Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan lahjatoive: ”Ei suklaata, koska sitä tulee kuitenkin"

Vierailija
13.12.2014 |

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä opettajalle pitää ostaa joululahja? Pitäisikö kaikille duunareille ostaa joululajat, bussikuskeille ja postinkantajille esimerkiksi?

Tunnetko postinkantajan nimeltä? Viettääkö lapsesi hänen kanssaan 1/4 valveillaoloajastaan? Jos vastaus on kyllä, osta ihmeessä lahja!

Korjaan: 1/4 vuorokaudesta...

Eihän yhden aineen opettan tunnilla olla kuin tunti tai pari, eikä edes viitenä päivänä viikossa vaan pari kertaa viikossa. Sama aja istuvat viikottain bussissa bussinkuljettajan hoteissa.

teillä on siis joka päivä sama bussikuski?

No , alakoulussa on toki enemmän kuin tunti tai pari viikossa, mutta todellisuudessa se luokanopen osuus on aika pieni jo heti 1.-2. luokkien jälkeen.

Kuopukseni on 4. luokalla, lukujärjestyksessä on yhteensä 26 tuntia opetusta viikossa. Näistä ev.lut uskontoa opiskelevalle 10 h/viikko opettaa joku muu kuin luokanopettaja. Jos ei opsikele ev.lut. -uskontoa, opetusta antaa 12 h/viikossa joku muu kuin luokanope. Eli melkein puolet opetuksesta tapahtuu muun kuin luokanopen toimesta "pahimmillaan" (tai parhaimmillaan). Eikö yhtälailla sille ranskanopelle, veistonopelle, enkunopelle, musiikinopelle jne. kuuluisi kerätä näitä lahjakortteja?

Ei sillä, varmaan taas viemme paheksuttavan kukkakimpun opelle, heittäkööt roskiin jos ei kiinnosta. Mutta pikkuisen suhteellisuudentajua kuitenkin, että joku yksi ja sama ope vietäisi enemmän aikaa lapsen kanssa päivässä kuin oma vanhempi. Päiväkodissa homma on tosiaankin erikseen.

Vierailija
42/96 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään tarvitse! Mutta voitteko kuvitella, jotkut haluavat muistaa opettajaa!!! Antamisen ilo on myös hyvä opettaa lapselle! Ja kiittäminen tietenkin. Ja on se nyt pikkasen eri asia muistaa ihmistä, joka viettää suurimman osan päivästä lapsesi kanssa, opettaa, kasvattaa ja kannustaa häntä, kuin kaupan kassaa! Ei siinä mitään, saa kasvaakin kiittää ja jotkut tekevätkin niin, mutta etkö näe, että opettajalla on iso merkitys lapsesi elämässä?

Olet varmaan aika uusi av:lla? Et ole lukenut niitä lukuisia ketjuja, joissa vanhemmat on haukuttu typeristä lahjoista, joita opettajat eivät oikeastaan haluaisi saada? Täällä on haukuttu ihan kaikki. Paitsi ehkä just arvokkaat, yhdessä kerätyt lahjakortit. Kuten joku sanoi, ei vaan voi miellyttää. Itsekin annamme kortin. Jonkun neutraalin hyvän joulun toivotuksin ( ei hyväntekeväisyyttä, esim. Unicef tms.). Olen muuten kuullut ihan livenäkin opettajilta naureskelua näistä kynttilä-servettipaketeista. "Meillä riittää näitä seuraavat kuusi vuotta!".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, että olemme olleet suklaa, kynttilä ja servetti lahjottajia vuosia. 

Esikoinen oli kuudennetta lopettamassa ja olisko palstalta tullut vinkki: VIINI! Joo mietin, että se opettaja kyllä hyvinkin ymmärtää viinin päälle. Joten ostin taiteen ja sääntöjen mukaan 20 euron punkun, luomua - kertoo meistä. Kevätjuhlapäivänä kun luokassa oltiin ja poika sitten muistuttelujen jälkeen havahtui, että ainiin hänellä on se lahja. Tää opettaja nappasi lapsen lämpimään haliin ja sanoi: "Kiitos! Nyt sä jannu vetelet oikeista naruista!" Mairea ilme opettajan ilmeenä jatkui pitkään.

Sen jälkeen en ole ostanut viiniä, koska opettajiin ei ole ollut niin hyvää suhdetta. Että suklaata, kynttilää ja servettiä on mennyt.. juurikin se tavara on helppo käyttää tai laittaa eteenpäin. Kortti ollaan aina tehty porukalla itse. Todellakin koko perheeltä, kun nää opettajat pitää koko perheen tapahtumia, esim pikkujouluja, laskiaisriehaa, keväällä piknikkiä, Suomenlinnaan retkiä, syksyllä suunnistusta jne. Jep, ala-asteella, mutta ei yläasteen koko perheen touhut jää kovin kauas taa..

Sama opettaja on nyt nuoremmalla parissa aineessa ja lapsi haluaisi joulunakin muistaa. Joten Alkoon matkani käy. :) Vei se sille jo punaisen omenankin huonosti menneen kokeen jälkeen ja ope oli siitä kovin huvittunut. Wilmassa kiitteli perheemme huumorintajusta. Joidenkin kanssa natsaa ja täytyy uskaltaa uskaltaa.

Vierailija
44/96 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on nyt kolmannella luokalla. Aiemmin olen ostanut muistamiseksi ihan ruusut (opettajalle sekä koulunkäyntiavustajalle)  mutta nyt kun aineita tuli lisää (englanti ja käsityöt), myös opettajien ja koulunkäyntiavustajien määrä lisääntyi. Tällä hetkellä siis pitäisi ostaa muistamisia kolmelle opettajalle ja kolmelle koulunkäyntiavustajalle. Luulen, että en osta muistamisia enää kellekään, koska tasapuolisuuden nimissä kaikille pitäisi ostaa jotakin. Alkaa tulla vähän tuo raha tässä kohtaa vastaan.

Vierailija
45/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

WraithTodd kirjoitti:

Meillä esikoinen on nyt kolmannella luokalla. Aiemmin olen ostanut muistamiseksi ihan ruusut (opettajalle sekä koulunkäyntiavustajalle)  mutta nyt kun aineita tuli lisää (englanti ja käsityöt), myös opettajien ja koulunkäyntiavustajien määrä lisääntyi. Tällä hetkellä siis pitäisi ostaa muistamisia kolmelle opettajalle ja kolmelle koulunkäyntiavustajalle. Luulen, että en osta muistamisia enää kellekään, koska tasapuolisuuden nimissä kaikille pitäisi ostaa jotakin. Alkaa tulla vähän tuo raha tässä kohtaa vastaan.

Tästä tuli mieleen juurikin esikoisen ala-asteella olo, kun poika halusi keittiöhenkilökuntaa muistaa, koska he tekivät parasta ruokaa! Silloin Tiimarista iso kori ja erilaisia konvehteja täyteen.

Nykyään sen aikainen emäntä asuu naapurustossa (nyttemmin eläköitynyt), jos kaikki lapset söisivät kuin teidän Ville, niin maailmassa ei olisi mitään hätää. Joka päivä kävi poika erikseen kiittämässä ja kehumassa ruokaa. Joulumuistamiset erityiseen lämmittää, keittiö kun ei lapsilta ollut aikaisemmin saanut joulumuistamisia.

Kyllä se stoppi pitää tehdä noissa muistamisissakin johonkin. JOS on joku apu-erityisope ollut erityisen muistettava lapsen mielestä, niin kyllä jotain pientä olisin hankkinut. Noilla me mentiin, että niitä servettejä ja kynttilöitä Tiimarista sellofaaniin ja paperikäärellisiä konvehteja joukkoon.. Silloin niitä sai kolme rasiaa kybällä. Olisko ollut 15 euroa yhteensä. Tietenkin jos muksuja on liuta ja per nuppi. Hirveen summan sillä saa aikaiseksi.

Vierailija
46/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa se kun kansalaisopistossa vanhukset ja myöhäiskeski-ikäiset monesti päättävät keskenään hommata opettajalle jonkun kalliin lahjan ja tulevat sitten käsi ojossa rahaa hakemaan sen sijaan että kysyisivät etukäteen kuka haluaa osallistua ja kuka ei.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
47/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika usein se opettaja viettää arkisin enemmän aikaa lapsesi kanssa kuin sinä itse. Kasvattaa ja opettaa, ohjeistaa ryhmässä toimimisesta jne. Ehkä siksi vien mielelläni muistamisen ja kiitoksen lapseni opettajalle. Koskaan ei ole vielä bussikuski tai kaupan kanssa viettänyt aikaa lapseni kanssa niin paljon, tai ollut niin tärkeä ihminen lapseni elämässä kuin mitä opettaja on. 

Mun lapseni viettää opettajan kanssa viikossa aikaa 16 h/ viikko. Toki tähän tuo mukanansa 10-12 h muiden opettajien oppitunteja, mutta kuka näitä alakoulun aineenopettajia arvostaa? Tuotko ruusuja teknisen työn opelle? Tuotko kortin ja kyntilöitä enkunopelle? Entäs  tekstiilityö??? Sun lapsesi ei todellakaan vietä juuri sen luokanopettajan kanssa aikaansa ollenkaan niin paljon kuin tunnut kuvittelevan. Toki hän on Havin kynttiläasetelman silti ansainnut ja varmasti iloitsee siitä!

Vierailija
48/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran sijaisena pikkukoululaisille joulunaikaan ja lopetettuani eräs tyttö antoi minulle halvan Ikean maljakon, joka ei ole yhtään tyyliäni MUTTA minulle se on aarre. Vielä vuosienkin jälkeen katselen sitä liikuttuneena ja muistelen niitä aikoja. Minusta ajatus on tärkein lahjassa!!!

Vierailija
49/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ostoksia.

Korttiin saa laitettua ajatuksen, jonka haluaa.

Miettikää nyt kamoon itsekin vähän...

Vierailija
50/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mamma 2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aika usein se opettaja viettää arkisin enemmän aikaa lapsesi kanssa kuin sinä itse. Kasvattaa ja opettaa, ohjeistaa ryhmässä toimimisesta jne. Ehkä siksi vien mielelläni muistamisen ja kiitoksen lapseni opettajalle. Koskaan ei ole vielä bussikuski tai kaupan kanssa viettänyt aikaa lapseni kanssa niin paljon, tai ollut niin tärkeä ihminen lapseni elämässä kuin mitä opettaja on. 

Mun lapseni viettää opettajan kanssa viikossa aikaa 16 h/ viikko. Toki tähän tuo mukanansa 10-12 h muiden opettajien oppitunteja, mutta kuka näitä alakoulun aineenopettajia arvostaa? Tuotko ruusuja teknisen työn opelle? Tuotko kortin ja kyntilöitä enkunopelle? Entäs  tekstiilityö??? Sun lapsesi ei todellakaan vietä juuri sen luokanopettajan kanssa aikaansa ollenkaan niin paljon kuin tunnut kuvittelevan. Toki hän on Havin kynttiläasetelman silti ansainnut ja varmasti iloitsee siitä!

Oletko hieman tyhmä?

Typeriä esimerkkejä kyllä.

Jokainen päättää itse, mikä on ollut tärkeää lukuvuonna.

Ei sitä kellosta sentään katsota.

Toisessa ketjussa olikin ihana esimerkki, kun oli keittiöhenkilökunnalle annettu lahja.

.ihan itse saa jokainen ajatella!

Ei tarvita mitään korttia edes.

Mutta siihen saa tarvittaessa sanottua mitä haluaa.

Eikä tule ongelmaa jätteistä.

Vierailija
51/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä opettajalle pitää ostaa joululahja? Pitäisikö kaikille duunareille ostaa joululajat, bussikuskeille ja postinkantajille esimerkiksi?

Tunnetko postinkantajan nimeltä? Viettääkö lapsesi hänen kanssaan 1/4 valveillaoloajastaan? Jos vastaus on kyllä, osta ihmeessä lahja!

Korjaan: 1/4 vuorokaudesta...

Eihän yhden aineen opettan tunnilla olla kuin tunti tai pari, eikä edes viitenä päivänä viikossa vaan pari kertaa viikossa. Sama aja istuvat viikottain bussissa bussinkuljettajan hoteissa.

teillä on siis joka päivä sama bussikuski?

Pääsääntöisesti aika pikään aina joo, eli sama kuski ajaa saman reitin koulubussivuorot aina jonkin aikaa, viikkoja tai kuukausia putkeen. Lapset itse arvelivat että koululaisvuoro on rangaistus kuljettajille, jotka ovat töpeksineet, mitä suurempi töppi, sitä pidempi koululaisvuoronakki iskee :)

Vierailija
52/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v kirjoitti:

Minua ahdistaa se kun kansalaisopistossa vanhukset ja myöhäiskeski-ikäiset monesti päättävät keskenään hommata opettajalle jonkun kalliin lahjan ja tulevat sitten käsi ojossa rahaa hakemaan sen sijaan että kysyisivät etukäteen kuka haluaa osallistua ja kuka ei.

-Mies 29v + 1v-

Itse näen aina punaista kun kouluun liittyvissä asioissa harrastataan rahan kerjäämistä.

Alakoulussa vanhempainyhdistys harrasti tätä että sähköpostiin tuli vaan viesti että "tuokaa kaikki 5€ rehtorin päättäjäispäivälahjaa varten". Ensimmäisellä kerralla annoin vitosen lapsen mukaan, mutta sitten kun kuulin että tämä lahja oli joku 400€:n ryijy, joka oli ostettu erään aktiivisen vanhempainyhdistysläisen omasta käsityöyrityksestä, niin sikippasin loput lahjakeräykset.

Vaikka lapset ovat minulle tärkeitä ja opettajan rooli on tärkeä heidän elämässään, niin työtään se opettaja kuitenkin vain tekee, kuten me kaikki muutkin, eikä siitä tarvi mitää ylimäärisiä lahjoja ostella.

Vierailija
53/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilahtuisin kovasti jos opettajat jokavuotisen lahjatoivelistansa sijasta joku vuosi joulun alla tai ennen kesää kertoisivat, että he eivät toivo lahjoja, vaan hyvin kulunut kouluvuosi riittää. Opettajat voisivat hyvin itse puuttua tähän naurettavaan lahjahössötykseen, mutta ilmeisesti ahneus vie voiton kun yleensä näemme lehdissä vain juttuja siitä, mitä nyt ei ainakaan kannata opelle ostaa... Miksette laita saman tien kukin omaa listaa Stockmannille ja vanhemmat käy sieltä ostamassa lahjukset... Eiku lahjat siis.

Vierailija
54/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä opettajan lahjaa. En ole koskaan ostanut.

Vierailija
55/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osta lahjoja vain sen vuoksi että "täytyy" tai lapselle parempien arvosanojen toivossa. En siis osta joululahjaa ollenkaan. Kesäloman alkaessa olen vienyt esim. ruusun. Ainoastaan silloin jos opettaja vaihtuu (ja tämä vaihtuva ope on tehnyt työnsä hyvin) muistan isommalla lahjalla. Esim. nyt esikoisen mennessä ensi vuonna yläasteelle, ostan opelle jonkun paremman lahjan kiitokseksi näistä vuosista. Mutta tänä jouluna muistan hyvän joulun toivotuksilla. Se siitä. 

Vierailija
56/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mamma 2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella - taidan tietää kuitenkin sinua paremmin, kuinka paljon lapseni viettää aikaansa luokanopettajan kanssa. Lapsi on nyt kolmannella luokalla ja ainoat tunnit, joissa on opettajana muu  kuin luokanopettaja, ovat teknisen työn tunnit - 2 h viikossa ja sekin vain puolen vuoden ajan.

Ja kyseessä ei ole mikään pieni kyläkoulu, koulussa on oppilaita yli 300.

Vierailija
57/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:52"]

Höpöhöpö, mä ainakin kelpuutan suklaan! Ja edelliseen kommenttiin haluisin vastata että kokeileppa tätä ammattia niin tiedät...!

Ei opettajan työ ole sen kummempaa kuin esim. bussikuskin työ tai sairaanhoitajan duuni. Vaihda alaa jos et jaksa kolmen kuukauden kesälomaa ja kohtuuhyvää liksaa. Mitään erillisiä lahjoja ei teille kuulu.

sun lapsesi kanssa ajan viettäminen viisikin tuntia päivässä on yhtä helvettiä

Vierailija
58/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä osta opettajalle lahjaa, sehän on ihan naurettava ajatus???!!!!"!#"!¤#¤%&???

en ymmärrä teitä, jotka ostelette lahjoja opettajille. Joutavaa nuoleskelua.

Vierailija
59/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku oppilas alkaa puhua open joululhjasta, vihjaan, että suklaa on niiiin hyvää. Se on helppo lahja kaikille antaa, eikä erottele varakkaita ja vähemmän varakkaita. Ylimääräiset suklaat voi syöttää tammikuussa oppilaille. Pieniä muistamisia on kiva vastaanottaa, isommista tulee vaivaantunut olo.

Vierailija
60/96 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opelle riittää joulukortti, niin kuin muillekin puolitutuille. Antakaa kortti myös siivoojalle ja bussinkuljettajalle, rehtorille ja sen lähikauppanne kassatädille.

järki käteen uunot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme