Suomalainen koulu on lapselle liian vaativa. Kalevassa oli tänään
Minulla on ihan samanlaisia fiiliksiä omilta kouluvuosiltani, vaikken itse ollutkaan mikään erityislapsi. On ikään kuin otettu jonkinlainen ihannelapsen malli, ja tähän tulisi kaikkien päästä, oli itse millainen tahansa.
Kommentit (26)
voidaan katsoa että onko koulu suunniteltua lapsia varten.
ainoastaan kouluissa, vaan koko uusliberalistisessa yhteiskunnassa, joka vaatii liikaa paitsi lapsilta myös aikuisilta. Jo lasten ja nuorten oletetaan olevan tehokkaita, väsymättömiä ja tuottavia hinnalla millä hyvänsä. Kriittisellä pedagogiikalla olisi toden totta paikkansa nykykouluissa! Oikeistolainen suuntaus politiikassa luo yhteiskuntaan jatkuvasti kasvavaa kilpailuhenkeä ja uusliberalististen arvojen mukaan mennään, eli markkinatalous jyllää jo kouluissakin. Hei haloo, miksiköhän ne lapset voi huonosti...
mutta mieleen tulee että ehkä vain se termi on liian voimakas... Jos puhuttaisiin vain lasten erityyppisistä oppimistarpeista ja sanottaisiin että Suomessa otetaan laajalti huomioon erilaisten lasten erilaiset oppimistyylit (jopa kolmannes saa räätälöityä opetusta) niin kuulostaisiko se enää siltä että koulu on liian vaativaa, vai pikemminkin siltä että koulussa on tosi hyvä palvelu?
Suomessa se vasta tuetaankin yksilöllisyyttä ja huomioidaan erilaisia tarpeita, siedetään lapsilta kaikkea ihmeellistä ja päälle typerät vanhemmat ei edes arvosta sitä, mitä lapsille tarjotaan. Suurimmassa osassa maailman maita koulussa on isot ryhmät, kuri melkein sotilaallista ja mitään ymmärrystä ei löydy. Ja tämä ihan jo Euroopan sisällä, ei tarvi mennä mihinkään Intiaan tai Kiinaan.
Muutenkin herää ihmetys ap:n aloituksesta. Suomalaisessa koulussa ei vaadita tarpeeki kv-vertailussa vaan pyritään eriyttämällä, opettajia nakittamalla jne. saamaan ne hyvät tulokset. Muualla maailmassa lapset laitetaan töihin ja saisi laittaa Suomessakin. Koulussa opitaan ne tavat, jolla työelämässäkin pärjätään.
Suomalaisessa koulujärjestelmässä ei huomioida sitä, että ihmiset on erillaisia. Ne jotka poikkeaa liikaa ns. normaalista joutuvat kärsimään. Itseasiassa koko yhteiskunta on sellainen ettei erillaisuutta hyväksytä. Kaikista yritetään tehdä samankaltaisia. Ne jotka ei sopeudu voidaan sulkea laitoksiin.
Eka luokkalaisen äitinä kyllä väitän, että liikaa ei ainakaan ekaluokkalaiselta vaadita.Tiedän useampia tapauksia joissa ns. hankalasti koulussa käyttäytyvä lapsi on otettu vanhemmilta huostaan ja laitettu johonkin laitokseen muka parantumaan ja yleensä tulokset on huonoja. Näissä tapauksissa vanhemmissa ei ole ollut vika vaan lapsella on ollut asperger josta ei diagnoosia.
olen sitä mieltä, että koulu vaatii liikaa ja tahtoo, että kaikki sopii tiettyyn muottiin. malli tulee nimenomaan nykyajan yhteiskunnasta. koulu on vieläkin lapsia varten, ei opettajia (muuta kuin työpaikkana) mutta niissä kasvatetaannja opetetaan lapsia yhteiskuntaa varten, ei elämää varten. tätä asiaa olen viime aikoina muuten pohdiskellut melko paljon. mutta en jaksa enempää tähän vuorokauden aikaan kjirjoittaa.
t: luokanopeksi opiskeleva koululaisen äiti
tuli tutkimus joka kertoo että, lapset joilla on ongelmia, tunnistetaan varhaisvaiheessa. Siitä johtuu että, erityisopetuksen piirissä lapset lisääntyy. Mene ja tiedä mikä on perimmäinen totuus.