Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö 1-vuotiaan joka huutoon vastata?

Vierailija
26.07.2007 |

Kasvatuspsykologiasta tietävät, vastatkaa? Saako 1-vuotias jotain traumoja, jos hänen annetaan huutaa hetkittäin, eikä aina pyritä lohduttamaan ensi tilassa? Itse olen aina pyrkinyt vastaamaan mahdollisimman nopeasti vauvaikäisen itkuihin ja niin kai suositellaankin tekemään, mutta nyt tuo on jo pari kuukautta yli 1v ja aika kova kiukuttelija. Meillä on myös isompi lapsi, enkä aina vain pysty puuttumaan hänen joka itkuunsa. Saattaa siis olla, että esim. tiskaan kuuemisesti astioita/ pesen perunoita jne. ja 1-vuotias viettää sen ajan lattialla puntissa roikkuen ja huutaen. Nyt aloin miettiä vaarantaako tämä mahdollisesti hänen jonkun perusturvallisuutensa kehittymisen? Enhän puutu 3-vuotiaammekaan joka itkuun, vaan raivarin itkiessä olen huomannut, että viisainta on jättää hänet rähisemään itsekseen ja hetken kuluttua tilanne on taas ohi.

Eli missä iässä vauvan joka itkuun vastaaminen vaihtuu siihen, että lapsen annetaan itkeä itsekseen?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä missään nimessä vastaa joka huutoon. Minä tein sen virheen omani kohdalla, ja nyt lapseni lähestyessä neljää on ongelmia. Itkee ja kiukkuaa joka asiasta, koska tietää että itkulla saan periksi kaiken. Voi kun voisin kääntää aikaa taaksepäin ja kasvattaa lapseni hieman eri tavalla. Vaikeaa aikaa nyt, kun joudun opettamaan alusta jo näinkin isolle lapselle, että ei saa kaikkea itkulla periksi, kun melkein neljä vuotta saanut.

Vierailija
2/3 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen tehnyt tuon saman virheen 3-vuotiaamme kohdalla. On nimittäin vaativa lapsi, joka tuntuu tarvitsevan äidin huomiota ihan koko ajan. Olen tehnyt ison työn, kun olen yrittänyt kouluttaa hänet viihtymään vähän itsekseenkin. Senkin takia kyselen, ettei tuosta nuorimmasta tulisi yhtä hankalaa tapausta. Eli koska on oikea ikä aloittaa?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä enää vastaa heti hänen itkuihin/huutoihin. Tavallaan olen oppinut ymmärtämään, koska haluaa huomiota, ja koska ihan oikeasti on jotain vialla. Jos haluaa huomiota juttelen pojalle, mutta en ota syliin. Aikas nopeasti rauhoittuu, ja nämä kiukuttelut ovat nyt jääneet vähemmälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan