mistä syystä on ok ottaa vapaata koulusta?
alla keskutellaan etelänlomasta mutta mulla olis tiedossa 2-3kk työmatka Ranskaan. Käytännössä on pakko lähteä, muuten en voi tehdä sitä tutkimusta joka työnäni on. jos en tee tätä saan jättää hyvästit koko uralle, sillä jos jätän tämän kesken, en taatusti enää saa rahoitusta mistään millekään muullekaan. Niistä kilpaillaan aika rajusti ja kilpailijoina on tarpeeksi sellaistakin väkeä, joka hoitaa työnsä kunnolla.
Haluaisin ottaa perheen mukaan. En halua lähteä yksin ikävöimään enkä halua jättää heitä tänne keskenään ikävöimään. Mies voi ottaa töistä palkatonta, vaikka se viekin talouden kuralle. Mutta meillä on 3.-luokkalainen lapsi.
Hänen oppimisestaan matkan aikana en ole huolissani. Itse asiassa minä hänet tähänkin asti olen opettanut, sillä hänellä on lukihäiriö eikä hän ole ns " opettajan suosiossa" , vaan pikemminkin syntipukki, joka ohitetaan opetuksssa ja jota syytetään kaikesta hankaluudesta luokassa. Hän ei opi asioita tunnilla, koska opettaja ei viitsi ottaa lukihäiriötä huomioon sen vertaa että pilkkoisi ohjeensa palasiksi, puhumattakaan että vastaisi hänen kysymyksiinsä kun hän pyytää lisäohjeita tai selvennystä - minä opetan sitten illalla kotona. En myöskään olisi huolissani työmoraalista: joutuisi hän ne asiat kuitenkin opiskelemaan. Mutta sen takia osin epäröin että sitten hän varmaan olisi vielä enemmän syntipukkina, kun olisi 2 kuukautta kotiopetuksessa ulkomailla.
Minkä takia koulusta voi olla poissa?
mutta erityisopettaja opettaa vain sitä äidinkieltä ja sitäkin vain yhden tunnin viikossa. Lukihäiriö taas vaikuttaa aika monen muunkin aineen opiskeluun.
Selvä juttuhan sen pitäisi olla. Tosin meillä ei ollut diagnoosia vielä ekalla, vaan se saatiin vasta toisella luokalle, joten opettajalle on voinut kehittyä vääriä luuloja silloin ja nyt niistä ei päästä eroon. Luulen myös, että asiaan vaikuttaa myös se, että opettaja on Mies, ja erityisopettaja ja koulupsykologi vaan naisia, eikä Mies ehkä ota naisilta neuvoja.
Oikeasti kyseinen opettaja ON monien mielestä oikein hyvä esim kurinpidossa jne, mutta näitä lukemisen ongelmia on tällä luokalla kyllä monilla sellaisillakin, joilla ei mitään hiöriötä ole löydetty.
Mutta se ranska siis saattaisi onnistuakin, Hyvä homma, tästä saa vähän itseluottamusta asian hoidossa. Itseluottamus on tätä nykyä ollut aika vähissä koulun kanssa toimiessa...