Jos hääkutsussa on tilinumero, ja tilille laitetaan rahaa ennen häitä,
Kommentit (49)
ja ps meillä oli 14 pv netto laskutusehto pitopalveluun.
tuollaisiin häihin ei viedä edes itseään ja lähetetään postitse työkkärin avoima työpaikkoja ja hesarin pörssi sivut!
täällä on niin vastaan rahalahjoja.
Se on se suomalainen kateus. Hääparia syytetään siitä että ne rikastuu järjestämällä häät.
etkö muuta keksinyt?
Itse asiassa, vieraiden tehtävä ei ole maksaa hääparin juhlia.
morsiammen perhe on maksanut häät. Nyt uusin muoti lienee että häävieraat maksavat häät. :-D
Yleensä tarkoitus olisi että rahalahja kattaisi häämatkan. Kuitenki nykyään ihmiset ovat asuneet jo vuosia yhdessä ennenkuin ovat naimisiin menneet ja mahdollisesti hankkineet jo yhteisen omaisuuden; kipot ja kupit.
Minusta paljon kivempi, kuin etsiä lahjalistasta ne halvimmat kupit jotka pystyy ostamaan... Ja omantunnon mukaanhan sitä rahaa voi laittaa sinne...
Sitä minä en ymmärrä. Pitäis halvemmat häät ja maksais itse matkan. Jäis paristakin parempi mielikuva
on kuin sisäänpääsymaksu.
Jos pari ei halua lahjoja, he voi antaa mieluummin tilinumeron vaikka hyväntekeväisyyteen.
Morsian on kiertänyt tarjottimen kanssa rahaa keräten. Rahan vastineeksi on voitu tarjota viinaa. Myös morsiamen tanssittamisesta on joskus pyydetty rahaa.
Vasta 1800-1900-lukujen vaihteessa alkoivat vakiintua ns. esinelahjat.
että vieraiden pitää antaa sellainen rahalahja, mikä vastaa heidän syömänsä ruoan määrää ja muita kuluja.
Eli lukekaapa käytöksen kultainen kirja ennen kuin tulette tänne pihistelemään ja haukkumaan morsiamia.
Tavaraa viedessä on voinut ostaa lahjan vaikka mistä halpahallista alehintaan kun sama tavara maksaa Stokkalla julmasti enemmän. Lahjan antaja on muka antanut tosi kalliin lahjan....
Mutta mun mielestä loppujen lopuksi rahalahjoitus on ihan järkevä juttu, varsinkin kun vihkipari on useimmiten asunut jo yhdessä ja kaikkea tarpeellista löytyy omasta takaa. Käyttäköön rahat miten haluaa, vaikka häämatkaan. Varmaankin ovat häiden järkkäämisestä ja jännäämisestä niin voipuneita, että ovat matkansa ansainneet.
Vierailija:
Mutta mun mielestä loppujen lopuksi rahalahjoitus on ihan järkevä juttu, varsinkin kun vihkipari on useimmiten asunut jo yhdessä ja kaikkea tarpeellista löytyy omasta takaa. Käyttäköön rahat miten haluaa, vaikka häämatkaan. Varmaankin ovat häiden järkkäämisestä ja jännäämisestä niin voipuneita, että ovat matkansa ansainneet.
En minäkään käsitä mikä tuossa rahalahjassa saa ihmisille herneet nenään. Sekö, että hääpari kehtaa TOIVOA jotakin tiettyä lahjaa (siis rahaa)? Onhan se niin tylsää antaa parille sitä mitä he toivovat...
Tulee pysyvä muisto, mutta hääpari saa itse valita mitä haluaa.
KAIKKI me kuitenkin lahja viedään, niin miksi ei sit sellaista jota hääpari toivoo.
Ihan samoin voi olla synttärikutsuissa. Kukaan ei ilman lahjaa mene, niin miksi sitä toivetta ei vois ilmoittaa etukäteen?
koriste-esineitä ja kukkia ym. tavaraa. Juhlat olivat ravintolassa, illalla. Kolmen ruokalajin päivällisen (juomineen) sekä myöhemmin tarjotun kahvin ja kakun lisäksi oli yöbuffet. Baari oli auki (isännän piikkiin) koko illan. Orkesteri soitti ja hauskaa oli.
Myöhemmin illan isäntä kertoi, että rahalahjoja tuli suunnilleen sen verran kuin juhlat olivat tulleet maksamaan. He eivät olleet pyytäneet mitään lahjoja, saati antaneet tilinumeroita, vaan lahjojen antaminen on tapana tällaisten isojen juhlien yhteydessä.
Minusta se kuullosti järkevältä tavalta. Ehkä meilläkin järjestettäisiin enemmän mukavia juhlia, jos se ei tulisi niin kalliiksi juhlan järjestäjälle.
Häälahjat olivat ennen tavaraa, joilla autettiin kodin perustajia pääsemään alkuun. Nykyisin pareilla on jo kaikkea tarpeellista yhteiseen kotiin (ja usein jo se yhteinen kotikin), mutta ei välttämättä paljon rahaa. Silti haluttaisiin juhlia ystävien ja sukulaisten kanssa ja mielellään tarjota myös ruokaa ja juomaa. Tähän ei vaan aina ole varaa. Ei ole hauskaa, jos joutuu alkamaan avioliittonsa isolla velalla hääjuhlista.
Isännän piikkiin en kuitenkaan suosittelisi vapaata juomatarjoilua. En täällä meillä Suomessa.
jossain tavaratalossa. Käsittämätöntä niuhotusta. Ainakin minusta on tosi helpottavaa, kun voin valita lahjani hääparin toiveiden mukaan, tietäen, että samaa esinettä ei sitten kukaan muu tuo.
Kaikki eivät tunne parie niin hyvin, että osaisivat valita heille tarpeellisen ja mieluisan lahjan ilman ohjeita.
Lahjatoiveethan eivät sido ketään mihinkään. Yhtä hyvin voi viedä vaikka itse maalaamansa taulun tai ompelemiaan pyyheliinoja. Voi myös olla viemättä mitään, jos kehtaa. Kukaan ei pakota viemään lahjaa, eikä juhlapaikan ovella sitä kysellä.
Lahjan kun antaa niin antajan pitää päättää mitä saaja saa. Vaikka saaja ei siitä tykkäisi, niin antaja on herra ja määrää mistä saaja pitää. Naurettavaa.
Jos pari toivoo rahaa niin rahaa myös saavat.
Monissa muissa kulttuureissa kiinnitetään rahaa häissä pariin kiinni, joissain jopa on tyyppi mikfronin kanssa ääneen kertomassa tyyliin " Perhe Möttönen Kuopiosta, 50 euroa" .
Viekää nimetön kirjekuori jos ahdistaa se summan näkeminen ja laittakaa erillinen onnittelukortti.
Itse en ole koskaan sellaiseen törmännyt mutta niin kai toimisin.