Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa 3-vuotias kakkaamaan pönttöön?

Vierailija
21.07.2007 |

Pönttöön pissaamaan oppi muutama viikko sitten.

Vaippaa lapsi käyttää vielä yöunilla, johon sitten aina tekee kakan. Yleensä tekee sen iltaisin, kun on yövaippa laitettu jalkaan. Muutaman kerran jouduttu herättämään lapsi vaipan vaihtoon, kun on nukahtanut kakka vaipassa. Jos vaippaa ei laita yöksi, sänky lainehtii pissasta ja kakasta.

Aina kun kakka tulee vaippaan, kerrotaan, että minne sen pitäisi mennä. Väkisin lasta ei pöntölle saa istumaan, eli sekään ei toimi, että laittaisi lapsen istumaan pöntölle illalla kakkaa odottamaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko potalla helpompi istua, kun jalat yltää maahan eikä tarvi pitää käsillä kiinni. POtalla on helpompi vaikka lukea tai leikkiä jollain lelulla samalla kun pitää istua ja odottaa.



Lahjominen?

" Saat tarran/keksin/karkin/purkan, kun tulee kakka pottaan/pönttöön."

Vierailija
2/7 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöntöllä istuu supistajalla.

Lahjomalla saatiin hänet oppimaan pissaamaan pönttöön, mutta kakan suhteen sekään ei ole auttanut.

Ja kuten sanoin, lasta ei saa pöntölle, jos hänellä ei ole hätä. Senkään takia lukeminen tms ei onnistu.

AP

Vierailija:


Olisiko potalla helpompi istua, kun jalat yltää maahan eikä tarvi pitää käsillä kiinni. POtalla on helpompi vaikka lukea tai leikkiä jollain lelulla samalla kun pitää istua ja odottaa.

Lahjominen?

" Saat tarran/keksin/karkin/purkan, kun tulee kakka pottaan/pönttöön."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koskaan kakannut pottaan, ei pyttyyn. Eka kerran pottaharkkoja 8 kk iässä, silloin ne onnistuivatkin, kaksi pissaa eli aamu- ja päiväunien jälkeen saatiin aina pottaan, kunnes sitten reilusti alle kaksivuotiaana tuli totaalikieltäytyjäksi: ei pottaa, ei pyttyä. Puskapissalla kävi kerran viikko sitten, että ehkä se on hyvä merkki. Lapsi on ainokaiseni, en oikein tiedä, miten edetä. Hirveä huuto alkaa heti, kun ollaan menossa potalle/pytylle päinkään, toisinaan tosin onnistun huijaamaan potalle lukemaan jotain jännää. Mutta miten siitä tehdään tapa, kun lapsi on näin " iso" jo?

Vierailija
4/7 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli potta ja pönttökammoinen. Kuukauden ajan kun ei annettu hänelle mitään herkkuja, ja puhuttiin, että sitten vasta saa, kun pissa menee pönttöön, se auttoi.

Eräänä aamuna lapselle sanoin, että nyt ei käytetä vaippaa kuin ainoastaan yöunilla. Jos pissa (ja kakka) menee pönttöön, palkkioksi saa karkkia. Pari vahinkoa tuli, mutta kun sain lapsen istumaan pöntölle karkilla houkuttelemalla, homma alkoi toimia. Parissa päivässä oppi menemään pissalle, ettei tarvinut enää muistutella. Ulkoillessa otin mukaan kasan varahousuja ja kalsareita, jos tulisi vahinko.

Viikon-parin ajan annettiin aina karkki (yksi paperikarkki) pönttöpissan jälkeen, ja hirveästi kehuttiin. Sen jälkeen ei ole edes tarvinut lasta lahjoa. Kehutaan kyllä edelleenkin!

Tämä siis meidän lapsen tarina. Vielä kun sen kakan sinne pönttöön saisi...

AP

Vierailija:


ei koskaan kakannut pottaan, ei pyttyyn. Eka kerran pottaharkkoja 8 kk iässä, silloin ne onnistuivatkin, kaksi pissaa eli aamu- ja päiväunien jälkeen saatiin aina pottaan, kunnes sitten reilusti alle kaksivuotiaana tuli totaalikieltäytyjäksi: ei pottaa, ei pyttyä. Puskapissalla kävi kerran viikko sitten, että ehkä se on hyvä merkki. Lapsi on ainokaiseni, en oikein tiedä, miten edetä. Hirveä huuto alkaa heti, kun ollaan menossa potalle/pytylle päinkään, toisinaan tosin onnistun huijaamaan potalle lukemaan jotain jännää. Mutta miten siitä tehdään tapa, kun lapsi on näin " iso" jo?

Vierailija
5/7 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti tulee housuun...

Vierailija
6/7 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3,5-vuotias kakkaa pottaan, mutta pönttöön ei mielellään - sanoo, että loiskahtaa vesi peppuun. Pissaa kyllä pönttöön (ja pottaan).



Meillä poika ja olen kuullut sellaisen version myös, että pojilla kun ähistävät kakkaa, niin tuntuu, että pönttöön tippuu muutakin. Mies ei tunnusta, että tuntuisi siltä, mutta kuulin vaan juttua, että siksi poikia on vaikeampi opettaa pöntölle kakalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


silti tulee housuun...

mutta jos ei housuja niin pissaa pottaan :) ilmeisesti se kangas laittaa luulemaan että on vaipat ja pisu tulee automaattisesti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi