Teitittelystä: Tänään asiakas valitti, kun teitittelin häntä.
Kuulemma ei ole niin vanha, että tarvitsisi teititellä... Sanoin sitten, että ohjeena on teititellä kaikkia itseä vanhempia ja lupasin yrittää muistaa olla teitittelemättä just tätä asiakasta tulevaisuudessa.
Lopulta tyyppi puuskahti, että jos vielä kerrankin teitittelen häntä, hän hommaa mulle potkut eikä koskaan astu jalallaan kauppaan.
Ja oli muuten käynyt infossakin valittamassa.
Mitä mieltä olette teitittelystä?
Kommentit (74)
jos asuisit muualla euroopassa niin teitittelisit naapureitasi taikka muita aiteja paivakodissa.. mutta kuten sanoin suomessa on sinuttelukulttuuri joten sinutellaan paaosin.
Jopa Suomessa kuuluu teititellä " virallisissa" tapaamisissa, kuten asiakaspalvelussa, virastoissa, sairaaloissa yms. Asiakas sitten kertoo ettei tarvitse teititellä, joten sen jälkeen sinutellaan. Usein vain on niin (kuten tässäkin ketjussa tuli ilmi), etteivät nämä, jotka eivät halua teititellä, kerro sitä, vaan jupisevat mennessään ja pahimmassa tapauksessa suuttuvat! Moukkamaista käytöstä!
Harvoin niin tapahtuu mutta kun 40v on tottunut sinutteluun niin mummoksi tuntee kun joku sinuttelee.
En suutu teitittelystä. Olen töissä bisneselämän parissa ja kaikenlaista oppii kuulemaan.
Mutta kyllä tää sun asiakas on aika vahvast suhtautunut tohon. Eli älä välitä noita sitruunoja mahtuu maailmaan.
Nykyään voisi ihan hyvin sinutella ainakin alle 60-vuotiaita. Kukaan ei varmaan sinuttelusta pahastu, mutta teitittelystä kylläkin.
Vierailija:
Nykyään voisi ihan hyvin sinutella ainakin alle 60-vuotiaita. Kukaan ei varmaan sinuttelusta pahastu, mutta teitittelystä kylläkin.
Olen kesätöissä isossa kauppaketjussa, ja meillä on tosiaan ohjeena teititellä kaikkia itseä vanhempia (eli mä teitittelen melkein jokaista ;-).
Mitenköhän muissa ketjuissa on ohjeena? Tai yleensä asiakaspalvelussa?
Oma mielipiteeni on kyllä se, että vain juntit loukkaantuvat teitittelystä...
ap
Itse kaupan alalla olevana teitittelen noin 50vee ylöspäin, tai riippuu tapauksesta silloinkin. Joskus saatan " teititellä" myös ihmistä, joka on ison porukan kanssa liikkeellä ja ostaa siis jokaiselle jotain, niin voin kysästä " tuliko teille muuta" tarkoittaen kaikkia. Joku voi tuonkin ymmärtää teitittelyksi.
Vierailija:
Olen vissiin todella kurpsahtanut. Täytynee alkaa pitämään lettejä ja pikkutoppeja...
Vierailija:
outo sääntö teillä, tuo on vamaan jostain 1900 luvulta?
Mä olen kyllä kotonakin oppinut teitittelemään vanhempia ihmisiä (yli 50-vuotiaita tms.).
Ja tää kauppaketju on yksi Suomen suurimmista, jossa mä olen nyt kesätöissä.
ap
Viimeksi menimme ravintolaan, jossa todella nuori tarjoilijalikka sinutteli vaan suoriltaan minua ja 50-vuotiasta äitiäni. Juomat tuotiin vasta ruuan kanssa samaan aikaan ja viini tuotiin kosteassa lasissa. Ei ehdottanut mitään päivän suosituksia tai edes kysynyt mitä viiniä laitetaan, kun sanoimme, että punaviiniä. Järkyttävää. Miettikööt keskenään vähäisiä juomarahojaan.
Mä teitittelen todella paljon ihan ikäisiänikin ihmisiä. Koskaan ei kukaan ole valittanut. Jotkut mummot vain sanoneet hymy huulilla, että saa toki sinutella.
Mua inhottaa, jos joku myyjä sinuttelee mua. Eihän se edes tunne mua!
Ja mä olen vasta 25 :-)
Olen asiakaspalvelutyössä ja en teitittele kaikkia asiakkaita. Siihen kehittyy ajanmyötä sellainen " korva" , että tietää ketä pitää teititellä ja ketä ei missään nimessä saa. Suurimmalle osalle ihmisistä se on aivan sama.
Jos tulen ostamaan kallista antiikkihuonekalua, alusvaatteita usealla sadalla tai hienoja sikareita, tahdon siihen kaupanpäälliseksi kuulla teitittelyä, vaikka olen alle 30v.
Veikkaan jälkimmäistä, koska ei niin tietämätöntä ihmistä voi olla, etteikö tietäisi. Toivottavasti haluat vain " keskustella" , muussaa tapauksessa säälin sua ja sun tietämättömyyttäsi.
Vierailija: