtiakaan niitä lapsia?

Vierailija
29/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä lähden siitä että lapsen tarvetta katsotaan!! Jos se uni joka teitä nyt mättää selkeesti niin jatketaan jauhausta.. Ihan oikeesti, on lapsia, olen tehnyt valituksen hoitopaikasta. En todellakaan jätä lapsiani hoitoon jossa vanhempien mielipiteitä ei kuunnella.

Minun lapseni ovat pieniä, mutta lapsen hoito ei ole vaikeaa. Tyydytetään perustarpeet ja ollaan läsnä.

Miksi minä en saisi sanoa tässä että jos lapsi kärsii jostain niin se pitäisi muuttaa? Se ei ole hoidossa ylitsepääsemätön asia hoitaa lasta mutta onhan se helppoa kun lapsi nukkuu. Mutta onko lapsi hoidossa nukkuakseen jotta voi illat kiukutella kun ei nukukaan? Ja syyllistetään vanhempia ettei osata? Jos lapsen hoito alkaa vaikka kuudelta, niin miksi lapsi ei voisi nukkua kahdeksalta kunnon yöunia?

Lapselta ei hoidossa vaadita muuta kuin samaa kuin muualla, kuuntelee kun neuvotaan ja on satuttamatta. Niinkuin muuallakin. Sitä vaan leikitään valvotussa tilassa isolla porukalla. Yksityinen hoitaja tietty pitää samaa määrää lapsia kuin jollain on vaikka sisaria, silloinhan tilanne ei muutu ja päivät on samaa arjet ja pyhät.

Vanhemmat ei voi osoittaa hoidolle järin suuria vaatimuksia. Minua tosin ihmetyttää miten unen määrän rajottaminen voi edes olla suuri asia.

14

Vierailija
30/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin opittu VAATIMAAN. On oikeus vaatia sitä ja tätä. Mitä kuningattaria oikein kuvittelette olevanne? Jos elämänne on niin erityistä ettei päiväkodin ihmiset osaa hoitaa jaloa jälkikasvuanne, niin viekää ihmeessä lapsenne jonnekin muualle kuin kunnalliseen rahvaan päivähoitoon. Onhan sitä kaikenlaista eliittihoitoakin saatavilla. Jos taas ootte persaukisia taviksia, niin on kyllä tyytyminen siihen että lapsenne on osa laumaa, eikä päiväkodissa ole mitään edellytyksiä noudattaa vanhempien pikku oikkuja. siellä lapsi on osa suurta joukkoa ja sellaiseen on sopeuduttava. Musta on ihan naurettavia puolet niistä kysymyksistä joita vanhemmilta kysytään. Jos tuo lapsensa suureen ryhmään, on ymmärrettävä ettei siellä voi joka herneestä patjan alla urputtaa.

Ja aikuinen ihminen tosiaan puhuu kritiikkinsäkin toiselle ystävälliseen sävyyn. Ei se päiväkodin täti mikään taikuri ole vaan ihan tavallinen, rajallinen ihminen. Jolla on paljon muutakin tehtävää kun teidän perheenne unirytmi.

Itse en ole erityisemmin vaatimuksia ladellut, olen sanonut että riittää kun hoitavat parhaansa mukaan, luotan kyllä. ja lapset ovat kiintyneet täteihinsä ja tädit tykkäävät lapsistani tosi paljon. Eikä meidän elämä mene sekaisin jos joskus menee päikkärit yli tai tapahtuu jotain muuta. Päikkärissä päikyn tavalla ja kotona kodin tavalla.

Mun mielestä vanhemmilta on oikeus vaatia suhteellisuudentajua ja aikuista käytöstä. Muuten lapset pois ja parempaan kotiin.

Vierailija
31/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitto siinä nyt muka on niin suuri ongelma ettei vanhempien toivomuksia voisi siinä noudattaa?

Vierailija
32/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa lisää lapsia. Helpottaa. Päiväkodissakin on lapsia joilla on ihan oikeitakin ongelmia, johon hoitajien voimavaroja tarvitaan. Se että sun lapsesi nukkuu liikaa päiväunia, ja joudut siis kuuntelemaan kitinää- ei ole oikea ongelma.

Itse olen tyrmistyneenä kuunnellut näitä vanhempia jotka päiväkodin vanhempainillassa yrittävät tarjoilla omia periaatteitaan koko päiväkodille; vaikka kun meidän jesse ei saa syödä karkkia niin sovitaanko ettei koko päiväkodissa tarjoilla karkkia. jne. Eli koko maailman pitäisi pyörähtää sen mukaan mikä juur meillä on niin tärkeää. Siinä on lapsella vielä kova ja kurja koulu edessä, eikä vanhemmista yhtään apua. Sääliks käy.

Joo menee vähän kauas tuosta nukkumisasiasta, mutta lapselle on erittäin tärkeää tuntea olevansa osa yhteisöä, hallita yhteisön säännöt ja nauttia onnistumisista muiden kanssa. Jos vanhemmilla on pää täynnä erilaisia metodeja ja periaatteita joilla ei oo mitään tekemistä ympäristön todellisuuden kanssa, lapsen elämästä tulee jatkuvaa ulkopuolisena olemista, epäonnistumisia sosiaalisissa suhteissa jne.

Ja vanhemmista näitä " kaikkensa on yrittänyt ja aina sua on rakastettu" - marttyyreita, jotka eivät tajua lastensa hädästä mitään.

Vierailija
33/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta niillä tädeillä on ihan tarpeeks työtä lasten perushoivassa , eivätkä ehdi käydä lukemassa varhaiskasvatusstrategiasta millä sanoilla tätä kaveria nyt juuri tässä tilanteessa pitikään puhutella. Kun on suuri lapsiryhmä ei voi koko ajan saada yksilöllistä hoitoa. Parhaansa varmasti yrittävät. Eikä sekään ole mielestäni oikein, ettäjos muut haluaisivat nukkua, jonkun kullanmuru kiskotaan ylös muiden unta häiritsemään, jotta vanhempien iltarauha ei mene.

Jos lapsenne ei voi sopeutua ryhmään, hoitakaa itse lapsenne kotona tai hankkikaa hoitaja kotiin.

Vierailija
34/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen päiväkodissa ei tarjoilla ja se on vain hyvä asia.

Vierailija
35/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hemmetti siinä on ettei yhtä voida herättää niiden seuraksi?

Vierailija
36/119 |
31.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä taisteluja joita hoitajat saattoivat tiettyjen vanhempien kanssa käydä. Juuri nimenomaan päiväunista. Ei ollut hääviä kun kerta toisensa jälkeen kävi niin, että kun porukasta oli se yksi ja sama herätettävä vanhempien toiveesta aikaisemmin kun muut vielä nukkuivat tyytyväisinä. Lapsi nuokkui koko loppupäivän joka ikinen kerta eikä jaksanut tehdä juuri mitään, päiväunet olivat yksinkertaisesti liian lyhyet, mutta vanhemmat eivät tätä suostuneet tajuamaan, " kun lapsi sitten ei nukahda illalla" . Lisäksi hereille saaminen oli todella vaikeaa. Piti yrittää kantaa veltto lapsi väkisin pois nukkarista. Lapsi saattoi nostaa melkoisen äläkän ja konsertin koska olisi tahtonut nukkua, ihan ymmärrettävää, mutta usein lopputuloksena oli se, että nukkarissa nousi noin kymmenen muutakin päätä tyynyltä eikä puhettakaan että uni olisi enää onnistunut.

Tästä yhdestä oli siis haitta kaikkien unille ja vaikka tästä yritettiin keskustella vanhempien kanssa asiaan ei saatu ratkaisua. Ja kysymys oli vieläpä pienten osastosta.

Joten onko siis oikein todellakin joidenkin mielestä että juuri heidän lapsensa rutiineja jne. tulee täysin joustamatta noudattaa piittaamatta siitä, että osastolla on toistakymmentä muutakin lasta joiden vanhemmat ehkä toivoisivat samaa?! Eihän sellainen ole edes mitenkään mahdollista!! Käsittämätöntä miten itsekkäitä jotkut ihmiset voivat olla ja sitten muka vetoavat siihen että ajattelevat lastensa parasta... Huh huh...

Vierailija
37/119 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on kyllä päiväkodin johtajaltakin erikoista, että uusi työntekijä jätetään ensimmäisenä päivänä yksinään iltavuoroon.

[/quote]

Aamuvuorossako sen olisi pitänyt olla? Olisi vaan kysellyt että minkäniminen lapsi se sieltä nyt tulee jne?

Vierailija
38/119 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aikuinen ihminen pärjää lasten kanssa niin eka kuin tokapäivänäkin myös yksinään, jos ryhmäkoko antaa myöten.

Vierailija
39/119 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitten vanhempien käytöksestä!!!! eikä siitä pärjääkö yksi uusi hoitaja siellä pihalla niitten lapsien kans.

Varmasti pärjää, mutta paska mieli varmaan tuli.

Ne oli vissiin jotain AV-mammoja jotka herätyskellon kans viikonloppusinkin herättelee mussukoita päiväunilta.

Vierailija
40/119 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä äidillä on oikeus vaatia sellaista hoitoa lapselleen kuin haluaa. Mun mielestä ei ole kauhean paha jos jostain päiväunista sanoo, ja pitääkin sanoa että hoitajat sitten tietää miten menetellä lapsen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi