Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

BUDJETTI 150 000, tontti lähes ilmainen, saako rakennettua?

Vierailija
23.07.2007 |

Mieheni kanssa mietiskellään..

Olemme harkinneet talon rakentamista. Tilasimme kaikki mahdolliset esitteet niiltä valmistajilta, jotka meitä kiinnostivat. Pohdiskelemme nyt miten olisi kannattavinta toimia:

1) valmis talo

Tuohon 150 000 saadaan nippa nappa.

2) elementti

Tehdään itse sisähommat, elikkä vesikattoon saakka toimittaa talotehdas.

Toiveissa olisi

110 m2 korkeintaan

3 mh, oh, keittiö, khh, sauna, pesuhuone

peruskaapistoja, ovia, lauteita (voi tehdä itekin ne lauteet)

lattiaan laminaatti, kosteisiin tiloihin laatta, seiniin tapettia / maalattua

ei panelointia seiniin

ei mitään luksusta, ihan normivarustelu

koneistus: astianpesukone, liesi, liesituuletin ja jääkaappi ostossa, muut on

puuverhoilu ulkoseiniin

piha täysin perusmallia, en osaa edes kasvattaa mitään:)

lämmöntalteenotto

suora sähkö-lattialämmitys + Vuolukivi-leivinuuni (kokemusta lämmittämisestä, nykyinen talo lämpiää vain puulla..)

maalämpöpumppu kallis, ja ei kannattane noin pieniin neliöihin?

(ehkä seuraavana vuonna autotalli pitkästä tavarasta)

Puut saadaan isän metsistä. Tontti lohkotaan myös, isä ei halua maksua mutta ei ilkeä ottaa vastaan ilman maksua. Varmasti alhainen hinta, maksimissaan 3399¿ (ettei tarvi veroa maksaa) ja saadaan tarpeeksi iso siltikin.

Maaperässä valinnan varaa: joko pellolle (ei puunkaatoa, helppo maaperä, mutta naapurit näkee kaiken) tai harvennettuun metsään (muuten luonnontilassa, isoja kivenlohkareita lähikallioista, vaatinee kohtuullisen laajat perustyöt). Mieheni osaisi varmaan tehdä kaivuut jos koneen saa lainaksi. Ellei saa, saamme varmasti hyväveli-hintaan tutulta yrittäjältä.

Mahdollisuus tehdä myös pitkästä tavarasta, maksuttomat puut, sahaus maksutonta myös. Kokemusta ei ole, joten voi mennä vituiksi. Eikä jaksa niin pitkällistä projektia.. Pari kirvesmiestä tarvittaisiin, mutta se maksaa hirveästi.

Vesiliittymään mahdollisuus päästä, ei kunnallistekniikkaa.

Onnistuisiko: ottaisimme vesikattoon saakka pystytetyn paketin, ostaisimme itse materiaalit (isäni apuna jos ehtii), ulkopuolinen tekisi lvi+sähköhommat (luvallinen tietty)? Kellään kokemusta? Jos paketin saisi alta 50 000, niin riittäisikö 100 000 muihin töihin? Materiaalit, luvat, pihatyöt, uuni (saadaan ehkä vähän käytetty), maalit, ikkunat.. pellitykset omasta takaa (piippu jne.). Ja entäs sitten jos eläkkeellä oleva rakennusmestari kävisi tekemässä erityisen vaativat työt? Isäni hyvä ystävä ja ei ilmeisesti järettömän kallis sellainen?

Jos talopaketin toisi maalis-huhtikuussa, ja koettaisi käyttää siihen niin paljon aikaa kuin vain voi (ei lapsia eikä lemmikkejä, ja nykyisestä talosta matkaa vain 400 m rakennuspaikalle), niin olisiko jouluksi kotiin- suunnitelma realistinen?

Kalusteet valmiina olohuoneeseen ja makkariin, on myös keittiönpöytärykelmät ynnä muut, mutta kaapistot puuttuu (ne haluamme uusia), eli eteiseen, kodinhoitohuoneeseen ja keittiöön.

Sanokaahan mielipiteitänne? Emme uskalla ottaa lainaa ainakaan yli 160 000 enempää, koska haluamme maksaa lainan ajoissa pois. Ja mistäs sen tietää, vaikkei enempää saisikaan:) Toivomme valtiontakausta, koska henkilötakaajia emme aio pyytää.

Onko ihan onnetonta? Mennäänkö rytinällä metsään tällä budjetilla?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni pellolle.. Uskon, että noin pienen talon rakentamiseen pellolle riittää tuo 150 000 ¿, autotallia tuskin saatte sillä rahalla (en tiedä haluutteko edes). Meille tulee 130 neliöö ja autotalli+katos ja näyttäisi, että 200 000 ¿ riittää. Meillä valmispaketti, puuverhoilu, talotehdas pystytti vesikattoon ja ruoteet, siitä lähtien itse. Tietty putkimies, muurari ja sähkärit ollu hommissa, kirvesmies jonkun tunnin (mutta täällä hinta ei ole älytön, 27 ¿/h sis alv). Paketti tuli maaliskuun vikalla viikolla ja tarkoitus on muuttaa viimeistään jouluksi, ehkä jopa aiemmin.

Vierailija
22/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puut saadaan isän metsistä. Tontti lohkotaan myös, isä ei halua maksua mutta ei ilkeä ottaa vastaan ilman maksua. Varmasti alhainen hinta, maksimissaan 3399¿ (ettei tarvi veroa maksaa) ja saadaan tarpeeksi iso siltikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman työn osuus.

terv lainaneuvottelija

Vierailija
24/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on konealan yritys ja vaikka mies itse kompuroisi, olisi aina joku, joka konetta voisi käyttää, että saadaan pohjat tehtyä. Myöskin rakennusmiehiä löytyy, mutta eipä niidenkään varaan pankin mukaan voi varautua.

Vierailija
25/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sitten kaitten ennakkoperintönä katsottavissa kun se ikävä aika koittaa. Menee toki siitäkin veroa.

Voi hemmetti, että alkaa menemään suupielet alaspäin, kun lukee näitä kokemuksia; taidetaan olla soutuveneellä myrskyssä liikkeellä.. Pelto kai se olisi halvin maapohja, tuossa metsikössä näyttää joutuvan tekemään aika lailla hommia.

Jos me valitsisimme sen valmiin talon lupineen ja muineen, niin pohjatyöt ja pihat pitäis itse tehdä ja sitten ehkä päästään tuohon summaan.

Mutta taka-ajatuksena tässä on se, että olemme lainan ottajina ensikertalaisia, ja esim. 200 000 euroa on hirveä summa. Liikaa olemme kuulleet kauhukertomuksia rästiin jääneistä veloista. Tosin nyt on varmaan ihan surkea aika rakentaakin kun kaikki maksaa niin paljon, mutta tilaisuus on muuten hyvä: vakipaikat (tosin on ollut jo pitkään), tonttimahdollisuus, puumahdollisuus, asutaan tonttien lähellä, neuvoja saa tarvittaessa, ei ole lapsia jne. Ehkä joudutaan pyytämään sitä 200 000 euroa pankista sitten. Eihän sitä ole kaikkea pakko nostaa kun aiotaan pysyä tiukasti budjetissa siltikin, eihän..?

onneton ap

Vierailija
26/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap.

Vierailija
27/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvaapa monta budjettia on heittänyt häränpyllyä, kun ei sitten ole osattukaan tehdä?

Vierailija:

Miehelläni on konealan yritys ja vaikka mies itse kompuroisi, olisi aina joku, joka konetta voisi käyttää, että saadaan pohjat tehtyä. Myöskin rakennusmiehiä löytyy, mutta eipä niidenkään varaan pankin mukaan voi varautua.

Vierailija
28/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

60e/h +alv. 22% + siirrot tontille

konetöitä n. 20h

Vierailija
29/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hoidetaan itse? Op:n lainalaskurikin valitettavasti valehtelee, kun laskee joka tapauksessa että oman töyn osuus on vain 30 % vaikka sen ihan oikeasti voisi tehdä itse.

Mies on lisäksi rakennusmies ammatiltaan, joten sitäkin puolta voisi hoitaa, mutta todellakaan kaikelle ei ole aikaa, eli vain nuo maarakennustyöt + muut pikkuhommat ehtii tehdä.

Vierailija
30/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

60e/h +alv. 22% + siirrot tontille

konetöitä n. 20h

Vierailija
31/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sehän on sitten kaitten ennakkoperintönä katsottavissa kun se ikävä aika koittaa. Menee toki siitäkin veroa.

Voi hemmetti, että alkaa menemään suupielet alaspäin, kun lukee näitä kokemuksia; taidetaan olla soutuveneellä myrskyssä liikkeellä.. Pelto kai se olisi halvin maapohja, tuossa metsikössä näyttää joutuvan tekemään aika lailla hommia.

Jos me valitsisimme sen valmiin talon lupineen ja muineen, niin pohjatyöt ja pihat pitäis itse tehdä ja sitten ehkä päästään tuohon summaan.

Mutta taka-ajatuksena tässä on se, että olemme lainan ottajina ensikertalaisia, ja esim. 200 000 euroa on hirveä summa. Liikaa olemme kuulleet kauhukertomuksia rästiin jääneistä veloista. Tosin nyt on varmaan ihan surkea aika rakentaakin kun kaikki maksaa niin paljon, mutta tilaisuus on muuten hyvä: vakipaikat (tosin on ollut jo pitkään), tonttimahdollisuus, puumahdollisuus, asutaan tonttien lähellä, neuvoja saa tarvittaessa, ei ole lapsia jne. Ehkä joudutaan pyytämään sitä 200 000 euroa pankista sitten. Eihän sitä ole kaikkea pakko nostaa kun aiotaan pysyä tiukasti budjetissa siltikin, eihän..?

onneton ap

Vierailija
32/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatii just talo valmiiks. omatalon talopaketti...110 neliötä. 2 auton autotalli ja pihassa nurmikkoa kiveä ja parit puskat ja kukkamaat. kämpässä laminaattia laattalattiaa, varaava takka, ym ym. kaikki saatiin mitä haluttiin muttei tietenkää kalleinta mallia. rahaa meni 120t taloon ja 20t autotalliin ja 10t tonttiin ja pihan tekoon. Mut alueena pikku kaupunki...rakennustavaran hinta vaihtelee tosi paljon eri kaupungeissa............

Vierailija
33/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakennat taloa ja loukkaat itsesi joudut palkkaamaan jonkun tekemään talosi loppuun, budjetissa et kuitenkaan ole huomioinut palkkakuluja, eli rahat loppuu kesken

Vierailija:

Vierailija
34/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita ei voi itse tehdä, siksi maatöiden osuus ei voi olla 100% omaa työtä. Kone kuluttaa mm. päivässä pari sataa litraa polttoöljyä, joka jonkun on joka tapauksessa maksettava.

Vierailija:

että hoidetaan itse? Op:n lainalaskurikin valitettavasti valehtelee, kun laskee joka tapauksessa että oman töyn osuus on vain 30 % vaikka sen ihan oikeasti voisi tehdä itse.

Mies on lisäksi rakennusmies ammatiltaan, joten sitäkin puolta voisi hoitaa, mutta todellakaan kaikelle ei ole aikaa, eli vain nuo maarakennustyöt + muut pikkuhommat ehtii tehdä.

Vierailija
35/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luotat, että saat halvalla heiltä. Isäsi ehkä tekee mielellään talkoilla, mutta suunnitelmassasi oli myös monta muuta tuttua ja tutun tuttua, joita voisi " käyttää hyväksi" . Oletko todella niin sinisilmäinen, että luulet jokaisen rakennuksen puoliammattilaisenkin ojentavan automaattisesti ilmaisen tai puoli-ilmaisen kätensä JUURI teille. Heillä voi olla muitakin samanlaisia tuttuja... Ja mistäs he palkkansa saavat sitten, kun jokainen kuvittelee, että kaveri tekee halvalla...

Vierailija
36/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joita ei voi itse tehdä, siksi maatöiden osuus ei voi olla 100% omaa työtä. Kone kuluttaa mm. päivässä pari sataa litraa polttoöljyä, joka jonkun on joka tapauksessa maksettava.

Vierailija:

ei tod. mene meidän kaivurissa paria sataa litraa päivässä, ei mitenkään! Ei oikeastaan edes lähellekään.

Vierailija
37/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten ne 50e koneet tekee.

Laittakaahan maa liikkumaan, niin oikea kulutuskin selviää.

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija:

ei tod. mene meidän kaivurissa paria sataa litraa päivässä, ei mitenkään! Ei oikeastaan edes lähellekään.

Vierailija
38/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kuten ne 50e koneet tekee.

Laittakaahan maa liikkumaan, niin oikea kulutuskin selviää.

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija:

Juuri laskin tuossa meidän polttoainekustannuksia, että polttoöljyä menee noin 150 litraa/vuorokausi näin kesällä,mutta siihen kuuluu ison kaivurin lisäksi kaksi pienempää konetta.

Vierailija
39/53 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maa kyllä liikkuu. oisko teillä koneessa joku vika?

Vierailija
40/53 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni ap sanoi niin. Tiukille menee, mutta eiköhän onnistu kuitenkin.