Opettajan lahjatoive: ”Ei suklaata, koska sitä tulee kuitenkin"
Kommentit (96)
kyllä me tehytukkalaiset saadaan myös omaisilta suklaata ja muita muistamisia joulun aikaan, kyl kelppa! :D (oikeesti kuulun superiin ja mulla ei oo tehy-tukkaa, ajattelin vaan olla ratkihauska)
Minkälasia lahjoja opettajat ostaa oppilaille ja näiden vanhemmille? Mitä olette saaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija: huomaa että et osaa arvostaa koulutusta. Opettaja viettää lapsesi kanssa enemmän aikaa kuin sinä itse. Kasvattaa ja opettaa häntä rakkaudella. Ehkä siksi.
Mitä sinä arvostat? Minkälaisia lahjoja olet ostanut kuntasi vesihuoltoinsinöörille tai liikennesuunnittelijalle? Vai etkö arvosta puhdasta vettä ja sitä että joku pitää tiet kunnossa?
Eiköhän nyt lähdetä siitä että jokainen hakeutuu työhön josta pitää ja/tai saa siitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako opettajalle sitten antaa jouluna risuja, jos ei ole hoitanut hommaansa hyvin? Esim. saanut kiusaamista kuriin?
No mikä ettei. Me vanhemmat hankimme potkut opettajalle, joka oli kännissä koulussa, sekoitti oppilaat numeroita antaessaan ja soitteli vanhemmille kiukkupuheluita iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaani olivat tehneet fiksusti ja keränneet lahjarahat yhteenja antoivat jouluksi lahjakortin käsityliikkeeseen. N. 100 euroa, mikä oli parempi lahja kuin kaksikymmentä tuikkukippoa. Suosittelen tätä tapaa kevääksi kaikille, jotka pähkivät ja miettivät open lahjaa.
5lk luokanvalvoja
Haiskahtaa jo lahjonnalta.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lahja-vai-lahjus---virkamie…
Joissakin YKSITYISSÄ yrityksissä on kiellettyä ottaa henkilökohtaisia lahjoja. Asiakkaiden ja päämiesten lahjat saa ottaa vastaan, mutta niitä ei saa itselle, vaan lahjat jaetaan koko henkilöstön kesken.
Minä ilahdun joka ikisestä lahjasta, mutta en silti sellaisia oppilailta odota. Useimmiten tulee kukkia, suklaata tai itse piiretty kortti <3
Joku jaksaa aina nähdä tästä asiasta vaivaa...
Minä olen opettaja yläkoulussa. Minulle kaikkein paras joulumuistaminen oppilailta on se, että päätöspäivänä oppilas hymyilee, katsoo silmiin ja toivottaa hyvää joululomaa. En kaipaa muuta.
Sekä opettajien että vanhempien olisi syytä muistaa, että opettaja kuten ei muukaan virkamies saa ottaa vastaan yli 50 euron arvoisia lahjoja, vaikka ne kuinka olisi kimpassa kustannettu.
Opettajat eivät pohdi sitä, kuka antaa ja kuka ei. Se ei voisi opettajia vähempää kiinnostaa. Tätä työtä ei tehdä joululahjan tai kevätmuistamisen takia. Ja jos joku jaksaa vielä vinkua opettajien hyvistä palkoista, sopii ymmärtää, että muilla näin pitkän koulutuksen läpi käyneillä lähtöpalkka on kolme kertaa suurempi kuin opettajien kokonaispalkka eläkkeelle lähtiessä. Opettajien kurjia palkkoja kompensoidaan paljolla vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä opettajalle pitää ostaa joululahja? Pitäisikö kaikille duunareille ostaa joululajat, bussikuskeille ja postinkantajille esimerkiksi?
Tunnetko postinkantajan nimeltä? Viettääkö lapsesi hänen kanssaan 1/4 valveillaoloajastaan? Jos vastaus on kyllä, osta ihmeessä lahja!
No tuolla perusteella lahjat menee koiralle, läppärille ja telkkarille, sekä suurin lahja sängylle.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja yläkoulussa. Minulle kaikkein paras joulumuistaminen oppilailta on se, että päätöspäivänä oppilas hymyilee, katsoo silmiin ja toivottaa hyvää joululomaa. En kaipaa muuta.
Sekä opettajien että vanhempien olisi syytä muistaa, että opettaja kuten ei muukaan virkamies saa ottaa vastaan yli 50 euron arvoisia lahjoja, vaikka ne kuinka olisi kimpassa kustannettu.
Opettajat eivät pohdi sitä, kuka antaa ja kuka ei. Se ei voisi opettajia vähempää kiinnostaa. Tätä työtä ei tehdä joululahjan tai kevätmuistamisen takia. Ja jos joku jaksaa vielä vinkua opettajien hyvistä palkoista, sopii ymmärtää, että muilla näin pitkän koulutuksen läpi käyneillä lähtöpalkka on kolme kertaa suurempi kuin opettajien kokonaispalkka eläkkeelle lähtiessä. Opettajien kurjia palkkoja kompensoidaan paljolla vapaalla.
No Sipilä poistaa vapaanne. Jatkossa työstä ei saa antaa lomaa kuin 5 viikkoa vuodessa. Suomi siirtyy säätelytalouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä opettajalle pitää ostaa joululahja? Pitäisikö kaikille duunareille ostaa joululajat, bussikuskeille ja postinkantajille esimerkiksi?
Tunnetko postinkantajan nimeltä? Viettääkö lapsesi hänen kanssaan 1/4 valveillaoloajastaan? Jos vastaus on kyllä, osta ihmeessä lahja!
Korjaan: 1/4 vuorokaudesta...
Eihän yhden aineen opettan tunnilla olla kuin tunti tai pari, eikä edes viitenä päivänä viikossa vaan pari kertaa viikossa. Sama aja istuvat viikottain bussissa bussinkuljettajan hoteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Sipilä poistaa vapaanne. Jatkossa työstä ei saa antaa lomaa kuin 5 viikkoa vuodessa. Suomi siirtyy säätelytalouteen.
Siitä seuraa palkankorotus. Kelpaa kyllä! Näinhän tehtiin myös lastentarhanopettajille aikoinaan, loma lähti mutta palkka nostettiin. Ihan kiinnostuksesta kysyn sinulta, mitä ajattelit laittaa opettajat tekemään kesällä, kun oppilaat ovat lomalla.
Mä toivon, että en saisi mitään lahjoja. En kaipaa suklaata, tuikkukippoja, kukkia, posliinienkeleitä tms. Kiitos riittää!
T. Ope
Ei opettajalle pysty antamaan lahjaa, mikä kelpaisi (av-palstan mukaan(, siispä olen lopettanut lahjomisen jo alkuunsa:
- "kymmenen tuikkukippoa" on ankeaa ja naurettavaa (no, joo, on - en kiellä)
- Lapsen tekemä kortti on järkyttävän ruma -säästäkää pahvinne sukulaisille, ei opettajaa kiinnosta lapsesi töherrys"
- Kukat on syvältä. Ensinnäkin, ne jäävät luokkaan kuolemaan, kun opettajat lähtevät juhlimaan (av:lta lukuisia kertoja luettua) + että opettaja mieluummin ostaa itselleen yhteensopivat asetelmat, kuin yksittäisiä ruusuja. Ja varjele, jos joku vielä herran vuonna 2015 poimii opelle valkovuokkoja!!!
- Kynttilät yms. lahjapakkaukset ylipäänsä, ihan perseestä. Mieluummin valitsen itse yhdenmukaiset kynttilät, pliis älkää ostako näitä.
- Ei suklaata, sitä on opettajanhuone pullolaan ja jengi polvillaan rukoilee, voisko joku viedä kotiin vielä sen kilon suklaata, jota hullut vanhemmat kantavat.
- Ei hyväntekeväisyyslahjaa - miksi nostat omaa sädekehääsi ja ope pettyy kun ei saakaan tuikkukippoa/suklaata/kynttilää/kukkia?
- Ei viiniä, ei herkkukoria - ope voi olla absolutisti tai allerginen juustolle. Eikä ope juo (paitsi päättäjäisissä, jolloin ruusut kuihtuvat luokkaan open bilettäessä aamuun)
Opeille kelpaisi kyllä 100-200 € lahjakortti hierontaan tai kasvohoitoon, mutta se raasu, joka tätä alkaa keräämään ja ostaa hyväuskoisena sen lahjakortin, kerää yleensä aina persnettoa, koska moni ei siltikään maksa, vaan ostaa sen oman lahjan opelle - tuikkukipon tai suklaata.
Opettajia ei yksinkertaisesti ole mahdollista miellyttää, joten ei lahjoja. En halua, että lapselleni naureskellaan opettajianhuoneessa selän takana. "Taas se toi hyasintin". "kattokaa nyt tätä töherrystä - roskiin!"
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo tieto on peräisin?
Jaa, a pitäisköhän ostaakin viiniä bussikuskillemme :) ? Ettei ajelisi niin vihaisesti nytkyttäen ;D Kustille kans, jos motivois tarkkuuteen, että kenen luukusta mitäkin. Tien toisella puolella olevan kerhonkin postit tulevat meille kerrostaloon ja milloin kenenkin.
Eikös tästä ole muuten sääntö, ettei julkisessa virassa oleva saisi ottaa vastaan arvokkaita (yli 100?) lahjoja? Olen töissä kunnalla ja meillä on tarkka ohje. Meillä se on 50 € arvosta. Eli viinipullon voi ottaa, mutta joku herkkukori on jo siinä rajoilla.
Minkä ihmeen takia virkamiehelle pitäisi ostaa lahjoja? Mä tekisin kenestä tahansa virkamiehestä tossa tilanteessa rikosilmoituksen, jos ikinä omalle kohdalle sattuu tai edes kuulen semmosen saaneen lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan: 1/4 vuorokaudesta...
Eihän yhden aineen opettan tunnilla olla kuin tunti tai pari, eikä edes viitenä päivänä viikossa vaan pari kertaa viikossa. Sama aja istuvat viikottain bussissa bussinkuljettajan hoteissa.
teillä on siis joka päivä sama bussikuski?
No ei tietenkään tarvitse! Mutta voitteko kuvitella, jotkut haluavat muistaa opettajaa!!! Antamisen ilo on myös hyvä opettaa lapselle! Ja kiittäminen tietenkin. Ja on se nyt pikkasen eri asia muistaa ihmistä, joka viettää suurimman osan päivästä lapsesi kanssa, opettaa, kasvattaa ja kannustaa häntä, kuin kaupan kassaa! Ei siinä mitään, saa kasvaakin kiittää ja jotkut tekevätkin niin, mutta etkö näe, että opettajalla on iso merkitys lapsesi elämässä?
Minun poikani on saanut aika huonoja arvosanoja koulussa ja todistus ei tule olemaan kaksinen. Laitan hänelle viimeisenä päivänä uusimman iPhonen ja Aurinkomatkojen lahjakortin mukaan kouluun opettajalle vietäväksi. Täytyy sitten katsella taas keväällä, josko arvosanat olisivat alkaneet paranemaan.