Suomalainen koulu on lapselle liian vaativa. Kalevassa oli tänään
Minulla on ihan samanlaisia fiiliksiä omilta kouluvuosiltani, vaikken itse ollutkaan mikään erityislapsi. On ikään kuin otettu jonkinlainen ihannelapsen malli, ja tähän tulisi kaikkien päästä, oli itse millainen tahansa.
Kommentit (26)
erään psykologin yleisönosastokiirjoitus, jossa kritisoitiin koulujärjestelmmäämme. Jotain vikaa on jos joissakin kouluissa jopa 1/3 oppilaista on jonkinlaisen erityisopeytuksen piirissä. Herää kysymys onko koulu luotu lapsia vai opettajia varten. Liian pienoltä lapsilta vaaditaan liikoja, lasten ei anneta olla lapsia. Jos lapsi on hiemankaan erilainen joutuu hän sellaiseen mankeliin, jossa sekä vanhemman että lapsen itsetunto natistetaan. Kellään tällaisiä kokemuksia?
jokaisesta erityislapsesta. Siksi sen diagnoosin saa nykyään niin helposti, kun sillä on helppo veloittaa verovaroja.
Tollo psykologi!
oman lapseni kohdalla. Jo eskari lto valiteli, että kun "Matti" on niin erilaine kuin muut lapset. Eikä edes ollut mitään oppimis- tai käytöshäiriöitä. Ystäväni lapsella oli tic-oireita ja opettaja hössötti niistä tavattomasti ja oli jo melkein tehnyt asperger diagnoosin kunnes lääkäri totesi lapsen normaaliksi ja myös tic-oireiden olevan normaaleja. Ahdistava kokemus tuollainen kun lapsi ei mahdu ihannelapsen muottiin ja olen varman että lapsikin vaistoaa sen ja se jättää jälkensä itsetuntoon.
Se diagnoosin saamisen kynnys on kuule madaltunut viime vuosina huimasti.
4
Uskon, että nykyään on bisnestä kaikki tyynni, ja se näkyy monena ilmiönä.
Suomalaisessa koulujärjestelmässä ei huomioida sitä, että ihmiset on erillaisia. Ne jotka poikkeaa liikaa ns. normaalista joutuvat kärsimään. Itseasiassa koko yhteiskunta on sellainen ettei erillaisuutta hyväksytä. Kaikista yritetään tehdä samankaltaisia. Ne jotka ei sopeudu voidaan sulkea laitoksiin.
Eka luokkalaisen äitinä kyllä väitän, että liikaa ei ainakaan ekaluokkalaiselta vaadita.
Tiedän useampia tapauksia joissa ns. hankalasti koulussa käyttäytyvä lapsi on otettu vanhemmilta huostaan ja laitettu johonkin laitokseen muka parantumaan ja yleensä tulokset on huonoja. Näissä tapauksissa vanhemmissa ei ole ollut vika vaan lapsella on ollut asperger josta ei diagnoosia.
opettajissa on joku vika. Kaikilla niillä on joku narsistinen persoonallisuushäiriö.
Olen muuten huomannut ton itsekkin. koulussa opetetaan nuorille lapsille lukio asioita. itse vaihoin ysi luokalla puolessa välin koulua. tämä koulu on kuulemma vaativin koulu kuin mikään muu ja jos täällä selviää, selviää missä vain, opettaja itse sanoi minulle näin. olin todella ahdistunut koska en ollut edes kuullut niistä asioista mitä siellä opetettiin, minulle annettiin erityisopetustakin. ennen en koskaan ollut saanu. edellisessä koulussa olin matikasta saamassa 9, ja uudessa koulussa se putosi 6. jos yritin hieman kysyä apua, luokanvalvoja näytti siltä kuin päälle kävisi, hän käyttäytyi minua kohden todella huonosti koska en vain osannut kaikkea. tämä todellakin vaikuttaa nuorii! ja mielestäni se asia pitäisi muuttaa!
on hiemankaan heikkoutta keskittymiskyvyssä tai omantominnanohjaukessa, joudut silmätikuksi. Vaikka joidenkin psykologien mielestä ihan normaalia että 7-vuotias ei vielä ole niin kehittynyt.
Heikkoa on, jos ei niistäkään suoriudu.
että on tasasen hyvä/ kiitettävä kaikessa, kun oikeasti lasta pitäisi opettaa löytämään omat vahvuutensa tai lahjakkuusalueensa, jolloin muihin aineisiin panostukseen riittäisi että niissä aineissa on keskinkertainen.
vaan ekaluokkalaisen äiti. 1. ja 2. luokka ovat oikeasti vasta koulunkäyntiharjoittelua. Ei todellakaan vaadi ihmeitä!
13
erityisopettajan "hampaissa". Jos olisi niin helppoa, ei niin moni lapsi olisi näissä toimenpiteissä. Tiedän itse sillä olen tominut avustajan ja tosiaan luokasta 6 oppilasta oli tukiopetuksessa. Lisäksi usean oppilaan kohdalla palavereja erityisopettajan kanssa liittyen tarkkaavaisuuten, toiminnanohjaukseen tms. Sinulla taitaa vain olla ne "ihannelapset" mutta ei kaikki lapset ole sellaisia.
Toiset on lahjakkaampia kuin toiset. Jos tasoa lasketaan, niin nämä lahjakkaammat tylsistyvät koulussa. Hyvä opettaja antaa erityisopetusta hitaammille oppijoille ja enemmään haasteita lahjakkaammille.
Ekalla ja tokalla luokalla harjoitellaan vasta koulunkäymisen taitoja. 3. luokalla alkaa koulu tosissaan ja silloinhan esimerkiksi kaikki suuntautumisvaihtoehdotkin yleensä vasta tulee.
16
surkeaa on jos on jotain vaikeuksia eka- tai tokaluokalla. Kai tämä on sitä suomalaista latistamismentaliteettia, että pitää yrittää lyödä maan rakoon heikkoja. Ei ihme jos on koulukiusaamista jos vanhemmilla on noin ylimielisiä asenteita.
T. pienryhmässä koulun aloittaneen (jonka lukemaan oppiminen vaikeampaa kuin muilla) äiti
i]Heikkoa on, jos ei niistäkään suoriudu.
[/quote]
niin taatusti ei koskaan tee oikeinpäin.
Niin se vaan on.
Luokassa on suurin osa hyvin pärjäävää keskitasoa, aina on muutamia tosia hyviä ja muutamia heikkoja. Molemmat ääripäät vaativat omanlaisensa eriyttämisen. Se on sitten opettajan ammattitaidosta kiinni, paljonko mitäkin ryhmää eriyttää. Sitten kun joukkoon laitetaan muutama erityislapsi, jolla on käyttäytymisen puolella ongelmaa, niin saapa ope tehdä enemmän kuin kaikkensa, että kaikki vanhemmat olisivat tyytyväisiä ja kaikki lapset tulisivat huomioonotetuiksi oppitunnin aikana.
lääketieteellisen perustein!