Haluatko kysyä jotain tuoreelta vanhoillislestadiolaiselta?
Kommentit (21)
Montakohan kertaa tämäkin on selitetty.=)
Ja ap:lle, ihanaa että oot löytänyt elävän uskon.=)
t. eräs lesta
Olen miettinyt asiaa jo kauan ja hiljakseen jättänyt tätä maallista elämää taakse. Vaikeinta oli maallisesta musiikista luopuminen, mutta aika kivuttomasti sekin meni, kun nyppäsi radion töpselin seinästä ja alkoi elää ilman taustamelua. Mutta täytyy tunnustaa, että kaikista levyistäni en meinaa päästä eroon. En kuuntele niitä, mutta myyminen tuntuu vielä liian isolta askelelta. Täytyy yrittää kohta kantaa ne jonnekin pois.
ap
Mieheni ei usko samoin kuin minä. Oli mukana suviseuroissa ja sanoi, että asiaahan nuo puhuvat, mutta ei silti halua luopua nykyisestä herätysliikkeestään - valitettavasti.
ap
Televisiosta tulee niin paljon kaikkea soopaa, jota on vaikea välttää. Eikä se ole ihmiselle millään lailla tarpeellinen. Päin vastoin vie aikaa, jota voisi käyttää johonkin paljon parempaan.
Internet sen sijaan on tärkeä työväline ja lisäksi keino pitää yhteyttä ystäviin. Väärille sivuille voi joutua täälläkin, mutta onneksi niiltä pääsee nopeasti pois.
ap, joka toivoo kyenneensä selittämään asian edes suunnilleen oikein ja selkeästi :)
Se televisio vs. internet..
Muistakaa että itsessään televisio ei ole synti. Eikä sen puoleen internetkään. Televisio on katsottu olevan turha kapistus, koska sitä ei välttämättä kodissa tarvitse, sieltä kyllä tulee asiallista ohjelmaa, mutta myös sellaista, mitä emme halua joutua kiusaukseen katsella.
Sama asia internetissä, paljon loytyy roskaa, paljon enemmän kuin televisiosta. Mutta internetiä tarvitaan nykyään niin moneen asiaan, sitä ilman ei tahdo tulla toimeen. Siinä pitää vain olla valveilla mitä sieltä internetistä katselee ja etsii.
En tiedä, osasinko selittää, toivottavasti.
Lestadiolaisuus on jakautunut todella moneen eri liikkeeseen, mutta en muista niitten eroja enkä edes kaikkien nimiä. Uusheräys ainakin on lisäksi, se taisi olla lähetystyöpainotteinen suuntaus.
ap
Hyväähän tässä kuuluu. Väsyttää vain, kun ainoa kesälomaviikko meni suviseuroissa ja miehen kaverina herättäjäjuhlilla. Ei ehtinyt yhtään lepäillä kotona. Ja töitä on aivan liikaa. Mutta pitää elää vain päivä kerrallaan.
ap
vaikka haluan henkisyyttä ja hengellisyyttä elämääni, en halua elää noin vakavamielisesti, noin tosissaan, noin kiireellä Jumalaa palvoen ettei lomallakaan ehdi rentoutua.
edes vähän enemmän kuin viikko. Se tässä on hankalaa, kun eri suuntauksiin kuulutaan, että menee hengellisissä kesäjuhlissa yli viikko. Ja ovat vielä peräkkäisinä viikonloppuina, joten välipäivätkin joutuu reissaamaan. Mutta tätä kai tämä meidän elämämme tulee jatkossakin olemaan.
ap
tosi mukavalta vaikutat. mhh...olisi kiva tutustua teihin...
Toivottavasti et koe kysymystä liian tunkeilevana. Asia todella kiinnostaa minua, sillä itsekin olen miettinyt vl-liikettä, josko siellä olisi hengellinen kotini. Epäilen kuitenkin, että mieheni ei olisi siihen valmis liittymään, vaikka uskovia olemme molemmat. Ehkäisy olisi yksi iso asia keskusteltavaksi, enkä usko, että mieheni haluaisi antaa lapsia tulla niin paljon kuin on tullakseen (olen tähän mennessä ollut sen verran herkästi raskautuva että lisää olisi varmasti luvassa iso liuta...), ja toisaalta itseänikin pelottaa, miten jaksaisin ison lapsilauman kanssa...
itse olen lestadiolaisesta perheestä, mielestäni uskovavainen ei ole vain, jos luopuu asioista mitä lestadiolainen usko vaatii. on sisältä oltava uskossa.
lapsimäärässä, johon voi kuolla, muissakin hurskaissa mitoissa ja sfääreissä, joita ei toinen toiselle voi edes uskon kautta totuutena sanoa.
minustakin olisi kiva tutustua/löytää lestadiolainen ystävä. muutama vuosi sitten naapuriin muutti lestadiolaisperhe. oikein mukava perhe oli. samalla hiekkalaatikolla istuttiin lasten kanssa. meille tuli kuitenkin muutto, enkä ole heitä enää nähnyt.
jotenkin ristiriitaista ajatuksen kanssa että Jumala oisi määrännyt sellasen asian kun maailma hukkuu muutenkin liikaan ihmispaljouteen. Miksi siis meidän pitäs vaan lisääntyä loputtomasti ja täyttää maan, kun se on täysi muutenkin? Eikö terveydestään huolehtiminen on tärkeää, jatkuva lasten pukkaaminen vaarantaa äidin terveyden.
Tietääkseni Raamattu ei puhu ehkäisystä mitään.
Entä se alkoholin täyskielto.. joihan Jeesuksin viiniä?
Raskaana oleminen ei ollut minun lajini ja olin todella huonossa kunnossa. Tästä syystä mieheni ei missään nimessä halua enää biolapsia meidän taloomme (muuten olisi ollut valmis siihen, että lapsia saa tulla niin paljon kuin tulee). Minusta tuo päätös oli raskas tehtävä, mutta lopulta tulin siihen tulokseen, että raskaaksi hankkiutuminen vertautuisi tapauksessani täysin itsemurhayritykseen.
Tuo päätös on tehty jo silloin, kun vielä olin entisessä herätysliikkeessäni. Mutta oli vaikea jo silloin, koska en ole milloinkaan hyväksynyt ehkäisyä.
Ja sille jollekulle toiselle. Tietenkään vanhoillislestadiolaisuus ei ole vain sitä, että noudattaa tapakulttuuria eikä tee uskoville sopimattomia asioita. Kukaan ei vain kysynyt mitään itse uskosta, joten se jäi tässä ketjussa sivuosaan.
ap
minua ei vaivaa yhtään käyttääkö joku ehkäisyä vai ei. ystävissäni eri kuntiin kuuluvia, on lestadiolaisia, vapaakirkkolaisia, adventisti, jehovan todistaja ja helluntalainen.
yhdellä ystävä pariskunnallamme on 13 lasta vaikka ovat ev lut niin kuin minäkin.
suuteen? Koitko opin olevan väärää entisessä herätysliikkeessäsi (herännäisyys?)?
lestadiolaiset eivät saa katsoa televisiota, mutta internet on sallittua?