BUDJETTI 150 000, tontti lähes ilmainen, saako rakennettua?
Mieheni kanssa mietiskellään..
Olemme harkinneet talon rakentamista. Tilasimme kaikki mahdolliset esitteet niiltä valmistajilta, jotka meitä kiinnostivat. Pohdiskelemme nyt miten olisi kannattavinta toimia:
1) valmis talo
Tuohon 150 000 saadaan nippa nappa.
2) elementti
Tehdään itse sisähommat, elikkä vesikattoon saakka toimittaa talotehdas.
Toiveissa olisi
110 m2 korkeintaan
3 mh, oh, keittiö, khh, sauna, pesuhuone
peruskaapistoja, ovia, lauteita (voi tehdä itekin ne lauteet)
lattiaan laminaatti, kosteisiin tiloihin laatta, seiniin tapettia / maalattua
ei panelointia seiniin
ei mitään luksusta, ihan normivarustelu
koneistus: astianpesukone, liesi, liesituuletin ja jääkaappi ostossa, muut on
puuverhoilu ulkoseiniin
piha täysin perusmallia, en osaa edes kasvattaa mitään:)
lämmöntalteenotto
suora sähkö-lattialämmitys + Vuolukivi-leivinuuni (kokemusta lämmittämisestä, nykyinen talo lämpiää vain puulla..)
maalämpöpumppu kallis, ja ei kannattane noin pieniin neliöihin?
(ehkä seuraavana vuonna autotalli pitkästä tavarasta)
Puut saadaan isän metsistä. Tontti lohkotaan myös, isä ei halua maksua mutta ei ilkeä ottaa vastaan ilman maksua. Varmasti alhainen hinta, maksimissaan 3399¿ (ettei tarvi veroa maksaa) ja saadaan tarpeeksi iso siltikin.
Maaperässä valinnan varaa: joko pellolle (ei puunkaatoa, helppo maaperä, mutta naapurit näkee kaiken) tai harvennettuun metsään (muuten luonnontilassa, isoja kivenlohkareita lähikallioista, vaatinee kohtuullisen laajat perustyöt). Mieheni osaisi varmaan tehdä kaivuut jos koneen saa lainaksi. Ellei saa, saamme varmasti hyväveli-hintaan tutulta yrittäjältä.
Mahdollisuus tehdä myös pitkästä tavarasta, maksuttomat puut, sahaus maksutonta myös. Kokemusta ei ole, joten voi mennä vituiksi. Eikä jaksa niin pitkällistä projektia.. Pari kirvesmiestä tarvittaisiin, mutta se maksaa hirveästi.
Vesiliittymään mahdollisuus päästä, ei kunnallistekniikkaa.
Onnistuisiko: ottaisimme vesikattoon saakka pystytetyn paketin, ostaisimme itse materiaalit (isäni apuna jos ehtii), ulkopuolinen tekisi lvi+sähköhommat (luvallinen tietty)? Kellään kokemusta? Jos paketin saisi alta 50 000, niin riittäisikö 100 000 muihin töihin? Materiaalit, luvat, pihatyöt, uuni (saadaan ehkä vähän käytetty), maalit, ikkunat.. pellitykset omasta takaa (piippu jne.). Ja entäs sitten jos eläkkeellä oleva rakennusmestari kävisi tekemässä erityisen vaativat työt? Isäni hyvä ystävä ja ei ilmeisesti järettömän kallis sellainen?
Jos talopaketin toisi maalis-huhtikuussa, ja koettaisi käyttää siihen niin paljon aikaa kuin vain voi (ei lapsia eikä lemmikkejä, ja nykyisestä talosta matkaa vain 400 m rakennuspaikalle), niin olisiko jouluksi kotiin- suunnitelma realistinen?
Kalusteet valmiina olohuoneeseen ja makkariin, on myös keittiönpöytärykelmät ynnä muut, mutta kaapistot puuttuu (ne haluamme uusia), eli eteiseen, kodinhoitohuoneeseen ja keittiöön.
Sanokaahan mielipiteitänne? Emme uskalla ottaa lainaa ainakaan yli 160 000 enempää, koska haluamme maksaa lainan ajoissa pois. Ja mistäs sen tietää, vaikkei enempää saisikaan:) Toivomme valtiontakausta, koska henkilötakaajia emme aio pyytää.
Onko ihan onnetonta? Mennäänkö rytinällä metsään tällä budjetilla?
Kommentit (53)
melkein ilmaisia voitte pysyä budjetissa. Eilen sanoivat uutisissa, että rakennuskustannukset nousseet parissa vuodessa kymmeniä prosentteja, eli aika paha tehdä suunnitelmia, kun noin pienessä ajassa hinta nousee ihan toiseksi kuin taloa suunnitellessa.
Mutta ainahan suunnitella saa : )
Mitähän sellainen maksaisi, jotain 30 000 per mies? Tietenkin vakuutukset päälle.
Tarkoitus ei ole siis kyhätä lautahökkeliä, vaan perimmäinen tarkoitus on tehdä talo huolella, ei niinkään kiinnittää rahavaroja sisustukseen, huonekaluihin ja design-keittiöihin. Toimivaa pitää olla, mutta ei maltaita maksavaa.
Ja perään hirveän tyhmä kysymys. Alkaako lainanmaksu missä vaiheessa *älkää naurako*, kun en ole koskaan talolainaa ottanut. Lainaa itse asiassa ei ole tarvinnut ottaa muutenkaan.
Luulisin, että saisimme pari miestä hommiin. Perustukset kuulemma kannattaa tehdä syksyllä, sanoi eräs rakentajatuttu taannoin. Säästää hirveästi aikaa, ja pitää toki tehdä kunnon routaeristeet talveksi.
ap (kiinnostaa tietää kaikki)
Tiedän rakentamisen olevan kallista, mutta mieluummin uusi kuin käytetty ja ne käytetytkin maksavat ainakin saman verran.
Paikkakunta on pieni kylä Savossa.
Ehkä- sanat tulevat siksi, että olemme harkinneet ko. vaihtoehtoja.
Asiantuntevia neuvoja on saatavilla kuitenkin- isäni on tehnyt 3 omakotitaloa omin käsin- pitkästä.
Kertokaa minulle, miten ihmeessä saan sitten valmistalon lupineen päivineen 130 000 + maatyöt + täytöt = noin 145 000 euroa, jos itse tehden tulee vielä kalliimmaksi? Yksi tarjous on jo saatu valmistalosta, 1,5krs + alakerta valmis, yläkerta sisustusvalmis.
ap
tavarantoimittajiin, että saisitte halvemmalla. Luulen, että ainakin 20 000 - 30 000 e pitäisi laittaa lisää.
Jos teette itse perustukset ja sisustustyöt, sekä ulkomaalauksen ja pihan + asennatte myös keittiökalusteet ja kaapistot, niin voitte päästä jopa 130 000 euroon. Edullisia eriä laminaattia, tapetteja, keittiö- ja kylpyhuonekalusteita yms. löytyy jos on aikaa ja jaksaa nähdä vaivaa.
Jos omasta metsästä on mahdollista saada puuta, niin ainakin lattiat laittaisin laudasta mieluummin kuin laminaatista (kokemusta on molemmista).
Jos meinaatte pankista lainaa, sitä ei saa jos budjetti on liian tiukka. Siellä ei auta yhtään selittää miten meinataan tehdä itse sitä tai tätä. Pankki ei lähde mukaan jos ei ole budjetissa joustoa.. Kokemuksesta tiedän... Mutta jos rahat on omat niin voitte kyllä yrittää. Olen myös kuullut, että paketin hinta kertaa kolme on aika todellinen hinta valmiista talosta.
Maalaushommat onnistuu, pihatyöt kans, perustusten kanssa tulee olla varovainen mutta olen optimistinen sen suhteen:) Kalusteiden kokoaminen sujuu. Tuo lankkulattia arveluttaa- emme halua mitään rakoja tai erityistä huolta vaativaa lattiaa (vahaus tms.).
Puuta tosiaan saisi ja ainakin lauteet siitä voisi tehdä jos osaisi. Polttopuutakin on jo nyt tehty seuraavaksi 5 vuodeksi:) isoja halkoja haapaa, kuusta ja mitä lie.
Mikä työvaihe vie eniten aikaa tai on kaikkein raskain?
Kertokaa te rakentaneet (siis puoli-omatoimiset erityisesti), että mitä teitte, mitä osasitte, miten kauan meni missäkin vaiheessa jne.
ap
pitää olla todella laaja talotoimitus, että riittää kertoimeksi.
Saa kertoa 3,5-4:llä, että osuu edes lähelle.
Meillä talopaketti maksoi 59500e ja päälle 230000e maksoi suurin piirtein valmiiksi tehtynä. Tehtiin itse perustukset ja sisustustöitä. Sisusutusmateriaalit keskitasoa, tosin suurin osa laatoista ostettiin alennusmyynnistä 30-50% alennuksella ja muista materiaaleista saatiin rakennusliikkeiden alennukset. Kalusteet pieneltä paikalliselta toimittajalta, maksoi 8000e vähemmän kuin merkkiliikkeestä, kodinkoneet messukoneita pilkkahinnalla.
a) Jos teette paljon itse
b) Jos saatte suhteilla apumiehiä/ koneita/ tavaraa
Merkistä ei kannata maksaa merkin vuoksi mistään!
vaikka asunnon alakerta valmiiksi ja sitten ajan ja rahan salliessa pidemmällä aikaa yläkertaa? Jos isäsi on rakentanut omakotitaloja, en usko että teille ongelmia tulee, hänhän voi auttaa monessakin asiassa. Ainakin osaa neuvoa mitä seuraavaksi teette jne.
Yläkertavaraus oli sillä talotoimittajalla, joka tarjouksen teki, elikkä alakerta 88m2 muuttovalmis ja yläkerrassa tarpeen tullessa tehtävää. 130 000 ne siitä pyysi.
Perustalo on haaveissa. Kolme makkaria, ei tarvi olla hehtaarihalleja. Normivessa ja toinen pyttysetti suihkutiloihin. Puukiuas tietty halvempi käyttökustannuksiltaan, ellei laske omalle työlle hintaa, kun ne klapit tekee. Yritettäis kaikki saada kuiten yhteen kerrokseen. Neliöitä maksimissaan 110, allekin sen kelpaa.
Mutta yläkerta on siinä mielessä ok juttu, että sitä tosiaan ei tartteis tehdä valmiiksi asti. Eihän meillä ole lapsiakaan. Alakertaan siinä mielessä riittäis pari makkaria ja yleiset tilat.
Katselin tuossa varmaan miljoonan eri keittiö- ja kylppäritoimittajan nettisivuja. Peruskyökki käy, laminaattitasolla. Kuivausrumpua en halua edes.
Olemme jo lähes 30 kumpikin, ja ensiasuntoa laittamassa, joten mahdollista olisi saada korkotukeakin kunnalta. Alkaa vaan aika käymään vähiin jos meinataan ennen eläkeikää saada kaikki maksetuksi:)
Isäni kyllä tietää rakentamisesta, muttei ehdi olla kovin paljoa mukana. Talkooporukkaa saadaan varmaan kasaan jonkin verran, käsistään käteviä sukulaisia on lähimaastossa. Mutta emme halua rasittaa ketään kuitenkaan liikaa.
Osaa tämä olla vaikeaa:) ja vaikeammaksi vielä muuttuu, sikäli mikäli tässä aletaan oikeasti rakentamaan. Nykyisen talon asumiskustannukset ovat pienet, joten ei tarvi asua kalliisti vuokralla sen aikaa kun rakentaa.
Millään huippupalkoilla ei olla tosin.. nettona tienataan tällä hetkellä n. 2400 yhteensä. Itse kyllä etsin kovasti uutta työtä koska nykyisessä työssä väsyn liikaa enkä varmasti jaksaisi raksalla kolmivuorotyöläisenä. Siksipä noilla palkoilla lainanottomahdollisuudet eivät ole rajattomat. Tai saisi kai sitä jonkin verran hilattua ylöspäin, mutta kun vakaissa aikeissa on myös maksaa se takaisin eikä ylimitoittaa maksukykyä.
Isäni kautta löytyy kyllä suhteita toimittajiin, rautakauppiaisiin sun muihin, että ehkä hivenen saisi neuvoteltua hinnoista. Pienellä kylällä kun hyväveli-meininki on vielä voimissaan ja kun ovat vuosikymmeniä yhteistyötä tehneet. Mutta emme halua käyttää ketään hyväksemme törkeästi, ettei tule tunnetta, että eletään jonkun siivellä tässä.
ap
" ehkä mies osaisi tehdä kaivuutyöt" jne.
Laatikaa budjetti.
Netti on pullollaan rakennuspäiväkirjoja ja niissä on toteutuneita budjetteja, ottakaa nistä mallia.
Itse määrittelin hinnan aina yläkanttiin, budjetin alittumisen kanssa pärjää huomattavasti paremmin kuin ylittymisen kanssa.