Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuttuuko ääni jossain vaiheessa sellaiseksi vanhan ihmisen ääneksi? Huomaako sen itse?

Vierailija
27.11.2024 |

Ihan kuin kaikkien ääni ei muuttuisi? Oma äitini on nyt jo 70 ja hänellä on yhä samanlainen ääni kuin aina. Vai eikö sitä vain lähipiiri / itse huomaa? Pelkään että oma ääni muuttuu sellaiseksi eukon ääneksi enkä voi sille mitään. Mulla on aina ollut tosi kiva ääni jota on kehuttu.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta vanhan ihmisen haju voi tulla joillekin 60+ vai onkohan talosta kiinni koska kaikilla ei sitä hajua ole

Vierailija
2/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mulla on ääniongelmia johtuen sairaudesta. Olen usein mieluiten hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näen, että joltain tippuu vaikka hanska... Haluaisin sanoa siitä. Mutta en pysty. Olen hiljaa ja teeskentelen, etten huomannut mitään. Muun muassa tällaista on elää ääniongelman kanssa. 

Vierailija
4/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin joku viikko sitten sekä uusia että vanhoja Beck-elokuvia. En voinut olla huomaamatta, kuinka pääosan esittäjä oli vanhettunut vuosikymmenten saatossa ulkonäöltään - mutta ääni oli ihan samanlainen. Hän on nyt 71-vuotias. Ilmeisesti siis ääni voi pysyä ihan samanlaisena, vaikka muu kroppa muuttuisikin.

Vierailija
5/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelimanni Mauno Järvelä täytti 75 ja hyvin nuori ääni miehellä oli radion haastattelussa. Ylelle urheilua toimittava Jouko Vuolle (s. 1958) kuulostaa myös tosi nuorelta. Ei uskoisi melkein seitsemänkymppiseksi.

Vierailija
6/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin joku viikko sitten sekä uusia että vanhoja Beck-elokuvia. En voinut olla huomaamatta, kuinka pääosan esittäjä oli vanhettunut vuosikymmenten saatossa ulkonäöltään - mutta ääni oli ihan samanlainen. Hän on nyt 71-vuotias. Ilmeisesti siis ääni voi pysyä ihan samanlaisena, vaikka muu kroppa muuttuisikin.

Sen ääni on dubattu.

Vierailija
7/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutu välttämättä kaikilla. Naisilla ääni madaltuu usein.

Minulla oli eräs miesystävä nuorena jolla oli aivan ihana puheääni. Minkähänlainen lauluääni olisikaan hänellä ollut? Jossain vaiheessa ihmettelin hänen äänensä muuttumista kun kuulin sen. Se oli muuttunut sellaiseksi että toi mieleen kuin olisin puhunut jonkun rikollisen kanssa??? Kerrassaan omituinen juttu ja haluaisin kuulla hänen äänensä nyt ja saada selvyyden tuohon - toivottavasti vain joku tilapäisyys. Pani kuitenkin miettimään että mistä on kyse. Meillä on perheessä ollut 'ääni-ihmisiä' joten itsekin olen herkkä äänille. Arvelen että ääni on jotain mikä seuraa ihmistä kuolemankin jälkeen mukana sinne minne päädymme. 

Vierailija
8/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitykset kehossa muuttavat ääntä ja pahoinvoivalla ihmisellä voi olla sellaisiakin. 

Vierailija
9/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus säikähdin tätiääntä, joka muistuttaa äidin ääntä jos aivastaa. Onneksi sitä ei ole viimeaikoina ollut. Ehkä kurkku tasaantui.

Vierailija
10/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu välttämättä kaikilla. Naisilla ääni madaltuu usein.

Minulla oli eräs miesystävä nuorena jolla oli aivan ihana puheääni. Minkähänlainen lauluääni olisikaan hänellä ollut? Jossain vaiheessa ihmettelin hänen äänensä muuttumista kun kuulin sen. Se oli muuttunut sellaiseksi että toi mieleen kuin olisin puhunut jonkun rikollisen kanssa??? Kerrassaan omituinen juttu ja haluaisin kuulla hänen äänensä nyt ja saada selvyyden tuohon - toivottavasti vain joku tilapäisyys. Pani kuitenkin miettimään että mistä on kyse. Meillä on perheessä ollut 'ääni-ihmisiä' joten itsekin olen herkkä äänille. Arvelen että ääni on jotain mikä seuraa ihmistä kuolemankin jälkeen mukana sinne minne päädymme. 

Pakko sanoa, että minusta toisen äänen ruotiminen tai kommentoiminen on äärimmäisen loukkaavaa. Tietysti itse olen herkistynyt aihepiirille, koska olen surrut ja itkenyt asiaa satoja tai tuhansia kertoja. Ihminen yleensä tietää kyllä itse, jos hänellä on ongelmaa puhumisen kanssa. Sitä ei tarvitse kertoa hänelle erikseen eikä siitä tarvitse kysellä. Esim. itse tarvitsen sopivaa lääketieteellistä apua. Jos sitä ei ole, en pysty vaikuttamaan ääneeni. Se että joku kommentoi rikollisen ääneksi ei edesauta asiaa yhtään vaan tuo vain pahan mielen. T. Äänihäiriöinen

Vierailija
11/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännitykset kehossa muuttavat ääntä ja pahoinvoivalla ihmisellä voi olla sellaisiakin. 

Ei tarvitse olla erityisen pahoinvoiva. Esim. kilpirauhasongelmat vaikuttavat ääneen. Tai poikkeavuus aivoissa. 

Vierailija
12/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilleni ei ole tullut vanhan ihmisen ääntä. Hän on 79 vuotias. Kun puhun puhelimessa niin näen hänet mielikuvissani ihan 40-50 vuotiaana. Järkytys onkin sitten aina suuri, kun näen köyryssä kävelevän vanhuken kun tapaamme.  Monilla tuntuu olevan sellainen iäkkään ihmisen ääni, mutta saattaahan olla että se on ollut sellainen jo nuorena. 

Vierailija
13/14 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten äänessä alkaa kuulua testosteroni. Samalla tapaa se näkyy.

Vierailija
14/14 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tullut mieleen vanhemmista laulajista että on edelleen hyvät lauluäänet heillä, esim Eino Grönillä.